@inproceedings{MTMT:34760357, title = {A pedagógusok mentálhigiénéjének támogatása a pozitív pszichológia szemléletén keresztül}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34760357}, author = {Hanák, Zsuzsanna}, booktitle = {Jövőkép 25 év alapján}, unique-id = {34760357}, year = {2023}, pages = {300-310} } @article{MTMT:34520491, title = {A „Kezdő lépések a tudományos pálya felé” tehetséggondozó program néhány módszertani vonatkozása}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34520491}, author = {Hanák, Zsuzsanna}, doi = {10.35404/LH.2023.2.69}, journal-iso = {LÉLEKTAN ÉS HADVISELÉS}, journal = {LÉLEKTAN ÉS HADVISELÉS}, volume = {5}, unique-id = {34520491}, abstract = {Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem (EKKE) Pedagógiai Kara „Kezdő lépések a tudományos karrier felé” címmel valósít meg tehetséggondozó programot 2023. szeptember 1-2024. augusztus 31. között. A program a magyar Nemzeti Tehetség Program és a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatásával valósul meg (pályázati azonosító: NTP-STEM-23-0004). Jelen tanulmány a program néhány módszertani megoldását mutatja be.}, keywords = {pályaorientáció; career orientation}, year = {2023}, eissn = {2676-9964}, pages = {69-75} } @article{MTMT:34429770, title = {A végzettség nélküli iskolaelhagyás kérdéskörének kutatása, különös tekintettel az SNI tanulók körére}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34429770}, author = {Tajtiné Lesó, Marianna Györgyi and Hanák, Zsuzsanna}, journal-iso = {SÁROSPATAKI PEDAGÓGIAI FÜZETEK}, journal = {SÁROSPATAKI PEDAGÓGIAI FÜZETEK}, volume = {32}, unique-id = {34429770}, issn = {0230-0435}, abstract = {A pályaválasztás sikere lényeges összetevője a végzettség nélküli, korai iskolaelhagyás prevenciójának. Kutatásunk időszerűségét a társadalmi, gazdasági, kulturális és mobilitási változások, a munkaerőpiaci és képzési lehetőségek folyamatos változása, valamint a pedagógiai folyamatként megjelenő iskolai pályaorientációs tevékenység hiányosságai adják. A végzettség nélküli iskolaelhagyás tekintetében az SNI tanulók veszélyeztetettsége érezhetően nagyobb, mint társaiké. Kutatásunk elméleti alapjaként a humánökológiai modellt (Welch), a konstruktív pedagógiai megközelítést és a végzettség nélküli korai iskolaelhagyás (Early School Leaving-ESL) elméleti alapjait használjuk fel. Kutatásunk alapsokasága a Heves megyében tanuló 8. évfolyamos diákok: 2742 fő (SNI tanuló 210 fő). Módszereink a dokumentumelemzés (a pályaorientáció megjelenésének elemzése a Nemzeti Alaptantervben), pályaorientációs öndefiníciós standardizált kérdőívek: „Érdeklődési területek kérdőív” és „Tanulási motiváció kérdőív”, valamint saját szerkesztésű kérdőív a 8. évfolyamos tanulók és szüleik részére. Munkánk további célja egy „Differenciált pályaorientációs foglalkozás” kidolgozása. Jelen tanulmányban eddigi eredményeinket mutatjuk be.}, keywords = {pályaorientáció; SNI; korai iskolaelhagyás}, year = {2023}, pages = {65-75} } @CONFERENCE{MTMT:33257697, title = {Problems and proposals-analysis of the situation of early school leaving in the Northern Hungary region / Problémák és javaslatok, azaz az iskolai lemorzsolódás helyzetének elemzése az „Észak-Magyarország” régióban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33257697}, author = {Hanák, Zsuzsanna}, booktitle = {Tanulás és Társadalom interdiszciplináris nemzetközi konferencia : Program és absztraktok}, unique-id = {33257697}, abstract = {Az MTA MAB Pszichológia Szakbizottságban folyó munka célja hozzájárulni a régió társadalmi és gazdasági folyamatainak értelmezéséhez és a lehetséges javító megoldások feltárásához. Az előadás témája az iskolai lemorzsolódás helyzetének vizsgálata. Elemzésünket az Észak-Magyarország régió megyéinek különböző iskola típusaiban végeztük, de kiterjedt a többi régióra is. Az adatokat a köznevelési információs rendszer (KIR) részeként működtetett korai jelző- és pedagógiai támogató rendszer adatai alapján elemeztük. Amennyiben megyékre bontva vizsgáljuk a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók arányát, akkor megállapítható, hogy a legmagasabb értékeket évek óta ugyanabban a három megyében találjuk: Nógrád (2021-ben 15,29%), Borsod-Abaúj-Zemplén (2021-ban 11,39%) és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye (2021-ben 10,21%). A többi megyében és a fővárosban a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók aránya már nem éri el a 10%-ot, tehát az Észak-Magyarország régiónkban a három megye közül, kettő éritett, sőt, legrosszabb a helyzet. Legnagyobb mértékben a lemorzsolódás veszélyének a kifutó szakképző iskolákban vannak a tanulók (20.27%), ezt követi az általános iskola (14,8%), illetve a szakiskola (12,34%). Ez alapján – ha a kifutó szakképző iskolákat már hosszú távon nem vesszük be a mintába – az általános iskolák tanulói a leginkább veszélyeztetebbek, tehát kiemelt figyelmet az általános iskolákra, illetve a szakiskolákra szükséges fordítani, prevenciós és támogató programokkal. Az egész országban Nógrád megye a leginkább veszélyeztetett (15,29%), ezt Borsod-Abaúj-Zemplén megye követi (11,39%). Heves megyében a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók aránya jóval 10% alatt van (8,10%), így a régiónkban elsősorban Nógrád megye, illetve Borsod-Abaúj-Zemplén megye sajátos igényeit szükséges feltárni, illetve sokrétű támogatást adni.}, keywords = {korai iskolaelhagyás}, year = {2022}, pages = {82-82} } @inbook{MTMT:33189070, title = {Problémák és javaslatok, azaz az iskolai lemorzsolódás helyzetének elemzése az Észak-Magyarország régióban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33189070}, author = {Hanák, Zsuzsanna}, booktitle = {Útkereső. Kutatások az Észak-Magyarországi régió felemelkedésért}, unique-id = {33189070}, abstract = {Jelen tanulmány célja hozzájárulni a Észak-Magyarország régió társadalmi és gazdasági folyamatainak értelmezéséhez és a lehetséges javító megoldások feltárásához. Témánk az iskolai lemorzsolódás helyzetének áttekintése azzal a céllal, hogy ezzel hozzájáruljunk a korai, végzettség nélküli iskolaelhagyás prevenciójához.}, keywords = {korai iskolaelhagyás}, year = {2022}, pages = {152-161} } @CONFERENCE{MTMT:32522116, title = {A pedagógiai munka módszertani gazdagítása}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32522116}, author = {Hanák, Zsuzsanna and Taskó, Tünde Anna}, booktitle = {Változások a pedagógiában – a pedagógia változása III.}, unique-id = {32522116}, abstract = {Előadásunk témája egy kutatási-fejlesztési projekt bemutatása, mely a pedagógusok nevelő-oktató munkájában a módszertan gazdagítását célozza meg, elsősorban a végzettség nélküli iskolaelhagyás prevenciója érdekében. Az online pedagógus továbbképzési programunkban, a művészetet, mint egy csodálatos eszközt használtuk fel. A vonatkozó hazai és nemzetközi szakirodalmak felhívják a figyelmet a személyiség- és a társas készségek fontosságára a köznevelési intézmények munkájában. (Zsolnai 2008; Kasik 2007; Nagy 1998; Bagdy-Telkes 2002; Rudas 2004). Jelentős a tanulási motiváció és a tanulás iránti attitűd szerepe, valamint az indirekt és direkt (módszertani) tanulásfejlesztés súlya az iskolai sikeresség szempontjából. (Molnár 2000; Réthyné 2002; Oroszlány 1999, Dávid 2006). Az (inter)diszciplináris ismeretátadás szemléletváltást hozott a pedagógiai gyakorlat módszertani kultúrájában. (Buda-Kiss 2012; Jármai 2008). Természetesen nem hagyható ki a pályaorientáció fontosságára a témánk szempontjából (Szilágyi 2012; Ross 2004; Super-Knasel 1981; Zachár 2006), mely szakirodalmak alapot adtak a fejlesztő munkánkhoz. A művészetalapú online programunk 30 órás, mely három fő részből áll, ezekhez kötelező és ajánlott feladatok elvégzése kapcsolódik: 1. A Komplex Alapprogram, a Művészetalapú alprogram és a művészettel nevelés alapfogalmai, célrendszere, tanóra- és feladattervező eszköze, 2. A Művészetalapú alprogram és a művészettel nevelés integrálásának lehetőségei a tanórákon, szünetekben és a délutáni foglalkozásokon, 3. Művészeti alprogram – a művészetek aspektusából. A kialakított online program kipróbálása során kutatási kérdésként vetődött fel, hogy a pedagógusok a program elvégzése során mely képzési-tartalmak befogadására nyitottak leginkább. Valószínűsítettük, hogy a pedagógusok a hasznosnak ítélt gyakorlatoknál nagyobb számban, több időt fognak tölteni, több javasolt gyakorlatot végeznek el, nemcsak a kötelezően előírtakat, hanem az ajánlottakat is. Hipotézisünk szerint a tanórai hasznosulás lehetősége kiemelt jelentőséggel fog bírni. Módszerünk az online tananyag egyes fejezeteinek tanulmányozása során elemezni a résztvevők számát és az ott, a munkával eltöltött időt. A program minden felhasználó esetében automatikusan méri a gyakorlatok feldolgozása során eltelt időt. Egy felhasználó-nevet egynek számol a program. Mivel minden feladatnál az elvégzéshez szükséges időintervallum – a kontakt elővizsgálatok alapján – adottak voltak, az ettől való eltéréseket elemezzük, valamint az adott programrész látogatóinak számát. A minta száma jelenleg növekszik, 600 fő feletti mintaszám eredményét dolgozzuk fel SPSS statisztikai program segítségével. A kutatás jelenlegi – teljes feldolgozás előtti – adatai azt mutatják, hogy a feltételezésünk nem igazolódott be. A résztvevő pedagógusok jelentős számban és munkaórában nem a tanórai hasznosulás témakörét dolgozzák fel első sorban, hanem a személyiség- és társas készségek fejlesztése témakört, valamint az alprogram és a művészettel nevelés alapfogalmai, célrendszere, tanóra- és feladattervező eszköze fejezet tanulmányozására fordítanak. Jelentős időt szentelnek az indirekt és a direkt tanulásfejlesztés művészeti keretek közötti témakörökre is. Előadásunkban a programunk és a teljes vizsgálati minta által kapott eredmények, azok statisztikai feldolgozása után kapott következtetések bemutatására kerül sor.}, year = {2021}, pages = {25-26/1} } @inbook{MTMT:32518496, title = {A pedagógiai munka módszertani gazdagítása}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32518496}, author = {Hanák, Zsuzsanna and Taskó, Tünde Anna}, booktitle = {Pedagógiai változások – a változás pedagógiája III.}, unique-id = {32518496}, abstract = {Tanulmányunk témája egy kutatási-fejlesztési projekt bemutatása, mely a pedagógusok nevelő-oktató munkájában a módszertan gazdagítását célozza meg, elsősorban a végzettség nélküli iskolaelhagyás prevenciója érdekében. A korai, végzettség nélküli iskolaelhagyás fogalma viszonylag új Magyarországon. Azok a fiatalok definiálhatók e fogalom alatt, akik nem foglalkoztatottak, és oktatásban, képzésben sem vesznek részt. A korai iskola-elhagyási ráta az Európai Unióban azon 18-24 évesek aránya, akiknek még nincs középfokú végzettsége, és nem is vesznek részt oktatásban, képzésben. Fontos cél csökkenteni a korai iskolaelhagyók számát. A Komplex Alapprogram e cél elérését támogatja a pedagógusok módszertani gazdagításán keresztül. A program egyik alprogramja a Művészetalapú Alprogram, mely a művészettel nevelés eszközeivel a következő módon segítheti elő a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentését: – a személyiség- és a társas készségek fejlesztésével; – a tanulási motiváció és a tanulás iránti attitűd alakításával; – indirekt tanulásfejlesztéssel; – direkt (módszertani) tanulásfejlesztéssel; – (inter)diszciplináris ismeretátadással; – pályaorientációs lehetőségekkel}, year = {2021}, pages = {235-244} } @inbook{MTMT:32404596, title = {Művészetalapú Alprogram - módszertani ajánlások}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32404596}, author = {Kusper, Judit and Hanák, Zsuzsanna and Taskó, Tünde Anna}, booktitle = {Gyakorlati tanácsok a Komplex Alapprogram megvalósításához}, unique-id = {32404596}, year = {2021}, pages = {190-191} } @{MTMT:32107076, title = {Művészetoktatási párbeszéd nyitott műhelyben}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32107076}, author = {Fejes, Adrienn and Hanák, Zsuzsanna and Vargáné, Sáfár Kitti and Határ, Attila and Csordás, Georgina}, booktitle = {Élni a kultúrát! – Játék, művészetpedagógia és tudomány}, unique-id = {32107076}, year = {2021}, pages = {106-108}, orcid-numbers = {Csordás, Georgina/0000-0002-9225-6251} } @misc{MTMT:31939132, title = {Erfolgreicher Schulbeginn. előadás}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31939132}, author = {Hanák, Zsuzsanna}, unique-id = {31939132}, year = {2021} }