@CONFERENCE{MTMT:34591175, title = {Gyermekvállalási attitűd nappali tagozatos hallgatók körében a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar hét szakján}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34591175}, author = {Mátó, Veronika and Benkő, Zsuzsanna and Tarkó, Klára and Mihálka, Mária and Pósa, Gabriella}, booktitle = {Globális Kihívások - Globális Egészségfejlesztés}, unique-id = {34591175}, year = {2023}, pages = {16-17}, orcid-numbers = {Tarkó, Klára/0000-0002-0812-6631; Pósa, Gabriella/0000-0002-1886-3539} } @misc{MTMT:34574777, title = {Hogyan előzhetjük meg a kiégést? Prevenciós lehetőségek alkalmazása a kiégés kialakulásával szemben}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34574777}, author = {Mihálka, Mária}, unique-id = {34574777}, abstract = {Dr. Mihálka Mária Hogyan előzhetjük meg a kiégést? Prevenciós lehetőségek alkalmazása a kiégés kialakulásával szemben Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Alkalmazott Egészségtudományi és Környezeti Nevelés Intézet 6725 Szeged, Boldogasszony sgt. 6. Tel.: (62) 546 232 E-mail: mihalka.maria@szte.hu A pedagógus szakma stresszes foglalkozás. Az egyén a személyiség védelme, „karbantartása” nélkül kockáztatja az egészségét, és bekövetkezhet, hogy nem tudja betölteni választott szerepét, önmaga is segítségre szorul. Ennek a lenyomatnak, „nyomnak” az egyik megnyilvánulási formája lehet a kiégés jelensége. Az előadás célja annak vizsgálata, hogy milyen prevenciós lehetőségeket alkalmazhatunk a kiégés kialakulásával szemben. A kutatás elméleti keretein belül tárgyaljuk a kiégés fogalmát, okait, következményeit és tüneteit s végül a kiégés különböző elméleteit napjainkig, kiemeleten a pedagógusokra fókuszálva. Előadásunkban a 2016-2017-ben lezajlott nagymintás kvantitatív (N=2068) és a 2020-ban megvalósult kvalitatív adatgyűjtésünk (N=25) megelőzésre vonatkozó részeredményeire alapozzuk a feltárt megelőzési lehetőségeket. A leíró elemzéseken túl korrelációelemzést alkalmaztunk az adatok értékeléséhez. Eredményeink szerint a kiégés jelentős probléma a hazai pedagógusok körében. A kiégés megelőzésének érdekében intervenciók szükségesek egyéni és szervezeti szinten. Egyéni szinten figyelmet kell kapjon, hogy kapjon a hivatásválasztás motivációja. Az irreális pályaképet, irreális elvárásokat mindenképp realizálni kell és ha szükséges korrigálni (Czeglédi és Tandari-Kovács, 2019). A pedagógusoknak a szakmai én tudatos felépítését és hatásos megküzdési technikákat kell tanulniuk már a képzési időszak alatt. A pszichológiai immunkompetencia (Oláh, 2005), a védőfaktorok erősítése (relaxáció, kognitív-viselkedésterápia, stresszmenedzsment, mindfulness) (Szicsek, 2004) és a hatékony coping stratégiák folyamatos bővítése is megoldást jelenthet. Középpontba kell kerülnie a pszichológiai-, mentálhigiénés tanácsadáson, az esetmegbeszélésen, szupervízión, továbbá a célzott igényekre reflektáló tréning jellegű foglalkozásokon való részvétel (Mihálka, 2022). Elengedhetetlen a stabil hit- és értékrendszer, a megfelelő minőségű és mennyiségű pihenés, a rekreációs tevékenységek és fizikai aktivitás (Czeglédi és Tandari-Kovács, 2019). Szervezeti szinten a munkahelyi környezet alacsonyabb stressz-szintűvé alakítása, a világos szerepleírások, szabályok, feladatok, határkijelölések szükségesek, másrészt a kiégésre és a munkahelyi stresszre fókuszáló prevenciós és intervenciós beavatkozások alkalmazása, valamint a vezetői és kollegális támogatások „megszervezése” elengedhetetlen véleményünk szerint.}, year = {2023} } @{MTMT:34208373, title = {Családpedagógiai tanácsadás - lehetőség vagy szükséglet?}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34208373}, author = {Mihálka, Mária and Mátó, Veronika and Pósa, Gabriella}, booktitle = {150 éve a pedagógusképzésért – Neveléstudományi konferencia}, unique-id = {34208373}, year = {2023}, pages = {29-29}, orcid-numbers = {Pósa, Gabriella/0000-0002-1886-3539} } @{MTMT:33881138, title = {A szegedi gyógypedagógus-képzés hallgatóinak egészsége, egészségmagatartása}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33881138}, isbn = {9786156639004}, author = {Mihálka, Mária and Hosszu, Timea}, booktitle = {16. Képzés és Gyakorlat Nemzetközi Neveléstudományi Konferencia: Program és absztraktok}, unique-id = {33881138}, year = {2023}, pages = {110-111}, orcid-numbers = {Hosszu, Timea/0000-0003-4529-3516} } @{MTMT:33881080, title = {A szegedi gyógypedagógus hallgatók általános életcéljainak jellemzése}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33881080}, isbn = {9786156639004}, author = {Hosszu, Timea and Mihálka, Mária}, booktitle = {16. Képzés és Gyakorlat Nemzetközi Neveléstudományi Konferencia: Program és absztraktok}, unique-id = {33881080}, year = {2023}, pages = {80-81}, orcid-numbers = {Hosszu, Timea/0000-0003-4529-3516} } @article{MTMT:33813147, title = {A kiégés kialakulása és megelőzése}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33813147}, author = {Mihálka, Mária}, doi = {10.14232/iskkult.2023.1-2.111}, journal-iso = {ISKOLAKULTÚRA}, journal = {ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA}, volume = {33}, unique-id = {33813147}, issn = {1215-5233}, year = {2023}, eissn = {1588-0818}, pages = {111-127} } @mastersthesis{MTMT:33572424, title = {A kiégés és a munka-család interferencia jellemzőinek és összefüggéseinek vizsgálata pedagógusok körében [The examination of the characteristics and correlations of burnout and work-family interference among educators]}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33572424}, author = {Mihálka, Mária}, doi = {10.14232/phd.10862}, publisher = {Universití of Szeged}, unique-id = {33572424}, year = {2022} } @{MTMT:33572339, title = {A felügyelt kapcsolattartás kihívásai}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33572339}, author = {Surányi, Gabriella and Mihálka, Mária}, booktitle = {Szociológiai tudás és közjó}, unique-id = {33572339}, year = {2022}, pages = {128-128} } @misc{MTMT:33572290, title = {„Én magukat receptre írnám fel” A családterápiás munka sajátosságai a válás előtt és a válás után}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33572290}, author = {Arany, Zoltán and Mihálka, Mária}, unique-id = {33572290}, year = {2022} } @misc{MTMT:33572083, title = {Megelőzhető a kiégés? Pedagógusok kiégésben való érintettsége és a megelőzés alternatívái}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33572083}, author = {Mihálka, Mária}, unique-id = {33572083}, year = {2022} }