TY - JOUR AU - Szenczi, Beáta AU - Fejes, József Balázs AU - Vígh, Tibor AU - Hódi, Ágnes AU - Tary, Blanka TI - Javaslatok a szövegértés tantárgyakba ágyazott fejlesztéséhez – az olvasási motiváció támogatása I. JF - ANYANYELV-PEDAGÓGIA J2 - ANYANYELV-PEDAGÓGIA VL - 17 PY - 2024 IS - 1 SP - 5 EP - 21 PG - 17 SN - 2060-0623 DO - 10.21030/anyp.2024.1.1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34822290 ID - 34822290 AB - Annak ellenére, hogy nemzetközi színtéren számos eredményes intervenció és ajánlás elérhető, amelyek az olvasási motiváció erősítését segíthetik, magyar nyelvű, a pedagógiai gyakorlatot támogató útmutatás alig található ebben a témában. Jelen munka célja, hogy ezt a hiányosságot pótolja. A tanulmány első része az olvasási motiváció elméleti alapjait tekinti át, kitér az olvasási motiváció értelmezésére, jelentőségére és az olvasási motivációt támogató fontosabb környezeti tényezőkre. Ezt követően összefoglalja az olvasási motivációt célzó fejlesztőprogramok főbb tanulságait, és részletesen ismerteti a fogalomalapú olvasástanítást (Concept-Oriented Reading Instruction, CORI), amely az egyik legismertebb és számos empirikus kutatás által eredményesnek talált program. A tanulmány második része a nemzetközi szakirodalom alapján javaslatot tesz hét, a mindennapi osztálytermi gyakorlatba beépíthető, olvasási motivációt támogató alapelvre, amelyek megvalósítását gyakorlati ötletekkel is segíti. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Phyo, Wai Mar AU - Nikolov, Marianne AU - Hódi, Ágnes TI - What support do international doctoral students claim they need to improve their academic writing in English? JF - AMPERSAND J2 - AMPERSAND VL - 12 PY - 2024 PG - 8 SN - 2215-0390 DO - 10.1016/j.amper.2023.100161 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34512175 ID - 34512175 N1 - Export Date: 13 March 2024; Cited By: 0; Correspondence Address: W.M. Phyo; Doctoral School of Education, University of Szeged, Szeged, Hungary; email: weimm622@gmail.com LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Phyo, Wai Mar AU - Nikolov, Marianne AU - Hódi, Ágnes TI - How international doctoral students’ fields of study, proficiency in English and gender interact with their sense of making progress in English academic writing abilities JF - PLOS ONE J2 - PLOS ONE VL - 18 PY - 2023 IS - 12 PG - 20 SN - 1932-6203 DO - 10.1371/journal.pone.0296186 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34505128 ID - 34505128 N1 - Export Date: 08 January 2024; Cited By: 0; Correspondence Address: W.M. Phyo; Doctoral School of Education, University of Szeged, Szeged, Hungary; email: weimm622@gmail.com; CODEN: POLNC AB - This study investigates how non-native English-speaking (NNES) doctoral students self-assess their English academic writing (EAW) abilities. A total of 255 international NNES students, hailing from 49 different countries and speaking 48 mother tongues, voluntarily participated in our study. They were enrolled in 65 PhD programs at 14 universities across Hungary during the 2021–2022 academic year. To address our research aim, we developed a survey using a 6-point Likert scale, following the guidelines of Dörnyei and Dewaele (2022). The survey focused on self-assessing their abilities to write academic texts in English. The analysis results indicate that students lacked confidence in their EAW abilities at the beginning of their PhD studies but exhibited increased confidence at the current stage. The results also highlight the influence of gender and English language proficiency on EAW self-assessments. Additionally, senior PhD students demonstrated greater confidence in field-specific lexical knowledge compared to their first-year peers. This study highlights the fact that NNES novice writers lacked the necessary EAW skills upon entering their PhD programs, making it challenging for them to start doctoral-level writing immediately. This underscores the need for comprehensive support that encompasses both enhancing English language proficiency and providing academic writing assistance. Copyright: © 2023 Phyo et al. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original author and source are credited. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Munezero, Edouard AU - Hódi, Ágnes AU - Tóth, Edit ED - Bajzáth, Angéla ED - Csányi, Kinga ED - Győri, János TI - Assessing teacher resilience and its protective factors: A systematic review T2 - Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban PB - ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK) CY - Budapest SN - 9789634896111 PY - 2023 SP - 358 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34428421 ID - 34428421 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Tary, Blanka AU - Fejes, József Balázs AU - Vígh, Tibor AU - Hódi, Ágnes AU - Szenczi, Beáta ED - Bajzáth, Angéla ED - Csányi, Kinga ED - Győri, János TI - Olvasási stratégiák használata – a MARSI-R validálása 5–8. évfolyamos tanulók körében T2 - Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban PB - ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK) CY - Budapest SN - 9789634896111 PY - 2023 SP - 76 EP - 77 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34424990 ID - 34424990 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Szenczi, Beáta AU - Vígh, Tibor AU - Fejes, József Balázs AU - Hódi, Ágnes AU - Tary, Blanka ED - Bajzáth, Angéla ED - Csányi, Kinga ED - Győri, János TI - Az otthoni olvasástámogató környezet szerepe az olvasási motiváció egyes tényezőinek alakulásában T2 - Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban PB - ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK) CY - Budapest SN - 9789634896111 PY - 2023 SP - 75 EP - 75 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34424985 ID - 34424985 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Hódi, Ágnes AU - Tóth, Edit AU - Szenczi, Beáta AU - Fejes, József Balázs ED - Bajzáth, Angéla ED - Csányi, Kinga ED - Győri, János TI - Nemek közötti különbségek az olvasási motivációban és a szövegformátum-specifikus olvasási teljesítményben második évfolyamos tanulók körében T2 - Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban PB - ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK) CY - Budapest SN - 9789634896111 PY - 2023 SP - 73 EP - 74 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34424984 ID - 34424984 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szenczi, Beáta AU - Fejes, József Balázs AU - Vígh, Tibor AU - Hódi, Ágnes AU - Tary, Blanka TI - Home Reading Support in Grades Four, Six, and Eight: Does Student Reading Motivation Matter? JF - READING & WRITING QUARTERLY: OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES J2 - READ WRIT Q PY - 2023 PG - 23 SN - 1057-3569 DO - 10.1080/10573569.2023.2286960 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34413321 ID - 34413321 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Hódi, Ágnes AU - Tary, Blanka AU - Szenczi, Beáta AU - Vígh, Tibor AU - Fejes, József Balázs ED - Fizel, Natasa ED - T. Molnár, Gizella TI - Tanárok és tanárjelöltek olvasási stratégiái: szisztematikus szakirodalmi áttekintés T2 - 150 éve a pedagógusképzésért – Neveléstudományi konferencia PB - Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó CY - Szeged SN - 9789636480134 PY - 2023 SP - 71 EP - 72 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34194473 ID - 34194473 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Fejes, József Balázs AU - Vígh, Tibor AU - Szenczi, Beáta AU - Hódi, Ágnes ED - Fizel, Natasa ED - T. Molnár, Gizella TI - Pedagógusi nézetek az olvasási stratégiák hasznosságáról és alkalmazhatóságáról T2 - 150 éve a pedagógusképzésért – Neveléstudományi konferencia PB - Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó CY - Szeged SN - 9789636480134 PY - 2023 SP - 66 EP - 67 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34194456 ID - 34194456 LA - Hungarian DB - MTMT ER -