TY - JOUR AU - Kiss-Dobronyi, Bence AU - Czakó, Erzsébet Hajnalka AU - Losonci, Dávid TI - Menedzsmentgyakorlatok és a hazai vállalatok árbevétel-változása a Covid-19 jelentette gazdasági sokk idején JF - KÖZGAZDASÁGI SZEMLE J2 - KÖZGAZDASÁGI SZEMLE VL - 71 PY - 2024 IS - 3 SP - 229 EP - 254 PG - 26 SN - 0023-4346 DO - 10.18414/KSZ.2024.3.229 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34764603 ID - 34764603 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Lőrincz, László AU - Losonci, Dávid AU - Városiné Demeter, Krisztina AU - Gelei, Andrea AU - Juhász, Sándor TI - Digitalizáció a magyarországi termelő vállalatokban – a kontingenciák és a hálózati jellemzők hatása T2 - Vállalkozáskutatói és elemzői hálózat PB - Mathias Corvinus Collegium CY - Budapest SN - 9786156221117 PY - 2023 SP - 67 EP - 69 PG - 3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34475271 ID - 34475271 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Lászlófi, Ádám AU - Losonci, Dávid AU - Városiné Demeter, Krisztina TI - Ágazati digitális versenyképességi index - az Európai Unió járműiparának elemzése PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34427461 ID - 34427461 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Dióssy, Kitti AU - Losonci, Dávid AU - Aranyossy, Márta AU - Városiné Demeter, Krisztina TI - Leadership in digital manufacturing - should we focus on tasks or relations?. Konferencia előadás TS - Konferencia előadás PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34427460 ID - 34427460 LA - English DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Losonci, Dávid AU - Lőrincz, László AU - Városiné Demeter, Krisztina AU - Juhász, Sándor AU - Gelei, Andrea TI - Digitalization of manufacturing firms – an ego-network perspective PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34427458 ID - 34427458 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Városiné Demeter, Krisztina AU - Qerimi, Detrin AU - Losonci, Dávid AU - Keresztély, Tibor TI - Key drivers of business process innovation. The role of strategic focuses and product innovation TS - The role of strategic focuses and product innovation JF - VEZETÉSTUDOMÁNY J2 - VEZETÉSTUDOMÁNY VL - 54 PY - 2023 IS - 11 SP - 15 EP - 27 PG - 13 SN - 0133-0179 DO - 10.14267/VEZTUD.2023.11.02 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34324452 ID - 34324452 AB - Ebben a cikkben a szerzők azt vizsgálják, hogy a vállalatok üzleti stratégiájának fókusza, valamint a termékinnováció hogyan és milyen mértékben befolyásolják az üzleti folyamatok innovációjának (BPI) eredményeit a gyártó vállalatoknál. Empirikus vizsgálatuk a Közösségi Innovációs Felmérés (Community Innovation Survey, CIS) 2016-os verziójának 4000 magyar feldolgozóipari vállalatból álló reprezentatív mintáján alapul. Eredményeik szerint a nagyobb méretű és a kutatóüzletistratégia-típust követő vállalatokra jellemzőbb a BPI. A kutató üzleti stratégia az új termékekre és új vásárlói csoportokra történő stratégiai fókuszálást jelent, aminek jelentős pozitív hatása van a BPI-eredményekre. Ezzel szemben az alacsony árra, ügyfélspecifikus megoldásokra és a továbbfejlesztett termékekre való fókuszálásnak nincs szignifikáns kapcsolata a BPI-eredményekkel. Kutatásuk szerint a termékinnováció csak felerősíti az egyes üzleti stratégiai fókuszok és a BPI-eredmények közötti kapcsolatot, de azokra közvetlenül nem hat. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Dióssy, Kitti AU - Losonci, Dávid AU - Városiné Demeter, Krisztina TI - Vezetési stílusok hatása a digitális transzformációra JF - VEZETÉSTUDOMÁNY J2 - VEZETÉSTUDOMÁNY VL - 54 PY - 2023 IS - 10 SP - 2 EP - 14 PG - 13 SN - 0133-0179 DO - 10.14267/VEZTUD.2023.10.01 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34202604 ID - 34202604 N1 - A kutatás a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal támogatásával a „Versenyképes vállalat a digitalizáció korában – erőforrás alapú megközelítés” témapályázat keretében (K 135604) valósult meg. AB - A legújabb ipari forradalom jelentősen átalakítja az üzleti világot és sok vállalatot digitális transzformációra ösztönöz. A digitális transzformáció során a vállalat a szervezeti működés több területén (pl. stratégia, szervezet, technológia) változtat azért, hogy azok a digitális megoldások vállalati intézményesítését támogassák. A szakirodalom alapján kijelenthető, hogy a vezetői stílus kulcsfontosságú tényező a vállalatok transzformációs törekvéseiben. A szerzők kutatásukban azt vizsgálják, hogy a vezetői stílusok milyen hatással vannak a digitális transzformációra. Elemzésükhöz 94 feldolgozóipari vállalat adatait használták fel, amelyek a Versenyképesség Kutató Központ kérdőíves felméréséből származnak. A feladatorientált és kapcsolatorientált vezetői stílusok jellemzői keverten jelennek meg: az egyik feltárt stílus a célokra és megvalósításra fókuszál, a másik a teljesítményre és emberre. A digitális transzformáció szintén két pillérre épül: a digitális transzformációs stratégia mellett a digitális transzformációs tevékenységekre. Fő megállapításuk, hogy a digitális transzformációs stratégiára mindkét vezetői stílus szignifikáns pozitív hatással van. A digitális transzformációs tevékenységekre azonban csak a célokra és megvalósításra fókuszáló stílus hat pozitívan. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Városiné Demeter, Krisztina AU - Losonci, Dávid AU - Szalavetz, Andrea AU - Baksa, Máté TI - Strategic drivers behind the digital transformation of subsidiaries. a longitudinal approach TS - a longitudinal approach JF - POST-COMMUNIST ECONOMIES J2 - POST-COMMUNIST ECON VL - 35 PY - 2023 IS - 7 SP - 744 EP - 769 PG - 26 SN - 1463-1377 DO - 10.1080/14631377.2023.2236864 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34077655 ID - 34077655 N1 - Open Access LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Csiki, O. AU - Városiné Demeter, Krisztina AU - Losonci, Dávid TI - How to improve firm performance? – The role of production capabilities and routines JF - INTERNATIONAL JOURNAL OF OPERATIONS & PRODUCTION MANAGEMENT J2 - INT J OPER PROD MAN VL - 43 PY - 2023 IS - 13 SP - 1 EP - 26 PG - 26 SN - 0144-3577 DO - 10.1108/IJOPM-03-2022-0221 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33596389 ID - 33596389 N1 - Faculty of Economics and Business Administration, Babeș-Bolyai University, Cluj-Napoca, Romania Department of Supply Chain Management, Institute of Operations and Decision Sciences, Corvinus University of Budapest, Budapest, Hungary Institute of Operations and Decision Sciences, Corvinus University of Budapest, Budapest, Hungary Competitiveness Research Center, Budapest, Hungary Export Date: 11 May 2023 Correspondence Address: Csiki, O.; Faculty of Economics and Business Administration, Romania; email: otto.csiki@econ.ubbcluj.ro Funding details: Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovaciós Alap, NKFIA Funding text 1: The research has received funding under project no. OTKA K-135604 supported by the National Research, Development and Innovation Fund of Hungary. The data collection was managened by TÁRKI Zrt. between October 2018 and July 2019. The support for data collection was provided by OTP Nyrt. and Vállalatgazdaságtan Tudományos és Oktatási Alapítvány. Conflict of interest: The authors declare that there is no conflict of interest. Funding text 2: The research has received funding under project no. OTKA K-135604 supported by the National Research, Development and Innovation Fund of Hungary. The data collection was managened by TÁRKI Zrt. between October 2018 and July 2019. The support for data collection was provided by OTP Nyrt. and Vállalatgazdaságtan Tudományos és Oktatási Alapítvány. AB - Purpose: In the multilayered capability framework the authors integrate two layers, namely functional level production capabilities and shop floor-level production routines (PRs). The authors examine how these two layers are interlinked, and additionally, they explore how these layers contribute to firm performance. Design/methodology/approach: The authors tested the hypotheses using structural equation modeling (SEM) on a sample of manufacturing firms. Findings: Regarding the capability layers, the authors found that at the functional level, production dynamic capabilities (PDCs) drive the renewal of production ordinary capabilities (POCs), and that at the shop floor level, deployment of Industry 4.0 (I4.0) is influenced by lean production. Regarding the direct links between capability layers, the authors showed that PDCs and POCs have different roles in shaping shop floor PRs: PDCs is linked to I4.0, and lean methods is impacted by POCs. Concerning performance implications, only PDC and POC have significant impact on firm performance (the latter is negative), while PRs do not. Research limitations/implications: Although, contextual factors (e.g. technology intensity, size) do not influence our findings, the potential country-effect and the dominance of medium-sized firms offer future research directions. Practical implications: If production managers want to contribute to business performance, they should be more susceptible to resource renewal (PDCs) than to their general (POCs) or specific (PRs) exploitation efforts. As they exploit current resource stocks, they face a trade-off: they must consider that beyond their positive impacts on operational performance, their implications on business performance will be controversial. Originality/value: Scholars usually examine one layer of capabilities, either capabilities or routines, and associate that with one dimension of performance, either financial and market measures or operational indicators. The authors propose a multilayered capability framework with a complex view on performance implications. © 2022, Ottó Csiki, Krisztina Demeter and Dávid Losonci. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Losonci, Dávid AU - Lőrincz, László AU - Granát, Marcell AU - Városiné Demeter, Krisztina TI - Digitalizáció és üzleti teljesítmény – hazai feldolgozóipari tapasztalatok JF - KÖZGAZDASÁGI SZEMLE J2 - KÖZGAZDASÁGI SZEMLE VL - 70 PY - 2023 IS - 1 SP - 82 EP - 102 PG - 21 SN - 0023-4346 DO - 10.18414/KSZ.2023.1.82 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33559509 ID - 33559509 AB - A digitalizáció – és a feldolgozóiparban annak csúcsát képviselő ipar 4.0 – ma már áthatja a világ minden gazdaságát. A gazdasági és tudományos világ egyaránt arra számít – és az első eredmények alá is támasztják ezt a várakozást –, hogy a digitalizáció lesz az üzleti teljesítmény javításának legfőbb forrása. Írásunk célja ennek az alaptételnek a vizsgálata két adatbázis – a digitalizációt vizsgáló Eurostat-felmérés magyar feldolgozóipari adatai és a hazai cégek mérleg- és eredménykimutatásait tartalmazó adatbázis – összekapcsolásával. Megközelítésünk egyediségét a minta kiterjedtsége (a teljes populáció körülbelül egyharmada), a beszámolókon alapuló adatok, valamint a nagyszámú digitalizációs eszköz és teljesítménymutató szisztematikus elemzése adja. Eredményeink arra utalnak, hogy a digitalizáció kiterjedtsége a gyakorlatban egyáltalán nem olyan széles körű, ahogyan az a szakirodalomban megjelenik. Pozitív kapcsolatai a teljesítménnyel – legalábbis egyelőre – nem igazán láthatók. Mindazonáltal az is elmondható, hogy létezik egy olyan vállalati kör, amely esetében valóban érzékelhető az előrelépés, de a teljesítményre gyakorolt hatás még ott sem egyértelmű.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: L21, M10, M15, O33 LA - Hungarian DB - MTMT ER -