TY - JOUR AU - Fényes, Hajnalka AU - Markos, Valéria AU - Kocsis, Zsófia AU - Fazekas, Elek TI - A szülők iskolai önkéntes munkája a pedagógusok interpretációjában Magyarország egy hátrányos helyzetű régiójában JF - METSZETEK - TÁRSADALOMTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT J2 - METSZETEK (DEBRECEN) VL - 13 PY - 2024 IS - 1 SP - 28 EP - 48 PG - 21 SN - 2063-6415 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35172803 ID - 35172803 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Engler, Ágnes AU - Markos, Valéria AU - Major, Enikő TI - Relationship patterns and having children JF - KAPOCS J2 - KAPOCS VL - 2024 PY - 2024 IS - 1 SP - 134 EP - 146 PG - 13 SN - 1588-7227 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35089139 ID - 35089139 LA - English DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Markos, Valéria AU - Kocsis, Zsófia AU - Bacskai, Katinka AU - Rusznák, Anett AU - Dorogi, Alexandra ED - Juhász, Erika ED - Gyányi, István TI - A szülői bevonódás kultúrák közötti eltéréseinek vizsgálata T2 - Az oktatás időszerű narratívumai PB - Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA) C1 - Eger SN - 9786155657153 PY - 2024 SP - 25 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35082148 ID - 35082148 AB - A szakirodalomban látható, hogy szülői bevonódás a különböző kultúrákban eltérő tartalommal bírhat, és a kutatásokban láthatóak az etnikai, kulturális különbségek a szülői részvétel formáiban (Saeki, 2018). Elemzésünkhöz a PISA 2018-as szülői lekérdezés adatbázisát használtuk fel (N=91.799), és a szülők iskolai és otthoni bevonódására összpontosítunk országcsoportok szerinti felosztásban. Az adatbázisban tizenhét ország szerepelt, melyeket földrajzi elhelyezkedésük szerint a következő hat országcsoportba soroltunk: Nyugat-Európa (Belgium, Németország, Írország, Luxemburg), Dél-Európa (Olaszország, Málta, Portugália), Közép- és Kelet-Európa (Horvátország, Georgia), DélAmerika (Brazília, Chile), Közép-Amerika (Dominikai Köztársaság, Mexikó, Panama) és Távol-Kelet (Hongkong, Dél-Korea, Makaó). Azt vizsgáltuk, hogy milyen különbségek vannak az országcsoportok között a szülők iskolai bevonódásának tekintetében. Eredményeink szerint számottevő különbségek vannak a vizsgált 6 országcsoportban a szülői bevonódás mértékében és módjában mind az otthoni, mind az iskolai tevékenységek tekintetében. A jobb értelmezhetőségért az otthoni és az iskolai bevonódásnak létrehoztuk a klasztercsoportjait, melynek segítségével tovább tudtuk árnyalni a különbségeket az országcsoportok között. A kutatást támogatta: Az előadás alapját képező kutatást a MTA-DE-Családok és Tanárok Kooperációja Kutatócsoport hajtotta végre és a Magyar Tudományos Akadémia Közoktatásfejlesztési Kutatási Programja támogatta. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Bencze, Ádám AU - Markos, Valéria AU - Kocsis, Zsófia AU - Rusznák, Anett AU - Dorogi, Alexandra ED - Bajzáth, Angéla ED - Csányi, Kinga ED - Győri, János TI - A szülői bevonódás jellemzői. Kultúrák közötti különbségek a PISA vizsgálat adatai alapján T2 - Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban PB - ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK) CY - Budapest SN - 9789634896111 PY - 2023 SP - 34 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34224130 ID - 34224130 AB - A szülői bevonódással kapcsolatos szakirodalomban látható, hogy a bevonódás nem jelenti ugyanazt a folyamatot a különböző kultúrákban, mind volumenét, mind megjelenési formáit tekintve különböző lehet a fogalom jelentése (Saeki, 2018). Ugyanakkor, mivel maga a fogalom rendkívül komplex és inkább inkluzív, számos kultúrákra koncentráló kutatás másként értelmezi s nyilvánvalóan másként is méri azt, ennek ellenére a kutatási eredményekben jól kirajzolódnak az etnikai, kulturális különbségek a szülői részvétel típusaiban. Elemzésünkhöz a PISA 2018-as szülői lekérdezés adatbázisát (N=91.799) használtuk fel, és a szülők gyermekük tanulmányaikba történő iskolai és otthoni bevonódására fókuszálunk elsősorban országcsoportok szerinti bontásban. Az adatbázisban tizenhét ország szerepel, melyeket az alábbi hat országcsoportba soroltunk földrajzi elhelyezkedésük alapján: Nyugat-Európa (Belgium, Németország, Írország, Luxemburg), Dél-Európa (Olaszország, Málta, Portugália), Közép- és Kelet-Európa (Horvátország, Georgia), Közép-Amerika (Dominikai Köztársaság, Mexikó, Panama), DélAmerika (Brazília, Chile) és Távol-Kelet (Hongkong, Dél-Korea, Makaó). Fő kutatási kérdésünk, hogy milyen különbségek vannak az országcsoportok között a szülő-iskola kapcsolattartást illetően. A vizsgált 6 országcsoportban a szülői bevonódás mértékét kereszttáblaelemzéssel vizsgáltuk mind az otthoni bevonódás, mind az iskolai bevonódás szintjén, majd klasztercsoportokat hoztunk létre, amelyeket összevetettünk az országcsoporttal. Az eredmények azt mutatják, hogy három szülői klasztercsoportra volt jellemző a gyermekük tanulmányaiba való otthoni bevonódás, ezek közül az individualista és a maximalista szülői klasztercsoport esetében erősebb, a minimalista szülői klasztercsoport esetében gyengébb bevonódásról beszélhetünk. Míg az iskolai bevonódás két szülői csoportra volt jellemző, a maximalista szülőkre erősebben, az individualista szülőkre gyengébben; miközben a minimalista és a passzív klasztercsoportokba tartozó szülőkre nem jellemző a szülő-iskola kapcsolattartás ezen formája. A nyugat-európai, a dél-európai, valamint a közép- és kelet-európai országokban a legjellemzőbb a gyermek tanulmányába történő szülői bevonódás típusok a minimalista szülő és az individualista szülő. A távolkeleti és a dél-amerikai országokban differenciáltabb a szülői típusok közötti megoszlás, így ezekben az országokban három típus is magas arányban van jelen: a minimalista szülő, az individualista szülő és a passzív szülők csoportja. A közép-amerikai országokban az individualistán bevonódó szülő és a maximálisan bevonódó szülő a leggyakoribb. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Pallay, Katalin AU - Markos, Valéria AU - Fényes, Hajnalka TI - Волонтерська діяльність закарпатських студентів під час російсько-української війни 2022 року = Volunteer Activities of Students from Transcarpathia during the Russian-Ukrainian War of 2022 JF - KYIVS'KYI NATSIONAL'NYI LINHVISTYCHNYI UNIVERSYTET. VISNYK. SERIYA: PEDAHOHIKA TA PSYKHOLOHIYA J2 - KYIVS'KYI NATSIONAL'NYI LINHVISTYCHNYI UNIVERSYTET. VISNYK. SERIYA: PEDAHOHIKA TA PSYKHOLOHIYA VL - 38 PY - 2023 SP - 153 EP - 167 PG - 15 SN - 2412-9283 DO - 10.32589/2412-9283.38.2023.284584 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34080393 ID - 34080393 LA - Ukrainian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bocsi, Veronika AU - Fényes, Hajnalka AU - Markos, Valéria TI - A szabadidő-felhasználás és az önkéntesség kapcsolatának vizsgálata a magyarországi fiatalok körében JF - ÖNKÉNTES SZEMLE J2 - ÖNKÉNTES SZEMLE VL - 3 PY - 2023 IS - 1 SP - 25 EP - 56 PG - 32 SN - 2786-0620 DO - 10.53585/OnkSzem.2023.1.25-56 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33684887 ID - 33684887 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kocsis, Zsófia AU - Markos, Valéria AU - Fazekas, Elek AU - Pusztai, Gabriella TI - Az önkéntesség mint a szülők iskolai bevonódásának egy formája – szisztematikus szakirodalmi elemzés eredményeinek bemutatása JF - ÖNKÉNTES SZEMLE J2 - ÖNKÉNTES SZEMLE VL - 2 PY - 2022 IS - 4 SP - 57 EP - 87 PG - 31 SN - 2786-0620 DO - 10.53585/OnkSzem.2022.4.57-87 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33365146 ID - 33365146 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Pallay, Katalin AU - Markos, Valéria AU - Fényes, Hajnalka TI - Kárpátaljai fiatalok önkéntes tevékenysége a 2022-es orosz-ukrán háború idején JF - ÖNKÉNTES SZEMLE J2 - ÖNKÉNTES SZEMLE VL - 2 PY - 2022 IS - 4 SP - 3 EP - 26 PG - 24 SN - 2786-0620 DO - 10.53585/OnkSzem.2022.4.3-26 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33354408 ID - 33354408 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Engler, Ágnes AU - Antal , István AU - Markos, Valéria AU - Trásy, Lilla AU - Pári, András ED - Molnár, Gyöngyvér ED - Tóth, Edit TI - Hátrányos helyzetű tanulók otthoni tanulása a jelenléti és a távolléti oktatás idején T2 - Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira PB - MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság CY - Szeged CY - Budapest SN - 9789633068960 PY - 2022 SP - 192 EP - 207 PG - 16 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33275151 ID - 33275151 AB - A világméretű járvány kitörését követően a neveléstudományi vizsgálatok célkeresztjébe került a digitális – más kifejezéssel online vagy távolléti – oktatás, elsősorban didaktikai, oktatás- és nevelésszociológiai aspektusból. Utóbbi kutatásokban a család, a családi háttér, a szülői bevonódás a korábbiaktól (ti. jelenléti oktatás) eltérő figyelmet kapott, hiszen az otthoni tanulás új értelmet nyert az otthonokba beköltöző iskola miatt. A szülő és a pedagógus együttműködése pedig azon túl, hogy teljes mértékben az online térbe helyeződött át, új síkra lépett: a szülők eddig soha nem tapasztalt módon tekinthettek be a tanórai történésekbe, sőt a megfelelő helyszín és az IKT-eszközök biztosításától kezdve, a tananyag megértésén keresztül, a házi feladatok befotózásáig maguk is aktív részeseivé váltak a tanítási-tanulási folyamatnak. Mindezen újkeletű kihívások eredményessége természetesen a családi háttér által biztosított lehetőségek és feltételek függvénye is volt a pedagógusok és az iskola erőfeszítései mellett, tehát a klasszikus nevelésszociológiai tétel (ti. a társadalmi háttér, a szocioökonómiai státusz és az iskolai eredményesség, pályafutás szorosan összefügg) feltételezhetően az iskola falain kívül rekedt oktatásban is érvényesült. Tanulmányunkban a hátrányos helyzetű tanulók otthoni tanulásának jellegzetességeit tártuk fel két különböző vizsgálat adatainak segítségével. Az első kutatás közvetlenül a pandémia kitörése előtt, a jelenléti oktatás idején készült, a másik felmérés az első hullámot követő karantén miatt elrendelt távolléti oktatás tanulságait igyekezett megragadni. A két adatfelvétel szerencsés időzítésének köszönhetően az otthoni tanulást, a szülők bevonódását, a családi háttér által biztosított lehetőségeket hagyományos és atipikus körülmények között vizsgálhattuk a hátrányos helyzetű tanulók és családjaik körében. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Engler, Ágnes AU - Markos, Valéria AU - Major, Enikő ED - Steklács, János ED - Molnár-Kovács, Zsófia TI - Családalapító fiatalok társas kapcsolatai. Gyermekvállalási tervek a párkapcsolati forma tekintetében T2 - 21. századi képességek, írásbeliség, esélyegyenlőség PB - Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, Neveléstudományi Intézet CY - Pécs SN - 9789636260576 PY - 2022 SP - 109. UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33249809 ID - 33249809 LA - Hungarian DB - MTMT ER -