@misc{MTMT:34832789, title = {Iskolatörténeti kiállítás- Pásztói Zsigmond Király Általános Iskola}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34832789}, author = {Kiss, Andrea and Dobrovoczky, Adrienn and Mészáros, Ádám and Gortva, János}, unique-id = {34832789}, year = {2024}, orcid-numbers = {Mészáros, Ádám/0000-0001-6457-2006; Gortva, János/0000-0003-4665-0298} } @misc{MTMT:34832697, title = {Pillanatképek a pásztói (nép)oktatás történetéből}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34832697}, author = {Gortva, János}, unique-id = {34832697}, year = {2024}, orcid-numbers = {Gortva, János/0000-0003-4665-0298} } @misc{MTMT:34560736, title = {Helytörténeti jellegű kutatások felhasználása a köznevelésben, avagy mikrotörténet és tantárgyi koncentráció}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34560736}, author = {Gortva, János}, unique-id = {34560736}, abstract = {A modern pedagógia fókuszában egyre inkább a tanulói tevékenységek, illetve a tantárgyi integráció áll. A NAT 2020-ban is számos ponton megjelennek az ehhez kapcsolódó tartalmi elemek. Több olyan új tantárgy is szerepel a tantervben, amelyben jól használhatók a helytörténeti kutatások eredményei. Módszertani szempontból az oral history módszere, illetve akár a településen korábban már elkészített interjúk is felhasználhatók. A hon- és népismeret tantárgy keretében például a helyi hagyományok és értékek feltárása, a digitális adatbázisok felhasználása az egyik elvégzendő feladat, illetve tevékenység. Az állampolgári ismeretek nevű tantárgy tantervében szerepel a helyi sportegyesületek, illetve sportolók megismerése, amelyhez például a korábbi sporttörténeti kutatások kiválóan használhatóak. Ugyanezen tantárgyak keretében a tanuló megismerkedik a helyi tradíciókkal és értékekkel, így például az iskola történetével, hagyományaival is. Természetesen mindezeket aktív, alkotó módon. Ez lehetőséget nyújt a digitális történetmesélés és számos más módszertani megoldás felhasználására, ugyanakkor elengedhetetlenül szükségessé teszi a tantárgyak közötti kapcsolatok erősítését. A hagyományos tantárgyi struktúra régebbi tárgyaiban is számos olyan elem van, ami elősegíti a tantárgyi koncentrációt. Az ének-zene tantárgy esetében a helyi zenei hagyományok megismerése és összegyűjtése lehet ilyen jellegű feladat. A történelem tantárgy esetében még az érettségi témakörök között is megjelenik a helyi sajátosságokat tükröző téma lehetősége, amennyiben ezt a helyi tanterv is tartalmazza. Ez a néhány kiemelt példa is jól mutatja, hogy a helytörténeti (legyen az akár történelmi, sport, vagy kulturális témájú) jellegű kutatások szerepe jelentős lehet a köznevelésben. A tanulmányban igyekszem néhány példát felmutatni ezekre, illetve módszertani ötleteket adni a pedagógusoknak az együttműködésre, a tantárgyi koncentrációra. Magától értetődik, hogy a kapcsolódási pontok feltárása és kiaknázása mindig egyéni, a helyi sajátosságokhoz alkalmazkodó feladat, csakúgy, mint a már elvégzett kutatások megismerése, illetve esetleges új lehetőségek, irányok megfogalmazása. Sok esetben ez jelentheti a diákok minikutatásait éppúgy, mint akár a pedagógusok együttműködésében megvalósuló projekteket. Az előadás célja, hogy ezekhez gondolatébresztőként, inspirációként szolgáljon.}, keywords = {tantárgyi integráció; sporttörténet; testnevelés; állampolgári ismeretek; hon- és népismeret}, year = {2024}, orcid-numbers = {Gortva, János/0000-0003-4665-0298} } @book{MTMT:34406070, title = {Sporttörténet, olimpizmus}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34406070}, author = {Gortva, János}, publisher = {EKKE}, unique-id = {34406070}, year = {2023}, orcid-numbers = {Gortva, János/0000-0003-4665-0298} } @misc{MTMT:34393423, title = {Felkészítés a NAT 2020-ra épülő közismereti érettségi vizsgára. Történelem vizsgatárgy}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34393423}, author = {Onderné, Szilágyi Tímea and Gortva, János}, unique-id = {34393423}, abstract = {A képzés azonosító száma: 2EKE223-32/23 Tréneri forgatókönyv (módszertani útmutató) és oktatási segédanyagok készültek.}, year = {2023}, orcid-numbers = {Gortva, János/0000-0003-4665-0298} } @misc{MTMT:34393317, title = {A sport és nevelés történeti vetületei - sporttörténet az oktatásban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34393317}, author = {Gortva, János}, unique-id = {34393317}, abstract = {A tudományos konferencia keretében két tematika is megjelent. A programon részt vevők először a publikációk megjelentetésével kapcsolatosan hallhattak egy előadást a Magyar Sporttudományi Szemle főszerkesztőjétől, melyet kerekasztalbeszélgetés követett. Ezt követően a Sporttudományi Intézet adjunktusai adtak elő. Bemutatták a fokozatszerzéssel kapcsolatos tapasztalataikat, majd a PhD megszerzése utáni kutatómunkájukat elemzték.}, year = {2023}, orcid-numbers = {Gortva, János/0000-0003-4665-0298} } @inbook{MTMT:33282006, title = {Dilemmák és lehetőségek a megújuló tanárképzésben}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33282006}, author = {Gortva, János}, booktitle = {Reflexiók a neveléstudományok legújabb problémáira}, doi = {10.46403/Reflexiok.2022.61}, unique-id = {33282006}, abstract = {Túlzás nélkül állítható, hogy a magyar tanárképzés évtizedek óta az útkeresés fázisában van. Csak az elmúlt két évtizedet vizsgálva is legalább három eltérő struktúrájú tanárképzést látunk. Az is tény ugyanakkor, hogy a magyar tanárképzésnek olyan évszázados hagyományai vannak, amelyek sok tekintetben kiemelkedőek. A tanulmány arra keresi a választ, hogy milyen dilemmákkal néz szembe, s milyen lehetőségeket rejteget napjainkban a tanárképzés. Ehhez a szakirodalom áttekintésén túl dokumentumelemzést végzek, így a jogszabályi környezet feltárásán át mutatom be a problematikus, tisztázásra szoruló pontokat. A felmerülő kérdésekre ugyanakkor lehetséges válaszokat is igyekszem megfogalmazni, ezzel rámutatva néhány olyan irányra, amelyekkel a tanárképzés esetlegesen sikeresebbé tehető.}, year = {2022}, pages = {61-72}, orcid-numbers = {Gortva, János/0000-0003-4665-0298} } @misc{MTMT:33263154, title = {A megújuló tanárképzés dilemmái - lehetőségek és korlátok}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33263154}, author = {Gortva, János}, unique-id = {33263154}, year = {2022}, orcid-numbers = {Gortva, János/0000-0003-4665-0298} } @misc{MTMT:33120288, title = {Sportfejlesztési tervek Heves megyében az első ötéves terv keretében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33120288}, author = {Gortva, János}, unique-id = {33120288}, year = {2022}, orcid-numbers = {Gortva, János/0000-0003-4665-0298} } @inbook{MTMT:32490769, title = {Történelemtanítás egykor és ma: a történelemtanítás kihívásai a XXI. században}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32490769}, author = {Gortva, János}, booktitle = {Kihívások és megoldások a XXI. század pedagógiájában}, doi = {10.46403/Kihivasokesmegoldasok.2021.231}, unique-id = {32490769}, year = {2021}, pages = {231-239}, orcid-numbers = {Gortva, János/0000-0003-4665-0298} }