@book{MTMT:35445006, title = {Kortárs Japanológia V.}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35445006}, isbn = {9789636461409}, editor = {Farkas, Mária Ildikó and Doma, Petra}, publisher = {L’Harmattan Kiadó, Károli Gáspár Református Egyetem}, unique-id = {35445006}, year = {2024}, orcid-numbers = {Doma, Petra/0000-0001-7214-0190} } @article{MTMT:35433613, title = {Japán színház papíron és színpadon – I. rész. A japán színház megjelenése a magyar sajtóban és japán együttesek fellépései 1844 és 1918 között}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35433613}, author = {Doma, Petra}, journal-iso = {ORPHEUS NOSTER}, journal = {ORPHEUS NOSTER}, volume = {16}, unique-id = {35433613}, issn = {2061-456X}, year = {2024}, eissn = {3004-0434}, pages = {21-39}, orcid-numbers = {Doma, Petra/0000-0001-7214-0190} } @article{MTMT:35285182, title = {Cool és glamour kelet-európaiság?}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35285182}, author = {Doma, Petra}, journal-iso = {REVIZOR}, journal = {REVIZOR - A KRITIKAI PORTÁL}, unique-id = {35285182}, year = {2024}, pages = {1-3}, orcid-numbers = {Doma, Petra/0000-0001-7214-0190} } @book{MTMT:35181959, title = {Non est volentis 2.}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35181959}, isbn = {9789636460723}, editor = {Bubnó, Hedvig and Doma, Petra and Jakubovits, Edit and Pődör, Dóra and Sepsi, Enikő and Simonfi, Zsuzsanna and Czeglédy, Anita}, publisher = {KRE; L'Harmattan}, unique-id = {35181959}, year = {2024}, orcid-numbers = {Doma, Petra/0000-0001-7214-0190; Jakubovits, Edit/0000-0002-4619-7334; Sepsi, Enikő/0000-0002-0562-0271} } @inbook{MTMT:35176385, title = {Kidobott színlapok margójára. Hanako 1910–1911-es magyarországi körútjának két elmaradt előadása}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35176385}, author = {Doma, Petra}, booktitle = {Eötvözet SZITU 2023}, unique-id = {35176385}, year = {2024}, pages = {215-229}, orcid-numbers = {Doma, Petra/0000-0001-7214-0190} } @book{MTMT:35176384, title = {Eötvözet SZITU 2023}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35176384}, isbn = {9786155897665}, editor = {Doma, Petra and Jászay, Tamás}, publisher = {ELTE Eötvös József Collegium}, unique-id = {35176384}, year = {2024}, orcid-numbers = {Doma, Petra/0000-0001-7214-0190; Jászay, Tamás/0000-0002-0466-2517} } @article{MTMT:34482656, title = {„A kicsiny asszony zsenijétől megkapva…”. Hanako magyar körútja és a japán színház autentikusságának kérdése 1910 és 1911 között}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34482656}, author = {Doma, Petra}, doi = {10.38144/TKT.2024.1.5}, journal-iso = {TÁVOL-KELETI TANULMÁNYOK}, journal = {TÁVOL-KELETI TANULMÁNYOK}, volume = {16}, unique-id = {34482656}, issn = {2060-9655}, abstract = {Hanako 花子 (1868–1945) az 1900-as évek elejének egyik legismertebb japán színésznője volt Európában. 1904-től fellépéseit a kor neves táncosnője és impresszáriója, Loïe Fuller szervezte. Hanako az európai közönség számára a Loi-Fu által írt japán darabok naturalista haláljeleneteivel vált híressé. A darabok azonban csak japán stílusúak voltak, s valójában Fuller írta őket, kielígítve a korabeli közönség egzotikum iránti vágyakozását. Hanako kétszer járt Budapesten, 1908-ban és 1913-ban, illetve a két látogatás között részt vett egy magyarországi turnén is.Jelen tanulmány a japán színésznő 1910 októbere és 1911 májusa közötti – eddig még feltáratlan – magyarországi vidéki körútját vizsgálja, illetve az ez idő alatt játszott A teaházban és az Otake című darabokat rekonstruálja és elemzi. A térképpel és táblázattal ellátott tanulmánynak köszönhetően pontosan végigkövethető a négyfős japán társulat útja, s látható, hogy melyik előadás valósult meg, illetve maradt el betegség vagy technikai okok miatt. Az útvonal áttekintésével láthatóvá válik, hogy Hanakót és társulatát 21 helyszínen láthatta a magyar közönség a különböző városi színházakban, valamint pár alkalommal a város kiemelt szállodáiban, egyesületeiben. A társulat érkezését a legtöbb esetben rendkívüli érdeklődés és várakozás előzte meg, s a korabeli kritikák sikeres fogadtatásról számoltak be, de ez alapvetően nem az előadások színvonalának volt köszönhető. A teaházban és a Otake című darabok tartalma tökéletesen elemezhető a fennmaradt színlapok jóvoltából, egyértelművé válik azonban, hogy cselekményüket tekintve rendkívül egyszerű alkotásokról van szó, amelyekben a „fő attrakció” a Hanako által alakított karakter halála volt. Összességében elmondható, hogy az előadások inkább az egzotikum iránti kíváncsiság miatt voltak sikeresek, nem pedig művészi értékük miatt.A tanulmány kitér továbbá a társulat és a repertoár autentikusságának kérdésére is, amely a marosvásárhelyi elmaradt előadás kapcsán merült fel. A vizsgálathoz elsősorban a korabeli sajtóorgánumokat és színházi plakátokat használtam, hogy részletes képet adjak Hanako körútjáról, valamint a kritikai visszhangról, amely a fellépéseit kísérte.}, year = {2024}, pages = {121-142}, orcid-numbers = {Doma, Petra/0000-0001-7214-0190} } @inbook{MTMT:34419044, title = {Japánszínház-képünk 1844 és 1900 között}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34419044}, author = {Doma, Petra}, booktitle = {Fiatal Kutatóink}, unique-id = {34419044}, year = {2023}, pages = {31-42}, orcid-numbers = {Doma, Petra/0000-0001-7214-0190} } @article{MTMT:33266323, title = {A Kabuki Pose in Sculptures of Auguste Rodin}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33266323}, author = {Doma, Petra}, doi = {10.38144/TKT.2022.1.5}, journal-iso = {TÁVOL-KELETI TANULMÁNYOK}, journal = {TÁVOL-KELETI TANULMÁNYOK}, volume = {14}, unique-id = {33266323}, issn = {2060-9655}, abstract = {Hanako (Ōta Hisa, 1868–1945) was an insignificant member of a small Japanese theatrical troupe when she was discovered by the well-known dancer, Loïe Fuller, who after seeing Hanako’s death scene, decided to become her impresario. Thereafter, Fuller organised each of Hanako’s European tours and wrote for her many Japanese-style dramas that always ended with the cruel but utterly expressive death of the protagonist. Hanako met Auguste Rodin, the famous sculpture, at the Marseille Colonial Exhibition in 1906. The master was fascinated by Hanako’s performance and tried to sculpt the ‘death face’ that she expressed during her death scenes. This face, with a weird expression, was most probably a nirami, which is a type of mie pose in kabuki theatre. Rodin created numerous busts and faces from different materials trying to capture the emblematic moment when Hanako saw death. The present paper examines the short but interesting period of Hanako’s Western career, focusing on her meeting with Rodin. I use their story as a unique and symbolic illustration of Japanese artists’ efforts to transform themselves and their art to ‘match’ the Western eye and of the ways in which the West was looking for verification of its preconceptions of the ‘strange’ and ‘exotic’ East in the early 1900s.}, year = {2022}, pages = {63-74}, orcid-numbers = {Doma, Petra/0000-0001-7214-0190} } @inbook{MTMT:33127591, title = {A nők színpadi megjelenésének lehetőségei a 20. század eleji Japánban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33127591}, author = {Doma, Petra}, booktitle = {Kortárs Japanológia IV.}, unique-id = {33127591}, year = {2022}, pages = {243-263}, orcid-numbers = {Doma, Petra/0000-0001-7214-0190} }