TY - JOUR AU - Lőrincz, László AU - Juhász, Sándor AU - O. Szabó, Rebeka TI - Business transactions and ownership ties between firms JF - NETWORK SCIENCE J2 - NETWORK SCI VL - 12 PY - 2024 IS - 1 SP - 1 EP - 20 PG - 20 SN - 2050-1242 DO - 10.1017/nws.2023.19 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34408246 ID - 34408246 AB - In this study, we investigate the creation and persistence of interfirm ties in a large-scale business transaction network. Business transaction relations (firms buying or selling products or services to each other) are driven by economic motives, but because trust is essential to business relationships, the social connections of owners or the geographical proximity of firms can also influence their development. However, studying the formation of interfirm business transaction ties on a large scale is rare, because of the significant data demand. The business transaction and the ownership networks of Hungarian firms are constructed from two administrative datasets for 2016 and 2017. We show that direct or indirect connections in this two-layered network, including open triads in the business network, contribute to both the creation and persistence of business transaction ties. For our estimations, we utilize log-linear models and emphasize their efficiency in predicting links in such large networks. We contribute to the literature by presenting different patterns of business connections in a nationwide multilayer interfirm network. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Lőrincz, László AU - Losonci, Dávid AU - Városiné Demeter, Krisztina AU - Gelei, Andrea AU - Juhász, Sándor ED - Czakó, Erzsébet Hajnalka ED - Gergely, Orsolya ED - Katona, Klára ED - Kutasi, Gábor ED - Losonci, Dávid ED - Radácsi, László ED - Sáfrányné Gubik, Andrea ED - Tölgyessy Péterné Sass, Magdolna ED - Szabó, Tünde Petra ED - Szendrői, Gábor ED - Szepesi, Balázs ED - Szerb, László TI - Digitalizáció a magyarországi termelő vállalatokban – a kontingenciák és a hálózati jellemzők hatása T2 - Vállalkozáskutatói és elemzői hálózat PB - Mathias Corvinus Collegium CY - Budapest SN - 9786156221117 PY - 2023 SP - 67 EP - 69 PG - 3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34475271 ID - 34475271 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Losonci, Dávid AU - Lőrincz, László AU - Városiné Demeter, Krisztina AU - Juhász, Sándor AU - Gelei, Andrea TI - Digitalization of manufacturing firms – an ego-network perspective PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34427458 ID - 34427458 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Németh, Brigitta AU - Munkácsy, B AU - Vida, Zsófia Viktória AU - Fröhlich, Georgina AU - Hatvani, István Gábor AU - Tóth, György AU - Solymosi, Katalin AU - Máté, Ágnes AU - Lőrincz, László AU - Lengyel, Balázs TI - Egyenlőtlenségek a magyarországi fiatal kutatók között: tanulságok a Fiatal Kutatók Akadémiájának 2021-es felméréséből JF - MAGYAR TUDOMÁNY J2 - MAGYAR TUDOMÁNY VL - 184 PY - 2023 IS - 12 SP - 1529 EP - 1543 PG - 15 SN - 0025-0325 DO - 10.1556/2065.184.2023.12.10 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34412825 ID - 34412825 N1 - A tanulmány az MTA és az FKA kiadásában megjelent, A fiatalok helyzete az akadémiai pályán c. jelentés alapján készült (Bp. 2022. [33192830]) LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kő, Andrea AU - Borbásné Szabó, Ildikó AU - Csapó, Ádám Balázs AU - Kovács, Tibor AU - Lőrincz, László AU - Baranyi, Péter Zoltán TI - Digital & Cognitive Corporate Reality JF - INFOCOMMUNICATIONS JOURNAL J2 - INFOCOMM J VL - 2023 PY - 2023 IS - Special Issue SP - 2 EP - 10 PG - 9 SN - 2061-2079 DO - 10.36244/ICJ.2023.6.1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34222618 ID - 34222618 AB - As part of the most recent developments in human co-evolution with information and communication technologies, the increasing complexity of our digital realities, as well as the expanding capabilities of omni-present artificial intelligence, are having profound implications. This transformative shift leads to a new era in many fields, including corporate management and business. Newly co-evolved cognitive capabilities, both natural and artificial, are emerging, necessitating a paradigm shift in our understanding and approaches to corporate management and business science. This paper introduces the concept of Digital and Cognitive Corporate Reality (DCR) to establish a new broader view for higher-level conceptual discussion, adopting a holistic perspective that encompasses related scientific fields. Following this definition, the paper briefly explores how different scientific disciplines can be expected to contribute to the development of DCR. Use case examples are also provided to demonstrate the benefits of the holistic perspective adopted in DCR. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Juhász, Sándor AU - Pintér, Gergő AU - Kovács, Ádám J. AU - Borza, Endre Márk AU - Mónus, Gergely AU - Lőrincz, László AU - Lengyel, Balázs TI - Amenity complexity and urban locations of socio-economic mixing JF - EPJ DATA SCIENCE J2 - EPJ DATA SCI VL - 12 PY - 2023 IS - 1 PG - 18 SN - 2193-1127 DO - 10.1140/epjds/s13688-023-00413-6 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34129889 ID - 34129889 AB - Cities host diverse people and their mixing is the engine of prosperity. In turn, segregation and inequalities are common features of most cities and locations that enable the meeting of people with different socio-economic status are key for urban inclusion. In this study, we adopt the concept of economic complexity to quantify the sophistication of amenity supply at urban locations. We propose that neighborhood complexity and amenity complexity are connected to the ability of locations to attract diverse visitors from various socio-economic backgrounds across the city. We construct the measures of amenity complexity based on the local portfolio of diverse and non-ubiquitous amenities in Budapest, Hungary. Socio-economic mixing at visited third places is investigated by tracing the daily mobility of individuals and by characterizing their status by the real-estate price of their home locations. Results suggest that measures of ubiquity and diversity of amenities do not, but neighborhood complexity and amenity complexity are correlated with the urban centrality of locations. Urban centrality is a strong predictor of socio-economic mixing, but both neighborhood complexity and amenity complexity add further explanatory power to our models. Our work combines urban mobility data with economic complexity thinking to show that the diversity of non-ubiquitous amenities, central locations, and the potentials for socio-economic mixing are interrelated. LA - English DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Sándor, Juhász AU - Gergő, Pintér AU - Ádám, Kovács AU - Endre, Borza AU - Mónus, Gergely AU - Lőrincz, László AU - Lengyel, Balázs TI - Amenity complexity and urban locations of socio-economic mixing PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33870804 ID - 33870804 LA - English DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Kiss, Károly Miklós AU - Lőrincz, László AU - Lengyel, Balázs AU - Csáfordi, Zsolt TI - Hogyan alakítják a vállalatok termékportfóliójukat válság idején? PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33731630 ID - 33731630 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kiss, Károly Miklós AU - Lőrincz, László AU - Csáfordi, Zsolt AU - Lengyel, Balázs TI - Related adjustment of firm production after demand shocks JF - PLOS ONE J2 - PLOS ONE VL - 18 PY - 2023 IS - 1 PG - 24 SN - 1932-6203 DO - 10.1371/journal.pone.0280461 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33577307 ID - 33577307 AB - Multiproduct firms often diversify into technologically related activities to exploit efficiencies of joint production; however, unrelated products in the company’s portfolio provide access to distinct markets and can help to avoid industry-specific shocks. Yet, the underlying mechanisms of related and unrelated diversification are still poorly understood. Here we investigate diversification decisions of firms in periods when corporations’ markets are hit by a demand shocks. In these times, cost efficiency considerations might drive firms to reduce costs by narrowing product portfolios and focusing on combinations of technologically related products, in which economies of scope and mutual capabilities can be exploited. To test this hypothesis, we consider two measures of demand shocks, decreasing sales volumes on the product market and increasing import competition; and analyze their association with changes of product portfolios of Hungarian firms in the 2003-2012 period. We find that production has become more coherent in terms of technological relatedness after firms were exposed to demand shocks. Evidence suggests related adjustment of firm production after demand shocks such that products unrelated to firms’ core product are dropped from the portfolio but related products are added. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Losonci, Dávid AU - Lőrincz, László AU - Granát, Marcell AU - Városiné Demeter, Krisztina TI - Digitalizáció és üzleti teljesítmény – hazai feldolgozóipari tapasztalatok JF - KÖZGAZDASÁGI SZEMLE J2 - KÖZGAZDASÁGI SZEMLE VL - 70 PY - 2023 IS - 1 SP - 82 EP - 102 PG - 21 SN - 0023-4346 DO - 10.18414/KSZ.2023.1.82 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33559509 ID - 33559509 AB - A digitalizáció – és a feldolgozóiparban annak csúcsát képviselő ipar 4.0 – ma már áthatja a világ minden gazdaságát. A gazdasági és tudományos világ egyaránt arra számít – és az első eredmények alá is támasztják ezt a várakozást –, hogy a digitalizáció lesz az üzleti teljesítmény javításának legfőbb forrása. Írásunk célja ennek az alaptételnek a vizsgálata két adatbázis – a digitalizációt vizsgáló Eurostat-felmérés magyar feldolgozóipari adatai és a hazai cégek mérleg- és eredménykimutatásait tartalmazó adatbázis – összekapcsolásával. Megközelítésünk egyediségét a minta kiterjedtsége (a teljes populáció körülbelül egyharmada), a beszámolókon alapuló adatok, valamint a nagyszámú digitalizációs eszköz és teljesítménymutató szisztematikus elemzése adja. Eredményeink arra utalnak, hogy a digitalizáció kiterjedtsége a gyakorlatban egyáltalán nem olyan széles körű, ahogyan az a szakirodalomban megjelenik. Pozitív kapcsolatai a teljesítménnyel – legalábbis egyelőre – nem igazán láthatók. Mindazonáltal az is elmondható, hogy létezik egy olyan vállalati kör, amely esetében valóban érzékelhető az előrelépés, de a teljesítményre gyakorolt hatás még ott sem egyértelmű.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: L21, M10, M15, O33 LA - Hungarian DB - MTMT ER -