TY - JOUR AU - Völgyesi-Molnár, Márta AU - Győri, Miklós AU - Eapen, Valsamma AU - Borsos, Zsófia AU - Havasi, Ágnes AU - Jakab, Zoltán AU - Janoch, Lászlóné AU - Németh, Vivien AU - Őszi, Tamásné AU - Szekeres, Ágota AU - Győriné Stefanik, Krisztina TI - Quality of Life in Hungarian Parents of Autistic Individuals JF - JOURNAL OF AUTISM AND DEVELOPMENTAL DISORDERS J2 - J AUTISM DEV DISORD VL - 54 PY - 2024 SN - 0162-3257 DO - 10.1007/s10803-024-06243-3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34539726 ID - 34539726 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Borsos, Zsófia AU - Billédi, Katalin AU - Vincze, Györgyi ED - Győri, Miklós ED - Billédi, Katalin ED - Bolla, Veronika TI - A fogyatékosság szociálpszichológiai vonatkozásai T2 - A humán fogyatékosságok pszichológiája - a gyógypedagógiai pszichológia alapjai PB - ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar CY - Budapest SN - 9786156410061 PY - 2023 SP - 113 EP - 132 PG - 20 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34140405 ID - 34140405 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Garai, Dóra AU - Prónay, Beáta AU - Borsos, Zsófia ED - Győri, Miklós ED - Billédi, Katalin ED - Bolla, Veronika TI - A család és a fogyatékosság pszichológiai összefüggései T2 - A humán fogyatékosságok pszichológiája - a gyógypedagógiai pszichológia alapjai PB - ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar CY - Budapest SN - 9786156410061 PY - 2023 SP - 93 EP - 112 PG - 20 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34140402 ID - 34140402 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Borsos, Zsófia AU - Jakab, Zoltán AU - Győriné Stefanik, Krisztina AU - Bogdán, Bianka AU - Győri, Miklós TI - Test–Retest Reliability in Automated Emotional Facial Expression Analysis: Exploring FaceReader 8.0 on Data from Typically Developing Children and Children with Autism JF - APPLIED SCIENCES-BASEL J2 - APPL SCI-BASEL VL - 12 PY - 2022 IS - 15 SN - 2076-3417 DO - 10.3390/app12157759 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33042611 ID - 33042611 AB - Automated emotional facial expression analysis (AEFEA) is used widely in applied research, including the development of screening/diagnostic systems for atypical human neurodevelopmental conditions. The validity of AEFEA systems has been systematically studied, but their test–retest reliability has not been researched thus far. We explored the test–retest reliability of a specific AEFEA software, Noldus FaceReader 8.0 (FR8; by Noldus Information Technology). We collected intensity estimates for 8 repeated emotions through FR8 from facial video recordings of 60 children: 31 typically developing children and 29 children with autism spectrum disorder. Test–retest reliability was imperfect in 20% of cases, affecting a substantial proportion of data points; however, the test–retest differences were small. This shows that the test–retest reliability of FR8 is high but not perfect. A proportion of cases which initially failed to show perfect test–retest reliability reached it in a subsequent analysis by FR8. This suggests that repeated analyses by FR8 can, in some cases, lead to the “stabilization” of emotion intensity datasets. Under ANOVA, the test–retest differences did not influence the pattern of cross-emotion and cross-group effects and interactions. Our study does not question the validity of previous results gained by AEFEA technology, but it shows that further exploration of the test–retest reliability of AEFEA systems is desirable. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Győriné Stefanik, Krisztina AU - Németh, Vivien AU - Győri, Miklós AU - Borsos, Zsófia AU - Szekeres, Ágota AU - Havasi, Ágnes AU - Janoch, Lászlóné AU - Őszi, Tamásné AU - Völgyesi-Molnár, Márta TI - Autizmussal élő felnőttek oktatási és foglalkoztatási helyzete. Szolgáltatásokhoz való hozzáférés és szülői elégedettség JF - GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE: A MAGYAR GYÓGYPEDAGÓGUSOK EGYESÜLETÉNEK FOLYÓIRATA J2 - GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE VL - 48 PY - 2020 IS - 3-4 SP - 290 EP - 304 PG - 15 SN - 0133-1108 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31874030 ID - 31874030 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Győriné Stefanik, Krisztina AU - Völgyesi-Molnár, Márta AU - Németh, Vivien AU - Bertók, Csilla AU - Havasi, Ágnes AU - Őszi, Tamásné AU - Janoch, Lászlóné AU - Ábrahám, András AU - Vígh, Katalin AU - Borsos, Zsófia AU - Pongrácz, Kornélia AU - Győri, Miklós TI - Alsó tagozatos gyermekek autizmus-tudásának előmozdítása: első eredmények a Csillagbusz Inklúziós Program (CsIIP) hatásainak vizsgálatából JF - GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE: A MAGYAR GYÓGYPEDAGÓGUSOK EGYESÜLETÉNEK FOLYÓIRATA J2 - GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE VL - 48 PY - 2020 IS - 3-4 szám SP - 280 EP - 289 PG - 9 SN - 0133-1108 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31873995 ID - 31873995 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Győri, Miklós AU - Borsos, Zsófia AU - Győriné Stefanik, Krisztina AU - Bogdán, Bianka AU - Murányi-Varga, Fanni AU - Csákvári, Judit AU - Jakab, Zoltán TI - Az autizmus magasan funkcionáló eseteinek innovatív digitális eszközökkel történő óvodáskori szűrése felé: a SHAKES projekt és első szakaszának eredményei JF - GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE: A MAGYAR GYÓGYPEDAGÓGUSOK EGYESÜLETÉNEK FOLYÓIRATA J2 - GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE VL - 48 PY - 2020 IS - 3-4 SP - 254 EP - 279 PG - 26 SN - 0133-1108 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31871375 ID - 31871375 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Győriné Stefanik, Krisztina AU - Völgyesi-Molnár, Márta AU - Németh, Vivien AU - Bertók, Csilla AU - Havasi, Ágnes AU - Őszi, Tamásné AU - Janoch, Lászlóné AU - Ábrahám, András AU - Katalin, Vígh AU - Borsos, Zsófia AU - Pongrácz, Kornélia AU - Győri, Miklós TI - Enhancing Autism Knowledge among Primary School Pupils: First Results from the Evaluation of the ‘Star-bus’ Inclusion Intervention Programme (SIIP) PY - 2019 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31924760 ID - 31924760 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Győriné Stefanik, Krisztina AU - Völgyesi-Molnár, Márta AU - Németh, Vivien AU - Bertók, Csilla AU - Havasi, Ágnes AU - Őszi, Tamásné AU - Janoch, Lászlóné AU - Ábrahám, András AU - Katalin, Vígh AU - Borsos, Zsófia AU - Pongrácz, Kornélia AU - Győri, Miklós ED - Orel, Mojca ED - Jurjevčič, Stanislav TI - Enhancing Autism Knowledge among Primary School Pupils: First Results from the Evaluation of the ‘Star-bus’ Inclusion Intervention Programme (SIIP) T2 - EDUvision 2019 : Modern Approaches to Teaching the Future Generations PB - s.n. CY - Ljubljana SN - 9789619495018 PY - 2019 SP - 28 EP - 37 PG - 9 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31873940 ID - 31873940 AB - Autism Spectrum Conditions (ASC) represent a unique challenge for public education. Well-planned and -managed integration can bring about several benefits for all parties, mis-managed integration may have risks and high ‘costs’. Class-peers play a distinguished role in inclusion; therefore, peer education programmes to support autism-understanding and acceptance are highly needed. Our research group aimed at (1) developing a complex, picture book-based peer education programme in autism for children in primary schools (SIIP); and (2) evaluating its effectiveness and applicability, using a mixed-method prospective controlled research design. In the present study, we examined whether the programme was able to bring about positive changes in general autism-knowledge in the test group of mainstream primary school pupils. Primary school pupils in 14 second and third grade mainstream classes (8 test and 6 control) participated, a total of 283 children. Data on their general autism knowledge were gained by the Pupils’ Autism Knowledge Questionnaire (PAKQ). At the beginning of the programme there was no significant difference between the two groups’ knowledge of autism, but the test group showed significantly higher level of knowledge at the end of the programme. This demonstrates that our programme is able to enhance the general knowledge about autism in pupils of mainstream primary schools and confirms previous research results suggesting that inducing such effects requires systematically constructed and validated programmes, organised in several sessions of colourful and playful activities. LA - English DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Borsos, Zsófia AU - Jakab, Zoltán AU - Stefanik, Krisztina AU - Bogdán, Bianka AU - Győri, Miklós TI - Screening for autism spectrum condition (ASC) with digital technologies: an overview of methodological difficulties T2 - 12th Autism-Europe International Congress: A new dynamic of change and inclusion: Abstractbook PY - 2019 SP - 235 EP - 236 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30799360 ID - 30799360 LA - English DB - MTMT ER -