TY - CHAP AU - Petrovszki, Zita AU - Dobó, Andrea AU - Hézsőné Böröcz, Andrea AU - Hocza, Ágnes TI - A WATERTOUR pilot víziturisztikai program szakmai tapasztalatai T2 - Development of water tourism on waterways connecting Hungary and Serbia - Razvoj vodenog turizma na plovnim putevima koji povezuju Mađarsku i Srbiju - A víziturizmus, fejlesztése a Magyarországot és Szerbiát összekötő vízi útvonalakon PB - University of Novi Sad Hungarian Language Teacher Training Faculty, Subotica CY - Subotica SN - 9788687095960 PY - 2020 SP - 44 EP - 50 PG - 7 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31677123 ID - 31677123 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Orbán, Kornélia AU - Csányi, Alexandra AU - Dobó, Andrea AU - Hocza, Ágnes TI - Utánpótláskorú fiú kézilabdázók állóképességi teszteredményei a testtömeg-index tükrében JF - MAGYAR SPORTTUDOMÁNYI SZEMLE J2 - M SPORTTUD SZLE VL - 20 PY - 2019 IS - 2(79) SP - 71 EP - 72 PG - 2 SN - 1586-5428 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30712117 ID - 30712117 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Almási, Dóra AU - Hocza, Ágnes ED - Molnár, Andor ED - Szász, András ED - Győri, Ferenc József ED - Katona, Zsolt ED - Csetreki, Rita Renáta ED - Alattyányi, István TI - Funkcionális Mozgásminta Szűrés alkalmazása szegedi kézilabdázók körében T2 - Sporttudományi absztraktok PB - Dél-alföldi Ifjúsági Életmód és Szabadidő Alapítvány CY - Szeged SN - 9786150024554 PY - 2018 SP - 17 EP - 18 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3413071 ID - 3413071 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Orbán, Kornélia AU - Almási, Dóra AU - Csányi, Alexandra AU - Balázs, Kinga AU - Hocza, Ágnes TI - Sportolói megküzdési stratégiák vizsgálata utánpótláskorú kézilabdázók körében JF - MAGYAR SPORTTUDOMÁNYI SZEMLE J2 - M SPORTTUD SZLE VL - 19 PY - 2018 IS - 3(75) SP - 72 EP - 73 PG - 2 SN - 1586-5428 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3411825 ID - 3411825 AB - Bevezetés A kézilabda sportág népszerűségének köszönhetően sok gyerek kezd el már egészen fiatalon kézilabdázni az ismert és jó nevű hazai egyesületekben, ahol igyekeznek nagy hangsúlyt fektetni az utánpótlás nevelésére. Az edzők munkáját azonban sokszor nem könnyítik meg az elvárások, amelyek a vezetőség vagy a szülők részéről érkeznek teljesítménykényszert generálva, és akár negatívan is befolyásolhatják a gyerekek sportteljesítményét, illetve sporthoz való későbbi viszonyát. Vannak törekvések a teljesítménykényszer csökkentésére az utánpótlássportban, de az edzőknek mindenképpen érdemes megismerniük és figyelembe venniük az adott korosztályra és az adott játékosra jellemző megküzdési stratégiákat. Anyag és módszerek A sportolói megküzdési stratégiák vizsgálata az „Athletic Coping Skills Inventory-28" (Smith et al., 1995) magyar nyelvű változatával (Goudas, 1998) történt utánpótláskorú kézilabdázó fiúk (korosztály: U8-U20) körében 2017-ben (N = 234). Az egyes korcsoportok és skálapontok eredményeinek statisztikai összevetését ANOVA teszt segítségével végeztük el (P < 0,05; átlag±SD). Eredmények A vizsgált utánpótláskorú sportolók megküzdési stratégiájában nem találtunk jelentős különbséget a különböző korosztályokban az egyes skálapontokat összevetve, de elmondható, hogy az összesített skálapontszámok alapján a legfiatalabb korosztály valamivel gyengébb megküzdési kapacitással rendelkezik, mint az idősebbek. Az egyes skálapontokat tekintve az edző általi irányíthatóság bizonyult a legerősebbnek (14,15±0,29), míg a szorongásmentesség jelent meg a legalacsonyabb arányban (10,68±0,19) mindegyik korosztályban. Szignifikáns különbségeket csak az egyes korosztályokon belül találtunk a skálapontok összevetésekor. Következtetés A vizsgálat eredményei szerint az utánpótláskorú kézilabdázó fiúk megküzdési stratégiái nem térnek el jelentősen az egyes korosztályokban, azonban mindenképpen érdemes figyelmet fordítani arra, hogy a sportoló fiatalok jelentősebb teljesítménykényszer nélkül, szorongás-mentes környezetben sportolhassanak lelkesedésüket és motivációjukat megőrizve. Kulcsszavak: sportolói megküzdési stratégiák, ACSI-28, utánpótlás, kézilabdázók LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Almási, Dóra AU - Orbán, Kornélia AU - Csányi, Alexandra AU - Balázs, Kinga AU - Hocza, Ágnes TI - Sportolói motiváció vizsgálata utánpótláskorú kézilabdázók körében JF - MAGYAR SPORTTUDOMÁNYI SZEMLE J2 - M SPORTTUD SZLE VL - 19 PY - 2018 IS - 3(75) SP - 29 EP - 29 PG - 1 SN - 1586-5428 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3411824 ID - 3411824 AB - Bevezetés Magyarországon a kézilabdázás népszerűségének köszönhetően viszonylag sok gyermek kezd el már egészen fiatalon sportolni az ismert és jó nevű hazai egyesületekben. A klubok igyekeznek hangsúlyt helyezni az utánpótlás nevelésére és bővíteni utánpótlásbázisaikat. Kimondottan vonzó lehetőség a gyermekek számára egy neves egyesületben a példaképek mellett sportolni, és a szülők is büszkén mesélik a rokonoknak és barátoknak, ha gyermekük ilyen helyen sportol. Korosztályról korosztályra egyre feljebb lépve azonban egyre inkább megmutatkozik, hogy egy fiatal sportoló tehetsége és elszántsága alapján milyen sportolói pályát futhat be, ennek megfelelően pedig sportolói motivációja is változhat. Anyag és módszerek A sportmotiváció vizsgálata az „Exercise Motivations Inventory-2” (Markland and Ingledew, 1997) magyar nyelvű változatával (Urbán és Rózsa, 2002) történt utánpótláskorú kézilabdázó fiúk (korosztály: U8-U20) körében 2016-ban (N = 214). Az egyes korcsoportok és skálapontok eredményeinek statisztikai összevetését ANOVA teszt segítségével végeztük el (p < 0,05; átlag±SD). Eredmények A vizsgált utánpótláskorú sportolók sport iránti motivációjában az olyan szociális és pszichés tényezők érvényesülnek a legjelentősebben, mint maga a játék élvezete és a versenyzés, illetve a kihívások keresése, a közösséghez tartozás és a kikapcsolódás. Erőteljes motivációs tényezőként lehet számolni a fizikai képességek – az erő és a kitartás – fejlesztésével, valamint a sporthoz kapcsolódó pozitív egészségmagatartással is, míg a betegségmegelőzés és a test formálásának lehetősége csak csekély mértékben érvényesül. A különböző korosztályokban nem mutatkoznak igazán jelentős különbségek, viszont meghatározó, hogy a fiatal sportoló mennyire tekinti önmagát tehetségesnek, illetve mióta és milyen céllal űzi a sportágat. Következtetések A vizsgálat eredményei szerint az utánpótláskorú kézilabdázó fiúk számára fontos, hogy közösségben sportolhatnak, és egy olyan sportjátékot űzhetnek, amely magában hordozza a versenyzés és a kikapcsolódás lehetőségét is – ezt pedig alacsonyabb és magasabb szinten is érdemes lehet az edzőknek is szem előtt tartani. Kulcsszavak: sportolói motiváció, EMI-2, utánpótlás, kézilabdázók LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Almási, Bence AU - Hézsőné Böröcz, Andrea AU - Hocza, Ágnes ED - Győri, Ferenc József ED - Alattyányi, István ED - Viorel, Ardelean Petru ED - Molnár, Andor TI - A motiváció és a jutalmazás hatása a teljesítményre 7-12 év közötti sportoló gyermekek körében T2 - Fókuszban a sporttudomány és a testnevelés - Focus on Sports Science and Physical Education PB - Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Testnevelési és Sporttudományi Intézet CY - Szeged SN - 9789633065655 T3 - László Ferenc Sporttudományi Kutatóműhely ; 4. PY - 2017 SP - 81 EP - 94 PG - 14 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3286214 ID - 3286214 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Szablics, Péter AU - Hézsőné Böröcz, Andrea AU - Cziberéné Nohel, Gizella AU - Hocza, Ágnes AU - Katona, Zsolt TI - Gyógytestnevelés óvodapedagógusoknak, tanítóknak, testnevelőknek ET - 0 PB - Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Testnevelési és Sporttudományi Intézet CY - Szeged PY - 2015 SN - 9789633064344 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3119277 ID - 3119277 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Petrovszki, Zita AU - Cziberéné Nohel, Gizella AU - Domokos, Mihály AU - Hézsőné Böröcz, Andrea AU - Hocza, Ágnes AU - Meszlényi-Lenhart, Emese AU - Vári, Beáta TI - Új eszközök a mindennapos testnevelés szolgálatában ET - 0 PB - Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Testnevelési és Sporttudományi Intézet CY - Szeged PY - 2015 SN - 9789633063781 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3117604 ID - 3117604 N1 - Besorolása és jellege a szerzőkkel való konzultáció alapján. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Bóka, Ferenc AU - Hocza, Ágnes TI - TÁMOP4.1.2-13E tananyagok. Testnevelési és népi játékok TS - Testnevelési és népi játékok ET - 0 PB - Szegedi Tudományegyetem (SZTE) CY - Szeged PY - 2014 SN - 9789633063163 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2788376 ID - 2788376 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Győri, Ferenc József AU - Domokos, Mihály AU - Hocza, Ágnes AU - Szilágyi, Nóra AU - Bóka, Ferenc TI - Labdajátékok ET - 0 PB - Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Testnevelési és Sporttudományi Intézet CY - Szeged PY - 2014 SN - 9789633063170 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2778302 ID - 2778302 N1 - TÁMOP – 4.1.2-13E támogatásával. LA - Hungarian DB - MTMT ER -