@{MTMT:34224130, title = {A szülői bevonódás jellemzői. Kultúrák közötti különbségek a PISA vizsgálat adatai alapján}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34224130}, author = {Bencze, Ádám and Markos, Valéria and Kocsis, Zsófia and Rusznák, Anett and Dorogi, Alexandra}, booktitle = {Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban}, unique-id = {34224130}, abstract = {A szülői bevonódással kapcsolatos szakirodalomban látható, hogy a bevonódás nem jelenti ugyanazt a folyamatot a különböző kultúrákban, mind volumenét, mind megjelenési formáit tekintve különböző lehet a fogalom jelentése (Saeki, 2018). Ugyanakkor, mivel maga a fogalom rendkívül komplex és inkább inkluzív, számos kultúrákra koncentráló kutatás másként értelmezi s nyilvánvalóan másként is méri azt, ennek ellenére a kutatási eredményekben jól kirajzolódnak az etnikai, kulturális különbségek a szülői részvétel típusaiban. Elemzésünkhöz a PISA 2018-as szülői lekérdezés adatbázisát (N=91.799) használtuk fel, és a szülők gyermekük tanulmányaikba történő iskolai és otthoni bevonódására fókuszálunk elsősorban országcsoportok szerinti bontásban. Az adatbázisban tizenhét ország szerepel, melyeket az alábbi hat országcsoportba soroltunk földrajzi elhelyezkedésük alapján: Nyugat-Európa (Belgium, Németország, Írország, Luxemburg), Dél-Európa (Olaszország, Málta, Portugália), Közép- és Kelet-Európa (Horvátország, Georgia), Közép-Amerika (Dominikai Köztársaság, Mexikó, Panama), DélAmerika (Brazília, Chile) és Távol-Kelet (Hongkong, Dél-Korea, Makaó). Fő kutatási kérdésünk, hogy milyen különbségek vannak az országcsoportok között a szülő-iskola kapcsolattartást illetően. A vizsgált 6 országcsoportban a szülői bevonódás mértékét kereszttáblaelemzéssel vizsgáltuk mind az otthoni bevonódás, mind az iskolai bevonódás szintjén, majd klasztercsoportokat hoztunk létre, amelyeket összevetettünk az országcsoporttal. Az eredmények azt mutatják, hogy három szülői klasztercsoportra volt jellemző a gyermekük tanulmányaiba való otthoni bevonódás, ezek közül az individualista és a maximalista szülői klasztercsoport esetében erősebb, a minimalista szülői klasztercsoport esetében gyengébb bevonódásról beszélhetünk. Míg az iskolai bevonódás két szülői csoportra volt jellemző, a maximalista szülőkre erősebben, az individualista szülőkre gyengébben; miközben a minimalista és a passzív klasztercsoportokba tartozó szülőkre nem jellemző a szülő-iskola kapcsolattartás ezen formája. A nyugat-európai, a dél-európai, valamint a közép- és kelet-európai országokban a legjellemzőbb a gyermek tanulmányába történő szülői bevonódás típusok a minimalista szülő és az individualista szülő. A távolkeleti és a dél-amerikai országokban differenciáltabb a szülői típusok közötti megoszlás, így ezekben az országokban három típus is magas arányban van jelen: a minimalista szülő, az individualista szülő és a passzív szülők csoportja. A közép-amerikai országokban az individualistán bevonódó szülő és a maximálisan bevonódó szülő a leggyakoribb.}, keywords = {szülői bevonódás; PISA mérés; interkulturális összehasonlítás}, year = {2023}, pages = {34} } @article{MTMT:34080393, title = {Волонтерська діяльність закарпатських студентів під час російсько-української війни 2022 року = Volunteer Activities of Students from Transcarpathia during the Russian-Ukrainian War of 2022}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34080393}, author = {Pallay, Katalin and Markos, Valéria and Fényes, Hajnalka}, doi = {10.32589/2412-9283.38.2023.284584}, journal-iso = {KYIVS'KYI NATSIONAL'NYI LINHVISTYCHNYI UNIVERSYTET. VISNYK. SERIYA: PEDAHOHIKA TA PSYKHOLOHIYA}, journal = {KYIVS'KYI NATSIONAL'NYI LINHVISTYCHNYI UNIVERSYTET. VISNYK. SERIYA: PEDAHOHIKA TA PSYKHOLOHIYA}, volume = {38}, unique-id = {34080393}, issn = {2412-9283}, year = {2023}, eissn = {2518-1408}, pages = {153-167}, orcid-numbers = {Pallay, Katalin/0000-0003-3833-8368} } @article{MTMT:33684887, title = {A szabadidő-felhasználás és az önkéntesség kapcsolatának vizsgálata a magyarországi fiatalok körében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33684887}, author = {Bocsi, Veronika and Fényes, Hajnalka and Markos, Valéria}, doi = {10.53585/OnkSzem.2023.1.25-56}, journal-iso = {ÖNKÉNTES SZEMLE}, journal = {ÖNKÉNTES SZEMLE}, volume = {3}, unique-id = {33684887}, year = {2023}, eissn = {2786-0620}, pages = {25-56} } @article{MTMT:33365146, title = {Az önkéntesség mint a szülők iskolai bevonódásának egy formája – szisztematikus szakirodalmi elemzés eredményeinek bemutatása}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33365146}, author = {Kocsis, Zsófia and Markos, Valéria and Fazekas, Elek and Pusztai, Gabriella}, doi = {10.53585/OnkSzem.2022.4.57-87}, journal-iso = {ÖNKÉNTES SZEMLE}, journal = {ÖNKÉNTES SZEMLE}, volume = {2}, unique-id = {33365146}, year = {2022}, eissn = {2786-0620}, pages = {57-87} } @article{MTMT:33354408, title = {Kárpátaljai fiatalok önkéntes tevékenysége a 2022-es orosz-ukrán háború idején}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33354408}, author = {Pallay, Katalin and Markos, Valéria and Fényes, Hajnalka}, doi = {10.53585/OnkSzem.2022.4.3-26}, journal-iso = {ÖNKÉNTES SZEMLE}, journal = {ÖNKÉNTES SZEMLE}, volume = {2}, unique-id = {33354408}, year = {2022}, eissn = {2786-0620}, pages = {3-26}, orcid-numbers = {Pallay, Katalin/0000-0003-3833-8368} } @inbook{MTMT:33275151, title = {Hátrányos helyzetű tanulók otthoni tanulása a jelenléti és a távolléti oktatás idején}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33275151}, author = {Engler, Ágnes and Antal , István and Markos, Valéria and Trásy, Lilla and Pári, András}, booktitle = {Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira}, unique-id = {33275151}, abstract = {A világméretű járvány kitörését követően a neveléstudományi vizsgálatok célkeresztjébe került a digitális – más kifejezéssel online vagy távolléti – oktatás, elsősorban didaktikai, oktatás- és nevelésszociológiai aspektusból. Utóbbi kutatásokban a család, a családi háttér, a szülői bevonódás a korábbiaktól (ti. jelenléti oktatás) eltérő figyelmet kapott, hiszen az otthoni tanulás új értelmet nyert az otthonokba beköltöző iskola miatt. A szülő és a pedagógus együttműködése pedig azon túl, hogy teljes mértékben az online térbe helyeződött át, új síkra lépett: a szülők eddig soha nem tapasztalt módon tekinthettek be a tanórai történésekbe, sőt a megfelelő helyszín és az IKT-eszközök biztosításától kezdve, a tananyag megértésén keresztül, a házi feladatok befotózásáig maguk is aktív részeseivé váltak a tanítási-tanulási folyamatnak. Mindezen újkeletű kihívások eredményessége természetesen a családi háttér által biztosított lehetőségek és feltételek függvénye is volt a pedagógusok és az iskola erőfeszítései mellett, tehát a klasszikus nevelésszociológiai tétel (ti. a társadalmi háttér, a szocioökonómiai státusz és az iskolai eredményesség, pályafutás szorosan összefügg) feltételezhetően az iskola falain kívül rekedt oktatásban is érvényesült. Tanulmányunkban a hátrányos helyzetű tanulók otthoni tanulásának jellegzetességeit tártuk fel két különböző vizsgálat adatainak segítségével. Az első kutatás közvetlenül a pandémia kitörése előtt, a jelenléti oktatás idején készült, a másik felmérés az első hullámot követő karantén miatt elrendelt távolléti oktatás tanulságait igyekezett megragadni. A két adatfelvétel szerencsés időzítésének köszönhetően az otthoni tanulást, a szülők bevonódását, a családi háttér által biztosított lehetőségeket hagyományos és atipikus körülmények között vizsgálhattuk a hátrányos helyzetű tanulók és családjaik körében.}, year = {2022}, pages = {192-207}, orcid-numbers = {Pári, András/0000-0002-3098-9863} } @{MTMT:33249809, title = {Családalapító fiatalok társas kapcsolatai. Gyermekvállalási tervek a párkapcsolati forma tekintetében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33249809}, author = {Engler, Ágnes and Markos, Valéria and Major, Enikő}, booktitle = {21. századi képességek, írásbeliség, esélyegyenlőség}, unique-id = {33249809}, year = {2022}, pages = {109.} } @{MTMT:32909761, title = {Gyermekvállalási tervek és a párkapcsolati forma összefüggései}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32909761}, author = {Engler, Ágnes and Markos, Valéria and Major, Enikő}, booktitle = {Oktatás egy változó világban – Kutatás, innováció, fejlesztés}, unique-id = {32909761}, year = {2022}, pages = {294} } @{MTMT:32909728, title = {Gyermekvállalási tervek a párkapcsolati forma tekintetében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32909728}, author = {Engler, Ágnes and Markos, Valéria and Major, Enikő}, booktitle = {Egy nyelvet beszélünk? Gyermeklét és pedagógia a nyelvi, kulturális és társadalmi terek kontextusában - 15. Képzés és Gyakorlat Nemzetközi Neveléstudományi Konferencia (2022. április 28.) : Program és Absztraktok}, unique-id = {32909728}, year = {2022} } @{MTMT:32905529, title = {A gyermekvállalási hajlandóság alakulása 2000-2020 között}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32905529}, author = {Markos, Valéria and Bencze, Ádám}, booktitle = {Oktatás egy változó világban – Kutatás, innováció, fejlesztés}, unique-id = {32905529}, year = {2022}, pages = {79} }