TY - JOUR AU - Mihók, Barbara AU - Juhász, Judit AU - Gébert, Judit TI - Slow science and “caring” research – the transformative power of collaborative research with hard of hearing youths JF - INTERNATIONAL JOURNAL OF ACTION RESEARCH J2 - INT J ACT RES VL - 19 PY - 2023 IS - 2 SP - 157 EP - 173 PG - 17 SN - 1861-9916 DO - 10.3224/ijar.v19i2.06 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34398049 ID - 34398049 AB - In our paper we explore the transformative power of a collaborative research on our own academic perceptions and functions. We have been working with hard of hearing youths since the autumn of 2021 in Szeged (Hungary) in a social citizen science case study within the YouCount project to increase social inclusion in the city. During the process, we, authors of this paper, as senior hearing academics, identified significant aspects where our academic functions led to inner transformations. These experiences led us to recognize the overwhelming importance of relational aspects and caring, the perceived and fostered “slowness” of the research. Inclusion can be viewed as a joint and interdependent transformation of all actors involved towards the defragmentation of community. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Gébert, Judit AU - Bajmócy, Zoltán AU - Málovics, György AU - Juhász, Judit AU - Méreiné Berki, Boglárka TI - The role of moral values in urban planning: Can the capability approach make a contribution? JF - REGIONAL SCIENCE POLICY & PRACTICE J2 - REG SCI POL PRAC VL - 15 PY - 2023 IS - 2 SP - 357 EP - 370 PG - 14 SN - 1757-7802 DO - 10.1111/rsp3.12624 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33596899 ID - 33596899 AB - In the last 50 years, consensus had shifted to the positionthat planning is necessarily an ethical, value-laden activity.However, despite the insistence among those who advo-cate for value-laden planning, there is little as to how thesevalues should be selected or their role in collaboration anddecision-making. This article explores a potential solution tothe role of moral values using the capability approach devel-oped by Amartya Sen. We draw on empirical examples fromplanning practice in three Hungarian cities, looking at therole played by values in professional planners' judgementsat different stages of the planning process. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Málovics, György AU - Juhász, Judit AU - Bajmócy, Zoltán TI - The potential role of university community engagement (UCE) in social justice and sustainability transformation - the case of the University of Szeged (Hungary) JF - DETUROPE: THE CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF REGIONAL DEVELOPMENT AND TOURISM J2 - DETUROPE VL - 14 PY - 2022 IS - 3 SP - 103 EP - 128 PG - 26 SN - 1821-2506 DO - 10.32725/det.2022.024 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33549028 ID - 33549028 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Gébert, Judit AU - Mihók, Barbara AU - Juhász, Judit AU - Bajmócy, Zoltán AU - Méreiné Berki, Boglárka AU - Horváth, Norbert AU - Kis, Antal TI - Hallássérült fiatalok helyzetének megismerése kvalitatív módszerekkel JF - REPLIKA J2 - REPLIKA PY - 2022 IS - 124 SP - 157 EP - 175 PG - 19 SN - 0865-8188 DO - 10.32564/124.7 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33251331 ID - 33251331 AB - Tanulmányunkban amellett érvelünk, hogy amikor a fogyatékossággal élő emberek helyzetét, jóllétét szeretnénk értékelni, akkor a társadalmi környezetet és az egészségügyi szempontokat egyszerre, együttesen kell megragadni. Ezt az állításunkat egy hallássérültekkel és környezetükkel végzett részvételi akciókutatás első, megalapozó szakaszának eredményeivel támasztjuk alá. Az érintett közösség helyzetének feltárásához kvalitatív módszereket használunk, az értékelés alapját pedig az Amartya Sen nevéhez fűződő képességszemlélet adja. Úgy gondoljuk, a képességszemlélet alternatívája lehet egy hagyományos szakpolitikai megközelítésnek, és segíthet mélyebben megérteni az érintettek helyzetét és ezáltal meghatározni a megfelelő segítés módjait. A tanulmány újdonságát két dologban látjuk. Egyrészt újdonságértékű a hallássérült (siket és nagyothalló) emberekkel és környezetükkel végzett kvalitatív kutatás gyakorlati tapasztalatainak beágyazása egy részvételi akciókutatásba, másrészt eddig nem jelent meg a hazai szakirodalomban a képességszemlélet és a fogyatékosságtudomány összekapcsolása. Tanulmányunkat egyaránt szánjuk a fogyatékossággal élő emberek, különösen a hallássérültek környezetében élő segítőknek, részvételi kutatásokban jártas társadalomkutatóknak, és a fogyatékossággal foglalkozó szakpolitika döntéshozóinak. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Málovics, György AU - Bajmócy, Zoltán AU - Gébert, Judit AU - Juhász, Judit AU - Méreiné Berki, Boglárka AU - Mihók, Barbara TI - A közösségi szerepvállalás mint az egyetemek újra felfedezett, de elhanyagolt feladata • Community Engagement as a Rediscovered but still Neglected University Function JF - MAGYAR TUDOMÁNY J2 - MAGYAR TUDOMÁNY VL - 183 PY - 2022 SP - 631 EP - 643 PG - 13 SN - 0025-0325 DO - 10.1556/2065.183.2022.5.9 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32814658 ID - 32814658 AB - Tanulmányunkkal a Magyar Tudomány 2021. novemberi, Az egyetem feladatáról című és témájú tematikus összeállításhoz szólunk hozzá, mintegy azt kiegészítendő. Az egyetemek közösségi szerepvállalásának (university community engagement) koncepcióját vizsgáljuk. Ezen belül is azokra a területekre összpontosítunk, amelyek túlmutatnak a hazai szakirodalomban is sokat tárgyalt ún. „harmadik missziós” tevékenységeken. A társadalmi igazságosság és fenntarthatóság érdekében megvalósuló közösségi szerepvállalás során az egyetem olyan társadalmi csoportokkal működik együtt, amelyek egyébként nem tudnának hozzáférni az egyetemi erőforrásokhoz. Az egyetemi közösségi szerepvállalás koncepciójának lehetséges gyakorlati megvalósulási formáit munkahelyünk, a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Kutatóközpont tevékenysége révén mutatjuk be. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK ED - Juhász, Judit TI - Proceedings of the European Union’s Contention in the Reshaping Global Economy PB - Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar, Közgazdaságtani Doktori Iskola CY - Szeged PY - 2022 SN - 9789633068526 DO - 10.14232/eucrge.2022 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32781557 ID - 32781557 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Juhász, Judit AU - Málovics, György AU - Bajmócy, Zoltán TI - Co-Creation, Reflection, and Transformation. The Social Impact of a Service-Learning Course at the University of Szeged TS - The Social Impact of a Service-Learning Course at the University of Szeged JF - VEZETÉSTUDOMÁNY J2 - VEZETÉSTUDOMÁNY VL - 52 PY - 2021 IS - 7 SP - 6 EP - 17 PG - 12 SN - 0133-0179 DO - 10.14267/VEZTUD.2021.07.02 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32104142 ID - 32104142 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Málovics, György AU - Juhász, Judit AU - Méreiné Berki, Boglárka AU - Pálné, Mihók Barbara AU - Szentistványi, István AU - Pataki, György AU - Nagy, Mihály AU - Tóth, Janka TI - Confronting espoused theories with theories-in-use. Challenges of participatory action research with marginalized communities in contributing to social change and theory building TS - Challenges of participatory action research with marginalized communities in contributing to social change and theory building JF - ACTION RESEARCH J2 - ACTION RES-LONDON VL - 19 PY - 2021 IS - 2 SP - 255 EP - 276 PG - 22 SN - 1476-7503 DO - 10.1177/1476750318774389 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3379065 ID - 3379065 LA - English DB - MTMT ER - TY - THES AU - Juhász, Judit TI - A méltó emberi élet esélye - Univerzális és egyéni lehetőségek biztosítása a szegénység megszüntetéséért [The chance to have a worthy human life - providing universal and individual opportunities to eradicate poverty] PB - Szegedi Tudományegyetem (SZTE) PY - 2020 SP - 212 DO - 10.14232/phd.10688 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31801583 ID - 31801583 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bajmócy, Zoltán AU - Gébert, Judit AU - Málovics, György AU - Méreiné Berki, Boglárka AU - Juhász, Judit TI - Urban Strategic Planning from the Perspective of Well-Being. Evaluation of the Hungarian Practice TS - Evaluation of the Hungarian Practice JF - EUROPEAN SPATIAL RESEARCH AND POLICY J2 - EUR SPAT RES POLICY VL - 27 PY - 2020 IS - 1 SP - 221 EP - 241 PG - 21 SN - 1231-1952 DO - 10.18778/1231-1952.27.1.10 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31396164 ID - 31396164 LA - English DB - MTMT ER -