TY - CONF AU - Babály, Bernadett AU - Kárpáti, Andrea TI - Steam-alapú térszemlélet fejlesztő program hatékonyságának vizsgálata vizuális-téri képességteszttel T2 - A művészet ereje – kifejezés, alkotás, gyógyítás, kognitív és érzelmi fejlesztés PY - 2023 SP - 9 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34743460 ID - 34743460 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Babály, Bernadett ED - Fáczányi, Zsuzsa ED - Sugár, Viktória ED - Hargitai, Dorottya TI - VIZUÁLIS-TÉRI INFORMÁCIÓFELDOLGOZÁS ÉS PROBLÉMAMEGOLDÁS FEJLESZTÉSE ÉPÍTÉSZMÉRNÖK HALLGATÓK KÖRÉBEN T2 - 1st Ybl Conference on the Built Environment – Book of Abstracts PB - Óbudai Egyetem CY - Budapest SN - 9789634493303 PY - 2023 SP - 161 EP - 162 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34414246 ID - 34414246 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szabó, Tibor AU - Babály, Bernadett AU - Pataiová, Helena AU - Kárpáti, Andrea TI - Development of Spatial Abilities of Preadolescents: What Works? JF - EDUCATION SCIENCES J2 - EDUC SCI VL - 13 PY - 2023 IS - 3 SP - 312 PG - 24 SN - 2227-7102 DO - 10.3390/educsci13030312 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33706802 ID - 33706802 AB - Creation in space and perception of spatial relations are important workplace skills that can be successfully developed in public education through the cooperation of art education, mathematics, and technology, the STEAM model that has been successfully employed in higher education. In a longitudinal school-based experiment, we enhanced the spatial skills of preadolescents through a STEAM-based educational programme. To design our methods of intervention in mathematics, visual arts, and information technology, we used the structure of spatial skills identified in previous studies. Developmental methods involved two- and three-dimensional visualisation tasks in real-life and virtual learning environments. We employed a pre- and post-hoc assessment design using a spatial ability task sequence standardised in Hungary that proved to be valid for assessing Slovak students as well. Authentic assessment tasks included real-life situations when visualisations of spatial relations were used for orientation and creation. Pre-test results showed significant differences between school classes: we identified high achievers and middle-to-low achievers. Our developmental programme was aimed at personalised talent development in the high-achieving classes and the general improvement of the performance of low achievers, raising insufficient pre-test results to an average post-test performance. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Bölcskei, Attila AU - Babály, Bernadett AU - Szilágyi, Brigitta ED - Karlovitz, János Tibor TI - A téri intelligencia iskolai fejlesztésének hiányosságai Magyarországon a műszaki felsőoktatás nézőpontjából T2 - Szakmódszertani és más pedagógiai tanulmányok PB - International Research Institute CY - Komárno SN - 9788089691753 PY - 2022 SP - 268 EP - 281 PG - 14 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32845372 ID - 32845372 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Babály, Bernadett AU - Bölcskei, Attila ED - Karlovitz, János Tibor TI - Vizuális-téri képességek értékelésére alkalmazott tesztek összehasonlító elemzése mérnökhallgatók körében elvégzett felmérések alapján T2 - Szakmódszertani és más pedagógiai tanulmányok PB - International Research Institute CY - Komárno SN - 9788089691753 PY - 2022 SP - 257 EP - 267 PG - 11 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32845361 ID - 32845361 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Babály, Bernadett AU - Gyulai, Levente ED - Sugár, Viktória ED - Mizsei, Anett ED - Fáczányi, Zsuzsa TI - Rajz és vizuális kultúra T2 - Ybl Műhely - Műterem PB - Óbudai Egyetem CY - Budapest SN - 9789634492788 PY - 2022 SP - 064 EP - 075 PG - 12 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32711711 ID - 32711711 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Bölcskei, Attila AU - Babály, Bernadett AU - Szilágyi, Brigitta ED - Karlovitz, János Tibor TI - A téri intelligencia iskolai fejlesztésének hiányosságai Magyarországon a műszaki felsőoktatás nézőpontjából T2 - X. Neveléstudományi és Szakmódszertani Konferencia PB - International Research Institute CY - Komárno SN - 9788089691746 PY - 2022 SP - 16 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32598165 ID - 32598165 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Babály, Bernadett AU - Bölcskei, Attila ED - Karlovitz, János Tibor TI - Vizuális-téri képességek értékelésére alkalmazott tesztek összehasonlító elemzése mérnökhallgatók körében elvégzett felmérések alapján T2 - X. Neveléstudományi és Szakmódszertani Konferencia PB - International Research Institute CY - Komárno SN - 9788089691746 PY - 2022 SP - 11 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32598161 ID - 32598161 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Babály, Bernadett TI - A térszemlélet fejlődésének vizsgálata a vizuális nevelés szemszögéből. mérőeszközök, fejlődési korszakok és pedagógiai javaslatok TS - mérőeszközök, fejlődési korszakok és pedagógiai javaslatok PY - 2021 SP - 232 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32471275 ID - 32471275 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - ART AU - Sugár, Viktória AU - Babály, Bernadett AU - Bánföldi, Károly Zoltán AU - Gyulai, Levente AU - Horkai, András AU - Rozmann, Viktor TI - Az Ybl Kar mintakönyvei : Válogatás iskolánk könyvtárának különgyűjteményéből PY - 2021 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31883599 ID - 31883599 AB - Az Ybl Miklós Építéstudományi Kar könyvtára régikiadvány-gyűjteményének az I. világháború előtti állománya több, mint 2000 példányt számlál. Az intézmény elődjének, az Állami Középipartanodának 1879. évi megalakulása előtti példányok száma eléri a 330-at. Az állomány zöme könyv, melyek közül a legtöbb ma már meghaladott, technika- és tudománytörténeti emlék csupán. Azonban találunk közöttük számos nagyformátumú, rajzokkal — és olykor fotókkal is — illusztrált albumot, mintakönyvet, mappába kötött mintalapgyűjteményt is. A muzeális értékű különgyűjtemény az elmúlt évtizedekben a szabadpolcos részlegtől elválasztva, a könyvtárhasználók elől elzárva, sokak által ismeretlenül rejtőzködött, de most a Karnak lehetősége nyílt, hogy közkinccsé tegye a gyűjtemény legszebb darabjait. A Nemzeti Kulturális Alap Építőművészet Kollégiumához benyújtott sikeres pályázat eredményeképpen összesen 41 albumot, mintakönyvet, illetve mintalap-gyűjteményt digitalizáltak, melynek eredményeképpen ezek a kiadványok online elérhetőkké, tanulmányozhatóvá, használhatóvá válnak — mindezt az állomány veszélyeztetése nélkül. DB - MTMT ER -