TY - JOUR AU - Bodó, Csanád AU - Fazakas, Noémi TI - Authorised voices: literacy practices of language revitalisation through education JF - INTERNATIONAL JOURNAL OF MULTILINGUALISM J2 - INTERNAT J MULTILING VL - Ahead of Print PY - 2024 SP - 1 EP - 16 PG - 16 SN - 1479-0718 DO - 10.1080/14790718.2024.2340733 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34785680 ID - 34785680 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Laihonen, Petteri AU - Bodó, Csanád AU - Heltai, János Imre TI - From grassroots literacy to transliteracies in the educational context of the Moldavian Csángó JF - JOURNAL OF MULTILINGUAL AND MULTICULTURAL DEVELOPMENT J2 - J MULTILING MULTICUL DEVEL VL - Latest Article PY - 2024 SP - 1 EP - 13 PG - 13 SN - 0143-4632 DO - 10.1080/01434632.2024.2338833 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34780303 ID - 34780303 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bodó, Csanád AU - Fazakas, Noémi AU - Barabás, Blanka AU - Lajos, Veronika TI - Language experts on a sinking island: critiquing language endangerment rhetorics through participation in and around a tabletop game JF - JOURNAL OF MULTILINGUAL AND MULTICULTURAL DEVELOPMENT J2 - J MULTILING MULTICUL DEVEL PY - 2024 PG - 14 SN - 0143-4632 DO - 10.1080/01434632.2024.2337249 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34775630 ID - 34775630 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bodó, Csanád AU - Barabás, Blanka AU - Botezatu, Isabela AU - Fazakas, Noémi AU - Gáspár, Judit AU - Heltai, János Imre AU - Laihonen, Petteri AU - Lajos, Veronika AU - Szabó, Gergely TI - Participatory sociolinguistics across researchers’ and participants’ language ideologies JF - CRITICAL INQUIRY IN LANGUAGE STUDIES J2 - CRITIC INQUIRY LANG STUD PY - 2024 PG - 19 SN - 1542-7587 DO - 10.1080/15427587.2023.2288814 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34408741 ID - 34408741 N1 - Published online: 30 Nov 2023 AB - The participatory approach is becoming more widespread in the social sciences and is also starting to take hold in the study of language in society. However, there has been little research done on how critical sociolinguistics can be linked to research that is based on the involvement and engagement of as many participants as possible at a level they find relevant for themselves. We argue that the academic separation between the ‘researcher’ and the ‘researched’ is worth reexamining in sociolinguistic research, as all participants do ’ideologizing work’ that establishes the perspective from which they view language. We discuss this through a case study from Moldavia, the North-Eastern region of Romania, which aimed to explore the contemporary language practices of former students of a Hungarian-language revitalization program. We point out that being critical of language-related inequalities cannot be separated from being critical of participation in the research process, if we are to work together across a multiplicity of language ideologies. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bodó, Csanád AU - Heltai, János Imre AU - Tarsoly, Eszter TI - Participatory Linguistics ReN-Symposium. Beszámoló a 20. Alkalmazott Nyelvészeti Világkongresszus (AILA) szimpóziumáról (École Normale Supérieure de Lyon, 2023. július 18.) TS - Beszámoló a 20. Alkalmazott Nyelvészeti Világkongresszus (AILA) szimpóziumáról (École Normale Supérieure de Lyon, 2023. július 18.) JF - MODERN NYELVOKTATÁS J2 - MODERN NYELVOKTATÁS VL - 29 PY - 2023 IS - 3-4 SP - 215 EP - 216 PG - 2 SN - 1219-638X UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34433785 ID - 34433785 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Bodó, Csanád AU - Szabó, Gergely AU - Turai, Katalin Ráhel ED - Horváth, Viktória ED - Dér, Csilla Ilona ED - Hámori, Ágnes ED - Krepsz, Valéria TI - A politikailag korrekt nyelv regisztrálása budapesti kollégiumi társalgásokban T2 - Empirikus társalgáskutatás Magyarországon PB - HUN-REN Nyelvtudományi Kutatóközpont CY - Budapest SN - 9786156678010 PY - 2023 SP - 109 EP - 125 PG - 17 DO - 10.18135/Empirikus.2023.6 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34430200 ID - 34430200 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Szabó, Gergely AU - Boda, Kata AU - Marczell, Soma AU - Bodó, Csanád ED - Albert, Ágnes Erzsébet ED - Bóna, Judit ED - Borbás, Gabriella Dóra ED - Brdar-Szabó, Rita ED - Csizér, Kata ED - Deme, Andrea ED - Gósy, Mária ED - Gyurka, Noémi ED - Kuna, Ágnes ED - Markó, Alexandra ED - Murányi, Sarolta ED - Constantinovitsné Vladár, Zsuzsanna TI - A kollaboratív írás folyamatának és eredményességének részvételi vizsgálata egyetemi hallgatókkal T2 - Felelős nyelvészet – Alkalmazott Nyelvészeti Konferencia 2. Absztraktfüzet. Socially responsible linguistics – Applied Linguistics Conference 2. Abstract Booklet PB - ELTE BTK CY - Budapest SN - 9789634896432 PY - 2023 SP - 75 EP - 76 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34398838 ID - 34398838 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Szabó, Gergely AU - Dobos, Mária AU - Gáspár, Judit AU - Széll, Krisztián AU - Bodó, Csanád ED - Bajzáth, Angéla ED - Csányi, Kinga ED - Győri, János TI - Két szerző, egy szöveg. A kollaboratív írás vegyes módszertanú kutatásának bemutatása TS - A kollaboratív írás vegyes módszertanú kutatásának bemutatása T2 - Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban PB - ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK) CY - Budapest SN - 9789634896111 PY - 2023 SP - 408 EP - 408 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34221373 ID - 34221373 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK ED - Bárth, János ED - Bodó, Csanád ED - Szabó, Gergely TI - A szociolingvisztikai kutatás társadalmi hatásai. 22. Élőnyelvi Konferencia TS - 22. Élőnyelvi Konferencia PB - Magyar Nyelvtudományi Társaság (MNYT) CY - Budapest PY - 2023 SP - 66 SN - 9786155061233 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34074926 ID - 34074926 N1 - Az előadások összefoglalói LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bodó, Csanád AU - Fazakas, Noémi TI - Giving voice to the Csángó figure: participation roles and the production of belief in language revitalisation JF - INTERNATIONAL JOURNAL OF THE SOCIOLOGY OF LANGUAGE J2 - INT J SOCIOL LANG VL - 2023 PY - 2023 IS - 281 SP - 51 EP - 76 PG - 26 SN - 0165-2516 DO - 10.1515/ijsl-2022-0082 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33789297 ID - 33789297 AB - Language revitalisation gives voice to those who participate in it. But it is not always clear whose voice the participants make heard. It is also not straightforward who hears and wants to listen to the voices that are raised during language revitalisation. In this article, we present a language educational programme which aims to give voice to the participants of the Moldavian Hungarian (also called Csángó ) language revitalisation in North-East Romania. Applying the Goffmanian participation framework, we demonstrate that the participants of the programme collaborate in giving voice to a Csángó-speaking figure while covertly performing different roles. Drawing on our linguistic ethnographic research, we point out how this institutionalised participation framework promotes the achievement of one of the objectives of language revitalisation: the restoration of past language practices. Nevertheless, it also creates an obstacle to another: to the way that the speakers of this language can have a voice worth hearing. The analysis highlights the tensions of institutionalising a participatory framework in language revitalisation, which aims to produce the belief in a Csángó figure representing the essential link between language and (national) community. LA - English DB - MTMT ER -