@article{MTMT:34863131, title = {Shaping the Professionality of Secondary Teacher Candidates with Diverse Backgrounds during the Great Depression}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34863131}, author = {Garai, Imre}, doi = {10.1111/johs.12461}, journal = {Sociology Lens}, volume = {37}, unique-id = {34863131}, issn = {2832-5796}, abstract = {This paper addresses the social transformation of the Hungarian secondary teacher candidates brought about by the combination of the effects of the Great Depression and the standardisation endeavours of the teacher training institution between 1930 and 1935. The reconfiguration of the social composition of candidates is revealed by making use of archival sources and statistical reports. Document analysis of archival sources, descriptive statistical analysis and secondary literature review are employed as the main methods. Notions related to the critical approach of professionalisation theories are applied in the interpretation process. Results suggest that the professional institution did not only prevent less affluent social strata from dropping out of training but contributed to their disappearance by introducing standardisation initiatives when the crisis was imminent. It contributed to the worsening of the teacher shortage and the abandonment of uniformization that set the whole profession on a deprofessionalisation course.}, year = {2024}, eissn = {2832-580X}, orcid-numbers = {Garai, Imre/0000-0001-7129-7807} } @article{MTMT:34706665, title = {„A közművelődés ügye iránt elkötelezett báró”. Eötvös Loránd szerepe a középiskolai tanárképzés 19. század végi reformjában és hagyatékának sorsa a két világháború közötti időszakban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34706665}, author = {Garai, Imre}, doi = {10.1556/2065.185.2024.3.8}, journal-iso = {MAGYAR TUDOMÁNY}, journal = {MAGYAR TUDOMÁNY}, volume = {185}, unique-id = {34706665}, issn = {0025-0325}, abstract = {A tanulmány a 175 éve született Eötvös Loránd tanárképzésben játszott szerepét és az általa 1899-ben létrehozott tanárképzési intézményrendszer sorsát vizsgálja a két világháború között. Az Eötvös által megalkotott intézményrendszer alkotóelemeit tekintve megegyezik az 1927 utáni tanárképzés intézményeivel, de működési alapelveik alapjaiban térnek el a dualista éra intézményrendszerétől. A kutatási kérdések megválaszolására egy deduktív, idiografikus jellegű kutatás keretein belül kerül sor, az elsődleges (levéltári) és a másodlagos (szakirodalmi) forráso- kat a levéltári és a szakirodalmi dokumentumok elemzésének módszereivel vizsgálva. Az ered- mények interpretációjában a professzióelméletek kritikai megközelítéséhez kapcsolódó fogal- mi keretrendszer került alkalmazásra. Eötvös Loránd 1899-es tanárképzési reformjainak alapelve az intézményi autonómián nyugodott, kijelölve az addigra kialakult intézmények helyét a tanári teoretikus felkészülésben, valamint a professzionalitás és a professzionalizmus formálásában. A tudós tanárság koncepciójának megalkotása a hatásköri vitákat részben egy francia mintá- ra alapított internátus segítségével juttatta nyugvópontra. A két világháború közötti időszak oktatáspolitikájának legfőbb törekvése a professzionalitás és a professzionalizmus egységes és valamennyi tanárjelöltre való kiterjedésében ragadható meg. A standardizáció ugyanakkor le- hetőséget adott a tanárjelöltek mellett a tanárképzés intézményeinek szorosabb állami kontroll alá vonására, ami a tanárképzés neohumanista alapokon nyugvó eszmei alapjait felbontotta, és így a tanárképzés egészét deprofesszionalizációs pályára helyezte.}, year = {2024}, eissn = {1588-1245}, pages = {376-387}, orcid-numbers = {Garai, Imre/0000-0001-7129-7807} } @article{MTMT:34454345, title = {Police career and children 's academic performance in Kenya}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34454345}, author = {Maringa, John Njeru and Mészáros, György and Garai, Imre}, doi = {10.1016/j.ssaho.2023.100757}, journal-iso = {SOC SCI HUMAN OPEN}, journal = {SOCIAL SCIENCES & HUMANITIES OPEN}, volume = {9}, unique-id = {34454345}, issn = {2590-2911}, year = {2024}, orcid-numbers = {Mészáros, György/0000-0003-3576-8135; Garai, Imre/0000-0001-7129-7807} } @misc{MTMT:35084961, title = {A középiskolai tanárképzés intézményeinek egymáshoz fűződő kapcsolatai és ezek változásai az 1920-as években}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35084961}, author = {Garai, Imre and Szabó, Zoltán András}, unique-id = {35084961}, year = {2023}, orcid-numbers = {Garai, Imre/0000-0001-7129-7807; Szabó, Zoltán András/0000-0003-3762-2308} } @misc{MTMT:35084866, title = {A közművelődés ügye iránt elkötelezett báró: Eötvös Loránd szerepe a középiskolai tanárképzés 19. század végi reformjaiban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35084866}, author = {Garai, Imre}, unique-id = {35084866}, year = {2023}, orcid-numbers = {Garai, Imre/0000-0001-7129-7807} } @misc{MTMT:35084618, title = {Crisis and recovery: The transforming socio-political role of the Hungarian secondary schools after World War I}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35084618}, author = {Szabó, Zoltán András and Garai, Imre and Márta, Dallos and Ruzsa, Bence}, unique-id = {35084618}, year = {2023}, orcid-numbers = {Szabó, Zoltán András/0000-0003-3762-2308; Garai, Imre/0000-0001-7129-7807; Ruzsa, Bence/0000-0002-0429-8911} } @CONFERENCE{MTMT:35082125, title = {Shaping the professionality of teacher candidates With Diverse Backgrounds: Secondary Teacher Training in Hungary During the Great Depression}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35082125}, author = {Garai, Imre}, booktitle = {European Conference on Educational Research ECER 2023}, unique-id = {35082125}, year = {2023}, orcid-numbers = {Garai, Imre/0000-0001-7129-7807} } @{MTMT:35080631, title = {A középiskolai tanárképzés 1921-1927 közötti reformja. Az állami befolyás erősödése a professziós intézményekben}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35080631}, author = {Garai, Imre}, booktitle = {Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban}, unique-id = {35080631}, year = {2023}, pages = {293-293}, orcid-numbers = {Garai, Imre/0000-0001-7129-7807} } @{MTMT:34447073, title = {The development of Hungarian educational science after World War II}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34447073}, author = {Somogyvári, Lajos and Garai, Imre and Szabó, Zoltán András and Németh, András}, booktitle = {State as the Owner of Education: Involvement of totalitarian regimes in the field of education in Europe in the second half of the 20th Century}, unique-id = {34447073}, abstract = {Our paper reveals the changes of the discipline after the Zero Hour (1945), when a new period began in the history of the Hungarian educational science. In this epoch, foundations of radical changes were laid, including scientific infrastructures, communities and other characteristics of the socialist educational science that diverged remarkably from the Western patterns. The theoretical framework is based on Becker’s (1989) and Stichweh’s (1994) scientific discipline model as well as on Bourdieu’s (2001, 2005) social fields theory. Social, political, institutional and individual issues of the period were analysed in the following structure: a) main dynamic changes of the Hungarian educational science agents’ activities; b) scientific discourses; c) typical institutional frameworks. Concerning the methodology, document analysis of archival sources preserved in the National Archives of Hungary and the Archives of Eötvös Loránd University and content analysis of the Magyar Pedagógia [Hungarian Pedagogy] as a representative professional journal were employed. Preliminary results suggest that this arena was formed by different ideological, political and professional intentions, with many veiled and visible conflicts. Constantly changing tendencies aimed to transform the discipline and thus the education the by controlling resources needed to fulfil the continuously changing goals of the professional and political interest groups.}, year = {2023}, pages = {19-19}, orcid-numbers = {Somogyvári, Lajos/0000-0002-3352-7197; Garai, Imre/0000-0001-7129-7807; Szabó, Zoltán András/0000-0003-3762-2308; Németh, András/0000-0001-9770-9830} } @{MTMT:34426944, title = {The Klebelsbergian Reform of Hungarian Secondary Education as a Structural Basis of the Altering Teacher Training}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34426944}, author = {Szabó, Zoltán András and Garai, Imre}, booktitle = {Histories of Education and Reform}, unique-id = {34426944}, year = {2023}, pages = {158-159}, orcid-numbers = {Szabó, Zoltán András/0000-0003-3762-2308; Garai, Imre/0000-0001-7129-7807} }