@article{MTMT:35740957, title = {Interpreting reforms as a pedagogical phenomenon through the lens of the history of education}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35740957}, author = {Garai, Imre and Szabó, Zoltán András and Somogyvári, Lajos and Vincze, Beatrix and Németh, András}, doi = {10.1080/00309230.2024.2427626}, journal-iso = {PAEDAGOG HIST}, journal = {PAEDAGOGICA HISTORICA}, volume = {61}, unique-id = {35740957}, issn = {0030-9230}, year = {2025}, eissn = {1477-674X}, pages = {1-21}, orcid-numbers = {Garai, Imre/0000-0001-7129-7807; Szabó, Zoltán András/0000-0003-3762-2308; Somogyvári, Lajos/0000-0002-3352-7197; Vincze, Beatrix/0000-0001-8091-0933; Németh, András/0000-0001-9770-9830} } @inbook{MTMT:35784124, title = {The fall of Herbartianism in Hungary after the Great War}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35784124}, author = {Garai, Imre}, booktitle = {Führung in pädagogischen Feldern}, unique-id = {35784124}, year = {2025}, pages = {223-235}, orcid-numbers = {Garai, Imre/0000-0001-7129-7807} } @article{MTMT:35831499, title = {A magyar neveléstudomány története a nemzetközi tudományfejlődési folyamatok tükrében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35831499}, author = {Németh, András and Garai, Imre}, doi = {10.1556/2065.186.2025.3.5}, journal-iso = {MAGYAR TUDOMÁNY}, journal = {MAGYAR TUDOMÁNY}, volume = {186}, unique-id = {35831499}, issn = {0025-0325}, abstract = {A tanulmány egy történeti áttekintés, amely a nemzetközi tudományfejlődési folyamatok főbb irányzatai által befolyásolt recepciós, illetve transzferhatásokra is kitekintve mutatja be a neveléstudomány, illetve a pedagógia fejlődésének sajátosságait a magyar nemzeti tudományosság kialakulásának különböző korszakaiban. Vizsgálatunk a magyar akadémiai, illetve egyetemi tudományok intézményesülésének a 18–19. század fordulójára tehető kezdeteitől a második világháborúig tartó, majd a szocialista időszak paradigmatikus fordulatot hozó korszakaira, továbbá a rendszerváltás utáni évtizedek néhány sajátosságának bemutatására irányul.}, year = {2025}, eissn = {1588-1245}, pages = {447-454}, orcid-numbers = {Németh, András/0000-0001-9770-9830; Garai, Imre/0000-0001-7129-7807} } @inbook{MTMT:36062574, title = {Az 1921–1929 közötti reformok a középiskolai tanárképzés intézményrendszerében és ezek hatása a fővárosi tudományegyetemen}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/36062574}, author = {Garai, Imre}, booktitle = {Pedagógiai összhangzattan. Tanulmányok a 70 éves Pukánszky Béla tiszteletére}, doi = {10.46403/Pedagogiaiosszhangzattan.2025.93}, unique-id = {36062574}, year = {2025}, pages = {93-110}, orcid-numbers = {Garai, Imre/0000-0001-7129-7807} } @article{MTMT:36100580, title = {Understanding the history and operations of Al Shabaab in Kenya through the lens of Kant's categorical imperative of moral philosophy}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/36100580}, author = {John, Maringa and Garai, Imre and Mészáros, György}, doi = {10.1016/j.ssaho.2025.101510}, journal-iso = {SOC SCI HUMAN OPEN}, journal = {SOCIAL SCIENCES & HUMANITIES OPEN}, volume = {11}, unique-id = {36100580}, issn = {2590-2911}, year = {2025}, orcid-numbers = {Garai, Imre/0000-0001-7129-7807; Mészáros, György/0000-0003-3576-8135} } @book{MTMT:36116090, title = {Evolving perspectives. The development of Hungarian educational science after 1945}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/36116090}, isbn = {9783631910160}, doi = {10.3726/b22599}, editor = {Szabó, Zoltán András and Somogyvári, Lajos and Garai, Imre and Németh, András}, publisher = {Lang; Peter Lang Verlag; Peter Lang AG; Peter Lang GmbH; P.I.E.-Peter Lang; P. Lang Verlag; Peter Lang AG International Academic Publishers; Peter Lang GmbH - Internationaler Verlag der Wissenschaften}, unique-id = {36116090}, abstract = {This volume presents the findings of a years-long research project that examines the post-1945 development of Hungarian educational science, considering related international processes. The book employs a complex theoretical framework, incorporating Eric Voegelin’s concept of political religion, Pierre Bourdieu’s notion of the scientific field, and Rudolf Stichweh’s criteria for scientific disciplines as organizing principles. From a methodological point of view, the volume utilizes a diverse range of approaches, including historical source analysis, prosopography, content analysis, and text mining, which is considered innovative in this field. Through this interdisciplinary approach, the book offers novel insights into the development of Hungarian educational science during the socialist era and after the political transition.}, keywords = {Text mining; history of education; Hungary; Educational science}, year = {2025}, orcid-numbers = {Szabó, Zoltán András/0000-0003-3762-2308; Somogyvári, Lajos/0000-0002-3352-7197; Garai, Imre/0000-0001-7129-7807; Németh, András/0000-0001-9770-9830} } @inbook{MTMT:36116097, title = {Transformation of the scientific institutional settings of education sciences in the decades after the consolidation of the Kádár-regime}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/36116097}, author = {Ruzsa, Bence and Lukovszki, Emese and Vincze, Beatrix and Garai, Imre}, booktitle = {Evolving perspectives}, unique-id = {36116097}, abstract = {In the decades following the consolidation of the Kádár regime, the scientific institutional settings of education sciences underwent remarkable change. The process of separating research and teaching activities culminated in a divergent institutional landscape. By applying Rudolf Stichweh’s theory on the development of scientific disciplines, institutional transformation is examined across four research aspects. Three main groups of institutions are examined to depict the background of the transformation, namely traditional universities, newly established research institutions, and politically-affiliated entities. The chronological boundaries consist of three major turning points in the cultural and education policy of the Kádár-regime in 1961, 1972, and 1985. A document analysis of archival sources from the investigated institutions, hermeneutic analysis, and a review of secondary literature were employed as primary methods. The results suggest that the Kádár regime continued to follow the reforms begun in the early 1950s to separate scientific research from teaching activities, enabling the regime to exert unconditional control over the scientific field. Marxism-Leninism, as an ideological subject, provided a cohesive force that enabled the exercise of authority over the sciences. In training Marxist-Leninist experts, the Political Academy played a pivotal role, initially operating as a political institution but later adopting some attributes of scientific institutions. By separating research activities from teaching, the communist party achieved its long-anticipated goal of eradicating the remnants of the Humboldtian ideal of university training. The divergent institutional system had a long-lasting effect on the education sciences that can be felt even today.}, keywords = {Kadar regime; Marxism-Leninism; Education Sciences; divergent institutional system; Humboldtian ideal; Socialist ideal of scientific research}, year = {2025}, pages = {27-52}, orcid-numbers = {Ruzsa, Bence/0000-0002-0429-8911; Vincze, Beatrix/0000-0001-8091-0933; Garai, Imre/0000-0001-7129-7807} } @{MTMT:36117649, title = {Hungarian educational science during and after the period of ‘actually existing socialism’ – a diverse and complex research topic}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/36117649}, author = {Szabó, Zoltán András and Somogyvári, Lajos and Garai, Imre and Németh, András}, booktitle = {Evolving perspectives}, unique-id = {36117649}, year = {2025}, pages = {9-12}, orcid-numbers = {Szabó, Zoltán András/0000-0003-3762-2308; Somogyvári, Lajos/0000-0002-3352-7197; Garai, Imre/0000-0001-7129-7807; Németh, András/0000-0001-9770-9830} } @article{MTMT:34454345, title = {Police career and children 's academic performance in Kenya}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34454345}, author = {John, Maringa and Mészáros, György and Garai, Imre}, doi = {10.1016/j.ssaho.2023.100757}, journal-iso = {SOC SCI HUMAN OPEN}, journal = {SOCIAL SCIENCES & HUMANITIES OPEN}, volume = {9}, unique-id = {34454345}, issn = {2590-2911}, year = {2024}, orcid-numbers = {Mészáros, György/0000-0003-3576-8135; Garai, Imre/0000-0001-7129-7807} } @article{MTMT:34706665, title = {„A közművelődés ügye iránt elkötelezett báró”. Eötvös Loránd szerepe a középiskolai tanárképzés 19. század végi reformjában és hagyatékának sorsa a két világháború közötti időszakban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34706665}, author = {Garai, Imre}, doi = {10.1556/2065.185.2024.3.8}, journal-iso = {MAGYAR TUDOMÁNY}, journal = {MAGYAR TUDOMÁNY}, volume = {185}, unique-id = {34706665}, issn = {0025-0325}, abstract = {A tanulmány a 175 éve született Eötvös Loránd tanárképzésben játszott szerepét és az általa 1899-ben létrehozott tanárképzési intézményrendszer sorsát vizsgálja a két világháború között. Az Eötvös által megalkotott intézményrendszer alkotóelemeit tekintve megegyezik az 1927 utáni tanárképzés intézményeivel, de működési alapelveik alapjaiban térnek el a dualista éra intézményrendszerétől. A kutatási kérdések megválaszolására egy deduktív, idiografikus jellegű kutatás keretein belül kerül sor, az elsődleges (levéltári) és a másodlagos (szakirodalmi) forráso- kat a levéltári és a szakirodalmi dokumentumok elemzésének módszereivel vizsgálva. Az ered- mények interpretációjában a professzióelméletek kritikai megközelítéséhez kapcsolódó fogal- mi keretrendszer került alkalmazásra. Eötvös Loránd 1899-es tanárképzési reformjainak alapelve az intézményi autonómián nyugodott, kijelölve az addigra kialakult intézmények helyét a tanári teoretikus felkészülésben, valamint a professzionalitás és a professzionalizmus formálásában. A tudós tanárság koncepciójának megalkotása a hatásköri vitákat részben egy francia mintá- ra alapított internátus segítségével juttatta nyugvópontra. A két világháború közötti időszak oktatáspolitikájának legfőbb törekvése a professzionalitás és a professzionalizmus egységes és valamennyi tanárjelöltre való kiterjedésében ragadható meg. A standardizáció ugyanakkor le- hetőséget adott a tanárjelöltek mellett a tanárképzés intézményeinek szorosabb állami kontroll alá vonására, ami a tanárképzés neohumanista alapokon nyugvó eszmei alapjait felbontotta, és így a tanárképzés egészét deprofesszionalizációs pályára helyezte.}, year = {2024}, eissn = {1588-1245}, pages = {376-387}, orcid-numbers = {Garai, Imre/0000-0001-7129-7807} }