TY - BOOK ED - Farkas, Mária Ildikó ED - Doma, Petra TI - Kortárs Japanológia V. PB - L’Harmattan Kiadó, Károli Gáspár Református Egyetem CY - Budapest PY - 2024 SP - 360 SN - 9789636461409 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35445006 ID - 35445006 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Doma, Petra TI - Japán színház papíron és színpadon – I. rész. A japán színház megjelenése a magyar sajtóban és japán együttesek fellépései 1844 és 1918 között TS - A japán színház megjelenése a magyar sajtóban és japán együttesek fellépései 1844 és 1918 között JF - ORPHEUS NOSTER J2 - ORPHEUS NOSTER VL - 16 PY - 2024 IS - 2 SP - 21 EP - 39 PG - 19 SN - 2061-456X UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35433613 ID - 35433613 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Doma, Petra TI - Cool és glamour kelet-európaiság? JF - REVIZOR - A KRITIKAI PORTÁL J2 - REVIZOR PY - 2024 SP - 1 EP - 3 PG - 3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35285182 ID - 35285182 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK ED - Bubnó, Hedvig ED - Doma, Petra ED - Jakubovits, Edit ED - Pődör, Dóra ED - Sepsi, Enikő ED - Simonfi, Zsuzsanna ED - Czeglédy, Anita TI - Non est volentis 2. PB - L'Harmattan CY - Budapest PY - 2024 SP - 278 SN - 9789636460723 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35181959 ID - 35181959 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Doma, Petra ED - Doma, Petra ED - Jászay, Tamás TI - Kidobott színlapok margójára. Hanako 1910–1911-es magyarországi körútjának két elmaradt előadása TS - Hanako 1910–1911-es magyarországi körútjának két elmaradt előadása T2 - Eötvözet SZITU 2023 PB - ELTE Eötvös József Collegium CY - Budapest SN - 9786155897665 PY - 2024 SP - 215 EP - 229 PG - 14 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35176385 ID - 35176385 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK ED - Doma, Petra ED - Jászay, Tamás TI - Eötvözet SZITU 2023 PB - ELTE Eötvös József Collegium CY - Budapest PY - 2024 SP - 500 SN - 9786155897665 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35176384 ID - 35176384 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Doma, Petra TI - „A kicsiny asszony zsenijétől megkapva…”. Hanako magyar körútja és a japán színház autentikusságának kérdése 1910 és 1911 között TS - Hanako magyar körútja és a japán színház autentikusságának kérdése 1910 és 1911 között JF - TÁVOL-KELETI TANULMÁNYOK J2 - TÁVOL-KELETI TANULMÁNYOK VL - 16 PY - 2024 IS - 1 SP - 121 EP - 142 PG - 22 SN - 2060-9655 DO - 10.38144/TKT.2024.1.5 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34482656 ID - 34482656 AB - Hanako 花子 (1868–1945) az 1900-as évek elejének egyik legismertebb japán színésznője volt Európában. 1904-től fellépéseit a kor neves táncosnője és impresszáriója, Loïe Fuller szervezte. Hanako az európai közönség számára a Loi-Fu által írt japán darabok naturalista haláljeleneteivel vált híressé. A darabok azonban csak japán stílusúak voltak, s valójában Fuller írta őket, kielígítve a korabeli közönség egzotikum iránti vágyakozását. Hanako kétszer járt Budapesten, 1908-ban és 1913-ban, illetve a két látogatás között részt vett egy magyarországi turnén is.Jelen tanulmány a japán színésznő 1910 októbere és 1911 májusa közötti – eddig még feltáratlan – magyarországi vidéki körútját vizsgálja, illetve az ez idő alatt játszott A teaházban és az Otake című darabokat rekonstruálja és elemzi. A térképpel és táblázattal ellátott tanulmánynak köszönhetően pontosan végigkövethető a négyfős japán társulat útja, s látható, hogy melyik előadás valósult meg, illetve maradt el betegség vagy technikai okok miatt. Az útvonal áttekintésével láthatóvá válik, hogy Hanakót és társulatát 21 helyszínen láthatta a magyar közönség a különböző városi színházakban, valamint pár alkalommal a város kiemelt szállodáiban, egyesületeiben. A társulat érkezését a legtöbb esetben rendkívüli érdeklődés és várakozás előzte meg, s a korabeli kritikák sikeres fogadtatásról számoltak be, de ez alapvetően nem az előadások színvonalának volt köszönhető. A teaházban és a Otake című darabok tartalma tökéletesen elemezhető a fennmaradt színlapok jóvoltából, egyértelművé válik azonban, hogy cselekményüket tekintve rendkívül egyszerű alkotásokról van szó, amelyekben a „fő attrakció” a Hanako által alakított karakter halála volt. Összességében elmondható, hogy az előadások inkább az egzotikum iránti kíváncsiság miatt voltak sikeresek, nem pedig művészi értékük miatt.A tanulmány kitér továbbá a társulat és a repertoár autentikusságának kérdésére is, amely a marosvásárhelyi elmaradt előadás kapcsán merült fel. A vizsgálathoz elsősorban a korabeli sajtóorgánumokat és színházi plakátokat használtam, hogy részletes képet adjak Hanako körútjáról, valamint a kritikai visszhangról, amely a fellépéseit kísérte. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Doma, Petra ED - Furkó, Bálint Péter ED - Pénzes, Martin TI - Japánszínház-képünk 1844 és 1900 között T2 - Fiatal Kutatóink PB - L'Harmattan Kiadó CY - Budapest SN - 9789636460426 T3 - Károli Könyvek. Tanulmánykötet, ISSN 2062-9850 PY - 2023 SP - 31 EP - 42 PG - 12 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34419044 ID - 34419044 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Doma, Petra TI - A Kabuki Pose in Sculptures of Auguste Rodin JF - TÁVOL-KELETI TANULMÁNYOK J2 - TÁVOL-KELETI TANULMÁNYOK VL - 14 PY - 2022 IS - 1 SP - 63 EP - 74 PG - 12 SN - 2060-9655 DO - 10.38144/TKT.2022.1.5 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33266323 ID - 33266323 AB - Hanako (Ōta Hisa, 1868–1945) was an insignificant member of a small Japanese theatrical troupe when she was discovered by the well-known dancer, Loïe Fuller, who after seeing Hanako’s death scene, decided to become her impresario. Thereafter, Fuller organised each of Hanako’s European tours and wrote for her many Japanese-style dramas that always ended with the cruel but utterly expressive death of the protagonist. Hanako met Auguste Rodin, the famous sculpture, at the Marseille Colonial Exhibition in 1906. The master was fascinated by Hanako’s performance and tried to sculpt the ‘death face’ that she expressed during her death scenes. This face, with a weird expression, was most probably a nirami, which is a type of mie pose in kabuki theatre. Rodin created numerous busts and faces from different materials trying to capture the emblematic moment when Hanako saw death. The present paper examines the short but interesting period of Hanako’s Western career, focusing on her meeting with Rodin. I use their story as a unique and symbolic illustration of Japanese artists’ efforts to transform themselves and their art to ‘match’ the Western eye and of the ways in which the West was looking for verification of its preconceptions of the ‘strange’ and ‘exotic’ East in the early 1900s. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Doma, Petra ED - Doma, Petra ED - Farkas, Mária Ildikó TI - A nők színpadi megjelenésének lehetőségei a 20. század eleji Japánban T2 - Kortárs Japanológia IV. PB - Károli Gáspár Református Egyetem CY - Budapest SN - 9789634148982 PY - 2022 SP - 243 EP - 263 PG - 21 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33127591 ID - 33127591 LA - Hungarian DB - MTMT ER -