@article{MTMT:34757358, title = {Az önvezető járművek elfogadásának társadalomtudományi vetületei. Kutatási lehetőségek és módszertani korlátok}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34757358}, author = {Lukovics, Miklós and Ujházi, Tamás and Prónay, Szabolcs}, doi = {10.24307/psz.2023.1220}, journal-iso = {POLGÁRI SZEMLE}, journal = {POLGÁRI SZEMLE: GAZDASÁGI ÉS TÁRSADALMI FOLYÓIRAT}, volume = {19}, unique-id = {34757358}, issn = {1786-6553}, abstract = {Tanulmányunkban a járműipari innovációk, azon belül is az önvezető járművek fogyasztói elfogadásának vizsgálatára alkalmas kutatási módszerek keretrendszerét tekintjük át. Tanulmányunkban szakirodalmi alapon állva áttekintjük e módszereket, ezáltal bemutatva a technológia elfogadását befolyásoló tényezők és modellek főbb típusait, valamint rávilágítva e módszerek korlátaira is. Ezekben a módszertani korlátokban közös, hogy a szakirodalomban bevett módszerek ugyan kiválóan alkalmazhatók olyan termékek, szolgáltatások értékelésére, melyet a fogyasztó már kipróbált és viszonylag jól ismer – ám az önvezető járművekhez hasonló radikális innovációk kapcsán ez nem jelenthető ki. Tanulmányunkban javaslatokat teszünk arra vonatkozóan, miként lehetne kiegészíteni a hagyományos kérdőíves módszereket annak érdekében, hogy még hatásosabban és hatékonyabban meg tudjuk ragadni az önvezető járművek fogyasztói elfogadását. Így hozzájárulva mindazon társadalmi és gazdasági előnyökhöz, melyek a technológia széleskörű elterjedéséből származhatnak.}, keywords = {önvezető járművek; innovatív technológiák; fogyasztói elfogadás; technológiai adaptáció}, year = {2023}, eissn = {1786-8823}, pages = {266-280}, orcid-numbers = {Ujházi, Tamás/0000-0002-6296-8071} } @{MTMT:34178387, title = {Az empátia jelentősége az online fogyasztói közösségekben}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34178387}, author = {Prónay, Szabolcs}, booktitle = {Empatikus Marketing Interdiszciplináris Megközelítésben}, unique-id = {34178387}, year = {2023}, pages = {178-181} } @article{MTMT:33812005, title = {A külső referenciaárak megjelenítésének fogyasztói árértékelésre és döntésre gyakorolt hatásának szemkamerás vizsgálata}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33812005}, author = {Lipták, Lilla and Prónay, Szabolcs}, doi = {10.15170/MM.2023.57.KSZ.01.07}, journal-iso = {MARKETING ÉS MENEDZSMENT}, journal = {MARKETING ÉS MENEDZSMENT}, volume = {57}, unique-id = {33812005}, issn = {1219-0349}, abstract = {A tanulmány céljaA viselkedés-gazdaságtan szerint a fogyasztók gyakran alkalmaznak heurisztikákat, amikor döntést kell hozniuk. Ez torzított észleléshez, értékeléshez és végső soron döntéshozáshoz vezethet. Kutatásunk során ezen heurisztikák pár sajátos típusát vizsgáltuk meg. Ezek voltak a veszteségkerülés, a keretezés és a referenciapont hatás. A kutatásunk során a célunk az volt, hogy megvizsgáljuk, hogy ezen jelenségek alkalmazása a külső referenciaárak megjelenítésében hogyan hat a fogyasztók árértékelésére illetve döntésére.MódszertanKutatásunk során egy viszonylag új módszertant, szemkamerás kísérletet, alkalmaztunk, amelyet kiegészítettünk interjúkkal és ártudatos viselkedéssel kapcsolatos attitűd skálával. Ezt azért tartottuk fontosnak, mert így az újszerű szemkamerás eredmények mellett - amelyek kvantitatív és kvalitatív adatelemzésre is lehetőséget adtak - a mélyinterjúk segítségével további fogyasztói insightokat kaptunk, míg az attitűd-skála lehetőséget adott arra, hogy a kísérletben résztvevőket az ártudatos viselkedésük szerint is csoportosítsuk.EredményekAzt találtuk, hogy azok, akik hosszabb ideig fixálódtak az árakon pontosabban tudták azokat visszaidézni. Ezen felül a szemkamera alapján elmondható, hogy a fogyasztók jobban koncentrálnak egy ajánlatban az eredeti árra, tehát érdemes lehet ezt jobban kiemelni az akciós árhoz képest. Érdekes módon az ártudatosság és az árakon töltött fixációk száma és hossza között negatív összefüggést találtunk, aminek oka lehet, hogy az alapvetően ártudatosabbak már rendelkeznek árinformációkkal a termékekkel kapcsolatban, így azokat nem kell annyira hosszan nézniük.Gyakorlati javaslatokGyakorlati javaslatként egyrészt megfogalmazható, hogy egy akciós áron belül fel kell tűntetni és érdemes kiemelni az eredeti árat. Másrészt elmondható, hogy egy összetett ajánlaton belül az árat jobb az ajánlat végén szerepeltetni, kivéve, ha a hirdető célja éppen az ár kihangsúlyozása. Kiderült az is, hogy a különböző ártudatossággal rendelkezők másképp fogadják be az ajánlatokat, így érdemes lehet a szegmentálás és célcsoportválasztást során ezt is figyelembe venni.}, year = {2023}, eissn = {2786-3395}, pages = {59-68} } @article{MTMT:33756872, title = {Investigating a MOOC educational model and the attitude of university students towards digital education}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33756872}, author = {Prónay, Szabolcs and Majó, Zoltán and Dinya, László and Huszár, Sándor}, doi = {10.1504/IJTEL.2023.10054329}, journal-iso = {International Journal of Technology Enhanced Learning}, journal = {International Journal of Technology Enhanced Learning}, volume = {15}, unique-id = {33756872}, issn = {1753-5255}, year = {2023}, eissn = {1753-5263}, pages = {123-142}, orcid-numbers = {Majó, Zoltán/0000-0002-5806-1872; Huszár, Sándor/0000-0002-8071-5123} } @article{MTMT:33731216, title = {Combining survey-based and neuroscience measurements in customer acceptance of self-driving technology}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33731216}, author = {Lukovics, Miklós and Prónay, Szabolcs and Majó, Zoltán and Kovács, Péter and Ujházi, Tamás and Volosin, Márta and Palatinus, Zsolt and Keszey, Tamara}, doi = {10.1016/j.trf.2023.03.016}, journal-iso = {TRANSPORT RES F-TRAF}, journal = {TRANSPORTATION RESEARCH PART F - TRAFFIC PSYCHOLOGY AND BEHAVIOUR}, volume = {95}, unique-id = {33731216}, issn = {1369-8478}, year = {2023}, eissn = {1873-5517}, pages = {46-58}, orcid-numbers = {Majó, Zoltán/0000-0002-5806-1872; Ujházi, Tamás/0000-0002-6296-8071; Volosin, Márta/0000-0001-5190-4294; Keszey, Tamara/0000-0003-2535-9581} } @article{MTMT:34012619, title = {Investigating the effect of external reference prices' representation on consumer behavior with eye tracking method}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34012619}, author = {Lipták, Lilla and Prónay, Szabolcs}, doi = {10.7327/cerei.2022.06.02}, journal-iso = {CENT EU REV ECON ISS}, journal = {CENTRAL EUROPEAN REVIEW FOR ECONOMIC ISSUES / EKONOMICKA REVUE}, volume = {25}, unique-id = {34012619}, issn = {1212-3951}, year = {2022}, eissn = {1805-9481}, pages = {43-52} } @{MTMT:33710958, title = {Márkadöntések.}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33710958}, author = {Prónay, Szabolcs}, booktitle = {Bevezetés a marketingbe}, unique-id = {33710958}, year = {2022}, pages = {&} } @article{MTMT:33363751, title = {Milyen a jó „komoly játék”? : Játékfejlesztés, tesztelés és hallgatói visszajelzések}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33363751}, author = {Kéri, Anita and Prónay, Szabolcs}, doi = {10.14267/VEZTUD.2022.12.03}, journal-iso = {VEZETÉSTUDOMÁNY}, journal = {VEZETÉSTUDOMÁNY}, volume = {53}, unique-id = {33363751}, issn = {0133-0179}, abstract = {A játékosítás számos tudományterületen felkeltette már a kutatók érdeklődését, hiszen a pedagógiától kezdve, az orvostudományokon át az üzleti tudományokban is alkalmazott módszertannak számít. A játékosítási törekvések zászlós hajói a komoly játékok (serious games), melyek, habár a felsőoktatási intézmények rendelkezésére állnak, használatuk sok esetben nagyobb pénzügyi befektetést igényel, valamint a játékok tartalma csak korlátozottan testre szabható. Jelen tanulmány célja, hogy egy saját fejlesztésű, szabadon hozzáférhető és tartalmában is módosítható komoly játékot teszteljen az üzleti tudományok területén a felsőoktatásban tanuló hallgatók nagyszámú mintáján. A hallgatók elégedettségének és játék­ élményének felmérése, a játék tesztelése, ezt követően pedig a visszajelzések begyűjtése lehetőséget biztosít arra, hogy betekintést nyerhessünk a hallgatók játékosítással kapcsolatos nézeteibe. A kutatásban alkalmazott online kérdőíves meg- kérdezésben több mint 800 hallgató vett részt. Az adatokat IBM SPSS szoftver segítségével elemezték. Az eredmények arra utalnak, hogy a hallgatók egyetemi keretek között még mindig inkább hagyományos edukációs tartalmat várnak és bizonytalanokká válnak, ha ehelyett inkább szórakoztató tartalmat kapnak.}, year = {2022}, pages = {30-44}, orcid-numbers = {Kéri, Anita/0000-0002-9558-6600} } @inproceedings{MTMT:33230351, title = {"Elvegyültem és kiváltam" avagy az online közösségek befolyása a fogyasztói értékítéletekre}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33230351}, author = {Prónay, Szabolcs}, booktitle = {Ember a lét dzsungeleiben – Félelmek, alkalmazkodás, fogyasztás. Vitairatok a VII. Fogyasztás Interdiszciplináris Szimpóziumon elhangzott előadásokról}, unique-id = {33230351}, year = {2022}, pages = {39-42} } @article{MTMT:33110416, title = {Én vezessek, te vezetsz vagy önvezet? – az önvezetőjármű-elfogadás öt perszóna típusa Magyarországon}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33110416}, author = {Nagy, Barbara and Prónay, Szabolcs and Lukovics, Miklós}, doi = {10.15170/MM.2022.56.02.03}, journal-iso = {MARKETING ÉS MENEDZSMENT}, journal = {MARKETING ÉS MENEDZSMENT}, volume = {56}, unique-id = {33110416}, issn = {1219-0349}, abstract = {A TANULMÁNY CÉLJAAz önvezető járművek technológiai fejlesztői világszerte már több száz város közútjain folytatnak utcai teszteket. Az önvezető technológia közelsége egyre erőteljesebben kelti fel a társadalomtudósok érdeklődését, melynek köszönhetően egyre többet tudunk a fogyasztók önvezetőtechnológia-elfogadásáról. Ezen kutatások többsége a teljes alapsokaságra, nem pedig annak egyes részeire fogalmaz meg állításokat, továbbá a relatíve kis számú szegmentálás jórészt fejlett országokra készült. Kevés információval rendelkezünk ezáltal arról, hogy az önvezető járművekről azonosított technológia elfogadási attitűdök milyen szegmentumok mentén rendeződnek Magyarországon, ezáltal az egyes szegmentumok jellemzőit is csak korlátozottan ismerjük, ami negatív hatással lehet a technológia elterjedésére. Kutatásunk célja, hogy a magyar fogyasztókat az önvezető járművekkel kapcsolatos attitűdjük alapján homogén csoportokba sorolja, valamint hogy megadja ezen csoportok legfőbb jellemzőit.ALKALMAZOTT MÓDSZERTANKutatásunk során többváltozós adatelemzési módszereket alkalmaztunk: az 517 elemű mintán elvégzett kérdőíves felmérésünk eredményeit faktoranalízis majd klaszteranalízis segítségével bontottuk egymástól szignifikánsan különböző csoportokba. Ezt követően kereszttábla elemzések segítségével azonosítottuk az egyes szegmentumok főbb jellemzőit.LEGFONTOSABB EREDMÉNYEKAz önvezető járművekkel kapcsolatos attitűd szempontjából ötféle szegmentumot határoltunk le: i) hagyománykedvelő elutasítók, ii) nyitott kalandvágyók, iii) bizonytalan optimisták, iv) bizalmatlan kételkedők, v) tartózkodó megfigyelők. További fontos eredményünk, hogy ezen szegmentumok legfontosabb jellemzőit is meghatároztuk így számukra célzott kommunikációt lehet megvalósítani.GYAKORLATI JAVASLATOKKutatásunkkal arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy az önvezető járművek piacán a kiemelten fontos a szegmentálás. Az innovációk elterjedése ugyanis egy kommunikációs folyamatnak is tekinthető: a megfelelő csatornákon eljuttatott megfelelő információk elősegíthetik a technológia megértését és elfogadását. Ez azonban csak akkor valósítható meg hatékonyan, ha a fogyasztókat szegmentáljuk és megismerjük az egyes szegmensek jellemzőit és igényeit, melyekre illesztve személyre szabott kommunikációs stratégia mentén erősíthető a technológia elfogadás. Eredményeinkkel közös gondolkodásra invitáljuk a marketing szakmát annak érdekében, hogy a mindannyiunk jövőjét érintő technológiai robbanás a marketing eszköztár segítségével a lehető legnagyobb mértékben szolgálhassa a társadalmi jólétet.}, year = {2022}, eissn = {2786-3395}, pages = {23-34} }