TY - JOUR AU - Happ, Éva AU - Nemes, Nikoletta TI - The role of territorial identity in the sustainability of tourism in Hungary JF - GEOJOURNAL OF TOURISM AND GEOSITES J2 - GEOJ TOURISM GEOSITES VL - 18 PY - 2025 IS - 1 SN - 2065-1198 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35668852 ID - 35668852 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Ivancsóné Horváth, Zsuzsanna AU - Raffay, Zoltán AU - Happ, Éva TI - Digitalisation in angling tourism. Introducing new technologies to a traditional tourism product TS - Introducing new technologies to a traditional tourism product JF - GEOJOURNAL OF TOURISM AND GEOSITES J2 - GEOJ TOURISM GEOSITES VL - 58 PY - 2025 IS - 1 SP - 42 EP - 51 PG - 10 SN - 2065-1198 DO - 10.30892/gtg.58104-1389 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35453684 ID - 35453684 N1 - Széchenyi University of Győr, Kautz Gyula Faculty of Economics, Department of Tourism and Catering, Győr, Hungary University of Pécs, Faculty of Business and Economics, Department of Marketing and Tourism, Pécs, Hungary Export Date: 9 February 2025 Correspondence Address: Raffay, Z.; University of Pécs, Hungary; email: raffayz@ktk.pte.hu LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Raffai, Eliza AU - Happ, Éva TI - A telepített idegenvezetők marketingtevékenysége JF - TURIZMUS BULLETIN J2 - TURIZMUS BULLETIN VL - 24 PY - 2024 IS - 3 SP - 41 EP - 48 PG - 8 SN - 1416-9967 DO - 10.14267/TURBULL.2024v24n3.5 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35298836 ID - 35298836 AB - A turizmus szektor láncolatában egyedülálló pozíciót tölt be az idegenvezetői szféra, melynek tagjai végső végrehajtóként a legnagyobb befolyással hathatnak jelenlegi és potenciális utaskörükre. A kutatás a telepített idegenvezetői tevékenység turistákra gyakorolt befolyását, az idegenvezetői marketinget, s annak hatásrendszerét, mint a turizmusmarketing egy felderítetlen területét tárgyalja. A vizsgálat szekunder források elemzésével, illetve primer kutatás segítségével vizsgálja a telepített idegenvezetők marketingtevékenységét. A felmérés 2021 októbere és 2022 áprilisa között zajlott 7 mélyinterjúval és 2 online kérdőíves megkérdezéssel. A tanulmány választ ad arra, hogyan definiálható az idegenvezetői marketing jelensége, miért jelent felderítetlen területet a turizmusszektorban, s hogyan képes befolyásolni a szolgáltatást igénybe vevő utaskört. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Nemes, Nikoletta AU - Happ, Éva TI - POSSIBILITIES OF CREATING CROSS-BORDER TOURIST DESTINATIONS IN EAST-CENTRAL EUROPE JF - GEOJOURNAL OF TOURISM AND GEOSITES J2 - GEOJ TOURISM GEOSITES VL - 55 PY - 2024 IS - 3 SP - 1066 EP - 1075 PG - 10 SN - 2065-1198 DO - 10.30892/gtg.55308-1280 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35162816 ID - 35162816 N1 - Export Date: 09 January 2025; Cited By: 0; Correspondence Address: E. Happ; Széchenyi István University, Faculty of Business, Department of Tourism and Hospitality, Győr, Hungary; email: happ.eva@sze.hu AB - Tourism development is one of today's popular tools for mitigating regional inequalities, thus many regions see tourism as an opportunity to break out. This is no different in the case of border regions, where development in this direction is also supported by cross-border, EU-financed or (co-)financed programs. The aim of the paper is to investigate whether there is a real possibility of connecting the areas along the national borders for tourism purposes and creating sustainable tourism in these regions. The study examines the possibility of creating cross-border tourist destinations in three pre-selected areas in the Hungarian-Croatian, Hungarian-Slovenian and North-Western Hungarian-Slovakian border regions during the last two, already closed programming periods. Results of the research show, that cooperation between border countries for real tourism purposes is still possible today, and it only really aimed at creating uniform reception areas that ignore borders in a few cases. After the implementation of the programs, cross-border destinations as sellable tourist products were not created. The study shows that, in the case of two regions, the potential is given and the initiatives aimed at creating cross-border destinations are promising. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Happ, Éva AU - Ivancsóné Horváth, Zsuzsanna AU - Kupi, Marcell TI - Digital services of tourist areas—Key to competitiveness JF - JOURNAL OF INFRASTRUCTURE POLICY AND DEVELOPMENT J2 - J INFRASTRUCT POLICY DEV VL - 8 PY - 2024 IS - 6 SP - 1 EP - 12 PG - 12 SN - 2572-7923 DO - 10.24294/jipd.v8i6.3912 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35087037 ID - 35087037 N1 - Export Date: 09 January 2025; Cited By: 0; Correspondence Address: É. Happ; Tourism and Hosptality Department, Széchenyi István University, Győr, 9026, Hungary; email: happ.eva@sze.hu AB - In our study, we examined 11 designated tourist destinations in Hungary, which can also be interpreted as tourism products including services, infrastructure and attractions. The National Tourism Development Strategy (NTS) also puts a strong emphasis on digitalisation, as it is an unstoppable process with a significant impact on tourism, thanks to globalisation, increasing competition, accelerating information flows and the dominant paradigm shifts on the demand and supply side. We used both qualitative and quantitative methods in our primary research. First, we conducted in-depth interviews with several important tourism service providers in Hungary on the topic of the digitalisation of tourism. A professional questionnaire, addressed to the offices responsible for destination management was distributed in the designated tourist destinations in Hungary in order to get a more comprehensive picture of the attitudes towards digitalisation in the regions under study. In the course of our work, we managed to classify the destinations into three distinctly different clusters. Our hypothesis—that the higher the digitalisation of a tourist destination is, the higher the average length of stay—was partially confirmed by calculating the regional value of the digitalisation, logistic regression analysis, slope and the individual factor categories. LA - English DB - MTMT ER - TY - BOOK ED - Albert Tóth, Attila ED - Happ, Éva ED - Kőmíves, Csaba József ED - Kundi, Viktória ED - Printz-Markó, Erzsébet TI - „Innováció és fenntarthatóság a turizmusban”. XIV. Nemzetközi Turizmus Konferencia - Tanulmánykötet TS - XIV. Nemzetközi Turizmus Konferencia - Tanulmánykötet PB - Széchenyi István Egyetem CY - Győr PY - 2024 SN - 9786156443328 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35078826 ID - 35078826 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Happ, Éva ED - Jászberényi, Melinda ED - Ásványi, Katalin TI - A Pannonhalmi Főapátság családbarát szolgáltatásai T2 - Családban utazunk PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest SN - 9789636640095 T3 - Turizmus és mobilitás, ISSN 2732-1495 PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34504114 ID - 34504114 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Ivancsóné Horváth, Zsuzsanna AU - Happ, Éva TI - Digitalizáció a horgászturizmusban? Az új technológiák elfogadásának elméleti háttere JF - TURISZTIKAI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI TANULMÁNYOK J2 - TURISZTIKAI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI TANULM VL - 8 PY - 2023 IS - 3 SP - 36 EP - 53 PG - 18 SN - 2677-0431 DO - 10.15170/TVT.2023.08.03.03 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34193544 ID - 34193544 AB - Az elmúlt 10 esztendőben bebizonyosodott, hogy a horgászturizmus a korábbi feltevésekkel szemben nem lokális és nem alacsony árbevételű, nem egyéni és nem állandó helyhez kötött tevékenység, sőt a családtagok, kísérők igényein túl is erősen kötődik más kiegészítő (sport-, gasztro-, wellness-) szolgáltatások igénybevételi lehetőségéhez, s ez erősíti a „négy évszakos” jelleget. 2013 és 2018 között hatalmas változások mentek végbe Magyarországon a horgászat szabályozásában, szervezeti rendszerében, 2016-ban pedig a természetes vizek halgazdálkodási joga a horgászszervezetekhez került, amivel egy új időszámítás kezdődött el. A folyamat magával hozta a horgászok létszámának ugrásszerű növekedését Magyarországon és ezzel együtt a horgászturizmus fejlődését. 2019 ismét fontos mérföldkő volt, ekkor indult a horgászat adminisztrációjának elektronikus támogatása a HORINFO-rendszer által. Jelen munkánkban röviden összefoglaljuk a változásokat, azok következményeit, majd a korábban megalkotott modellünk alapján végigvezetjük az egyes területek érintettségét. Feltárjuk a horgászturizmus jelenlegi digitalizációját, valamint szekunder adatok elemzésével vizsgáljuk a horgászok részéről az új technológiák elfogadását. A kutatás eredménye azt mutatja, hogy COVID-19 járvány időszakában felgyorsult a digitalizáció, az új technológiák bevezetése, ugyanakkor ezek elfogadása a horgászturizmusban lassabb mértékű. Az új technológiák tényleges felhasználóinak aránya 10–15% között mozog. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Ivancsóné Horváth, Zsuzsanna AU - Kupi, Marcell AU - Happ, Éva TI - THE ROLE OF TOURISM MANAGEMENT FOR SUSTAINABLE TOURISM DEVELOPMENT IN NATURE RESERVES IN HUNGARY JF - GEOJOURNAL OF TOURISM AND GEOSITES J2 - GEOJ TOURISM GEOSITES VL - 49 PY - 2023 IS - 3 SP - 893 EP - 900 PG - 8 SN - 2065-1198 DO - 10.30892/gtg.49306-1090 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34134157 ID - 34134157 AB - The aim of the research is to reveal the opinion of regional professionals involved in the management of sustainable tourism and its three pillars. Through the results of 27 in-depth interviews with decision-makers and NGOs, we have explored the perceptions of the economic, environmental and social factors, both positive and negative, and the importance of each factor. The analysis of the results clearly shows a difference of opinion between decision-makers and NGOs. The negative impacts of tourism were highlighted by respondents, mainly in terms of the impact on the natural and economic environment, however, the positive impacts were more prominent. The research showed that the impacts on social environment were perceived more positively by respondents, and NGOs did not emphasise negative impacts in this category. The study shows that the role of tourism management in nature conservation areas is necessary and important for sustainable tourism development. The research clearly demonstrates that sustainability is an important issue in tourism. The results of the research also show that decision-makers are not familiar with the concept of sustainability, its precise content and their preparation and knowledge are insufficient to make the right decisions on the subject. The research shows that there is a shortage of professionals with expertise in tourism management, which makes it difficult to implement coordinated tourism development in the area under study. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Ivancsóné Horváth, Zsuzsanna AU - Happ, Éva ED - Csóka, László ED - Csapó, János TI - Digitalizáció a horgászturizmusban? Az új technológiák elfogadásának elméleti háttere T2 - A turizmus korszakváltása – Okos desztinációk és okos magatartás válságok idején = A new era in tourism - Smart destinations and smart behaviour in times of crises PB - Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar (PTE KTK) CY - Pécs SN - 9789636261153 PY - 2023 SP - 60 EP - 61 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34050688 ID - 34050688 LA - Hungarian DB - MTMT ER -