@article{MTMT:34793692, title = {Duális képzés a szociális felsőoktatásban III.. A duális képzés bevezetésének tapasztalatai a szociális munka szakon a kutatási eredmények tükrében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34793692}, author = {Soós, Zsolt and Homoki, Andrea}, doi = {10.54230/Delib.2023.1.5}, journal-iso = {DELIBERATIONES}, journal = {DELIBERATIONES}, volume = {16}, unique-id = {34793692}, issn = {1789-8919}, abstract = {A tanulmánysorozatban a duális típusú képzésnek a szociális felsőoktatásban történő meghonosodásáról és kimutatható eredményeiről számolunk be. E tanulmányrészben ismertetjük a Gál Ferenc Egyetem hallgatói és mentortanárai körében lefolytatott kvalitatív kutatás eredményeit. E vizsgálat, valamint a hallgatói létszámadatok változásának tanulsága alapján az új képzési formának a szakmai utánpótlás kinevelésén túl, a munkakultúrának már az elméleti képzési szakaszban megvalósuló elsajátításával egyidejűleg a szakmai identitás fejlődésében is kiemelt szerepe van. Sikeresnek mondható a duális képzés egyetemi oldalról is, hiszen megvalósulhat a felsőoktatási intézmény és a gyakorlati helyszínként működő szervezet/intézmény szoros és hosszútávú együttműködése. A képzés és a hallgatói, segítői életút sikere közös eredményként realizálható, ahogyan a hallgatói létszám emelkedése is, mely a szociális munka hiányszakma jellege szempontjából is kiemelten fontos. Az írásból kiderül, hogy a képzés generális jellegét sem szünteti meg a duális típusú képzés bevezetése, és az egyetemi koordináció által megvalósított rendszeres mentorképzés, a tereptanárképzés hiányára is adekvát választ adhat. A Gál Ferenc Egyetemen végzett kvalitatív kutatás eredményei alapján bemutatott interjúrészletek azt is láttatják, hogy a kiválasztott mentorok esetében az ismeretátadás lehetősége, a hallgató fejlődésének elősegítésében betöltött szerepük nagymértékben hozzájárulhat a szakmai kiégés magas kockázatának csökkentéséhez.}, year = {2023}, eissn = {2786-1562}, pages = {5-14} } @article{MTMT:34785596, title = {Testi-lelki egészség megőrzésének speciális pedagógiai összefüggései egy kutatás tükrében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34785596}, author = {Beke, Szilvia and Halasi, Szabolcs and Lepes, Josip and Nagyné Hegedűs, Anita and Sándor, Zita and Lipcsei, Imre and Soós, Zsolt and Szalainé Milasin, Katalin and Homoki, Andrea}, doi = {10.18485/uns_evkonyv.2023.8}, journal-iso = {ÉVKÖNYV (ÚJVIDÉK)}, journal = {ÉVKÖNYV - ÚJVIDÉKI EGYETEM MAGYAR TANNYELVŰ TANÍTÓKÉPZŐ KAR}, volume = {18}, unique-id = {34785596}, issn = {2217-8198}, year = {2023}, pages = {96-107} } @inbook{MTMT:34491694, title = {Tehetséggondozás, gyermeki rezilienciafejlesztés, megoldásfókusz és sokproblémás családok támogatása - modellprogramok jellemzői és eredményei}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34491694}, author = {Homoki, Andrea and Rácz, Andrea and Sík, Dorottya}, booktitle = {Rezilienciafejlesztés, megoldásfókusz és tudatos jövőtervezés a gyermekvédelemben}, unique-id = {34491694}, year = {2023}, pages = {77-100}, orcid-numbers = {Rácz, Andrea/0000-0002-8500-9527; Sík, Dorottya/0000-0003-2218-3664} } @inbook{MTMT:34093763, title = {Új keretrendszer a szociális munkás képzésben}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34093763}, author = {Homoki, Andrea and Soós, Zsolt}, booktitle = {Oktatás egy változó világban : Kutatás, innováció, fejlesztés}, unique-id = {34093763}, year = {2023}, pages = {145-167} } @article{MTMT:34066144, title = {A 20 éves Szociális munka szakképzés fejlődési irányai Gyulán}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34066144}, author = {Homoki, Andrea}, journal-iso = {ORVOSI KÖNYVTÁRAK}, journal = {ORVOSI KÖNYVTÁRAK}, volume = {20}, unique-id = {34066144}, issn = {2061-036X}, year = {2023}, eissn = {2061-0378}, pages = {28-31} } @article{MTMT:34021931, title = {The opportunities of the resilience measurement in the family and child protection system in Hungary}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34021931}, author = {Homoki, Andrea}, doi = {10.19055/ams.2023.05/31/6}, journal-iso = {ACTA MED SOCIOL}, journal = {ACTA MEDICINAE ET SOCIOLOGICA}, volume = {14}, unique-id = {34021931}, issn = {2062-0284}, abstract = {This paper provides insight into the Hungarian research results of resilience among children, carried out in the research workshop of Rubeus Association and Gál Ferenc University. Our objective by communicating the research results published in the study was to exhibit the process and areas of applicability of measure instrument developments completed between 2018-2021, in the public and civil society sectors of the Hungarian Family and Child Protective System. We measuered the child resilience and the parental attitudes among the different targetgroups in Hungary. The children and their parents consist of the sample who are in very difficult lifepositions, dispite of they able to live with the help of the innovative model program wich in they are supported by professionals to able to live.}, year = {2023}, eissn = {2559-866X}, pages = {130-156} } @article{MTMT:34068419, title = {Duális képzés a szociális felsőoktatásban II.}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34068419}, author = {Soós, Zsolt and Homoki, Andrea}, doi = {10.54230/Delib.2022.2.176}, journal-iso = {DELIBERATIONES}, journal = {DELIBERATIONES}, volume = {15}, unique-id = {34068419}, issn = {1789-8919}, abstract = {A tanulmánysorozatban a duális típusú képzésnek a szociális felsőoktatásban történő meghonosodásáról és kimutatható eredményeiről számolunk be. E tanulmányrészben ismertetjük a duális típusú képzés szociális felsőoktatásba való bevezetésének előzményeit, különös tekintettel a Magyarországi Szociális Szakemberek Képzéséért Egyesület vezetőségének a képzéstípussal kapcsolatos Álláspontjának (2015) a részletes bemutatására. Ezen Álláspontjában az Egyesület vezetősége – egyes esetleges negatív következmények bekövetkezésétől, különösen a képzés generális jellegének sérülésétől tartva - dilemmákat fogalmazott meg a képzési forma honi bevezetésével kapcsolatosan. Ezzel párhuzamba állítva részletesen ismertetjük azon a témakörben megjelent előzetes kutatás (Soós, 2016) eredményeit, amelyek alapján a kutatást végző szakember úgy vélte, hogy a kellő körültekintéssel bevezetett képzési forma előnyei - különösen a képzési vonzerő és a hallgatói tapasztalatszerzés növelése, valamint a hátrányos helyzetű hallgatók megsegítése tekintetében – messze meghaladhatják a veszélyeket. Kutatásunkban elsősorban arra kerestünk választ, hogy a Gál Ferenc Egyetem duális típusú szociális munkás képzésében a kedvező, vagy a kedvezőtlen hatások érhetőek-e inkább tetten. E tanulmányrészben ismertetjük továbbá a képzéstípus Gál Ferenc Egyetemen való bevezetésének folyamatát, valamint működtetésének fő jellemzőit.}, year = {2022}, eissn = {2786-1562}, pages = {176-185} } @article{MTMT:34068416, title = {Duális képzés a szociális felsőoktatásban I.}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34068416}, author = {Soós, Zsolt and Homoki, Andrea}, doi = {10.54230/Delib.2022.2.165}, journal-iso = {DELIBERATIONES}, journal = {DELIBERATIONES}, volume = {15}, unique-id = {34068416}, issn = {1789-8919}, abstract = {A tanulmánysorozatban a duális típusú képzésnek a szociális felsőoktatásban történő meghonosodásáról és kimutatható eredményeiről számolunk be. E tanulmányrészben ismertetjük a duális típusú felsőfokú képzések kialakításának, vagyis a mérnökképzésekbe való bevezetésének a nemzetközi történetét, valamint a képzéstípus magyarországi felsőoktatási bevezetésének a tapasztalatait. E részben rámutatunk a képzéstípus előnyeire, különösen egyes gyakorlatcentrikus szakmákban a képzés gyakorlati jellegének erősödésére, s a képzési vonzerő növekedésére – amely egyaránt megjelent a németországi és a magyarországi mérnökképzésekben. E tanulmányrészben ismertetjük a duális típusú felsőfokú képzések – ideérve a szociális munkás képzést is - jogi szabályozási környezetét. Végül részletesen ismertetjük a honi szociális felsőoktatás fejlődésének legfontosabb állomásait. E tanulmányrészben rámutatunk arra, hogyan csökkent napjainkra a szociális felsőoktatásban résztvevők száma olyan szintre, amely már nem biztosít kellő számú szakmai utánpótlást, s ami feltétlenül szükségessé tette a képzési vonzerő növelésére irányuló törekvések megvalósítását, ideértve különösen a duális típusú képzés bevezetésének kezdeményezését.}, year = {2022}, eissn = {2786-1562}, pages = {165-175} } @article{MTMT:33615973, title = {A rezilienciára való nevelés speciális pedagógiai eszközei}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33615973}, author = {Homoki, Andrea}, doi = {10.54230/Delib.2022.1.51}, journal-iso = {DELIBERATIONES}, journal = {DELIBERATIONES}, volume = {15}, unique-id = {33615973}, issn = {1789-8919}, year = {2022}, eissn = {2786-1562}, pages = {51-61} } @misc{MTMT:33287195, title = {Új stratégiák a közösségek támogató erejének fejlesztésére. Az előadás elhangzott: Az egyén és a közösség újragondolása és támogatása a fenntarthatóság jegyében, a Gál Ferenc Egyetem Egészség- és Szociális Tudományi Karának konferenciáján, a Magyar Tudomány Ünnepe 2022 keretében. Gál Ferenc Egyetem ESZK, Gyula, 2022.11.23.}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33287195}, author = {Homoki, Andrea}, unique-id = {33287195}, year = {2022} }