TY - JOUR AU - Nádudvari, Gabriella Erika TI - Romantikus diskurzuselemek Ernst Moritz Arndt Briefe an Psychidion oder: Ueber weibliche Erziehung című pedagógiai témájú művében JF - ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA J2 - ISKOLAKULTÚRA VL - 34 PY - 2024 IS - 6 SP - 20 EP - 30 PG - 11 SN - 1215-5233 DO - 10.14232/iskkult.2024.6.20 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35211772 ID - 35211772 AB - Ernst Moritz Arndt (1769–1860) német író, történész 1805-ben kiadott kétkötetes, pedagógiai témájú műve, a Fragmente über Menschenbildung I-II. és az 1810/11-ben írt Briefe an Psychidion oder: Ueber weibliche Erziehung című írása, mely 1819-ben jelent meg a Fragmente über Menschenbildung harmadik köteteként, a romantikus pedagógia alapművének számít. A vonatkozó szakirodalom (Kölle, 1916; Ballauff és Schaller, 1973; Bollnow, 1987; Pukánszky, 2011) elsősorban Arndt antropológiai szempontú, az egész ember nevelésével kapcsolatos, általános nézeteit értelmezi, nőnevelési koncepciójának nem szentel figyelmet. Kutatásunk célja annak vizsgálata, hogy milyen romantikus diskurzuselemek érhetők tetten Arndt Briefe an Psychidion oder: Ueber weibliche Erziehung című alkotásában. Különösen az érdekelt bennünket, hogy a nőnevelés kontextusában milyen válaszokat ad a szerző a korszellemet jellemző elidegenedés, eldologiasodás és kizsákmányolás problémáira. Vizsgálódásaink alapján megállapíthatjuk, hogy az elemzett műben feltárt, a német romantika értékvilágához kapcsolódó izotópiák közül az emberben lévő, jóra irányuló erő megőrzési lehetőségeit megmutató ’a szív nevelése’ izotópia válasz az elidegenedésre. ’A nő mint isteni (gyermeki) lény’ izotópia ahhoz a romantikus diskurzushoz csatlakozik, mely az eldologiasodásra az Abszolútumhoz való kapcsolódás óhajával válaszol, ami egyfajta morális fejlődés iránti igényt is implikál. A ’szolgálat mint isteni minőség’ a kizsákmányolás ellenszereként értelmezhető. Arndt szerint az ideális nőnevelés a család erkölcsének csendes és derűs tükrében valósulhat meg. Nem tartja helyesnek a leányok túl korai bevezetését a társasági életbe, mert az élet és a világ megismerése során a leánygyermekek elveszíthetik azt az ártatlanságot, amely igaz életre nevelésük feltétele. A kor figyelemre méltó jelenségének tekinti az esztétikai és a misztikus törekvéseket, melyek a nevelésre és a fiatalság életére is hatást gyakorolnak, ugyanakkor úgy véli, a benső romlás veszélye fenyeget, amikor a fenti törekvések társadalmi kontextusba kerülnek, és szent minőségük külsőséggé válik. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Nádudvari, Gabriella Erika TI - A szív és az elme egyensúlya. A német romantika pedagógiája és gyermekképe TS - A német romantika pedagógiája és gyermekképe PB - Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó CY - Szeged PY - 2024 SP - 161 SN - 9789636480295 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34967881 ID - 34967881 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Nádudvari, Gabriella Erika ED - Tarkó, Klára ED - Lippai, László Lajos TI - A német romantika pedagógiai válaszai a kor kihívásaira T2 - Globális Kihívások - Globális Egészségfejlesztés PB - Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó C1 - Szeged SN - 9789636480226 PY - 2023 SP - 25 EP - 25 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34620875 ID - 34620875 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Nádudvari, Gabriella Erika AU - Paizs, Melinda Adrienn ED - Fizel, Natasa ED - T. Molnár, Gizella TI - Stíluskommunikáció az egészségfejlesztés tükrében T2 - 150 éve a pedagógusképzésért – Neveléstudományi konferencia PB - Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó CY - Szeged SN - 9789636480134 PY - 2023 SP - 28 EP - 28 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34208385 ID - 34208385 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Nádudvari, Gabriella Erika TI - Pedagógiai gondolkodás és gyermekkép a német romantika korában PY - 2023 SP - 174 DO - 10.15773/EKKE.2023.017 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34207781 ID - 34207781 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Nagy, Valéria AU - Nádudvari, Gabriella Erika TI - Egyetemi oktató stíluskommunikációs lehetősége(i) JF - JELENKORI TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI FOLYAMATOK J2 - JELENKORI TÁRSAD GAZD FOLY VL - 18 PY - 2023 IS - Különszám SP - 353 EP - 362 PG - 10 SN - 1788-7593 DO - 10.14232/jtgf.2023.kulonszam.353-362 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34042179 ID - 34042179 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Sárvári, Tünde AU - Nádudvari, Gabriella Erika TI - Egészségfejlesztés az iskolában. Jó gyakorlatok Németországból TS - Jó gyakorlatok Németországból JF - ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA J2 - ISKOLAKULTÚRA VL - 33 PY - 2023 IS - 1-2 SP - 60 EP - 76 PG - 17 SN - 1215-5233 DO - 10.14232/iskkult.2023.1-2.60 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33812964 ID - 33812964 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szabó-Prievara, Dóra Katalin AU - Nádudvari, Gabriella Erika TI - A családi minta fontossága – szülő és gyermek médiahasználata a COVID-19 idején JF - ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA J2 - ISKOLAKULTÚRA VL - 33 PY - 2023 IS - 1-2 SP - 93 EP - 110 PG - 18 SN - 1215-5233 DO - 10.14232/iskkult.2023.1-2.93 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33780885 ID - 33780885 AB - Manapság a gyermekek is már médiahasználónak minősülnek, ezt a folyamatot pedig csak tovább gyorsította a COVID–19 világjárvány megjelenése, például az online oktatásra való átállással. Kutatásunk célja a szülői attitűd megvizsgálása volt a gyermekük médiahasználati szokásaira, illetve annak szabályozási elveire vonatkozóan. Különösen arra voltunk kíváncsiak, mennyiben változott a korábbi használat a világjárvány ideje alatt. Összesen 30 fővel készült interjú, melyből 15 szülő (5 fő óvodás, 5 fő általános iskolás és 5 fő serdülőkorú gyermek szülője). Az adatgyűjtésre 2022 tavaszán került sor. A család digitális eszközökkel való felszereltsége, a használat mértéke és a használatra vonatkozó szabályok álltak elsősorban a kérdések fókuszában. Eredményeink alapján megállapítható, hogy a gyermekek életkorának előrehaladtával változik a preferált eszköz. Az óvodások esetén a televíziónézés a fő tevékenység, míg később az okostelefon és a saját számítógép, laptop veszi át a helyét. A médiahasználat intenzitása az életkorral emelkedik, a COVID–19 világjárvány alatt pedig tovább fokozódott a gyermekek médiahasználata; ezzel egyidőben csökken a szülői kontroll és a médiahasználat szabályozása. Holott a szülőktől látott minta (különösen általános iskolás korban) jelentős hatással van a gyermek saját szokásainak kialakítására. A szabályozásnak nemcsak a digitális tartalom mennyiségére, hanem annak minőségére és a fogyasztás körülményeire is ki kellene térnie. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Nagy, Valéria AU - Nádudvari, Gabriella Erika ED - Dobozi, Réka ED - Mihalkó, József ED - Pappné Sziládi, Katalin TI - Az egyetemi oktatók stíluskommunikációs lehetősége(i) T2 - Műszaki, technológiai és gazdasági kihívások a 21. században PB - Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar CY - Szeged SN - 9789633069288 PY - 2023 SP - 76 EP - 76 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33731190 ID - 33731190 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Nádudvari, Gabriella Erika ED - Garai, Imre ED - Németh, András ED - Somogyvári, Lajos TI - Pedagógiai gondolkodás és gyermekkép a német romantika korában T2 - MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság Neveléstörténeti Albizottság 2023. január 13-i éves konferenciájának program- és absztraktkötete PB - MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, Neveléstörténeti Albizottság C1 - Budapest SN - 9786156448279 PY - 2022 SP - 4 EP - 4 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33562762 ID - 33562762 LA - Hungarian DB - MTMT ER -