TY - JOUR AU - Kasik, László AU - Jámbori, Szilvia AU - Gál, Zita AU - Tóth, Edit TI - Friendship Functions in Adolescence: Hungarian Version of the McGill Friendship Questionnaire JF - CANADIAN JOURNAL OF SCHOOL PSYCHOLOGY J2 - CAN J SCH PSYCHOL VL - 39 PY - 2024 IS - 2 SP - 151 EP - 169 PG - 19 SN - 0829-5735 DO - 10.1177/08295735241242591 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34763120 ID - 34763120 AB - The aim of the study was to explore same-sex and opposite-sex friendship functions among 12 to 13- and 16 to 17-year-old Hungarian adolescents ( n = 304). To explore perceptions of friendship functions, the McGill Friendship Questionnaire (MFQ, 30 items, 6 factors: stimulating companionship, help, intimacy, reliable alliance, self-validation, emotional security) was used. The confirmatory factor analysis did not support the theoretical structure of MFQ. Based on the exploratory factor analysis, the 26-item Hungarian version of MFQ can be used to measure adolescents (the original 6 factors were retained). The internal reliability indices of the MFQ versions (same and opposite sex) were adequate (Cronbach’s α: .69–.88). The results only partially confirmed the age and gender hypotheses. Based on the results, the older students are more likely to acknowledge the achievements and positives of a friend for both same-sex and opposite-sex friends, as well as intimacy for opposite-sex friends. Also among older students, we identified several significant gender differences: for girls, all features of friendship were more important, except self-validation in same-sex friendship. In the opposite-sex relationship, only stimulating companionship and reliable alliance are more important for girls. The results raise the possibility that friendship functions build on and reinforce each other with age. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kasik, László AU - Gál, Zita TI - A szociálisprobléma-megoldás és a szorongás jellemzői perfekcionista és nem perfekcionista serdülők körében – egy longitudinális vizsgálat eredményei JF - MAGYAR PSZICHOLÓGIAI SZEMLE J2 - M PSZICH SZLE VL - 79 PY - 2024 IS - 1 SP - 43 EP - 71 PG - 29 SN - 0025-0279 DO - 10.1556/0016.2023.00033 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34760728 ID - 34760728 AB - Háttér és célkitűzések A maladaptív perfekcionizmussal jellemzett serdülők szociálisprobléma-megoldásának egyik igen fontos jellemzője a problémához való negatív viszonyulás, illetve a problémahelyzetből való minél gyorsabb kilépés, ha úgy érzékelik, megoldásuk nem felel meg maximálisan az általuk vagy a környezetük által megfogalmazott elvárásoknak. A kétéves (2021–2022) követéses vizsgálat első mérési pontján 11–12 éves és 16–17 éves diákok (N 2021 = 305, N 2022 = 290) körében vizsgáltuk, milyen arányban fordul elő körükben adaptív és maladaptív perfekcionista, milyen különbség azonosítható kortársakkal kapcsolatos problémáik megoldásában, bevonva az elemzésbe a szorongást is, mivel ennek szerepe az elkerülő viselkedésben és főként a maladaptív perfekcionizmusban jelentős. Módszer A szociálisprobléma-megoldás jellemzőit a Social Problem-Solving Inventory–Revised (D’Zurilla és mtsai, 2002), az állapot- és a vonásszorongást a State–Trait Anxiety Inventory for Children (Sipos és mtsai, 1978) kérdőívvel vizsgáltuk. A perfekcionizmust az Almost Perfect Scale Revised (Slaney és mtsai, 2001) és az Frost Multidimensiol Perfectionism Scale (Frost és mtsai, 1990) eszközzel tártuk fel, melyekkel együttesen a személyes, a környezettől származó és külön a szülői elvárások, a kételkedés, a hibázástól való félelem, a megfelelés hiányának érzése és a rendezettség, rendszeretet jellemzői azonosíthatók. Eredmények Mindkét évben közel hasonló a nem perfekcionisták, az adaptív és a maladaptív perfekcionisták aránya, mely arányok egy év elteltével nem változtak, és mindkét életkorban a perfekcionisták harmada a maladaptív perfekcionizmus jeleit mutatja. A maladaptív perfekcionistákra jellemző legnagyobb mértékben a negatív problémaorientáció és az elkerülő viselkedés, utóbbi – főként az idősebbeknél – a vonás- és állapotszorongással és a szülői kritikával együtt markáns hatással bír a maladaptív perfekcionista diákok személyes elvárásaira és a megfelelés hiányának érzésére. Következtetések Ezek az eredmények többnyire alátámasztják a külföldi kutatási adatokat, és arra hívják fel a figyelmet, hogy az iskolai nevelés során mindenképpen szükséges a jelenleginél mélyrehatóbban foglalkozni a perfekcionizmus serdülőkori megjelenésével, felismerésével, okaival, alakulásával és következményeivel, megfelelő pedagógiai eszközökkel segíteni az adaptivitás erősödését, illetve kezelése során figyelembe kell venni más területekkel való kapcsolatát. E longitudinális felmérésből is úgy látszik, a maladaptív perfekcionizmusnak a társas problémák nem hatékony megoldásával és a szorongással is egyre szorosabb a kapcsolata serdülőkorban, mely kapcsolatrendszer kevésbé hatékony életvezetést eredményezhet mind társas, mind teljesítményhelyzetekben. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Fejes, József Balázs AU - Jámbori, Szilvia AU - Kasik, László AU - Vígh, Tibor AU - Gál, Zita TI - Exploring social problem-solving profiles among Hungarian high school and university students JF - HELIYON J2 - HELIYON VL - 9 PY - 2023 IS - 8 PG - 14 SN - 2405-8440 DO - 10.1016/j.heliyon.2023.e18913 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34088557 ID - 34088557 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Jámbori, Szilvia AU - Jagodics, Balázs AU - Gál, Zita ED - Kasik, László ED - Gál, Zita TI - Tanulmányi énhatékonyság, mindset és tanulmányi felelősség mint az iskolai kudarcok csökkentésének fontos prediktorai T2 - XIX. Pedagógiai Értékelési Konferencia = 19th Conference on Educational Assessment : PÉK 2023 = CEA 2023 PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola CY - Szeged SN - 9789633069356 PY - 2023 SP - 47 EP - 47 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33773110 ID - 33773110 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Gál, Zita AU - Tóth, Edit AU - Jámbori, Szilvia ED - Kasik, László ED - Gál, Zita TI - Az iskolai kudarc kutatása – modellek, megközelítések és módszertan T2 - XIX. Pedagógiai Értékelési Konferencia = 19th Conference on Educational Assessment : PÉK 2023 = CEA 2023 PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola CY - Szeged SN - 9789633069356 PY - 2023 SP - 45 EP - 45 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33773103 ID - 33773103 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK ED - Kasik, László ED - Gál, Zita TI - XIX. Pedagógiai Értékelési Konferencia = 19th Conference on Educational Assessment : PÉK 2023 = CEA 2023. Szeged, 2022. április 20–22 TS - Szeged, 2022. április 20–22 PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola CY - Szeged PY - 2023 SP - 106 SN - 9789633069356 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33773071 ID - 33773071 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kasik, László AU - Gál, Zita AU - Jámbori, Szilvia AU - Tóth, Edit AU - Jagodics, Balázs AU - Szabó, Éva TI - Az iskolai kudarcok tényezői – egy lehetséges preventív modell keretei JF - MAGYAR PEDAGÓGIA J2 - MAGYAR PEDAGÓGIA VL - 122 PY - 2022 IS - 1 SP - 3 EP - 19 PG - 17 SN - 0025-0260 DO - 10.17670/MPed.2022.1.3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33684945 ID - 33684945 AB - Az iskolai kudarcnak (school failure) igen sok értelmezése vált ismertté az elmúlt évtizedekben, melyek nemcsak bővítették e kudarcélmény okainak eredetileg szűk körét, hanem lehetővé tették személyes (kognitív és nem kognitív) és környezeti (családi és iskolai) dimenziók szerinti értelmezését, illetve ezen dimenziók egymásra gyakorolt hatásának vizsgálatát is. A kutatások eredményei rámutattak arra, hogy egy igen komplex jelenségről van szó, melynek egyéni és rendszerszintű kezelése kizárólag e komplexitás figyelembevételével lehet hatékony és eredményes (pl. Berliner, 2009; Herbert, 1996; Keddie, 1973; Petridou & Karagiorgi, 2016;Paksi et al., 2020; Turkheimer et al., 2003).Az elméleti tanulmány célja bemutatni az iskolai kudarc főbb értelmezési kereteit, kiemel-ten azokat, amelyek a társas kontextusban jelentkező kognitív pszichológiai jellemzők mellett hangsúlyosabban foglalkoznak a nem kognitív jellemzőkkel, hiszen egyre több vizsgálati eredmény (pl. Heckman & Rubinstein, 2001; Ibabe, 2016; Paksi et al., 2020) hívja fel a figyelmet e jellemzők kudarcélményben és iskolai lemorzsolódásban (dropping out) játszott szerepére. A tanulmányban ismertetjük az ezen megközelítések mentén általunk kialakított kutatási modellt is, mely alapját képezi egy 2021–2025 között megvalósítandó négyéves longitudinális kutatásnak és fejlesztési munkának általános iskolai (7–14 éves) tanulók és pedagógusaik körében. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Kasik, László AU - Szabó, Éva AU - Gál, Zita AU - Tóth, Edit ED - Steklács, János ED - Molnár-Kovács, Zsófia TI - Az iskolai kudarc elméleti alapjai – modellek és megközelítések T2 - 21. századi képességek, írásbeliség, esélyegyenlőség PB - PTE BTK Neveléstudományi Intézet CY - Pécs SN - 9789636260576 PY - 2022 SP - 101 EP - 101 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33271641 ID - 33271641 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Jámbori, Szilvia AU - Kasik, László AU - Fejes, József Balázs AU - Vígh, Tibor AU - Gál, Zita TI - A szociálisprobléma-megoldás vizsgálata személyközpontú megközelítésben serdülők és fiatal felnőttek körében JF - ALKALMAZOTT PSZICHOLÓGIA J2 - ALKALMAZOTT PSZICHOLÓGIA VL - 22 PY - 2022 IS - 1 SP - 37 EP - 63 PG - 27 SN - 1419-872X DO - 10.17627/ALKPSZICH.2022.1.37 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33152836 ID - 33152836 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Kasik, László AU - Gál, Zita ED - Fejes, József Balázs ED - Pásztor-Kovács, Anita TI - A perfekcionizmus kapcsolata a szociálisprobléma-megoldással és a szorongással serdülőkorban – Egy longitudinális felmérés eredményei T2 - XVIII. Pedagógiai Értékelési Konferencia = 18th Conference on Educational Assessment PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola CY - Szeged SN - 9789633068625 PY - 2022 SP - 30 EP - 30 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32887934 ID - 32887934 LA - Hungarian DB - MTMT ER -