TY - JOUR AU - Erdeiné Késmárki-Gally, Szilvia AU - Vágány, Judit TI - Examination of the psychological well-being of students during the coronavirus pandemic. The case of Hungarian economic universities TS - The case of Hungarian economic universities JF - Knowledge and Performance Management VL - 8 PY - 2024 IS - 1 SP - 115 EP - 132 PG - 18 SN - 2543-5507 DO - 10.21511/kpm.08(1).2024.09 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34848056 ID - 34848056 AB - A long, familiar stage of life ends with graduation from secondary school. The closure of this phase can also be seen as a loss or mourning: saying goodbye to high school, parting with old friends, teachers, environment, etc. After entering the university, young people will be not only new students of higher education, but also new participants in the labor market, which means that they will have to satisfy both needs at the same time. The COVID-19 coronavirus pandemic complicates this situation. With this in mind, the purpose of this study is to understand the mental health status and problems of first-year students currently enrolled for three undergraduate business courses in Budapest. This research paper investigates whether the pressures, isolation, uncertainty, financial worries, loss of control, and moving back in with parents caused by the pandemic have had an impact on students’ mental health. This study used the EPOCH model. The EPOCH-H questionnaire was filled in by 1,719 first-year full-time students. Based on the results, a total of 8 main groups and its subgroups of factors were affected by the negative impact of the coronavirus pandemic. These students will be workers in the future carrying these effects with them. According to the results, students’ mental health needs to be strengthened in typical educational processes, and maintaining and improving students’ mental health should be the focus of all higher education institutions in the future. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Vágány, Judit TI - Generational Change in Family Farms and the Situation of Arable Land, as a Factor of Production, in Hungary JF - ACTA POLYTECHNICA HUNGARICA J2 - ACTA POLYTECH HUNG VL - 20 PY - 2023 IS - 10 SP - 127 EP - 143 PG - 17 SN - 1785-8860 DO - 10.12700/APH.20.10.2023.10.8 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34290260 ID - 34290260 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bán, Erika AU - Ilyésné Molnár, Emese AU - Jármai, Erzsébet Mária AU - Vágány, Judit TI - Tehetséggondozás a magyar gazdasági felsőoktatásban. Fókuszban a Tudományos Diákköri Konferencia és a Közgazdaságtudományi Szekció TS - Fókuszban a Tudományos Diákköri Konferencia és a Közgazdaságtudományi Szekció JF - VEZETÉSTUDOMÁNY J2 - VEZETÉSTUDOMÁNY VL - 54 PY - 2023 IS - 7-8 SP - 105 EP - 120 PG - 16 SN - 0133-0179 DO - 10.14267/VEZTUD.2023.07-08.08 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34070033 ID - 34070033 AB - A szerzők tanulmányukban többéves kutatómunka eredményeként komplex módon mutatják be a magyar gazdasági felsőoktatásban megvalósuló tehetséggondozást, s ezen belül a tudományos diákköri mozgalom helyzetét. A tanulmány céljai között szerepelt a tudományos diákköri (TDK) konferencia szerepének és történetének bemutatásán túl a TDK országos vezetői, a tehetséggondozásban élen járó egyetemi oktatók, valamint az egyetemi hallgatók helyzetfeltáró véleményének megismerése a mozgalom jelentőségéről és a tehetséggondozásban betöltött szerepéről, az érintettek részvételi motivátorairól. Ezen összetett célrendszer betöltése többféle kutatási módszer bevonásával vált lehetővé. Tanulmányuk eredményeként megállapítható, hogy a TDK, mint a tehetséggondozás egy formája, magában foglalja a belső motiváció erősítését, valamint az anyagi és erkölcsi ösztönzők biztosítását is. Lényeges megállapítás az, hogy az oktatók és hallgatók TDK-mozgalomhoz való viszonyulását összességében az intézményi kultúra erősen befolyásolja. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK ED - Vágány, Judit ED - Fenyvesi, Éva TI - Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok: 11. Tudományos Szimpózium : absztrakt füzet PB - Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) CY - Budapest PY - 2023 SN - 9786156342539 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33813436 ID - 33813436 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Vágány, Judit TI - Csakis a változás állandó! – A családi gazdaságok helyzete és kihívásai Magyarországon JF - MEZŐGAZDASÁGI TECHNIKA J2 - MEZŐGAZDASÁGI TECHNIKA VL - LXIV PY - 2023 IS - 1 SP - 40 EP - 43 PG - 4 SN - 0026-1890 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33587947 ID - 33587947 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Erdeiné Késmárki-Gally, Szilvia AU - Vágány, Judit TI - Role of precision agriculture in food supply JF - UKRAINIAN FOOD JOURNAL J2 - UKRAIN FOOD J VL - 11 PY - 2022 IS - 3 SP - 458 EP - 473 PG - 16 SN - 2304-974X DO - 10.24263/2304-974X-2022-11-3-10 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34070355 ID - 34070355 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Vágány, Judit TI - Rajtad a sor!? – Generációváltás a családi vállalkozásokban Magyarországon JF - MEZŐGAZDASÁGI TECHNIKA J2 - MEZŐGAZDASÁGI TECHNIKA VL - LVIII PY - 2022 IS - 12 SP - 40 EP - 43 PG - 4 SN - 0026-1890 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33587940 ID - 33587940 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Erdeiné Késmárki-Gally, Szilvia AU - Vágány, Judit ED - Bronwyn, Ewing TI - A Systematic Literature Review of the Psychological Well-being of Students by the PRISMA Method T2 - Papers of 6th Canadian International Conference on Advances in Education, Teaching & Technology 2022 PB - Unique Conference Canada CY - Toronto SN - 9781988652511 PY - 2022 SP - 118 EP - 125 PG - 8 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33207933 ID - 33207933 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Vágány, Judit AU - Erdeiné Késmárki-Gally, Szilvia ED - Bronwyn, Ewing TI - Mental Health and Psychological Wellbeing in the Hungarian Higher Education in Economy T2 - Papers of 6th Canadian International Conference on Advances in Education, Teaching & Technology 2022 PB - Unique Conference Canada CY - Toronto SN - 9781988652511 PY - 2022 SP - 85 EP - 93 PG - 9 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33206258 ID - 33206258 AB - In our study we focus on the mental health of first-year students in higher education in economics, which is a relevant topic worldwide and also in Hungary. University is the gateway to a new world for the 18-20-year-old students: many of them consider the successful admission and the start of their university studies as one of the most important moments in their lives. Young people leaving secondary school enter a new phase in their lives. It is also an important stage in the journey to adulthood, which is not experienced in the same way by all young people. The process of becoming independent from the family will accelerate and an independent self-image will emerge. The familiar friends and peers from secondary school no longer provide security: new relationships and alliances are formed in a new, unfamiliar environment, and a new way of life becomes dominant. In our study, we present the situation of Hungarian higher education in the field of economics, and then based on literature sources we identify the most important characteristics of the age group under study. Having university websites analysed, we explore the network of mental health, life management and psychological counselling services in Hungarian higher education institutions and also introduce the programmes they offer to support students' mental health. LA - English DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Vágány, Judit TI - Esettanulmány. Meglepetés Kft. TS - Meglepetés Kft. PY - 2022 PG - 19 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33107594 ID - 33107594 LA - Hungarian DB - MTMT ER -