TY - THES AU - Kemenczei, Nóra TI - Az állami támogatások szerepe a magyar autóiparban PB - Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem PY - 2010 SP - 168 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2653126 ID - 2653126 N1 - Megjegyzés-25118572 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Doktori Iskola AB - Kemenczei Nóra Az állami támogatások szerepe a magyar autóiparban Disszertációm a rendszerváltás után hazánkba települő autóipar fejlődésének 15 évét (1992-2008) tekinti át a hozzá kapcsolódó állami támogatások mértékének és nemzetgazdasági hatásainak elemzésével. A 2008-ban kibontakozó gazdasági világválság autóiparra gyakorolt hatásainak elemzése nem tárgya jelen tanulmányomnak, mivel az eltelt idő túl rövid, azaz egy év távlatában a trendeket illetően csak várakozásokról beszélhetünk. Az értekezés felépítését tekintve elemző jellegű munka, amely alapvetően két részre tagolódik. Az első részben igyekszem összefoglalni azokat a világgazdasági és hazai trendeket, amelyek az autóiparra jellemzőek, továbbá képet alkotok az autóipari beszállítói hálózat szerkezetéről és működéséről. Képet alkotok, tehát mélységeiben nem elemzem azt, hiszen ezt a témát átfogó és nem csekély terjedelmű szakirodalom dolgozza fel. A disszertáció terjedelmi korlátjára való tekintettel inkább az újszerű megállapításokat eredményező második részre koncentrálok. Az első logikai részből ki fog derülni, hogy tulajdonképpen húzóágazat-e az autóipar Magyarországon és mint ilyet, érdemes-e egyáltalán a gazdaságpolitika kiemelt prioritásaként kezelni, azaz a támogatási rendszer kialakításakor és a források szétosztásakor kitüntetett figyelemben részesíteni. Mindezek az információk szükségesek ahhoz, hogy a második nagy logikai részben bemutatott elemzés után – ahol ágazati bontásban vizsgálom a Gazdasági Versenyképességi Operatív Program során szétosztott állami támogatásokat – szakmailag megalapozott következtetéseket és megállapításokat vonhassak le. Magyarország alapvető érdeke, hogy a gazdaságpolitika olyan területeket támogasson, melyek hatással vannak a nemzetgazdaság egészére és a trendek alapján hosszú távú fejlődési lehetőséget kínálnak. Tanulmányomban olyan átfogó képet nyújtok a magyar autóipar helyzetéről és illeszkedéséről a nemzetközi munkamegosztásba, amely alapot biztosít az iparágat érintő támogatási rendszer átdolgozásához, továbbfejlesztéséhez. Dolgozatom esszenciája egy olyan ágazat-specifikus fejlesztési program, amely az autóipar esetében rámutat a leghatékonyabb beavatkozási pontokra. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kemenczei, Nóra TI - Hova húz az autóipar Magyarországon? JF - KÜLGAZDASÁG J2 - KÜLGAZDASÁG VL - 54 PY - 2010 IS - 3-4 SP - 48 EP - 62 PG - 15 SN - 0324-4202 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2653125 ID - 2653125 N1 - Megjegyzés-26485576 Az irodalomjegyzékben Gelei Andrea helyett Gelei Anna szerepel. AB - Hova húz az autóipar Magyarországon? Kemenczei Nóra Az autógyártás viszonylag rövid története alatt olyan technológiai, szervezeti, illetve termelés-szervezési forradalmat indított el, amely hatással volt más ágazatok fejlődésére. Magyarországon a rendszerváltást követően a haszongépjármű-, illetve buszgyártást felváltotta a személygépkocsi-gyártás. Az 1990-es évek derekára hazánkba betelepült három nagy összeszerelő üzem (Suzuki, Opel, Audi) máig az ágazat termelésének jelentős részét állítja elő. Az uniós csatlakozással egyidejűleg jelentős fejlesztési források nyíltak meg hazánk számára. A járműipar potenciális húzóágazatként hivatalosan is a gazdaságpolitika egyik prioritásává vált. A fejlesztési források elosztásánál szükség van fókuszpontok meghatározására, de vajon mi teszi az autóipart a magyar gazdaságpolitika prioritásává? Globális viszonylatban az autógyártás egyértelműen húzóágazat a termelés értéke, a foglalkoztatottak száma, innovációs igénye, továbbá ágazati kapcsolatrendszere alapján. A tanulmányból kiderül, hogy magyar autóipar nem azonosítható a klasszikus értelemben vett húzóágazat fogalmával. A külföldi tőkével működő összeszerelő üzemek inkább szigetszerűen működnek Magyarországon mintsem a nemzetgazdaság szerves részeként. Ahhoz hogy eldöntsük, tényleg az autóipar az egyik legjelentősebb gazdasági potenciált rejtő ágazat Magyarországon vagy csak a külföldi tőke lobbi-ereje repítette a gazdaságpolitika prioritásai közé, további ágazatok elemzésére van szükség. Az egyes ágazatok teljesítményét feldolgozó – megfelelő mélységű és elfogulatlan – tanulmányok elengedhetetlenül szükségesek a gazdaságpolitikai tervezés számára, összehasonlítási alapot nyújthatva a fejlesztésre leginkább érdemes ágazatok kiválasztásához, illetve a prioritások meghatározásához. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Kemenczei, Nóra TI - Gazdasági Versenyképességi Operatív Program T2 - A Nemzeti Fejlesztési Terv forrásainak felhasználása és néhány mérhető hatása PB - Ecostat Gazdaságelemző és Informatikai Intézet CY - Budapest SN - 9789632351681 T3 - Időszaki közlemények, ISSN 1419-4309 ; 28. PY - 2008 SP - 36 EP - 59 PG - 24 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2649623 ID - 2649623 N1 - ECOSTAT időszaki közleménye LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kemenczei, Nóra AU - Nikodémus, Antal Dr. TI - Beszállítói lánc menedzsment a hazai autóiparban JF - KÜLGAZDASÁG J2 - KÜLGAZDASÁG VL - 52 PY - 2008 IS - 9-10 SP - 94 EP - 105 PG - 12 SN - 0324-4202 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2649605 ID - 2649605 AB - Az autóipar hálózatos iparágként, sok közvetlen és közvetett haszonnal jár az adott régió számára. Ezt felismerve Magyarországon a rendszerváltást követően jött létre politikai törekvés a hazai beszállítói hálózat és háttéripar megerősítésére, fejlesztése. Több, mint 15 éves tapasztalat nyomán a mai támogatási rendszer komplex szemléletben nyújt segítséget az iparágat sújtó nehézségek kezelésére. Hazánk 2004-es uniós csatlakozása óta az ösztönző rendszer kiépítésénél közösségi források felhasználásával is számolhatunk. Jelen tanulmány a beszállítói háttéripart támogató állami szakpolitikák fejlődését hivatott bemutatni a rendszerváltozástól napjainkig. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kemenczei, Nóra TI - Insieme in auto. Relazioni nell'industria automobilistica TS - Relazioni nell'industria automobilistica JF - IL PONTE: RIVISTA DELLA CAMERA DI COMMERCIO ITALIANA PER L'UNGHERIA J2 - PONTE (BUDAPEST) VL - N.23. PY - 2008 IS - settembre-ottobre SP - 25 SN - 1786-1152 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2649604 ID - 2649604 LA - Italian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Kemenczei, Nóra ED - Vig, Zoltán TI - Az uniós támogatások hatása a magyar gazdaság versenyképességére T2 - Merre tart a világgazdaság: Európa helyzete PB - BME GTK Műszaki menedzsment Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Doktori iskola CY - Budapest SN - 9789634209393 PY - 2007 SP - 9 EP - 19 PG - 11 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2649626 ID - 2649626 AB - A bővülő Európai Unió célja gazdasági súlyának megőrzése és megerősítése a világ feltörekvő régióval, illetve fejlett térségeivel szemben. Ez igen nagy kihívást jelent az unió számára annak tükrében, hogy a frissen csatlakozott és belépésre váró országok gazdaságai alig több mint 15 éve működnek valós piacgazdasági környezetben. Magyarország 2004 óta − csatlakozását követően − jut uniós forrásokból származó jelentős mértékű gazdasági támogatáshoz. Jelen tanulmány arra a kérdésre keresi a választ, hogy az első Nemzeti Fejlesztési Terv (2004-2006) alapján a gazdaság versenyképességének javítására fordított támogatás javította-e a magyar gazdaság, illetve egyes szegmenseinek gazdasági pozícióját, különös tekintettel a kis- és középvállalkozások helyzetére. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Kemenczei, Nóra ED - Palánkai, Tibor ED - Benczes, István ED - Szent-Iványi, Balázs TI - Gazdaságfejlesztési politika Magyarországon az uniós csatlakozást követően T2 - Három éve az 50 éves EU-ban C1 - Budapest PY - 2007 SP - 44 EP - 55 PG - 12 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2649625 ID - 2649625 AB - Az uniós csatlakozást követően Magyarország fejlesztéspolitikáját a 2004-2006-ig terjedő tervezési periódusra az első Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT I.) tartalmazza. Tanulmányomban vizsgálom az NFT I. és azon belül a Gazdasági Versenyképességi Operatív Program (GVOP) célkitűzéseinek rövidtávú megvalósulását, továbbá a gazdaságba áramló uniós támogatások makrogazdasági hatásait a területi különbségek mérséklését és néhány kiemelt szektor versenyképességét illetően. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Kemenczei, Nóra ED - Nagy, Aladár ED - Kozciszky, György ED - Erős, Adrienn ED - Havriló, Attila ED - Galbács, Péter TI - Perspectives of Hungary in the automotive industry T2 - XXVIII. Országos Tudományos Diákköri Konferencia PB - Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar CY - Miskolc SN - 9789636617684 PY - 2007 SP - 70 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2649620 ID - 2649620 AB - The scope of this study is to make an overview about the cycles in the automotive industry in our home country and the global economy in the past fifteen years and to review the main investments in Hungary and in its region. My further aim is to support a development conception for integrated supply chain program particularly in automotive industry based on the trends in accordance with the professional programs made in the Ministry of Economy and Transport. The trends in the section indicate characteristics of globalization. On the one hand we can talk about capital concentration among the integrator companies, on the other hand the automotive industry concentrates evidently in our region, namely in Central-Eastern Europe. Looking the circumstances, Hungary must try to use its comparative advantage in field of logistics, which can be realized in the automotive industry as more value added services. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kemenczei, Nóra TI - Értéklánc az autóiparban JF - SUPPLY CHAIN MONITOR J2 - SUPPLY CHAIN MONIT VL - 2 PY - 2007 IS - 10 SP - 53 EP - 56 PG - 4 SN - 1786-6634 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2649618 ID - 2649618 AB - A tanulmány bemutatja és elemzi az autóipari értékláncban világgazdasági szinten lejátszódó globalizációs, koncentrációs folyamatot, melynek hatására az értéknövelő folyamatok egyre lejjebb kerülnek a beszállítói láncolatban. A világgazdasági folyamatok sajátos vetülete megfigyelhető Magyarországon is. Hazánkban az autóipari beszállítói hálózat még dinamikusabb fejlődésének az a rendszerváltás során kialakult jellegzetes „gazdasági szakadék” szab gátat, melynek fő oka a tőkehiány és az eltérő gazdasági rendszerből ránk maradt technológiai-, kulturális lemaradás. Kulcsfontosságúnak tartom olyan hídképző, valódi integrátori szerepet betöltő vállalatok létrejöttének elősegítését a külföldi tulajdonú multinacionális cégek és a hazai vállalatok két pólusa között, amelyek előmozdítanák a magyar tulajdonban lévő kis- és középvállalatok integrálódását az autóipari beszállítói hálózatba. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kemenczei, Nóra TI - Subsidies in automotive industry. CEOP in focus TS - CEOP in focus JF - PERIODICA POLYTECHNICA SOCIAL AND MANAGEMENT SCIENCES J2 - PERIOD POLYTECH SOC MANAG SCI VL - 15 PY - 2007 IS - 1 SP - 23 EP - 30 PG - 8 SN - 1416-3837 DO - 10.3311/pp.so.2007-1.03 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2649603 ID - 2649603 AB - In my essay I am going to examine the experiences of the National Development Plan I. This scheme is a document that concerns the development strategy of Hungary for the first three years’ planning after joining the European Union (2004-2006). I concentrate on the short period effects on economy, and I focus on the specific purposes of a more competitive economy. I am also aiming at a short introduction of the objectives and the priorities of the Competitive Economy Operative Programme (CEOP) . I lay special emphasis on the first three priorities of CEOP: investment incentives, improvement of small-and-middle-size enterprises (SME) and R&D. I skirt the issue of the fourth priority – the improvement of a society and an economy based on information – as the direct economic effects of the purposes can not be monitored in that field. By my analysis I am seeking the answers for the question: what is the amount of financial support for the enterprises dealing with automobile industry – both in absolute and relative terms – from the provided frame of HUF 112,5 billion; and moreover: what are those structural short-term economic effects that can lead to the achievement of the objectives. LA - English DB - MTMT ER -