@mastersthesis{MTMT:2653126, title = {Az állami támogatások szerepe a magyar autóiparban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/2653126}, author = {Kemenczei, Nóra}, publisher = {Budapest University of Technology and Economics}, unique-id = {2653126}, abstract = {Kemenczei Nóra Az állami támogatások szerepe a magyar autóiparban Disszertációm a rendszerváltás után hazánkba települő autóipar fejlődésének 15 évét (1992-2008) tekinti át a hozzá kapcsolódó állami támogatások mértékének és nemzetgazdasági hatásainak elemzésével. A 2008-ban kibontakozó gazdasági világválság autóiparra gyakorolt hatásainak elemzése nem tárgya jelen tanulmányomnak, mivel az eltelt idő túl rövid, azaz egy év távlatában a trendeket illetően csak várakozásokról beszélhetünk. Az értekezés felépítését tekintve elemző jellegű munka, amely alapvetően két részre tagolódik. Az első részben igyekszem összefoglalni azokat a világgazdasági és hazai trendeket, amelyek az autóiparra jellemzőek, továbbá képet alkotok az autóipari beszállítói hálózat szerkezetéről és működéséről. Képet alkotok, tehát mélységeiben nem elemzem azt, hiszen ezt a témát átfogó és nem csekély terjedelmű szakirodalom dolgozza fel. A disszertáció terjedelmi korlátjára való tekintettel inkább az újszerű megállapításokat eredményező második részre koncentrálok. Az első logikai részből ki fog derülni, hogy tulajdonképpen húzóágazat-e az autóipar Magyarországon és mint ilyet, érdemes-e egyáltalán a gazdaságpolitika kiemelt prioritásaként kezelni, azaz a támogatási rendszer kialakításakor és a források szétosztásakor kitüntetett figyelemben részesíteni. Mindezek az információk szükségesek ahhoz, hogy a második nagy logikai részben bemutatott elemzés után – ahol ágazati bontásban vizsgálom a Gazdasági Versenyképességi Operatív Program során szétosztott állami támogatásokat – szakmailag megalapozott következtetéseket és megállapításokat vonhassak le. Magyarország alapvető érdeke, hogy a gazdaságpolitika olyan területeket támogasson, melyek hatással vannak a nemzetgazdaság egészére és a trendek alapján hosszú távú fejlődési lehetőséget kínálnak. Tanulmányomban olyan átfogó képet nyújtok a magyar autóipar helyzetéről és illeszkedéséről a nemzetközi munkamegosztásba, amely alapot biztosít az iparágat érintő támogatási rendszer átdolgozásához, továbbfejlesztéséhez. Dolgozatom esszenciája egy olyan ágazat-specifikus fejlesztési program, amely az autóipar esetében rámutat a leghatékonyabb beavatkozási pontokra.}, year = {2010} } @article{MTMT:2653125, title = {Hova húz az autóipar Magyarországon?}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/2653125}, author = {Kemenczei, Nóra}, journal-iso = {KÜLGAZDASÁG}, journal = {KÜLGAZDASÁG}, volume = {54}, unique-id = {2653125}, issn = {0324-4202}, abstract = {Hova húz az autóipar Magyarországon? Kemenczei Nóra Az autógyártás viszonylag rövid története alatt olyan technológiai, szervezeti, illetve termelés-szervezési forradalmat indított el, amely hatással volt más ágazatok fejlődésére. Magyarországon a rendszerváltást követően a haszongépjármű-, illetve buszgyártást felváltotta a személygépkocsi-gyártás. Az 1990-es évek derekára hazánkba betelepült három nagy összeszerelő üzem (Suzuki, Opel, Audi) máig az ágazat termelésének jelentős részét állítja elő. Az uniós csatlakozással egyidejűleg jelentős fejlesztési források nyíltak meg hazánk számára. A járműipar potenciális húzóágazatként hivatalosan is a gazdaságpolitika egyik prioritásává vált. A fejlesztési források elosztásánál szükség van fókuszpontok meghatározására, de vajon mi teszi az autóipart a magyar gazdaságpolitika prioritásává? Globális viszonylatban az autógyártás egyértelműen húzóágazat a termelés értéke, a foglalkoztatottak száma, innovációs igénye, továbbá ágazati kapcsolatrendszere alapján. A tanulmányból kiderül, hogy magyar autóipar nem azonosítható a klasszikus értelemben vett húzóágazat fogalmával. A külföldi tőkével működő összeszerelő üzemek inkább szigetszerűen működnek Magyarországon mintsem a nemzetgazdaság szerves részeként. Ahhoz hogy eldöntsük, tényleg az autóipar az egyik legjelentősebb gazdasági potenciált rejtő ágazat Magyarországon vagy csak a külföldi tőke lobbi-ereje repítette a gazdaságpolitika prioritásai közé, további ágazatok elemzésére van szükség. Az egyes ágazatok teljesítményét feldolgozó – megfelelő mélységű és elfogulatlan – tanulmányok elengedhetetlenül szükségesek a gazdaságpolitikai tervezés számára, összehasonlítási alapot nyújthatva a fejlesztésre leginkább érdemes ágazatok kiválasztásához, illetve a prioritások meghatározásához.}, year = {2010}, pages = {48-62} } @{MTMT:2649623, title = {Gazdasági Versenyképességi Operatív Program}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/2649623}, author = {Kemenczei, Nóra}, booktitle = {A Nemzeti Fejlesztési Terv forrásainak felhasználása és néhány mérhető hatása}, unique-id = {2649623}, year = {2008}, pages = {36-59} } @article{MTMT:2649605, title = {Beszállítói lánc menedzsment a hazai autóiparban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/2649605}, author = {Kemenczei, Nóra and Nikodémus, Antal Dr.}, journal-iso = {KÜLGAZDASÁG}, journal = {KÜLGAZDASÁG}, volume = {52}, unique-id = {2649605}, issn = {0324-4202}, abstract = {Az autóipar hálózatos iparágként, sok közvetlen és közvetett haszonnal jár az adott régió számára. Ezt felismerve Magyarországon a rendszerváltást követően jött létre politikai törekvés a hazai beszállítói hálózat és háttéripar megerősítésére, fejlesztése. Több, mint 15 éves tapasztalat nyomán a mai támogatási rendszer komplex szemléletben nyújt segítséget az iparágat sújtó nehézségek kezelésére. Hazánk 2004-es uniós csatlakozása óta az ösztönző rendszer kiépítésénél közösségi források felhasználásával is számolhatunk. Jelen tanulmány a beszállítói háttéripart támogató állami szakpolitikák fejlődését hivatott bemutatni a rendszerváltozástól napjainkig.}, year = {2008}, pages = {94-105} } @article{MTMT:2649604, title = {Insieme in auto. Relazioni nell'industria automobilistica}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/2649604}, author = {Kemenczei, Nóra}, journal-iso = {PONTE (BUDAPEST)}, journal = {IL PONTE: RIVISTA DELLA CAMERA DI COMMERCIO ITALIANA PER L'UNGHERIA}, volume = {N.23.}, unique-id = {2649604}, issn = {1786-1152}, year = {2008}, pages = {25} } @inproceedings{MTMT:2649626, title = {Az uniós támogatások hatása a magyar gazdaság versenyképességére}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/2649626}, author = {Kemenczei, Nóra}, booktitle = {Merre tart a világgazdaság: Európa helyzete}, unique-id = {2649626}, abstract = {A bővülő Európai Unió célja gazdasági súlyának megőrzése és megerősítése a világ feltörekvő régióval, illetve fejlett térségeivel szemben. Ez igen nagy kihívást jelent az unió számára annak tükrében, hogy a frissen csatlakozott és belépésre váró országok gazdaságai alig több mint 15 éve működnek valós piacgazdasági környezetben. Magyarország 2004 óta − csatlakozását követően − jut uniós forrásokból származó jelentős mértékű gazdasági támogatáshoz. Jelen tanulmány arra a kérdésre keresi a választ, hogy az első Nemzeti Fejlesztési Terv (2004-2006) alapján a gazdaság versenyképességének javítására fordított támogatás javította-e a magyar gazdaság, illetve egyes szegmenseinek gazdasági pozícióját, különös tekintettel a kis- és középvállalkozások helyzetére.}, year = {2007}, pages = {9-19} } @CONFERENCE{MTMT:2649625, title = {Gazdaságfejlesztési politika Magyarországon az uniós csatlakozást követően}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/2649625}, author = {Kemenczei, Nóra}, booktitle = {Három éve az 50 éves EU-ban}, unique-id = {2649625}, abstract = {Az uniós csatlakozást követően Magyarország fejlesztéspolitikáját a 2004-2006-ig terjedő tervezési periódusra az első Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT I.) tartalmazza. Tanulmányomban vizsgálom az NFT I. és azon belül a Gazdasági Versenyképességi Operatív Program (GVOP) célkitűzéseinek rövidtávú megvalósulását, továbbá a gazdaságba áramló uniós támogatások makrogazdasági hatásait a területi különbségek mérséklését és néhány kiemelt szektor versenyképességét illetően.}, year = {2007}, pages = {44-55} } @{MTMT:2649620, title = {Perspectives of Hungary in the automotive industry}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/2649620}, author = {Kemenczei, Nóra}, booktitle = {XXVIII. Országos Tudományos Diákköri Konferencia}, unique-id = {2649620}, abstract = {The scope of this study is to make an overview about the cycles in the automotive industry in our home country and the global economy in the past fifteen years and to review the main investments in Hungary and in its region. My further aim is to support a development conception for integrated supply chain program particularly in automotive industry based on the trends in accordance with the professional programs made in the Ministry of Economy and Transport. The trends in the section indicate characteristics of globalization. On the one hand we can talk about capital concentration among the integrator companies, on the other hand the automotive industry concentrates evidently in our region, namely in Central-Eastern Europe. Looking the circumstances, Hungary must try to use its comparative advantage in field of logistics, which can be realized in the automotive industry as more value added services.}, year = {2007}, pages = {70} } @article{MTMT:2649618, title = {Értéklánc az autóiparban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/2649618}, author = {Kemenczei, Nóra}, journal-iso = {SUPPLY CHAIN MONIT}, journal = {SUPPLY CHAIN MONITOR}, volume = {2}, unique-id = {2649618}, issn = {1786-6634}, abstract = {A tanulmány bemutatja és elemzi az autóipari értékláncban világgazdasági szinten lejátszódó globalizációs, koncentrációs folyamatot, melynek hatására az értéknövelő folyamatok egyre lejjebb kerülnek a beszállítói láncolatban. A világgazdasági folyamatok sajátos vetülete megfigyelhető Magyarországon is. Hazánkban az autóipari beszállítói hálózat még dinamikusabb fejlődésének az a rendszerváltás során kialakult jellegzetes „gazdasági szakadék” szab gátat, melynek fő oka a tőkehiány és az eltérő gazdasági rendszerből ránk maradt technológiai-, kulturális lemaradás. Kulcsfontosságúnak tartom olyan hídképző, valódi integrátori szerepet betöltő vállalatok létrejöttének elősegítését a külföldi tulajdonú multinacionális cégek és a hazai vállalatok két pólusa között, amelyek előmozdítanák a magyar tulajdonban lévő kis- és középvállalatok integrálódását az autóipari beszállítói hálózatba.}, year = {2007}, pages = {53-56} } @article{MTMT:2649603, title = {Subsidies in automotive industry. CEOP in focus}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/2649603}, author = {Kemenczei, Nóra}, doi = {10.3311/pp.so.2007-1.03}, journal-iso = {PERIOD POLYTECH SOC MANAG SCI}, journal = {PERIODICA POLYTECHNICA SOCIAL AND MANAGEMENT SCIENCES}, volume = {15}, unique-id = {2649603}, issn = {1416-3837}, abstract = {In my essay I am going to examine the experiences of the National Development Plan I. This scheme is a document that concerns the development strategy of Hungary for the first three years’ planning after joining the European Union (2004-2006). I concentrate on the short period effects on economy, and I focus on the specific purposes of a more competitive economy. I am also aiming at a short introduction of the objectives and the priorities of the Competitive Economy Operative Programme (CEOP) . I lay special emphasis on the first three priorities of CEOP: investment incentives, improvement of small-and-middle-size enterprises (SME) and R&D. I skirt the issue of the fourth priority – the improvement of a society and an economy based on information – as the direct economic effects of the purposes can not be monitored in that field. By my analysis I am seeking the answers for the question: what is the amount of financial support for the enterprises dealing with automobile industry – both in absolute and relative terms – from the provided frame of HUF 112,5 billion; and moreover: what are those structural short-term economic effects that can lead to the achievement of the objectives.}, year = {2007}, eissn = {1587-3803}, pages = {23-30} }