TY - JOUR AU - Nagy, Levente AU - Nagyné Mandl, Erika TI - Quasi liber et pictura… Some Considerations on the Interpretation of Signs in the Works Baltagul (Mihail Sadoveanu), The Name Of The Rose (Umberto Eco) and The Barbarian (Zsigmond Móricz) JF - REVISTA TRANSILVANIA J2 - REV TRANSIL VL - 2024 PY - 2024 IS - 1 SP - 68 EP - 76 PG - 9 SN - 0255-0539 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34813893 ID - 34813893 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Nagy, Levente AU - Nagyné Mandl, Erika TI - Quasi liber et pictura… Câteva considerații despre interpretarea semnelor în operele Baltagul (Mihail Sadoveanu), Numele trandafirului (Umberto Eco) și Barbarii (Zsigmond Móricz) JF - REVISTA TRANSILVANIA J2 - REV TRANSIL VL - 179 PY - 2024 IS - 1 SP - 68 EP - 76 PG - 9 SN - 0255-0539 DO - 10.51391/trva.2024.01.08. UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34609248 ID - 34609248 AB - In the present study we try to give a comparative analysis of the three works starting from the idea that the narrative structure of the respective works is essentially that of the detective novel. We analyze those methods by which the main hero (Guglielmo) and heroines (Vitoria and the anonymous wife of the shepherd Bodri) of the works manage to identify the killers through the interpretation of signs. Even if there are no direct influences and connections between the three texts regarding the semiotic process, striking analogies can be detected. Given the fact that in the case of linguistic signs the correctness of the interpretation depends only on the authority, we try to demonstrate that in the three works the interpretation of the signs has direct social consequences. Power is legitimized by interpretation, of which only scholars are capable.The excluded (heretics, shepherds) misinterpret the signs because they do not know the language with which they could interpret them correctly.Their language is meaningless, their speech is almost identical to the sounds made by animals. Finally we present the narrator’s attitude towards this world of the excluded. LA - Romanian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Horváth, Júlia AU - Nagyné Mandl, Erika TI - Lázár Ervin A kék meg a sárga című meséjének dramatizált feldolgozása óvodai környezetben JF - ACTA SCIENTIARUM SOCIALIUM J2 - A SCIENT SOCIALIUM PY - 2023 IS - 51 SP - 61 EP - 70 PG - 10 SN - 1418-7191 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34746287 ID - 34746287 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Törzsök, Renáta AU - Kosaras, Istvánné AU - Nagyné Mandl, Erika ED - Petőné Csima, Melinda TI - MESEDRAMATIZÁLÁS FENNTARTHATÓ ANYAGOKBÓL A STILIZÁLÁS JEGYÉBEN T2 - Tehetség – nevelés – tudomány PB - Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem CY - Gödöllő SN - 9789636230784 PY - 2023 SP - 131 EP - 144 PG - 14 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34489061 ID - 34489061 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Nagyné Mandl, Erika ED - Navracsics, Judit ED - Parapatics, Andrea TI - Művészet és identitás. A Helikoni Ünnepségek szerepe a művészi életpályák elindításában TS - A Helikoni Ünnepségek szerepe a művészi életpályák elindításában T2 - „A múltban gyökerező identitás jelene és jövője” - Nemzetközi interdiszciplináris konferencia : Absztraktkötet = „The Present and Future of Identity Rooted in the Past" International Interdisciplinary Conference : Book of Abstracts PB - Pannon Egyetem Modern Filológiai és Társadalomtudományi Kar C1 - Veszprém PY - 2023 SP - 36 EP - 37 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34046391 ID - 34046391 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Horváth, Júlia AU - Nagyné Mandl, Erika TI - Dramatizálási formák alkalmazása az anyanyelvi és szociális kompetenciák fejlesztésében. Lázár Ervin A kék meg a sárga című meséjének feldolgozása óvodai környezetben TS - Lázár Ervin A kék meg a sárga című meséjének feldolgozása óvodai környezetben PY - 2023 SP - 10 EP - 10 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34046374 ID - 34046374 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Nagyné Mandl, Erika TI - Színház a magyar képregényben a két világháború között. A Színházi Életcímű lap képregényeinek formai-tartalmi sajátosságai TS - A Színházi Életcímű lap képregényeinek formai-tartalmi sajátosságai JF - ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS J2 - ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS VL - 5 PY - 2022 IS - 2 SP - 15 EP - 27 PG - 13 SN - 2063-2991 DO - 10.33569/akk.3418 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33664650 ID - 33664650 AB - A tanulmány elsősorban az igényes művészeti ismeretterjesztést is felvállaló korabeli képes riportlapok egy meghatározó képviselőjének – a Színházi Élet (1912–1938) című lapnak – színházi témájú képregényeit mutatja be. Zsurnalisztikai szempontból a színvonalas szerkesztés és a gazdag képanyag jellemezte a lap rovatait, a fotók, karikatúrák és képregények terén egyaránt. A feldolgozás elsősorban azt vizsgálja, hogy az adott korszak színházi szereplőinek viszonyrendszere, jellemző színházi műfajai, ízlésrétegei hogyan tükröződnek e képregényekben. Az áttekintés kiemelten tárgyalja a rajzolók stílusát, a közölt képregények tipológiai leírását, és viszonyukat a lapok más műfajú képanyagához. Az előzőeken túl a tanulmány röviden bemutatja a tárgyalt lap jellegét, szerkezetét, főbb rovatait és témáit, a színház és sajtó korabeli összefüggéseit is. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Nagyné Mandl, Erika TI - Németh Antal Tragédia-rendezésének utópia-képei. Szcenikai újítások a londoni, a temetőés a falanszter színben TS - Szcenikai újítások a londoni, a temetőés a falanszter színben JF - ACTA SCIENTIARUM SOCIALIUM J2 - A SCIENT SOCIALIUM VL - 50 PY - 2022 IS - 1 SP - 35 EP - 43 PG - 9 SN - 1418-7191 DO - 10.33566/asc.3547 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33646297 ID - 33646297 AB - Németh Antal as a director reckoned the most exciting to direct dramas which were not written with a special purpose to be presented on stage. He said he had learnt the most during directing The Tragedy of Man about how the “plays of fancy” and the sphere of dreams could be set to the stage. In Németh’s experiments with different stage techniques those cases posed the biggest challenge where he had to exonerate the heavy materiality of the scenery. Such challenges were the staging of dream scenes and transcendent phenomena (e. g. ghosts) as well as the assisting of human internal discourse and struggle with different stage effects. This study attempts to reconstruct first of all the expressionist style of his directing from 1937. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Nagyné Mandl, Erika ED - Bencéné Fekete, Anikó Andrea ED - Schlichter-Takács, Anett TI - Az eredményes hallgatói előadás T2 - Módszertani eszköztár a felsőoktatásban tanító oktatók számára PB - MATE Press CY - Gödöllő SN - 9789636230173 PY - 2022 SP - 75 EP - 88 PG - 14 DO - 10.54597/mate.0006 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33315358 ID - 33315358 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Nagyné Mandl, Erika TI - Cirkusz és intézményes emlékezet. A hazai cirkuszművészet dokumentálásának új útjai. Esettanulmány a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ Könyvtáráról TS - Esettanulmány a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ Könyvtáráról JF - TUDOMÁNYOS ÉS MŰSZAKI TÁJÉKOZTATÁS J2 - TMT VL - 69 PY - 2022 IS - 7 SP - 314 EP - 318 PG - 5 SN - 0041-3917 DO - 10.3311/tmt.13175 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33053526 ID - 33053526 AB - „S most a lovarnő vágtat elő! /Mint egy varázslat, ugrat el ő…/Táltosa éjszín, karcsú-bokás, /Szőre: sziporkafény-ragyogás. / Száll…Hova száll… Tán felfele száll…/Égi igézet lángjainál…/ Hova száll?... Bús árnyak árkaiba…/gondterhes férfiak álmaiba…”/Somlyó Zoltán: Cirkusz – részletek/A könyvet szerkesztette Kiszl Péter (2021). Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem Könyvtár- és InformációtudományiIntézet. LA - Hungarian DB - MTMT ER -