TY - BOOK AU - Pető, Ildikó TI - Majd kinövi?. a szenzoros feldolgozás zavara TS - a szenzoros feldolgozás zavara PB - Debreceni Egyetemi Kiadó CY - Debrecen PY - 2024 SP - 158 SN - 9789636150907 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34757052 ID - 34757052 N1 - 2012-ben megjelent A szenzoros feldolgozás zavara 2. javított, átdolgozott kiadása LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Kelemen-Mónus, Anna AU - Pető, Ildikó ED - Gortka-Rákó, Erzsébet TI - Jelnyelvi tolmácsolás az esélyegyenlőség és az AAK metszetében T2 - Esélyek és lehetőségek a fogyatékossággal élő emberek számára PB - Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar CY - Hajdúböszörmény SN - 9789634905660 PY - 2023 SP - 9 EP - 40 PG - 32 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34757006 ID - 34757006 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Gere, Hajnalka AU - Pető, Ildikó TI - DOCTORS MEETING PATIENTS WITH DISABILITIES JF - KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓD J2 - KŰLÖNLEGES BÁNÁSMÓD VL - 9 PY - 2023 IS - 2 SP - 99 EP - 111 PG - 13 SN - 2498-5368 DO - 10.18458/KB.2023.2.99 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34073606 ID - 34073606 AB - The paper explores a topic that affects everyday life: the encounter between doctors and patients with disabilities. The aim of the research was to find out how doctors and medical students think about disability, people with disabilities, and their encounters with them, in the course of their work. Despite the fact that age, the number of years spent in practice, and the areas of specialisation of the 10 interviewees present varied pictures they express many similar opinions in their responses. The responses point out that during their university years, they had heard little about the different aspects of disabilities in theoretical classes and during their practice so they really only had everyday knowledge and stereotypes about their disabled patients. The question arises: can doctors with a high social prestige set a positive example to the rest of society when it comes to the treatment of people with disabilities? The question then goes on to raise the need for a wider study, which should include other health professionals. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Németh, Nóra Veronika AU - Pető, Ildikó TI - Rethinking Education: The Emergence of New Learning Environments and Their Impact on 21st Century Skills Development T2 - Education in the Family-Family in Education III. : Book of Abstracts PB - Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar CY - Hajdúböszörmény SN - 9789634905141 PY - 2023 SP - 24 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33940650 ID - 33940650 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Pető, Ildikó AU - Gere, Hajnalka TI - Fogyatékosság az orvostudományban JF - KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓD J2 - KŰLÖNLEGES BÁNÁSMÓD VL - 8 PY - 2022 IS - 4 SP - 7 EP - 18 PG - 12 SN - 2498-5368 DO - 10.18458/KB.2022.4.7 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33552122 ID - 33552122 N1 - Többszörös idézés, a cikken belül öt helyen idézett mű. AB - Jelen tanulmány egy két részből álló tanulmánypár első eleme, melyben az orvostanhallgatók, az orvosok, az orvostudomány és a fogyatékosságok, fogyatékos személyek kapcsolatának az alakulását vizsgáljuk. Bemutatásra kerülnek a fogyatékos személyek megítélését befolyásoló tényezők a különböző történelmi korokban, különböző modellek alapján, továbbá orvostudományi szempontok szerint elemezzük a gyógypedagógia kialakulását. Röviden kifejtjük az orvosképzés történetét, valamint, hogy milyen szerepet töltenek be a fogyatékossággal kapcsolatos ismeretek a medikusok egyetemi évei alatt. Jelen áttekintés elméleti alapját képezi egy, a későbbiekben megjelenő vizsgálati alapú elemzésünknek, melyben a medikusok személyes és szakmai válaszaik alapján elemeztük a fogyatékosok csoportjairól alkotott véleményüket, ismereteiket, kórházi tapasztalataikat. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Pető, Ildikó TI - Prevenció és a koragyermekkori intervenció fontossága és hatása a későbbi évekre JF - KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓD J2 - KŰLÖNLEGES BÁNÁSMÓD VL - 2022 PY - 2022 IS - 3 SP - 53 EP - 65 PG - 13 SN - 2498-5368 DO - 10.18458/KB.2022.3.53 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33195163 ID - 33195163 AB - A koragyermekkori intervenció (és prevenció és fejlesztés) kifejezés a gyermek fejlődésének olyan sajátosságaira, és az azokra való szakmai környezeti reagálásokra utal a korai életévekben, amely több ágazatot (köznevelési, szociális, egészségügyi, stb.) és számos szakmacsoportot érint. Maga a ’koragyermekkor” értelmezése gyors változáson ment keresztül, mára a születés előtti (már a családtervezést/bővítést is magába foglaló) időszaktól kezdődő a gyermek iskolába lépéséig tartó időszakot jelöli. Az ellátás és a támogatás rendszerében, a szakmapolitikai stratégiákban új elem a születés előtti időszak, a családra fókuszálás, és az, hogy a támogatás nem ér véget az iskolába lépéssel. A programok tervezése során szükséges a hosszútávú hatást szem előtt tartani, emellett elengedhetetlen a későbbi életévek, életszakaszok eseményeinek az „előkészítése” és a működtetett programok hatásvizsgálata is. A tanulmány olyan módon foglalja össze a koragyermekkori intervenció és prevenció néhány alapgondolatát, hogy azokat tovább vezeti időben, és rámutat a társadalmi hatásukra is. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Németh, Nóra Veronika AU - Pető, Ildikó ED - Gortka-Rákó, Erzsébet ED - Godawa, Grzegor TI - Opportunities for the development of mathematical thinking in early childhood education T2 - Education in the Family - Family in Education II. PB - Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar CY - Krakow CY - Debrecen SN - 9789634904403 PY - 2022 SP - 12 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32832716 ID - 32832716 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Hegedűs, Roland AU - Pető, Ildikó ED - Molnár, Gyöngyvér ED - Tóth, Edit TI - Pedagógus hallgatók szabadidő-preferenciái T2 - A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira. XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia. Program, előadás-összefoglalók PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet CY - Szeged SN - 9789633068335 PY - 2021 SP - 143 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32513496 ID - 32513496 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Pető, Ildikó TI - Testvérgondozás – felnőtt értelmi fogyatékosokat gondozó testvérek JF - KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓD J2 - KŰLÖNLEGES BÁNÁSMÓD VL - 7 PY - 2021 IS - 2 SP - 111 EP - 121 PG - 11 SN - 2498-5368 DO - 10.18458/KB.2021.2.111 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32299783 ID - 32299783 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Pető, Ildikó AU - Hegedűs, Roland TI - Egy vidéki pedagógiai kar hallgatóinak szakválasztása JF - SZOCIÁLPEDAGÓGIA J2 - SZOCIÁLPEDAGÓGIA VL - 17 PY - 2021 SP - 5 EP - 16 PG - 12 SN - 2064-2709 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32062570 ID - 32062570 LA - Hungarian DB - MTMT ER -