TY - JOUR AU - Szenczi, Beáta AU - Fejes, József Balázs AU - Vígh, Tibor AU - Hódi, Ágnes AU - Tary, Blanka TI - Javaslatok a szövegértés tantárgyakba ágyazott fejlesztéséhez – az olvasási motiváció támogatása I. JF - ANYANYELV-PEDAGÓGIA J2 - ANYANYELV-PEDAGÓGIA VL - 17 PY - 2024 IS - 1 SP - 5 EP - 21 PG - 17 SN - 2060-0623 DO - 10.21030/anyp.2024.1.1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34822290 ID - 34822290 AB - Annak ellenére, hogy nemzetközi színtéren számos eredményes intervenció és ajánlás elérhető, amelyek az olvasási motiváció erősítését segíthetik, magyar nyelvű, a pedagógiai gyakorlatot támogató útmutatás alig található ebben a témában. Jelen munka célja, hogy ezt a hiányosságot pótolja. A tanulmány első része az olvasási motiváció elméleti alapjait tekinti át, kitér az olvasási motiváció értelmezésére, jelentőségére és az olvasási motivációt támogató fontosabb környezeti tényezőkre. Ezt követően összefoglalja az olvasási motivációt célzó fejlesztőprogramok főbb tanulságait, és részletesen ismerteti a fogalomalapú olvasástanítást (Concept-Oriented Reading Instruction, CORI), amely az egyik legismertebb és számos empirikus kutatás által eredményesnek talált program. A tanulmány második része a nemzetközi szakirodalom alapján javaslatot tesz hét, a mindennapi osztálytermi gyakorlatba beépíthető, olvasási motivációt támogató alapelvre, amelyek megvalósítását gyakorlati ötletekkel is segíti. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Fejes, József Balázs AU - Vígh, Tibor AU - Rausch, Attila AU - Mezei, Tímea AU - Szenczi, Beáta TI - Validation of Hungarian Version of Teacher Responsibility Scale in Pre-Service Teachers JF - SAGE OPEN J2 - SAGE OPEN VL - 14 PY - 2024 IS - 2 SP - 1 EP - 13 PG - 14 SN - 2158-2440 DO - 10.1177/21582440241241916 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34789977 ID - 34789977 AB - Several instruments measure teacher responsibility, but none is available in Hungarian. Thus, this study aimed to adapt a Hungarian version of the Teacher Responsibility Scale (TRS) developed by Lauermann and Karabenick and validate it. The sample was pre-service teachers ( N = 296). The results of exploratory and confirmatory factor analyses supported the hypothesized structure of the Hungarian version of the TRS. The four factors (responsibility for student motivation, student achievement, relationships with students, and teaching) had satisfactory internal consistencies (Cronbach’s alphas = .75–.83), and the test–retest reliability was moderate (intraclass correlation coefficients = .64–.75). Correlation patterns of the TRS with the Teacher Efficacy Scale and the Approaches to Instruction scale confirmed the convergent and divergent validity. Based on these results, the Hungarian version of the TRS is a valid, reliable instrument suitable for use in further research in Hungarian pre-service teachers. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Tary, Blanka AU - Fejes, József Balázs AU - Vígh, Tibor AU - Hódi, Ágnes AU - Szenczi, Beáta ED - Bajzáth, Angéla ED - Csányi, Kinga ED - Győri, János TI - Olvasási stratégiák használata – a MARSI-R validálása 5–8. évfolyamos tanulók körében T2 - Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban PB - ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK) CY - Budapest SN - 9789634896111 PY - 2023 SP - 76 EP - 77 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34424990 ID - 34424990 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Szenczi, Beáta AU - Vígh, Tibor AU - Fejes, József Balázs AU - Hódi, Ágnes AU - Tary, Blanka ED - Bajzáth, Angéla ED - Csányi, Kinga ED - Győri, János TI - Az otthoni olvasástámogató környezet szerepe az olvasási motiváció egyes tényezőinek alakulásában T2 - Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban PB - ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK) CY - Budapest SN - 9789634896111 PY - 2023 SP - 75 EP - 75 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34424985 ID - 34424985 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Hódi, Ágnes AU - Tóth, Edit AU - Szenczi, Beáta AU - Fejes, József Balázs ED - Bajzáth, Angéla ED - Csányi, Kinga ED - Győri, János TI - Nemek közötti különbségek az olvasási motivációban és a szövegformátum-specifikus olvasási teljesítményben második évfolyamos tanulók körében T2 - Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban PB - ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK) CY - Budapest SN - 9789634896111 PY - 2023 SP - 73 EP - 74 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34424984 ID - 34424984 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szenczi, Beáta AU - Fejes, József Balázs AU - Vígh, Tibor AU - Hódi, Ágnes AU - Tary, Blanka TI - Home Reading Support in Grades Four, Six, and Eight: Does Student Reading Motivation Matter? JF - READING & WRITING QUARTERLY: OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES J2 - READ WRIT Q PY - 2023 PG - 23 SN - 1057-3569 DO - 10.1080/10573569.2023.2286960 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34413321 ID - 34413321 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Szenczi, Beáta AU - Földi, Fanni AU - Józsa, Krisztián ED - Bajzáth, Angéla ED - Csányi, Kinga ED - Győri, János TI - A végrehajtó funkciókat vizsgáló ADEXI kérdőív kipróbálása tanulásban akadályozott serdülők körében T2 - Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban PB - ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK) CY - Budapest SN - 9789634896111 PY - 2023 SP - 176 EP - 176 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34220744 ID - 34220744 N1 - A szerzők a Gyermeki fejlődés nyomon követését segítő mérőeszközök fejlesztése kutatócsoport tagjai. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Hódi, Ágnes AU - Tary, Blanka AU - Szenczi, Beáta AU - Vígh, Tibor AU - Fejes, József Balázs ED - Fizel, Natasa ED - T. Molnár, Gizella TI - Tanárok és tanárjelöltek olvasási stratégiái: szisztematikus szakirodalmi áttekintés T2 - 150 éve a pedagógusképzésért – Neveléstudományi konferencia PB - Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó CY - Szeged SN - 9789636480134 PY - 2023 SP - 71 EP - 72 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34194473 ID - 34194473 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Fejes, József Balázs AU - Vígh, Tibor AU - Szenczi, Beáta AU - Hódi, Ágnes ED - Fizel, Natasa ED - T. Molnár, Gizella TI - Pedagógusi nézetek az olvasási stratégiák hasznosságáról és alkalmazhatóságáról T2 - 150 éve a pedagógusképzésért – Neveléstudományi konferencia PB - Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó CY - Szeged SN - 9789636480134 PY - 2023 SP - 66 EP - 67 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34194456 ID - 34194456 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szekeres, Ágota AU - Szenczi, Beáta TI - Tematikus szerkesztői előszó JF - GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE: A MAGYAR GYÓGYPEDAGÓGUSOK EGYESÜLETÉNEK FOLYÓIRATA J2 - GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE VL - 51 PY - 2023 IS - 3 SP - 227 EP - 228 PG - 2 SN - 0133-1108 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34141594 ID - 34141594 LA - Hungarian DB - MTMT ER -