TY - JOUR AU - Törőcsik, Mária AU - Csóka, László AU - Németh, Péter AU - Neulinger, Ágnes TI - Vásárláshoz való viszony válság idején – a magyar vásárlók attitűdváltozásai JF - HITELINTÉZETI SZEMLE J2 - HITELINT SZLE VL - 22 PY - 2023 IS - 4 SP - 82 EP - 106 PG - 25 SN - 1588-6883 DO - 10.25201/HSZ.22.4.82 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34473643 ID - 34473643 N1 - Eredeti közlemény Utánközlés, nyelvi változat: 34473637 AB - A világ jelenleg egyidejűleg legalább négy válsággal néz szembe, így a továbbra is aktuális Covid-pandémia árnyával, az orosz-ukrán háború következményeivel, egy jelentős inflációs nyomással járó gazdasági válsággal és az évtizedek óta jelen lévő, sokakban szorongást keltő klímaválsággal. Mindezen helyzet befolyásolja a fogyasztói, vásárlói magatartást, a jövőhöz való hozzáállást, aminek tovagyűrűző hatása a gazdaság szereplőinek munkájában is megjelenik. Tanulmányunk a válsághelyzetek és a vásárlás közötti kapcsolat megismeréséhez kíván hozzájárulni. Megállapításainkat egy 2022. július 7. és július 20. között zajlott, online megkérdezés eredményeire alapozzuk. Az 1 000 fős online minta nem, életkor, településtípus, iskolai végzettség és régió szerint reprezentatív a 18–74 éves magyar lakosságra vonatkozóan. Jelen vizsgálat célja annak bemutatása, hogy a négy jelzett válság hogyan befolyásolja a vásárláshoz való viszonyt, kitérve a vásárlás örömének szerepére és a jövő miatti aggodalom jelentőségére. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Törőcsik, Mária AU - Csóka, László AU - Németh, Péter AU - Neulinger, Ágnes TI - Changes in the Attitudes of Hungarian Shoppers in Times of Crisis JF - FINANCIAL AND ECONOMIC REVIEW J2 - FINANC ECON REV VL - 22 PY - 2023 IS - 4 SP - 82 EP - 106 PG - 25 SN - 2415-9271 DO - 10.33893/FER.22.4.82 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34473637 ID - 34473637 N1 - Utánközlés, nyelvi változat Eredeti közlemény: 34473643 Vásárláshoz való viszony válság idején – a magyar vásárlók attitűdváltozásai HITELINTÉZETI SZEMLE / FINANCIAL AND ECONOMIC REVIEW (1588-6883 2416-3201): 22 4 pp 82-106 (2023) AB - The world is currently facing at least four simultaneous crises, including the still relevant shadow of the Covid-19 pandemic, the consequences of the Russia–Ukraine war, an economic crisis with significant inflationary pressures and a climate crisis that has been a decades-long source of anxiety for many. Each of these crises influences consumer and shopping behaviour and attitudes towards the future, with spill-over effects on the work of economic actors. Our study aims to contribute to an understanding of the relationship between crisis situations and shopping. Our findings are based on the results of an online survey conducted between 7 July and 20 July 2022. The online sample of 1,000 respondents is representative of the Hungarian population aged 18–74 in terms of gender, age, type of municipality, educational level and region. The aim of this study is to show how the four crises affect attitudes towards shopping, while it also touches upon the role of pleasure in shopping and the significance of anxiety about the future. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Németh, Péter TI - A magyar élelmiszer- és napicikk kiskereskedelem forgalmi koncentrációja 2010 és 2020 között JF - MARKETING ÉS MENEDZSMENT J2 - MARKETING ÉS MENEDZSMENT VL - 57 PY - 2023 IS - 3 SP - 5 EP - 16 PG - 12 SN - 1219-0349 DO - 10.15170/MM.2023.57.03.01 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34448104 ID - 34448104 AB - A TANULMÁNY CÉLJA A tanulmány legfőbb célja a magyar élelmiszer- és napicikk kiskereskedelem vizsgálata a 2010 és 2020 közötti időszakban, mégpedig a kiskereskedelmi forgalmi koncentráció szemszögéből. Ennek részeként a koncentráció mérési lehetőségeinek bemutatása és kapcsolódó szakirodalmi eredmények áttekintése után szekunder adatfeldolgozás eredményeként álltak elő az eredmények. Ehhez kapcsolódóan cél, hogy rávilágítson a tanulmány arra, milyen okok állnak a koncentrációban történő változások mögött. ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN A tanulmányban szakirodalmi áttekintés után szekunder forrásokból (Trade Magazin KSH) származó adatokon történő szekunder adatelemzés történt. Az elemzés során a magyar élelmiszer- és napicikk kiskereskedelem helyzetét járja körül a tanulmány a forgalmi (bevételi) koncentráció szempontjából. Az elemzések eredményeként a két legjellemzőbb mutatószámot, a CR mutatót és a Herfindahl-Hirschmann indexet mutatja be a cikk, valamint ezeknek a mutatószámoknak a változását a vizsgált időszakban. LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK Az eredmények alapján a 2010-2020 közötti időszakban nagyobb változások voltak a hazai élelmiszer- és napicikk kiskereskedelemben; voltak olyan szereplők, akik növelni tudták piaci részesedésüket, voltak, akik szinten maradtak ilyen szempontból, valamint csökkenő tendenciát is látni a számok alapján. További eredmény, miszerint mindegyik koncentrációs mutatószám alapján csökkenő koncentrációt látunk a vizsgált időszakban, melynek hátterében a hazai fogyasztók magatartásában és a kiskereskedelmi üzletstruktúrában jelentkező változások állnak (pl. a lakóhelyközeli bevásárlóhelyek felértékelődése, ezzel együtt a városszéli telephellyel rendelkező üzletláncok piacvesztése). GYAKORLATI JAVASLATOK A magyar élelmiszer kiskereskedelemben megjelenő csökkenő forgalmi koncentráció mögött meghúzódó okok feltárása egy hozzáadott értéket képvisel.További kutatási irányok látszanak leginkább annak megválaszolására, hogy a forgalmi koncentráció milyen más, a szektort leíró további, teljesítményt is mutató változóval (pl. nyereség, dolgozók száma, boltszám adatok) van összefüggésben, vagyis hogy hatnak egymásra ezek a változók, továbbá az elemzési spektrum időbeli szélesítése is egy javasolt folytatásként fogalmazódik meg. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Németh, Péter TI - Élelmiszer- és napicikk kereskedők versenyképessége Magyarországon a fiatal vásárlók megítélése alapján JF - MULTIDISZCIPLINÁRIS KIHÍVÁSOK SOKSZÍNŰ VÁLASZOK J2 - MKSV PY - 2023 IS - 2. Különszám SP - 54 EP - 80 PG - 27 SN - 2630-886X DO - 10.33565/MKSV.2023.KSZ.02.03 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34267527 ID - 34267527 AB - A tanulmány célja annak bemutatása, hogy a magyar élelmiszer- és napicikk kereskedelemben a fiatal fogyasztók szemszögéből milyen versenyképességi tényezők vannak jelen, vagyis egyrészt annak vizsgálata, hogy milyen módon és hol vásárolnak a fiatalok, másrészt, milyen pozíciót foglalnak el a fejükben a legnagyobb élelmiszer- és napicikk kereskedő vállalatok, ha vásárlási szempontok és jellemzők mentén vizsgálódunk. A célkitűzések elérése érdekében egy kvantitatív megkérdezést végeztünk online kérdőív formájában (CAWI). 2022 februárjában egyetemi hallgatókat kérdeztünk meg arról, hogy milyen a viszonyuk a vásárláshoz általában, valamint a napi bevásárlásokhoz. Az eredmények alapján látható, hogy a fiatalok viszonya pozitív a vásárlához, ugyanakkor a napi élelmiszervásárláshoz már inkább semlegesen állnak. A vizsgált üzletláncok támogatott ismertsége magas. Vásárlásaik terén láthatóan a diszkontokat és a lakóhely/napi útvonal közeli szupermarketeket preferálják magas arányban. Az egyes üzletláncokkal kapcsolatos szimpátia terén az látható, hogy a diszkontok emelkednek inkább ki. Látható, hogy a fiataloknál is már kialakult egy-egy kép az egyes élelmiszer- és napicikk kereskedőkkel kapcsolatban, így érdemes lehet rájuk is célzottan odafigyelni a marketingmunka tervezésekor. A kutatás célját és eredményeit tekintve fontos következtetés, hogy a fiatal célcsoport egyre inkább fontosnak tűnik, hiszen van egy rálátása az üzletláncokra, az élethelyzetükből adódóan pedig egyre inkább jelen vannak már azon célcsoportok között, ahol az elkölthető jövedelemmel foglalkozni releváns lehet. A tanulmányban bemutatott kutatás eredményei a tudományos közeg számára egy új célcsoport vásárlási magatartásának bemutatásával járul hozzá a meglévő tudáshoz. Az eredmények ugyanakkor a piaci szereplők számára is hasznosak, hiszen jó visszacsatolást ad arra nézve, hogy milyen esetleges változtatások lehetnek szükségesek a kommunikáció, vagy akár a marketingstratégia területén. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Németh, Péter ED - Szűcs, Krisztián ED - Csapó, János ED - Jakopánecz, Eszter TI - Női és férfi vásárlói attitűdváltozások T2 - Empatikus Marketing Interdiszciplináris Megközelítésben PB - Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar CY - Pécs SN - 9789636261726 PY - 2023 SP - 164 EP - 167 PG - 4 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34182050 ID - 34182050 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Németh, Péter ED - Révész, Balázs ED - Gyulai, Zsófia TI - Kiskereskedelmi koncentráció és lehetséges kutatási irányai Magyarországon a 2010-es években = Retail concentration and its possible research directions in Hungary in the 2010s T2 - Reziliens marketing - válaszok változó kihívásokra PB - Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar C1 - Szeged PY - 2023 SP - 50 EP - 51 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34130584 ID - 34130584 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Németh, Péter AU - Csóka, László AU - Törőcsik, Mária TI - A fiatalok szabadidős közösségválasztásainak háttere JF - MARKETING ÉS MENEDZSMENT J2 - MARKETING ÉS MENEDZSMENT VL - 57 PY - 2023 IS - Különszám EMOK 2 SP - 45 EP - 54 PG - 10 SN - 1219-0349 DO - 10.15170/MM.2023.57.KSZ.02.05 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33787290 ID - 33787290 AB - A TANULMÁNY CÉLJAA fiatalok felé különös figyelem fordul a gazdasági döntéshozók, a társadalomkutatók irányából, különféle tanulmányok, elemzések készülnek, mégis nagyon nehéz ennek a sajátos, fordulatokkal bővelkedő életszakasz jellemzőinek meghatározása. Azért is találjuk érdekesnek ezt a szegmenst, mert ez jellemzően olyan életszakasz, amikor kisebb a másokért való felelősségvállalás érzése, ebből adódóan ez a vásárlásaikban, az életszervezésükben is megjelenik, így pedig a közösségi életükben is. Ezen felül természetesen rájuk is nehezedik nyomás, de az élet nagyobb megpróbáltatásai még előttük állnak.Az egyes korcsoportok, generációk elhatárolása, annak módja régóta foglalkoztatja a kutatókat. Jelen tanulmányunkban a fiatalok, jelen esetben a 16-24 évesek világának egy szeletét, a szabadidős közösségeik, szcénáik működési sajátosságait fogalmazzuk meg két minta eredményeinek felhasználásával.ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN2022 márciusában egy 600 fős, a célcsoportra országosan reprezentatív mintán (16-24 évesek), valamint egy 1000 fős, a közösségi média segítségével elért, a szcénákban érdekelt fiatalok mintáján végeztük a megkérdezést (12-24 évesek), ezek összehasonlítására választottunk ki témaköröket vizsgálatra. Kutatási kérdésünk az, hogy vajon a közösségekhez való szorosabb tartozás pozitív hatást eredményez-e. Munkánkban érintjük a fiatalok elégedettségét, értékeik egy részét, az online és az offline közösségekben való részvételüket, valamint vélelmezhető életstíluscsoportokhoz való tartozásukat.LEGFONTOSABB EREDMÉNYEKMegállapítottuk, hogy jelentős különbségek fedezhetők fel a két minta eredményeiben, alapvetően a közösségekhez tartozók javára. A szakma számára tanulságos eredmény, hogy a sztereotip fiatal generációs kép árnyalásra szorul, a vonzó és hightech csoportok mellett más magatartású, jellemzővel leírható csoportok is vannak, a realitást fontos a tervezésnél figyelembe venni.GYAKORLATI JAVASLATOKAzt is látjuk, hogy ennek a célcsoportnak a nehezebb elérhetősége miatt más módszerekkel való közelítésük, vizsgálatuk lehet javasolt, akár előtérbe állítva az újfajta, online megoldásokat.Köszönetnyilvánítás: Az EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00007 számú „Tehetségből fiatal kutató - A kutatói életpályát támogató tevékenységek a felsőoktatásban" című projekt járult hozzá kutatási lehetőségünkhöz. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Szűcs, Krisztián AU - Lázár, Erika AU - Németh, Péter TI - Marketingkutatás 4.0 PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest PY - 2023 SP - 282 SN - 9789634548546 DO - 10.1556/9789634548546 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33693801 ID - 33693801 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Lázár, Erika AU - Németh, Péter AU - Szűcs, Krisztián AU - Nagy, Ákos András ED - Piskóti, István ED - Nagy, Szabolcs ED - Nagy, Katalin TI - Játékosított kérdőívek hatékonyságának mérése T2 - TRANSZFORMATÍV MARKETING: Társadalmi és üzleti kihívások integrált marketing-megoldásai PB - Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Turizmus Intézet CY - Miskolc SN - 9789633582763 PY - 2022 SP - 323 EP - 323 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33548019 ID - 33548019 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Németh, Péter AU - Csóka, László AU - Törőcsik, Mária ED - Piskóti, István ED - Nagy, Szabolcs ED - Nagy, Katalin TI - A fiatalok szabadidős közösségválasztásainak háttere T2 - TRANSZFORMATÍV MARKETING: Társadalmi és üzleti kihívások integrált marketing-megoldásai PB - Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Turizmus Intézet CY - Miskolc SN - 9789633582763 PY - 2022 SP - 158 EP - 159 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33548001 ID - 33548001 LA - Hungarian DB - MTMT ER -