TY - JOUR AU - Hegedűs, Roland TI - A tanulási zavarral küzdő gyermekek eredményessége a tehetséggondozás és az iskolán kívüli sporttevékenység alapján JF - OPUS ET EDUCATIO: MUNKA ÉS NEVELÉS J2 - OPUS ET EDUCATIO VL - 11 PY - 2024 IS - 1 SP - 14 EP - 25 PG - 12 SN - 2064-9908 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34783851 ID - 34783851 N1 - https://doi.org/10.3311/ope.605 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Juhos, Ágnes AU - Hegedűs, Roland TI - Tanulásban akadályozott és többségi tanulók természettudományos gyakorlatorientált oktatásának megvalósítása tanórai és tanórán kívüli tevékenységek során PY - 2024 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34556124 ID - 34556124 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Hegedűs, Roland TI - Tanulási zavarral küzdő 6. osztályos tanulók családi háttere az OKM alapján PY - 2024 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34556120 ID - 34556120 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Hegedűs, Roland ED - Kovács, Enikő TI - Tanulásban akadályozott tanulók fenntarthatóságra nevelése a kerettanterv tükrében T2 - Módszerek a fenntarthatóság jegyében PB - Líceum Kiadó CY - Eger SN - 9789634962663 T3 - Pedagógiai és szakmódszertani tanulmányok PY - 2023 SP - 191 EP - 200 PG - 10 DO - 10.46403/Modszerekafenntarthatosagjegyeben.2023.185 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34554241 ID - 34554241 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Mády, Réka AU - Hegedűs, Roland TI - Hogyan befolyásolja a biológiával kapcsolatos tévképzeteket a tantárgyi eredményesség és az eszközhasználat? JF - GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE: A MAGYAR GYÓGYPEDAGÓGUSOK EGYESÜLETÉNEK FOLYÓIRATA J2 - GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE VL - 51 PY - 2023 IS - 4 SP - 305 EP - 324 PG - 20 SN - 0133-1108 DO - 10.52092/gyosze.2023.4.2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34447070 ID - 34447070 AB - Háttér és célok: Jelen kutatásban tanulásban akadályozott és tipikus fejlődésmenetű, hetedik osztályos tanulók biológiával kapcsolatos tévképzeteit vizsgáljuk a tantárgyi teljesítmény, valamint a biológia órákon történő eszközhasználat összefüggésében. A tévképzetek vizsgálata már régóta foglalkoztatja a kutatókat (Korom, 1997, 2002, 2022; Kádár & Farsang, 2019), ennek egyik lehetséges eszköze a szóasszociációs módszer, amivel lehetőségünk van az ismeretek és a tévképzetek gyors és hatékony feltárására (Sójáné & Tóth, 2017). A tipikus fejlődésmenetű iskolások esetében gyakoriak az ilyen irányú kutatások hazai és nemzetközi téren is (Timur, 2012; Daru & Tóth, 2014), viszont a tanulásban akadályozott tanulók körében kevésbé jellemző, továbbá a két tanulócsoport ilyen jellegű összehasonlítására még nem került sor.Módszer: A kutatás első részét egy saját összeállítású kérdőív felvétele képezte, ezt követte a szóasszociációs vizsgálat, ami során a tanulóknak egy percük volt arra, hogy a megadott hívószavakra asszociáljanak. Az így kapott adatokat SPSS programban, ANOVA módszerével elemeztük.Eredmények: Az eredményeinkben jól látható a különbség a két tanulócsoport tévképzeteit illetően, mert a tanulásban akadályozott tanulók egységnyi idő alatt több tévképzetet produkálnak. További eredmény annak megismerése, hogy az olyan tényezők, mint a tantárgyi eredményesség, illetve az órákon történő eszközhasználat milyen hatással van a tanulók szóasszociációs képességére.Következtetések: Az alacsony elemszám miatt általános következtetéseket nem vonhatunk le, de a vizsgálat során rávilágítottunk a problémás területekre, továbbá javaslatokat tehetünk olyan tényezőkre, amelyekkel növelhető a helyes asszociációk aránya, így kevesebb tévképzet épülhet be a tanulók ismeretelsajátítása során.Kulcsszavak: tévképzetek, biológia, tantárgyi teljesítmény, tanulási akadályozottság LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Hegedűs, Roland ED - Mező, Ferenc ED - Mező, Katalin TI - Tehetség és tanulási zavarral küzdők tanulmányi teljesítménye T2 - Kreativitás - Elmélet és gyakorlat (2023) PB - K+F Stúdió Kft CY - Debrecen SN - 9786158170765 PY - 2023 SP - 45 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34439498 ID - 34439498 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Mády, Réka AU - Hegedűs, Roland ED - Juhász, Márta Klára TI - A tanulásban akadályozott és a tipikus fejlődésmenetű tanulók biológiával kapcsolatos tévképzetei az órai aktivitás és a tananyag megértés alapján T2 - Változások a pedagógiában - a pedagógia változása V. [program és absztr.] PY - 2023 SP - 30 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34409866 ID - 34409866 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Juhos, Ágnes AU - Hegedűs, Roland TI - Enyhén értelmi fogyatékos és többségi tanulók természettudományos oktatását szabályozó kerettantervek (2012, 2020) összehasonlító elemzése PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34318257 ID - 34318257 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Sebestyén, Krisztina AU - Hegedűs, Roland TI - Idegennyelv-tanulás középfokon BTMN-nel és tanulási zavarral PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34306975 ID - 34306975 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Jászi, Éva AU - Hegedűs, Roland TI - A kihívás régi, lesz-e új megoldás? T2 - XXVII. Apáczai-napok ONLINE Tudományos Konferencia: Informális tanulás és új tudásformák a 21. században PB - Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Kar C1 - Győr PY - 2023 SP - 46 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34285664 ID - 34285664 LA - Hungarian DB - MTMT ER -