@article{MTMT:34822290, title = {Javaslatok a szövegértés tantárgyakba ágyazott fejlesztéséhez – az olvasási motiváció támogatása I.}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34822290}, author = {Szenczi, Beáta and Fejes, József Balázs and Vígh, Tibor and Hódi, Ágnes and Tary, Blanka}, doi = {10.21030/anyp.2024.1.1}, journal-iso = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, journal = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, volume = {17}, unique-id = {34822290}, issn = {2060-0623}, abstract = {Annak ellenére, hogy nemzetközi színtéren számos eredményes intervenció és ajánlás elérhető, amelyek az olvasási motiváció erősítését segíthetik, magyar nyelvű, a pedagógiai gyakorlatot támogató útmutatás alig található ebben a témában. Jelen munka célja, hogy ezt a hiányosságot pótolja. A tanulmány első része az olvasási motiváció elméleti alapjait tekinti át, kitér az olvasási motiváció értelmezésére, jelentőségére és az olvasási motivációt támogató fontosabb környezeti tényezőkre. Ezt követően összefoglalja az olvasási motivációt célzó fejlesztőprogramok főbb tanulságait, és részletesen ismerteti a fogalomalapú olvasástanítást (Concept-Oriented Reading Instruction, CORI), amely az egyik legismertebb és számos empirikus kutatás által eredményesnek talált program. A tanulmány második része a nemzetközi szakirodalom alapján javaslatot tesz hét, a mindennapi osztálytermi gyakorlatba beépíthető, olvasási motivációt támogató alapelvre, amelyek megvalósítását gyakorlati ötletekkel is segíti.}, year = {2024}, pages = {5-21}, orcid-numbers = {Szenczi, Beáta/0000-0003-4709-8810; Fejes, József Balázs/0000-0003-3777-415X; Vígh, Tibor/0000-0002-7201-9187; Hódi, Ágnes/0000-0003-0325-1449; Tary, Blanka/0000-0002-3687-2631} } @article{MTMT:34512175, title = {What support do international doctoral students claim they need to improve their academic writing in English?}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34512175}, author = {Phyo, Wai Mar and Nikolov, Marianne and Hódi, Ágnes}, doi = {10.1016/j.amper.2023.100161}, journal-iso = {AMPERSAND}, journal = {AMPERSAND}, volume = {12}, unique-id = {34512175}, year = {2024}, eissn = {2215-0390}, orcid-numbers = {Nikolov, Marianne/0000-0001-5844-4729; Hódi, Ágnes/0000-0003-0325-1449} } @article{MTMT:34505128, title = {How international doctoral students’ fields of study, proficiency in English and gender interact with their sense of making progress in English academic writing abilities}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34505128}, author = {Phyo, Wai Mar and Nikolov, Marianne and Hódi, Ágnes}, doi = {10.1371/journal.pone.0296186}, journal-iso = {PLOS ONE}, journal = {PLOS ONE}, volume = {18}, unique-id = {34505128}, issn = {1932-6203}, abstract = {This study investigates how non-native English-speaking (NNES) doctoral students self-assess their English academic writing (EAW) abilities. A total of 255 international NNES students, hailing from 49 different countries and speaking 48 mother tongues, voluntarily participated in our study. They were enrolled in 65 PhD programs at 14 universities across Hungary during the 2021–2022 academic year. To address our research aim, we developed a survey using a 6-point Likert scale, following the guidelines of Dörnyei and Dewaele (2022). The survey focused on self-assessing their abilities to write academic texts in English. The analysis results indicate that students lacked confidence in their EAW abilities at the beginning of their PhD studies but exhibited increased confidence at the current stage. The results also highlight the influence of gender and English language proficiency on EAW self-assessments. Additionally, senior PhD students demonstrated greater confidence in field-specific lexical knowledge compared to their first-year peers. This study highlights the fact that NNES novice writers lacked the necessary EAW skills upon entering their PhD programs, making it challenging for them to start doctoral-level writing immediately. This underscores the need for comprehensive support that encompasses both enhancing English language proficiency and providing academic writing assistance. Copyright: © 2023 Phyo et al. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original author and source are credited.}, year = {2023}, eissn = {1932-6203}, orcid-numbers = {Nikolov, Marianne/0000-0001-5844-4729; Hódi, Ágnes/0000-0003-0325-1449} } @{MTMT:34428421, title = {Assessing teacher resilience and its protective factors: A systematic review}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34428421}, author = {Munezero, Edouard and Hódi, Ágnes and Tóth, Edit}, booktitle = {Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban}, unique-id = {34428421}, year = {2023}, pages = {358-359}, orcid-numbers = {Hódi, Ágnes/0000-0003-0325-1449; Tóth, Edit/0000-0001-9281-5730} } @{MTMT:34424990, title = {Olvasási stratégiák használata – a MARSI-R validálása 5–8. évfolyamos tanulók körében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34424990}, author = {Tary, Blanka and Fejes, József Balázs and Vígh, Tibor and Hódi, Ágnes and Szenczi, Beáta}, booktitle = {Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban}, unique-id = {34424990}, year = {2023}, pages = {76-77}, orcid-numbers = {Fejes, József Balázs/0000-0003-3777-415X; Vígh, Tibor/0000-0002-7201-9187; Hódi, Ágnes/0000-0003-0325-1449; Szenczi, Beáta/0000-0003-4709-8810} } @{MTMT:34424985, title = {Az otthoni olvasástámogató környezet szerepe az olvasási motiváció egyes tényezőinek alakulásában}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34424985}, author = {Szenczi, Beáta and Vígh, Tibor and Fejes, József Balázs and Hódi, Ágnes and Tary, Blanka}, booktitle = {Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban}, unique-id = {34424985}, year = {2023}, pages = {75-75}, orcid-numbers = {Szenczi, Beáta/0000-0003-4709-8810; Vígh, Tibor/0000-0002-7201-9187; Fejes, József Balázs/0000-0003-3777-415X; Hódi, Ágnes/0000-0003-0325-1449} } @{MTMT:34424984, title = {Nemek közötti különbségek az olvasási motivációban és a szövegformátum-specifikus olvasási teljesítményben második évfolyamos tanulók körében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34424984}, author = {Hódi, Ágnes and Tóth, Edit and Szenczi, Beáta and Fejes, József Balázs}, booktitle = {Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban}, unique-id = {34424984}, year = {2023}, pages = {73-74}, orcid-numbers = {Hódi, Ágnes/0000-0003-0325-1449; Tóth, Edit/0000-0001-9281-5730; Szenczi, Beáta/0000-0003-4709-8810; Fejes, József Balázs/0000-0003-3777-415X} } @article{MTMT:34413321, title = {Home Reading Support in Grades Four, Six, and Eight: Does Student Reading Motivation Matter?}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34413321}, author = {Szenczi, Beáta and Fejes, József Balázs and Vígh, Tibor and Hódi, Ágnes and Tary, Blanka}, doi = {10.1080/10573569.2023.2286960}, journal-iso = {READ WRIT Q}, journal = {READING & WRITING QUARTERLY: OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES}, unique-id = {34413321}, issn = {1057-3569}, year = {2023}, eissn = {1521-0693}, orcid-numbers = {Szenczi, Beáta/0000-0003-4709-8810; Fejes, József Balázs/0000-0003-3777-415X; Vígh, Tibor/0000-0002-7201-9187; Hódi, Ágnes/0000-0003-0325-1449; Tary, Blanka/0000-0002-3687-2631} } @{MTMT:34194473, title = {Tanárok és tanárjelöltek olvasási stratégiái: szisztematikus szakirodalmi áttekintés}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34194473}, author = {Hódi, Ágnes and Tary, Blanka and Szenczi, Beáta and Vígh, Tibor and Fejes, József Balázs}, booktitle = {150 éve a pedagógusképzésért – Neveléstudományi konferencia}, unique-id = {34194473}, year = {2023}, pages = {71-72}, orcid-numbers = {Hódi, Ágnes/0000-0003-0325-1449; Tary, Blanka/0000-0002-3687-2631; Szenczi, Beáta/0000-0003-4709-8810; Vígh, Tibor/0000-0002-7201-9187; Fejes, József Balázs/0000-0003-3777-415X} } @{MTMT:34194456, title = {Pedagógusi nézetek az olvasási stratégiák hasznosságáról és alkalmazhatóságáról}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34194456}, author = {Fejes, József Balázs and Vígh, Tibor and Szenczi, Beáta and Hódi, Ágnes}, booktitle = {150 éve a pedagógusképzésért – Neveléstudományi konferencia}, unique-id = {34194456}, year = {2023}, pages = {66-67}, orcid-numbers = {Fejes, József Balázs/0000-0003-3777-415X; Vígh, Tibor/0000-0002-7201-9187; Szenczi, Beáta/0000-0003-4709-8810; Hódi, Ágnes/0000-0003-0325-1449} }