@inbook{MTMT:34525835, title = {Utolsó mohikánok. Elenyésző kisebbségben maradt férfiak az elnőiesedett hazai kisdednevelői pályán a XIX. és XX. század fordulóján}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34525835}, author = {Vincze, Tamás András}, booktitle = {Pedagógiai gondolkodásunk a konfliktusokkal terhelt világban}, unique-id = {34525835}, year = {2024}, pages = {28-38} } @{MTMT:34774885, title = {A tanító- és tanítónőképző intézetek önképzőköreivel kapcsolatos vélekedések a XIX. század végi és XX. század eleji pedagógiai szaksajtóban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34774885}, author = {Vincze, Tamás András}, booktitle = {Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban}, unique-id = {34774885}, year = {2023}, pages = {441-441} } @article{MTMT:34686862, title = {Magyar arisztokrata hölgyek pedagógiai tevékenysége a 20. század első felében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34686862}, author = {Vincze, Tamás András}, journal-iso = {POLYMATHEIA}, journal = {POLYMATHEIA: MŰVELŐDÉS ÉS NEVELÉSTÖRTÉNETI FOLYÓIRAT}, volume = {XX.}, unique-id = {34686862}, issn = {2732-2092}, year = {2023}, eissn = {2732-2521}, pages = {160-176} } @inproceedings{MTMT:34512817, title = {A "mindenes tanítói" szerepre való felkészítés az egykori középfokú tanítóképzőkben}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34512817}, author = {Vincze, Tamás András}, booktitle = {Pedagógiai változások - a változás pedagógiája V. [tanulm.köt.]}, unique-id = {34512817}, year = {2023}, pages = {38-44} } @inbook{MTMT:34400277, title = {EGYMÁST KERESZTEZŐ SZÁNDÉKOK, TERVEK AZ APAI ÉS AZ ANYAI NEVELÉSBEN. NÉMETH LÁSZLÓ ÉS FELESÉGE KÉT ÉVTIZEDES VITÁJA}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34400277}, author = {Vincze, Tamás András}, booktitle = {Kereszt/eződések}, unique-id = {34400277}, year = {2023}, pages = {181-205} } @inbook{MTMT:34134090, title = {A hazai tanítók részvétele a babonák elleni küzdelemben a dualizmus korában és a két világháború között}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34134090}, author = {Vincze, Tamás András}, booktitle = {Elméletek és ötletek a módszertani változáshoz}, unique-id = {34134090}, year = {2023}, pages = {26-33} } @inbook{MTMT:34134048, title = {Új bort régi hordóba tölteni?. A tanári szerepről és tevékenységrendszerről alkotott hallgatói kép vizsgálata a Nyíregyházi Egyetemen}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34134048}, author = {Hollósi, Hajnalka Zsuzsanna and Vincze, Tamás András}, booktitle = {Elméletek és ötletek a módszertani változáshoz}, unique-id = {34134048}, year = {2023}, pages = {47-58} } @{MTMT:33598891, title = {A hazai tanítók részvétele a babonák elleni küzdelemben a dualizmus korában és a két világháború között}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33598891}, author = {Vincze, Tamás András}, booktitle = {XI. Neveléstudományi és Szakmódszertani Konferencia}, unique-id = {33598891}, year = {2023}, pages = {52} } @{MTMT:33598875, title = {Új bort régi hordóba tölteni? A tanári szerepről és tevékenységrendszerről alkotott hallgatói kép vizsgálata a Nyíregyházi Egyetem tanár szakos hallgatóinak körében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33598875}, author = {Hollósi, Hajnalka Zsuzsanna and Vincze, Tamás András}, booktitle = {XI. Neveléstudományi és Szakmódszertani Konferencia}, unique-id = {33598875}, year = {2023}, pages = {19} } @article{MTMT:33708832, title = {The Position of the Esperanto Language in the History of Education in Hungary}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33708832}, author = {Vincze, Tamás András}, journal-iso = {PRACTICE THEOR SYST EDUC}, journal = {PRACTICE AND THEORY IN SYSTEMS OF EDUCATION}, volume = {17}, unique-id = {33708832}, issn = {1788-2583}, abstract = {In the study, that is the only way to shed light on the part of the various domestic Esperanto movement related to school teaching and teachers. I don't want to talk about Esperantists of various other professions and Esperanto education outside of school, it already has its own abundant literature. The forms of out-of school Esperanto education implemented in labour organisations have been primarily processed. However, more mosaic needs to be written about the development of Esperanto education in schools. It is also true that what can be seen from this today does not justify the success of Esperanto since no matter how tenaciously and persistently he tried to break into the framework of school education, after temporary, short-lived successes, he was destined to remain mainly outside the school recruit followers to yourself. Furthermore, we also see that the army of believers is dwindling. Still, it is worth exploring the history of the experiments that tried to introduce this language as a subject in education. In this study, I do not want to cover Esperanto education in institutions for the education of blind children and in children's movements, as a separate article could be devoted to both topics.}, keywords = {history of education; Hungarian educational system; Esperanto language}, year = {2022}, eissn = {1788-2591}, pages = {125-138} }