TY - JOUR AU - Bencsik, Andrea AU - Poór, József AU - Juhász, Tímea TI - Psychological harassment at work in Hungary and Slovakia JF - MANAGEMENT AND MARKETING J2 - MANAG MARK VL - 19 PY - 2024 IS - 1 SP - 51 EP - 72 PG - 22 SN - 1842-0206 DO - 10.2478/mmcks-2024-0004 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34780155 ID - 34780155 N1 - Megjelenés: 2024. március AB - Bullying, harassment, and sexual harassment in the workplace are not new issues; they have always existed in various forms. Recent studies have highlighted their impacts on workers and their well-being at work. However, the perception of these problems differ across the United States, Europe, and Asia. These differences are reflected not only in terms of sensitivities, workplace policies, and relevant laws, but also in the language/vocabulary used to designate the same. Psychological harassment is a bitter issue for many who are affected by it. Unfortunately, it remains a less popular topic in academic research. This may be due to the sensitivity associated with the topic, the possible shame and value judgements of those involved, and the myriad cultural differences that complicate its perceptions. This study deals with the characteristics of psychological harassment in workplaces across Hungary and Slovakia. It addresses the following questions: How are the sources of psychological bullying perceived in the two countries, how do victims tolerate the abuse they are subjected to, and what factors influence the same. The study also examines whether the company’s tools for combating psychological bullying in the workplace have an impact on an employee’s decision to leave the organization as a result of mobbing. It conducted quantitative surveys involving 500 Hungarian and 108 Slovakian employees. The results were analyzed by the authors using SPSS version 28 with univariate and multivariate statistical methods. Frequency analysis, ANOVA, T- test and factor analysis, among others, were performed. The results show that the perception of the sources of psychological bullying and the tolerance of the related phenomena depend on a number of personal factors. However, the tools that firms use to deal with mobbing do not necessarily play a determining role in an employee’s decision to leave their workplace following psychological harassment. LA - English DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Juhász, Tímea AU - Tatár-Kiss, Klára Krisztina AU - Czeglédi, Csilla TI - Changes in the characteristics and motivational factors of Hungarian female leaders over 15 years (based on empirical research) CY - Szervezők: Department of Commerce, Faculty of Commerce and Business, Delhi School of Economics; Deen Dayal Upadhyaya College, University of Delhi PY - 2024 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34741440 ID - 34741440 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Sárközy, Helga AU - Juhász, Tímea TI - A tudományos teljesítmény mérésének anomáliái avagy mennyit ér a tudomány? JF - MAGYAR MINŐSÉG J2 - MAGYAR MINŐSÉG VL - 33 PY - 2024 IS - 3 SP - 4 EP - 15 PG - 12 SN - 1416-9576 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34723487 ID - 34723487 AB - A kutatás célja az volt, hogy értékelhető módon járuljon hozzá a tudomány fejlődéséhez. Kutatók millió dolgoznak nap mint nap azon, hogy az erősödő nemzetközi versenyben képesek legyenek megtalálni azt az új ismeretet, mely valós hozzáadott értéket képvisel a tudomány számára. A kutatásokba fektetett erőfeszítéseknek és az emberi tehetségnek köszönhetően megszületett eredmények nem szolgálhatják öncélúan a kutató érdekeit, nyilvánosságra kell hozni őket, majd azután az általuk kiváltott társadalmi hatás és a szakmai visszajelzések mutatják meg a valódi értéküket. A tudomány mérésének és bölcs értékelésének problémaköre egyidős a tudomány születésével. A médiahasználati szokások megváltozása radikálisan átértékelte az online média jelentőségét, ami a hagyományostól eltérő, új lap-kiadói gyakorlat az „Open Access” térhódítását eredményezte. Így újabb és újabb kihívásokkal kell szembenézniük a tudományértékelés konzervatív híveinek, hiszen olyan korszak köszöntött be, ahol az internetes felületek idézéseinek számlálásához és az online folyóiratokban publikált közlemények értékeléséhez új mutatószámok kidolgozására és merőben új módszertanra van szükség. Időszerű a mérések felülvizsgálata és finomítása. Az online folyóiratok között nem kívánt szereplők ún. „predátor” folyóiratok és kiadók jelentek meg. Az írás röviden bemutatja, hogy milyen gyengeségek tették lehetővé, hogy a nem mindig igazságos gyakorlatok elterjedjenek, és ezek milyen hatással lehetnek egy kutató munkásságának megítélésében. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Juhász, Tímea AU - Czeglédi, Csilla AU - Horváth, Annamária AU - Tóth, Arnold TI - Hibázás és büntetés a szervezetekben. Error and Punishment in Organizations TS - Error and Punishment in Organizations JF - MAGYAR TUDOMÁNY J2 - MAGYAR TUDOMÁNY VL - 185 PY - 2024 IS - 3 SP - 413 EP - 426 PG - 14 SN - 0025-0325 DO - 10.1556/2065.185.2024.3.11 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34718511 ID - 34718511 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szegedi, Krisztina AU - Győri, Zsuzsanna AU - Juhász, Tímea TI - Factors affecting quality of life and learning-life balance of university students in business higher education JF - HUMANITIES & SOCIAL SCIENCES COMMUNICATIONS J2 - HUM SOC SCI COMMUN VL - 11 PY - 2024 SN - 2662-9992 DO - 10.1057/s41599-024-02603-7 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34517153 ID - 34517153 AB - This article examines the key factors that determine the quality of life of business students and the extent to which they achieve a learning-life balance, including the individual characteristics that influence them, with a particular focus on the role of the family. The authors conducted a questionnaire survey of 1188 business students and univariate and multivariate analyses, including ANOVA, T-test, correlation, logistic regression, Confirmatory factor analysis (CFA), using SPSS version 28 and AMOS version 28. The results show that the most important factors in business students’ quality of life are physical state, psychological state and family relations. Most of them believe that overload can induce stress and burnout during business higher education. The impact of a greater number of demands is that students are less likely to be able to pay attention to their families and pursue their hobbies. Business students in different grades perceive university workloads, expectations and the possibilities of balancing life and learning differently. The quality of life of business students is strongly influenced by the student’s gender, grade and family ties as independent variables and can be associated with emotional intelligence, conscientiousness, cooperation and innovation as factors. However, gender is the only variable in the perception of the characteristics that facilitate the reconciliation of learning and private life. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Juhász, Tímea AU - Csongrádi, Gyöngyi AU - Tóth, Arnold TI - Students' willingness to share knowledge in higher education in Hungary JF - SOCIETY AND ECONOMY J2 - SOC ECON VL - 46 PY - 2024 IS - 1 SP - 79 EP - 98 PG - 20 SN - 1588-9726 DO - 10.1556/204.2023.00022 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34177735 ID - 34177735 N1 - Online megjelent: 2023.10.04. AB - Given that knowledge is one of the most important human resource values, the manner of its acquisition, transfer and development within an organisation is crucial. It should come as no surprise that given the link between knowledge acquisition and development in most spheres, several individuals wish to restrict their knowledge to themselves, as it gives them value in the labour market. Yet, if we inculcate knowledge sharing habits among individuals at an early age, so that they not only impart but also acquire knowledge through knowledge transfer, information acquisition can become a mutually beneficial process for both providers and acquirers. In this study, we conducted a survey among university students in Hungary to investigate how open they are about sharing their knowledge with each other and what they expect from their peers in exchange for the information they have. Data analyses showed that students' willingness to transfer knowledge and their expectations in return for the knowledge transferred are greatly influenced by their mutual relationships, but the strength of these relationships impact the rewards they expect for knowledge transfer. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Horváth-Csikós, Gabriella AU - Juhász, Tímea AU - Forgács, Anna TI - What soft skills can be developed in a mentor? - The first experiences of a mentoring programme T2 - Proceedings of the 28th International Scientific Conference Strategic Management and Decision Support Systems in Strategic Management PB - University of Novi Sad, Faculty of Economics in Subotica CY - Novi Sad SN - 9788672334166 PY - 2024 SP - 73 EP - 81 PG - 9 DO - 10.46541/978-86-7233-416-6_10 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34015251 ID - 34015251 AB - The study presents the results -focusing on the mentors- of a mentoring programme launched at the Faculty of International Management and Business at Budapest Business School. The basic aim of the programme was to provide a support programme for foreign students, who have recently been enrolled in the faculty as the number of foreign students has increased significantly. The project involved not only mentored students, but also students who volunteered as mentors to help their foreign counterparts integrate. From the start, the authors conducted two surveys, one with the mentored students and one with the mentors. The aim of the survey was to find out what the participants’ expectations were at the start of the project. Whose skills will develop, what skills are expected to be developed in the project, what motivational factors play a role in getting someone to participate in such a project. The authors' unhidden aim is to repeat the research every six months and every year to monitor changes. The first studies were quantitative surveys, and the mentors' side of the story is that they believe that the programme can make a positive difference to their soft skills and help them to become better mentors. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kusmangazynova, Aidana AU - Juhász, Tímea AU - Czeglédi, Csilla TI - A hallgatók közötti tudásátadás vetületei egy gazdasági felsőoktatási intézményben JF - EDUCATIO J2 - EDUCATIO VL - 32 PY - 2023 IS - 3 SP - 523 EP - 536 PG - 14 SN - 1216-3384 DO - 10.1556/2063.32.2023.3.12 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34478748 ID - 34478748 AB - A tudásátadás fontossága és tanulmányozása napjainkban a kutatások középpontjábakerült. A felsőoktatási intézmények e folyamat bástyái. Empirikus vizsgálatunkelméleti megalapozása során a bevett fogalmak tisztázását követően Magyarországegyik legnagyobb gazdasági intézményében végeztünk kutatást. A hallgatóitudástranszfer egyes elemeire fókuszáltunk. Elemzésünkben nem a hatásokazonosítására törekszünk, hanem a tudásátadás intenzitásának bemutatására egyfelsőoktatási intézményben, nemcsak az oktató-hallgató, hanem ahallgató-hallgató dimenziójában is. Az eredmények azt mutatják, hogy szükség vanrá, hogy a tanulókat arra ösztönözzük, hogy aktívan osszák meg egymássaltudásukat az órák után is. A jelenlegi rendszerben a hallgatók egymás közöttitudásátadása ugyan nem aktív része az intézményinek, de a kialakított ösztönzésirendszerek és az oktatók már hatnak a hallgatók egyetemen belüli és kívülitudásmegosztására. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Juhász, Tímea AU - Czeglédi, Csilla AU - Varga, Erika TI - Különböző generációk a munkahelyeken JF - KÖZÖSSÉGI KAPCSOLÓDÁSOK - TANULMÁNYOK KULTÚRÁRÓL ÉS OKTATÁSRÓL J2 - KAPOCS VL - 3 PY - 2023 IS - 2 SP - 74 EP - 83 PG - 10 SN - 2786-3484 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34470916 ID - 34470916 AB - Cikkükben a szerzők a generációk fogalmát és jellemzőit, valamint a munkahelyi attitűdjeiket tárgyalják. A 2022-23-as primer kutatással választ keresnek arra a kérdésre, hogy az egyes generációk a munkaerőpiacon kivel dolgoznak együtt és kivel osztják meg a tudásukat szívesen. A megkérdezés az interneten keresztül történt, kvantitatív kutatás keretében. A szerzők saját kérdőívet használtak, amelynek megbízhatóságát a Spearman-Brown teszttel vizsgálták. Az eredmények azt mutatják, hogy a generációk közötti együttműködés pozitívan van jelen a cégeknél, igaz, hogy az egyes generációk szívesebben dolgoznak együtt bizonyos korosztályokkal, míg más generációkkal kevésbé. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Juhász, Tímea AU - Varga, Erika AU - Tóth, Arnold TI - Examining young people’s awareness of electricity consumption during the energy crisis from the perspective of economics students in Hungary JF - ENTREPRENEURIAL BUSINESS AND ECONOMICS REVIEW J2 - EBER VL - 11 PY - 2023 IS - 4 SP - 75 EP - 89 PG - 15 SN - 2353-883X DO - 10.15678/EBER.2023.110405 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34470876 ID - 34470876 AB - Objective: The objective of our article is to analyse students’ knowledge, awareness, feelings and attitudes to the energy crisis, in particular, the rising price of electricity in Hungary to test whether students are aware of their electricity consumption and influenced by the opinion of their close relatives. We also examined how consumption awareness is influenced by the variables of the number of tenants and the person who pays the electricity bill. Research Design & Methods: In the research, self-administered questionnaires as qualitative research tools tested the previous assumptions. In total, 272 responses from students of economics at a Hungarian university were analysed by using an ANOVA test. The structural equation modelling (SEM) method for modelling latent variables was used for analysis, including the variance-based method (PLS over-analysis). Findings: Our study showed that the number of occupants does not affect consumption patterns as most changes in savings are explained by either awareness or by a clear understanding of consumption patterns, and only 10.2% by the war and its consequences. Implications & Recommendations: Savings on energy and awareness are interdependent. It was also pointed out that there are a lot of factors as a source of information such as (social) media in addition to family, friends, and acquaintances, who do not take the lead in terms of credibility. Contribution & Value Added: Previous research analysed many context- and area-specific determinants of responsible consumption. Our article explores consumption awareness and analyses savings to obtain information about the feelings and attitudes, as well as reactions of Hungarian students of economics to the energy crisis. LA - English DB - MTMT ER -