@article{MTMT:34822290, title = {Javaslatok a szövegértés tantárgyakba ágyazott fejlesztéséhez – az olvasási motiváció támogatása I.}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34822290}, author = {Szenczi, Beáta and Fejes, József Balázs and Vígh, Tibor and Hódi, Ágnes and Tary, Blanka}, doi = {10.21030/anyp.2024.1.1}, journal-iso = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, journal = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, volume = {17}, unique-id = {34822290}, issn = {2060-0623}, abstract = {Annak ellenére, hogy nemzetközi színtéren számos eredményes intervenció és ajánlás elérhető, amelyek az olvasási motiváció erősítését segíthetik, magyar nyelvű, a pedagógiai gyakorlatot támogató útmutatás alig található ebben a témában. Jelen munka célja, hogy ezt a hiányosságot pótolja. A tanulmány első része az olvasási motiváció elméleti alapjait tekinti át, kitér az olvasási motiváció értelmezésére, jelentőségére és az olvasási motivációt támogató fontosabb környezeti tényezőkre. Ezt követően összefoglalja az olvasási motivációt célzó fejlesztőprogramok főbb tanulságait, és részletesen ismerteti a fogalomalapú olvasástanítást (Concept-Oriented Reading Instruction, CORI), amely az egyik legismertebb és számos empirikus kutatás által eredményesnek talált program. A tanulmány második része a nemzetközi szakirodalom alapján javaslatot tesz hét, a mindennapi osztálytermi gyakorlatba beépíthető, olvasási motivációt támogató alapelvre, amelyek megvalósítását gyakorlati ötletekkel is segíti.}, year = {2024}, pages = {5-21}, orcid-numbers = {Szenczi, Beáta/0000-0003-4709-8810; Fejes, József Balázs/0000-0003-3777-415X; Vígh, Tibor/0000-0002-7201-9187; Hódi, Ágnes/0000-0003-0325-1449; Tary, Blanka/0000-0002-3687-2631} } @article{MTMT:34789977, title = {Validation of Hungarian Version of Teacher Responsibility Scale in Pre-Service Teachers}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34789977}, author = {Fejes, József Balázs and Vígh, Tibor and Rausch, Attila and Mezei, Tímea and Szenczi, Beáta}, doi = {10.1177/21582440241241916}, journal-iso = {SAGE OPEN}, journal = {SAGE OPEN}, volume = {14}, unique-id = {34789977}, issn = {2158-2440}, abstract = {Several instruments measure teacher responsibility, but none is available in Hungarian. Thus, this study aimed to adapt a Hungarian version of the Teacher Responsibility Scale (TRS) developed by Lauermann and Karabenick and validate it. The sample was pre-service teachers ( N = 296). The results of exploratory and confirmatory factor analyses supported the hypothesized structure of the Hungarian version of the TRS. The four factors (responsibility for student motivation, student achievement, relationships with students, and teaching) had satisfactory internal consistencies (Cronbach’s alphas = .75–.83), and the test–retest reliability was moderate (intraclass correlation coefficients = .64–.75). Correlation patterns of the TRS with the Teacher Efficacy Scale and the Approaches to Instruction scale confirmed the convergent and divergent validity. Based on these results, the Hungarian version of the TRS is a valid, reliable instrument suitable for use in further research in Hungarian pre-service teachers.}, year = {2024}, eissn = {2158-2440}, pages = {1-13}, orcid-numbers = {Fejes, József Balázs/0000-0003-3777-415X; Rausch, Attila/0000-0001-5252-9430; Szenczi, Beáta/0000-0003-4709-8810} } @{MTMT:34424990, title = {Olvasási stratégiák használata – a MARSI-R validálása 5–8. évfolyamos tanulók körében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34424990}, author = {Tary, Blanka and Fejes, József Balázs and Vígh, Tibor and Hódi, Ágnes and Szenczi, Beáta}, booktitle = {Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban}, unique-id = {34424990}, year = {2023}, pages = {76-77}, orcid-numbers = {Fejes, József Balázs/0000-0003-3777-415X; Vígh, Tibor/0000-0002-7201-9187; Hódi, Ágnes/0000-0003-0325-1449; Szenczi, Beáta/0000-0003-4709-8810} } @{MTMT:34424985, title = {Az otthoni olvasástámogató környezet szerepe az olvasási motiváció egyes tényezőinek alakulásában}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34424985}, author = {Szenczi, Beáta and Vígh, Tibor and Fejes, József Balázs and Hódi, Ágnes and Tary, Blanka}, booktitle = {Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban}, unique-id = {34424985}, year = {2023}, pages = {75-75}, orcid-numbers = {Szenczi, Beáta/0000-0003-4709-8810; Vígh, Tibor/0000-0002-7201-9187; Fejes, József Balázs/0000-0003-3777-415X; Hódi, Ágnes/0000-0003-0325-1449} } @{MTMT:34424984, title = {Nemek közötti különbségek az olvasási motivációban és a szövegformátum-specifikus olvasási teljesítményben második évfolyamos tanulók körében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34424984}, author = {Hódi, Ágnes and Tóth, Edit and Szenczi, Beáta and Fejes, József Balázs}, booktitle = {Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban}, unique-id = {34424984}, year = {2023}, pages = {73-74}, orcid-numbers = {Hódi, Ágnes/0000-0003-0325-1449; Tóth, Edit/0000-0001-9281-5730; Szenczi, Beáta/0000-0003-4709-8810; Fejes, József Balázs/0000-0003-3777-415X} } @article{MTMT:34413321, title = {Home Reading Support in Grades Four, Six, and Eight: Does Student Reading Motivation Matter?}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34413321}, author = {Szenczi, Beáta and Fejes, József Balázs and Vígh, Tibor and Hódi, Ágnes and Tary, Blanka}, doi = {10.1080/10573569.2023.2286960}, journal-iso = {READ WRIT Q}, journal = {READING & WRITING QUARTERLY: OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES}, unique-id = {34413321}, issn = {1057-3569}, year = {2023}, eissn = {1521-0693}, orcid-numbers = {Szenczi, Beáta/0000-0003-4709-8810; Fejes, József Balázs/0000-0003-3777-415X; Vígh, Tibor/0000-0002-7201-9187; Hódi, Ágnes/0000-0003-0325-1449; Tary, Blanka/0000-0002-3687-2631} } @{MTMT:34220744, title = {A végrehajtó funkciókat vizsgáló ADEXI kérdőív kipróbálása tanulásban akadályozott serdülők körében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34220744}, author = {Szenczi, Beáta and Földi, Fanni and Józsa, Krisztián}, booktitle = {Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban}, unique-id = {34220744}, keywords = {végrehajtó funkciók; mérőeszköz; tanulási akadályozottság; SNI}, year = {2023}, pages = {176-176}, orcid-numbers = {Szenczi, Beáta/0000-0003-4709-8810; Földi, Fanni/0000-0002-3736-7178} } @{MTMT:34194473, title = {Tanárok és tanárjelöltek olvasási stratégiái: szisztematikus szakirodalmi áttekintés}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34194473}, author = {Hódi, Ágnes and Tary, Blanka and Szenczi, Beáta and Vígh, Tibor and Fejes, József Balázs}, booktitle = {150 éve a pedagógusképzésért – Neveléstudományi konferencia}, unique-id = {34194473}, year = {2023}, pages = {71-72}, orcid-numbers = {Hódi, Ágnes/0000-0003-0325-1449; Tary, Blanka/0000-0002-3687-2631; Szenczi, Beáta/0000-0003-4709-8810; Vígh, Tibor/0000-0002-7201-9187; Fejes, József Balázs/0000-0003-3777-415X} } @{MTMT:34194456, title = {Pedagógusi nézetek az olvasási stratégiák hasznosságáról és alkalmazhatóságáról}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34194456}, author = {Fejes, József Balázs and Vígh, Tibor and Szenczi, Beáta and Hódi, Ágnes}, booktitle = {150 éve a pedagógusképzésért – Neveléstudományi konferencia}, unique-id = {34194456}, year = {2023}, pages = {66-67}, orcid-numbers = {Fejes, József Balázs/0000-0003-3777-415X; Vígh, Tibor/0000-0002-7201-9187; Szenczi, Beáta/0000-0003-4709-8810; Hódi, Ágnes/0000-0003-0325-1449} } @article{MTMT:34141594, title = {Tematikus szerkesztői előszó}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34141594}, author = {Szekeres, Ágota and Szenczi, Beáta}, journal-iso = {GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE}, journal = {GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE: A MAGYAR GYÓGYPEDAGÓGUSOK EGYESÜLETÉNEK FOLYÓIRATA}, volume = {51}, unique-id = {34141594}, issn = {0133-1108}, year = {2023}, pages = {227-228}, orcid-numbers = {Szekeres, Ágota/0000-0001-7120-9096; Szenczi, Beáta/0000-0003-4709-8810} }