TY - JOUR AU - Lengyel, Henrietta AU - Válóczi, Dénes AU - Török, Ádám TI - Determining the minimal safety level of automatic road sign recognition system – field study survey JF - TRANSPORTATION RESEARCH PROCEDIA J2 - TRANSP RES PROCEDIA VL - 55 PY - 2021 SP - 307 EP - 312 PG - 5 SN - 2352-1465 DO - 10.1016/j.trpro.2021.06.035 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32108438 ID - 32108438 AB - In this paper, the authors investigated human drivers' road sign recognition capability to determine the minimum safety level demanded from artificial intelligence. Therefore, the authors build up a survey and tested drivers to determine the meaning of roadside signs. A small sample was required as a pilot project with 51 respondents. Most of them were male and young. As preliminary result authors have found that the roadside human recognition has been significantly influenced by the age, the year of obtaining the license, and the driver practice. © 2021 Elsevier B.V.. All rights reserved. LA - English DB - MTMT ER - TY - BOOK ED - Esztergár-Kiss, Domokos ED - Válóczi, Dénes ED - Tóth, János ED - Varga, István TI - 4th International Conference on Models and Technologies for Intelligent Transportation Systems (MT-ITS) ET - 0 PB - BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar CY - Budapest PY - 2015 SP - 536 SN - 9789633131428 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2911058 ID - 2911058 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Esztergár-Kiss, Domokos AU - Válóczi, Dénes AU - Aba, Attila TI - Elektronikus díjrendszer a magyar közösségi közlekedésben JF - KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE J2 - KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE VL - 65 PY - 2015 IS - 1 SP - 50 EP - 62 PG - 13 SN - 0023-4362 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2906513 ID - 2906513 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Esztergár-Kiss, Domokos AU - Válóczi, Dénes AU - Aba, Attila AU - Tóth, János TI - NFC technology based models for electronic fare collection systems T2 - European Transport Conference 2014 PB - Association for European Transport PY - 2014 PG - 14 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2906506 ID - 2906506 LA - English DB - MTMT ER - TY - BOOK ED - Tóth, János ED - Válóczi, Dénes ED - Esztergár-Kiss, Domokos TI - 4. Közlekedéstudományi hallgatói és PhD konferencia ET - 0 PB - BME Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék CY - Budapest PY - 2014 SP - 77 SN - 9789633131312 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2759107 ID - 2759107 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Esztergár-Kiss, Domokos AU - Válóczi, Dénes ED - Thomas, Albrecht ED - Birgit, Jaekel ED - Martin, Lehnert TI - Method for the Organization of Daily Activity Chains T2 - Proceedings of the 3rd International Conference on Models and Technologies for Intelligent Transportation Systems 2013 PB - TUDpress CY - Dresden SN - 9783944331348 PY - 2013 SP - 47 EP - 55 PG - 9 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2698549 ID - 2698549 AB - In the field of transportation the organization of daily activity chains has become more stressed, because the fast execution of the numerous tasks is a primary aspect. In order to reach high performance in the organization of the tasks, the attributes of the demand points, the transportation network and the external circumstances, as the changing traffic situation also have to be taken into account. A theoretical model was developed to organize and supervise the daily activity chains. Our aim is to improve the basically for logistic processes used TSP method and apply it for personal transportation purposes. The method offers a location based service, which results the optimal order of the tasks based on subjective parameters. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Válóczi, Dénes AU - Csiszár, Csaba ED - Péter, Tamás TI - Átszállási időre ható tényezők összetett helyváltoztatási láncoknál T2 - Innováció és fenntartható felszíni közlekedés, IFFK 2011 PB - Magyar Mérnökakadémia (MMA) CY - Budapest SN - 9789638887535 PY - 2011 PG - 5 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2667129 ID - 2667129 AB - Absztrakt: Kutatásunk során a helyváltoztatási láncok tervezett, tényleges és érzékelt időszükségletének a csökkentési lehetőségeit keressük, oly módon, hogy a helyváltoztatási láncot szakaszokra bontva az egyes szakaszok időszükségletének összetevőit és az azokat befolyásoló tényezőket vizsgáljuk. Mivel a teljes lánc során az utas döntési és mozgási „szabadsága” a járművön kívül a legnagyobb, ezért ebben cikkben az intermodális csomópontra, mint egy mikrokörnyezetre, ennek paramétereire, az utasok viselkedésre, a környezeti tulajdonságokra, stb. fókuszáltunk. Az időértékekkel kapcsolatos összefüggések feltárásával az értékek befolyásolási módjait vizsgáljuk, különös tekintettel az utasoknak adott információszolgáltatásban rejlő lehetőségekre. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Csiszár, Csaba AU - Válóczi, Dénes AU - Denis, Shestakov ED - Jan, Kudlácek ED - Zlatan, Car ED - Tomaz, Pepelnjak ED - Michal, Pakosta TI - Integrated Telematics System for Passengers’ Guide at Intermodal Traffic Centres T2 - Proceedings of International Conference on Innovative Technologies IN-TECH 2011 PB - Magánkiadás (nemzetközi) CY - Bratislava SN - 8090450261 PY - 2011 SP - 758 EP - 762 PG - 5 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2666903 ID - 2666903 AB - This paper describes a new optimum search method regarding the passengers’ transit process. Route-finder programs available nowadays via internet do not deal with users’ personal characteristics (preferences), which are especially important at interchanges. Therefore we have created a micro graph model, which is based on the parameters of intermodal traffic centres, passengers’ behaviour, travel and environmental properties. With the description of elementary specifications we could investigate passengers’ movements which are modified as a result of the information perceived. Conclusions: use of this new method in the users’ applications allows them to gain real advantages (i.e. reliable information, reduction of access time). This so called “micro approach” later can also be embedded in a macro model, which is an extension of this work. It provides opportunities for further, more detailed research regarding the entire transit process. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Válóczi, Dénes AU - Csiszár, Csaba AU - Tsvetanka, Valcheva TI - Conscious Transport – Influence of Passengers by Telematics Systems JF - NAUCNI IZVESTIJA : SCIENTIFIC PROCEEDINGS OF THE SCIENTIFIC-TECHNICAL UNION OF MECHANICAL ENGINEERING J2 - NAUCNI IZVESTIJA VL - 19 PY - 2011 IS - 5 SP - 15 EP - 17 PG - 3 SN - 1310-3946 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2666865 ID - 2666865 N1 - Proceedings vol. 3. AB - Abstract: Few studies have investigated human behaviour in transport systems and revealed useful correlations among certain factors, but these analyses have not focused on role of passenger information systems yet. As significant advancement in information technology can be observed, application of these tools is a promising opportunity to improve quality of transport through providing value-added information. This paper proposes a new method for influence of passengers, and gives guidelines, how to create and operate the needed, integrated telematics system. The targets are: to offer such services (creating transport chains), which meet individual expectations and take social requirements also into account and to control locomotions effectively. This system concept significantly contributes to success of the mobility management, keep in mind that passengers’ behaviour is one of the most crucial elements. Keywords: mobility management, integrated telematics system, influence of passengers, optimal solutions. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Válóczi, Dénes AU - Csiszár, Csaba TI - Telematikai rendszerekkel támogatott intermodális csomópontok JF - VÁROSI KÖZLEKEDÉS J2 - VÁROSI KÖZLEKEDÉS VL - LI PY - 2011 IS - 3-4 SP - 207 EP - 214 PG - 8 SN - 0133-0314 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2663081 ID - 2663081 LA - Hungarian DB - MTMT ER -