TY - CHAP AU - Souza Pimenta, Sara AU - Molnár, Edit Katalin ED - Steklács, János ED - Molnár-Kovács, Zsófia TI - Assessing Science Teachers’ Beliefs: A Systematic Literature Review T2 - 21. századi képességek, írásbeliség, esélyegyenlőség PB - PTE BTK Neveléstudományi Intézet CY - Pécs SN - 9789636260576 PY - 2022 SP - 472 EP - 472 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33593742 ID - 33593742 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Souza Pimenta, Sara AU - Molnár, Edit Katalin ED - Fejes, József Balázs ED - Pásztor-Kovács, Anita TI - Science teachers’ beliefs: A bibliographic survey T2 - XVIII. Pedagógiai Értékelési Konferencia = 18th Conference on Educational Assessment PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola CY - Szeged SN - 9789633068625 PY - 2022 SP - 40 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33578287 ID - 33578287 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Tary, Blanka AU - Molnár, Edit Katalin TI - A MARSI-R kérdőív magyar adaptációja – olvasási stratégiák vizsgálata anya- és idegen nyelven egyetemi hallgatók körében JF - ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA J2 - ISKOLAKULTÚRA VL - 32 PY - 2022 IS - 5 SP - 57 EP - 75 PG - 19 SN - 1215-5233 DO - 10.14232/ISKKULT.2022.5.57 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33134850 ID - 33134850 AB - A tanulási célú szövegek olvasása a gyakorlott olvasó számára is jelenthet kihívást (Palincsar és Brown, 1984). A nehézséget okozó szövegek megértésére, az azokban való tájékozódásra jó megoldás az olvasási stratégiák használata. Mivel a tanárok is olvasók, és metakognitív tudásuk a szövegértésről hatással van diákjaikra (Soodal és mtsai, 2017), fontos felmérni, hogy a tanárok következő generációja hogyan olvas, hol van szüksége segítségre. A tanár szakos hallgatókat azonban kevéssé vonják be olvasásistratégia-vizsgálatokba, így első lépésként kell egy megbízható mérőeszköz. Ezért a jelen kutatás célja egyrészt a MARSI-R kérdőív (Mokhtari és mtsai, 2018) magyar nyelvű változatának elkészítése és validálása, másrészt tanár szakos hallgatók anyanyelvi (L1) és idegen nyelvi (L2) olvasásistratégia-használatának megismerése a kérdőív segítségével. 166 tanár szakos hallgató töltötte ki az anonim, online kérdőívet. A mérőeszközül a MARSI-R magyar változata szolgált azzal a változtatással, hogy nem papíron, hanem online töltötték ki a résztvevők, illetve az L1 mellett L2 tanulási célú olvasásra vonatkoztatva is megítélték a résztvevők a stratégiákra vonatkozó kijelentéseket. Ez utóbbi esetben a SORS (Mokhtari és Sheorey, 2002) kérdőív kimondottan idegen nyelven olvasásra vonatkozó két iteme is szerepelt a kérdéssorban. A validitás és reliabilitás vizsgálata érdekében megerősítő faktoranalízist futtattunk, korrelációt és Cronbach alfát számítottunk. Az eredmények azt tükrözik, hogy használható a magyarra fordított mérőeszköz, így további olvasásistratégia-vizsgálatokat tesz lehetővé. A tanár szakos hallgatók stratégiahasználata magas vagy közepes szintű. L1-en leggyakrabban a problémamegoldó, majd az átfogó, legkevésbé pedig a támogató stratégiákat használják. L2-n szintén a problémamegoldó stratégiákat használják leggyakrabban, ezt követik a támogató, végül pedig az átfogó stratégiák. Az eredmények alapján pozitív képet kapunk a tanár szakos hallgatók stratégiahasználatáról, ám nyilvánvalóvá vált, hogy további fejlesztésből is profitálnának. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Molnár, Edit Katalin ED - Molnár, Gyöngyvér ED - Tóth, Edit TI - Egy kutatásalapú tanítási gyakorlatra felkészítő tantárgy eredményességének vizsgálata T2 - A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira. XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia. Program, előadás-összefoglalók PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet CY - Szeged SN - 9789633068335 PY - 2021 SP - 614 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32708816 ID - 32708816 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Tary, Blanka AU - Molnár, Edit Katalin ED - Molnár, Gyöngyvér ED - Tóth, Edit TI - Teachers' L1 and L2 reading strategy use in light of background variables T2 - A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira. XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia. Program, előadás-összefoglalók PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet CY - Szeged SN - 9789633068335 PY - 2021 SP - 347 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32541418 ID - 32541418 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Molnár, Edit Katalin AU - Korom, Erzsébet AU - Vígh, Tibor AU - Kasik, László AU - Molnár, Gyöngyvér ED - Engler, Ágnes ED - Rébay, Magdolna Éva ED - Tóth, Dorina Anna TI - Egy mérés-értékelési műhely hozzájárulása a kutatásalapú tanárképzéshez T2 - Család a nevelés és az oktatás fókuszában: XX. Országos Neveléstudományi Konferencia PB - Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért CY - Debrecen SN - 9789634902584 PY - 2020 SP - 398 EP - 398 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31809480 ID - 31809480 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Molnár, Gyöngyvér AU - Molnár, Edit Katalin AU - Dancs, Katinka AU - Csapó, Benő TI - Report on ICT in Education in Hungary JF - Lecture Notes in Educational Technology J2 - Lecture Notes in Educational Technology VL - 40 PY - 2020 SP - 173 EP - 187 PG - 15 SN - 2196-4963 DO - 10.1007/978-981-15-6879-4_9 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31605592 ID - 31605592 N1 - Chapter 9. In: Zivlak Nikola ; Zeng Haijun ; Lalic Bojan ; Huang Ronghuai ; Liu Dejian (szerk.) Comparative Analysis of ICT in Education Between China and Central and Eastern European Countries Singapore: Springer Singapore, (2020) ( Lecture Notes in Educational Technology 2196-4963 ) DOI: 10.1007/978-981-15-6879-4 ISBN: 9789811568794 ISBN: 9789811568787 LA - English DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Z. Orosz, Gábor AU - Purevjav, Davaajav AU - Molnár, Edit Katalin TI - Hungarian Science and Mathematics Teachers' Professional Development needs T2 - Thinking Tomorrow's Education: Learning from the past, in the present and for the future PB - RWTH Aachen University C1 - Aachen PY - 2019 SP - 107 EP - 107 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30827999 ID - 30827999 LA - English DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Purevjav, Davaajav AU - Molnár, Edit Katalin TI - Teachers' perception of professional ethics and morality T2 - Thinking Tomorrow's Education: Learning from the past, in the present and for the future PB - RWTH Aachen University C1 - Aachen PY - 2019 SP - 303 EP - 303 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30827991 ID - 30827991 LA - English DB - MTMT ER - TY - BOOK ED - Molnár, Edit Katalin ED - Dancs, Katinka TI - PÉK 2019 [CEA 2019] XVII. Pedagógiai Értékelési Konferencia [17th Conference on Educational Assessment]. Program és összefoglalók [Programme and Abstracts] TS - Program és összefoglalók [Programme and Abstracts] PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola CY - Szeged PY - 2019 SP - 108 SN - 9789633066492 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30716179 ID - 30716179 LA - English DB - MTMT ER -