TY - JOUR AU - Soós, Zsolt AU - Homoki, Andrea TI - Duális képzés a szociális felsőoktatásban III.. A duális képzés bevezetésének tapasztalatai a szociális munka szakon a kutatási eredmények tükrében TS - A duális képzés bevezetésének tapasztalatai a szociális munka szakon a kutatási eredmények tükrében JF - DELIBERATIONES J2 - DELIBERATIONES VL - 16 PY - 2023 IS - 1 SP - 5 EP - 14 PG - 10 SN - 1789-8919 DO - 10.54230/Delib.2023.1.5 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34793692 ID - 34793692 AB - A tanulmánysorozatban a duális típusú képzésnek a szociális felsőoktatásban történő meghonosodásáról és kimutatható eredményeiről számolunk be. E tanulmányrészben ismertetjük a Gál Ferenc Egyetem hallgatói és mentortanárai körében lefolytatott kvalitatív kutatás eredményeit. E vizsgálat, valamint a hallgatói létszámadatok változásának tanulsága alapján az új képzési formának a szakmai utánpótlás kinevelésén túl, a munkakultúrának már az elméleti képzési szakaszban megvalósuló elsajátításával egyidejűleg a szakmai identitás fejlődésében is kiemelt szerepe van. Sikeresnek mondható a duális képzés egyetemi oldalról is, hiszen megvalósulhat a felsőoktatási intézmény és a gyakorlati helyszínként működő szervezet/intézmény szoros és hosszútávú együttműködése. A képzés és a hallgatói, segítői életút sikere közös eredményként realizálható, ahogyan a hallgatói létszám emelkedése is, mely a szociális munka hiányszakma jellege szempontjából is kiemelten fontos. Az írásból kiderül, hogy a képzés generális jellegét sem szünteti meg a duális típusú képzés bevezetése, és az egyetemi koordináció által megvalósított rendszeres mentorképzés, a tereptanárképzés hiányára is adekvát választ adhat. A Gál Ferenc Egyetemen végzett kvalitatív kutatás eredményei alapján bemutatott interjúrészletek azt is láttatják, hogy a kiválasztott mentorok esetében az ismeretátadás lehetősége, a hallgató fejlődésének elősegítésében betöltött szerepük nagymértékben hozzájárulhat a szakmai kiégés magas kockázatának csökkentéséhez. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Beke, Szilvia AU - Halasi, Szabolcs AU - Lepes, Josip AU - Nagyné Hegedűs, Anita AU - Sándor, Zita AU - Lipcsei, Imre AU - Soós, Zsolt AU - Szalainé Milasin, Katalin AU - Homoki, Andrea TI - Testi-lelki egészség megőrzésének speciális pedagógiai összefüggései egy kutatás tükrében JF - ÉVKÖNYV - ÚJVIDÉKI EGYETEM MAGYAR TANNYELVŰ TANÍTÓKÉPZŐ KAR J2 - ÉVKÖNYV (ÚJVIDÉK) VL - 18 PY - 2023 IS - 1 SP - 96 EP - 107 PG - 12 SN - 2217-8198 DO - 10.18485/uns_evkonyv.2023.8 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34785596 ID - 34785596 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Homoki, Andrea AU - Rácz, Andrea AU - Sík, Dorottya ED - Rácz, Andrea TI - Tehetséggondozás, gyermeki rezilienciafejlesztés, megoldásfókusz és sokproblémás családok támogatása - modellprogramok jellemzői és eredményei T2 - Rezilienciafejlesztés, megoldásfókusz és tudatos jövőtervezés a gyermekvédelemben PB - Rubeus Egyesület CY - Budapest SN - 9786158144278 T3 - Gyermek- és ifjúságvédelmi Tanulmányok [Studies in Child and Youth Protection], ISSN 2063-6970 PY - 2023 SP - 77 EP - 100 PG - 24 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34491694 ID - 34491694 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Homoki, Andrea AU - Soós, Zsolt ED - Kattein-Pornói, Rita ED - Tóth, Péter ED - Kanczné Nagy, Katalin TI - Új keretrendszer a szociális munkás képzésben T2 - Oktatás egy változó világban : Kutatás, innováció, fejlesztés PB - Debreceni Egyetemi Kiadó CY - Budapest CY - Debrecen SN - 9786155657122 T3 - HERA Évkönyvek, ISSN 2064-6755 ; 10.. PY - 2023 SP - 145 EP - 167 PG - 22 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34093763 ID - 34093763 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Homoki, Andrea TI - A 20 éves Szociális munka szakképzés fejlődési irányai Gyulán JF - ORVOSI KÖNYVTÁRAK J2 - ORVOSI KÖNYVTÁRAK VL - 20 PY - 2023 IS - 2 SP - 28 EP - 31 PG - 4 SN - 2061-036X UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34066144 ID - 34066144 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Homoki, Andrea TI - The opportunities of the resilience measurement in the family and child protection system in Hungary JF - ACTA MEDICINAE ET SOCIOLOGICA J2 - ACTA MED SOCIOL VL - 14 PY - 2023 IS - 36 SP - 130 EP - 156 PG - 27 SN - 2062-0284 DO - 10.19055/ams.2023.05/31/6 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34021931 ID - 34021931 AB - This paper provides insight into the Hungarian research results of resilience among children, carried out in the research workshop of Rubeus Association and Gál Ferenc University. Our objective by communicating the research results published in the study was to exhibit the process and areas of applicability of measure instrument developments completed between 2018-2021, in the public and civil society sectors of the Hungarian Family and Child Protective System. We measuered the child resilience and the parental attitudes among the different targetgroups in Hungary. The children and their parents consist of the sample who are in very difficult lifepositions, dispite of they able to live with the help of the innovative model program wich in they are supported by professionals to able to live. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Soós, Zsolt AU - Homoki, Andrea TI - Duális képzés a szociális felsőoktatásban II. JF - DELIBERATIONES J2 - DELIBERATIONES VL - 15 PY - 2022 IS - 2 SP - 176 EP - 185 PG - 10 SN - 1789-8919 DO - 10.54230/Delib.2022.2.176 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34068419 ID - 34068419 AB - A tanulmánysorozatban a duális típusú képzésnek a szociális felsőoktatásban történő meghonosodásáról és kimutatható eredményeiről számolunk be. E tanulmányrészben ismertetjük a duális típusú képzés szociális felsőoktatásba való bevezetésének előzményeit, különös tekintettel a Magyarországi Szociális Szakemberek Képzéséért Egyesület vezetőségének a képzéstípussal kapcsolatos Álláspontjának (2015) a részletes bemutatására. Ezen Álláspontjában az Egyesület vezetősége – egyes esetleges negatív következmények bekövetkezésétől, különösen a képzés generális jellegének sérülésétől tartva - dilemmákat fogalmazott meg a képzési forma honi bevezetésével kapcsolatosan. Ezzel párhuzamba állítva részletesen ismertetjük azon a témakörben megjelent előzetes kutatás (Soós, 2016) eredményeit, amelyek alapján a kutatást végző szakember úgy vélte, hogy a kellő körültekintéssel bevezetett képzési forma előnyei - különösen a képzési vonzerő és a hallgatói tapasztalatszerzés növelése, valamint a hátrányos helyzetű hallgatók megsegítése tekintetében – messze meghaladhatják a veszélyeket. Kutatásunkban elsősorban arra kerestünk választ, hogy a Gál Ferenc Egyetem duális típusú szociális munkás képzésében a kedvező, vagy a kedvezőtlen hatások érhetőek-e inkább tetten. E tanulmányrészben ismertetjük továbbá a képzéstípus Gál Ferenc Egyetemen való bevezetésének folyamatát, valamint működtetésének fő jellemzőit. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Soós, Zsolt AU - Homoki, Andrea TI - Duális képzés a szociális felsőoktatásban I. JF - DELIBERATIONES J2 - DELIBERATIONES VL - 15 PY - 2022 IS - 2 SP - 165 EP - 175 PG - 11 SN - 1789-8919 DO - 10.54230/Delib.2022.2.165 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34068416 ID - 34068416 AB - A tanulmánysorozatban a duális típusú képzésnek a szociális felsőoktatásban történő meghonosodásáról és kimutatható eredményeiről számolunk be. E tanulmányrészben ismertetjük a duális típusú felsőfokú képzések kialakításának, vagyis a mérnökképzésekbe való bevezetésének a nemzetközi történetét, valamint a képzéstípus magyarországi felsőoktatási bevezetésének a tapasztalatait. E részben rámutatunk a képzéstípus előnyeire, különösen egyes gyakorlatcentrikus szakmákban a képzés gyakorlati jellegének erősödésére, s a képzési vonzerő növekedésére – amely egyaránt megjelent a németországi és a magyarországi mérnökképzésekben. E tanulmányrészben ismertetjük a duális típusú felsőfokú képzések – ideérve a szociális munkás képzést is - jogi szabályozási környezetét. Végül részletesen ismertetjük a honi szociális felsőoktatás fejlődésének legfontosabb állomásait. E tanulmányrészben rámutatunk arra, hogyan csökkent napjainkra a szociális felsőoktatásban résztvevők száma olyan szintre, amely már nem biztosít kellő számú szakmai utánpótlást, s ami feltétlenül szükségessé tette a képzési vonzerő növelésére irányuló törekvések megvalósítását, ideértve különösen a duális típusú képzés bevezetésének kezdeményezését. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Homoki, Andrea TI - A rezilienciára való nevelés speciális pedagógiai eszközei JF - DELIBERATIONES J2 - DELIBERATIONES VL - 15 PY - 2022 IS - 1 SP - 51 EP - 61 PG - 11 SN - 1789-8919 DO - 10.54230/Delib.2022.1.51 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33615973 ID - 33615973 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Homoki, Andrea TI - Új stratégiák a közösségek támogató erejének fejlesztésére. Az előadás elhangzott: Az egyén és a közösség újragondolása és támogatása a fenntarthatóság jegyében, a Gál Ferenc Egyetem Egészség- és Szociális Tudományi Karának konferenciáján, a Magyar Tudomány Ünnepe 2022 keretében. Gál Ferenc Egyetem ESZK, Gyula, 2022.11.23. TS - Az előadás elhangzott: Az egyén és a közösség újragondolása és támogatása a fenntarthatóság jegyében, a Gál Ferenc Egyetem Egészség- és Szociális Tudományi Karának konferenciáján, a Magyar Tudomány Ünnepe 2022 keretében. Gál Ferenc Egyetem ESZK, Gyula, 2022.11.23. PY - 2022 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33287195 ID - 33287195 LA - Hungarian DB - MTMT ER -