@book{MTMT:34757052, title = {Majd kinövi?. a szenzoros feldolgozás zavara}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34757052}, isbn = {9789636150907}, author = {Pető, Ildikó}, publisher = {Debreceni Egyetemi Kiadó}, unique-id = {34757052}, year = {2024} } @inbook{MTMT:34757006, title = {Jelnyelvi tolmácsolás az esélyegyenlőség és az AAK metszetében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34757006}, author = {Kelemen-Mónus, Anna and Pető, Ildikó}, booktitle = {Esélyek és lehetőségek a fogyatékossággal élő emberek számára}, unique-id = {34757006}, year = {2023}, pages = {9-40} } @article{MTMT:34073606, title = {DOCTORS MEETING PATIENTS WITH DISABILITIES}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34073606}, author = {Gere, Hajnalka and Pető, Ildikó}, doi = {10.18458/KB.2023.2.99}, journal-iso = {KŰLÖNLEGES BÁNÁSMÓD}, journal = {KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓD}, volume = {9}, unique-id = {34073606}, abstract = {The paper explores a topic that affects everyday life: the encounter between doctors and patients with disabilities. The aim of the research was to find out how doctors and medical students think about disability, people with disabilities, and their encounters with them, in the course of their work. Despite the fact that age, the number of years spent in practice, and the areas of specialisation of the 10 interviewees present varied pictures they express many similar opinions in their responses. The responses point out that during their university years, they had heard little about the different aspects of disabilities in theoretical classes and during their practice so they really only had everyday knowledge and stereotypes about their disabled patients. The question arises: can doctors with a high social prestige set a positive example to the rest of society when it comes to the treatment of people with disabilities? The question then goes on to raise the need for a wider study, which should include other health professionals.}, year = {2023}, eissn = {2498-5368}, pages = {99-111} } @{MTMT:33940650, title = {Rethinking Education: The Emergence of New Learning Environments and Their Impact on 21st Century Skills Development}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33940650}, author = {Németh, Nóra Veronika and Pető, Ildikó}, booktitle = {Education in the Family-Family in Education III. : Book of Abstracts}, unique-id = {33940650}, year = {2023}, pages = {24} } @article{MTMT:33552122, title = {Fogyatékosság az orvostudományban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33552122}, author = {Pető, Ildikó and Gere, Hajnalka}, doi = {10.18458/KB.2022.4.7}, journal-iso = {KŰLÖNLEGES BÁNÁSMÓD}, journal = {KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓD}, volume = {8}, unique-id = {33552122}, abstract = {Jelen tanulmány egy két részből álló tanulmánypár első eleme, melyben az orvostanhallgatók, az orvosok, az orvostudomány és a fogyatékosságok, fogyatékos személyek kapcsolatának az alakulását vizsgáljuk. Bemutatásra kerülnek a fogyatékos személyek megítélését befolyásoló tényezők a különböző történelmi korokban, különböző modellek alapján, továbbá orvostudományi szempontok szerint elemezzük a gyógypedagógia kialakulását. Röviden kifejtjük az orvosképzés történetét, valamint, hogy milyen szerepet töltenek be a fogyatékossággal kapcsolatos ismeretek a medikusok egyetemi évei alatt. Jelen áttekintés elméleti alapját képezi egy, a későbbiekben megjelenő vizsgálati alapú elemzésünknek, melyben a medikusok személyes és szakmai válaszaik alapján elemeztük a fogyatékosok csoportjairól alkotott véleményüket, ismereteiket, kórházi tapasztalataikat.}, year = {2022}, eissn = {2498-5368}, pages = {7-18} } @article{MTMT:33195163, title = {Prevenció és a koragyermekkori intervenció fontossága és hatása a későbbi évekre}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33195163}, author = {Pető, Ildikó}, doi = {10.18458/KB.2022.3.53}, journal-iso = {KŰLÖNLEGES BÁNÁSMÓD}, journal = {KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓD}, volume = {2022}, unique-id = {33195163}, abstract = {A koragyermekkori intervenció (és prevenció és fejlesztés) kifejezés a gyermek fejlődésének olyan sajátosságaira, és az azokra való szakmai környezeti reagálásokra utal a korai életévekben, amely több ágazatot (köznevelési, szociális, egészségügyi, stb.) és számos szakmacsoportot érint. Maga a ’koragyermekkor” értelmezése gyors változáson ment keresztül, mára a születés előtti (már a családtervezést/bővítést is magába foglaló) időszaktól kezdődő a gyermek iskolába lépéséig tartó időszakot jelöli. Az ellátás és a támogatás rendszerében, a szakmapolitikai stratégiákban új elem a születés előtti időszak, a családra fókuszálás, és az, hogy a támogatás nem ér véget az iskolába lépéssel. A programok tervezése során szükséges a hosszútávú hatást szem előtt tartani, emellett elengedhetetlen a későbbi életévek, életszakaszok eseményeinek az „előkészítése” és a működtetett programok hatásvizsgálata is. A tanulmány olyan módon foglalja össze a koragyermekkori intervenció és prevenció néhány alapgondolatát, hogy azokat tovább vezeti időben, és rámutat a társadalmi hatásukra is.}, year = {2022}, eissn = {2498-5368}, pages = {53-65} } @{MTMT:32832716, title = {Opportunities for the development of mathematical thinking in early childhood education}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32832716}, author = {Németh, Nóra Veronika and Pető, Ildikó}, booktitle = {Education in the Family - Family in Education II.}, unique-id = {32832716}, year = {2022}, pages = {12} } @{MTMT:32513496, title = {Pedagógus hallgatók szabadidő-preferenciái}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32513496}, author = {Hegedűs, Roland and Pető, Ildikó}, booktitle = {A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira. XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia. Program, előadás-összefoglalók}, unique-id = {32513496}, year = {2021}, pages = {143} } @article{MTMT:32299783, title = {Testvérgondozás – felnőtt értelmi fogyatékosokat gondozó testvérek}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32299783}, author = {Pető, Ildikó}, doi = {10.18458/KB.2021.2.111}, journal-iso = {KŰLÖNLEGES BÁNÁSMÓD}, journal = {KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓD}, volume = {7}, unique-id = {32299783}, year = {2021}, eissn = {2498-5368}, pages = {111-121} } @article{MTMT:32062570, title = {Egy vidéki pedagógiai kar hallgatóinak szakválasztása}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32062570}, author = {Pető, Ildikó and Hegedűs, Roland}, journal-iso = {SZOCIÁLPEDAGÓGIA}, journal = {SZOCIÁLPEDAGÓGIA}, volume = {17}, unique-id = {32062570}, issn = {2064-2709}, year = {2021}, pages = {5-16} }