TY - JOUR AU - Tóth, Bence TI - Állomásközök és térközök hatása a vasúthálózat modelljének pontosságára JF - HADTUDOMÁNY: A MAGYAR HADTUDOMÁNYI TÁRSASÁG FOLYÓIRATA J2 - HADTUDOMÁNY VL - 33 PY - 2023 IS - E SP - 137 EP - 156 PG - 20 SN - 1215-4121 DO - 10.17047/Hadtud.2023.33.E 137 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34430326 ID - 34430326 AB - A cikkben bemutatom a magyarországi vasúthálózat térközszintű gráfmodelljét és ennek segítségével jellemzem a hálózatot. A hálózatra terhelt uniform forgalomból meghatározom az egyes vonalszakaszok kapcsolatköztiségét, azaz a rajtuk mérhető forgalmat. Az egyes vonalszakaszok kizárásával a hálózat átlagos úthossz-növekedése mellett a hálózaton okozott teljes úthossznövekmény is számítható, mely egyes esetekben a 25%-ot is eléri. A térközszintű felbontásnak köszönhetően nem csak az egyes vonalszakaszok és állomások viselkedése vizsgálható normál üzemi és zavart körülmények között, hanem az eltérő paraméterű csatlakozó vonalak hatása egymásra is. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Tóth, Bence AU - Lévai, Zsolt TI - Quantitative Analysis of the Possible Sites of a New Danube Bridge to Bypass Budapest on Rail - Part 2 JF - ACADEMIC AND APPLIED RESEARCH IN MILITARY AND PUBLIC MANAGEMENT SCIENCE J2 - AARMS (2014 VOL.13 ISSUE 2 -TŐL) VL - 22 PY - 2023 IS - 3 SP - 43 EP - 62 PG - 20 SN - 2498-5392 DO - 10.32565/aarms.2023.3.3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34365294 ID - 34365294 N1 - This publication was prepared with the professional support of the Doctoral Student Scholarship Program of the Co-operative Doctoral Program of the Ministry of Innovation and Technology financed from the National Research, Development and Innovation Fund. AB - Since 1920, almost all the traffic on rail crossing the Danube in Hungary, crosses it in Budapest via the Southern Railway Bridge which makes it overloaded. This is avery disadvantageous situation not only for commercial shipping but also for military uses as there is certain heavy military equipment that can only be transported via rail.In our two-part article, we examine the locations of new bridges that could be alternatives to bypass Budapest and thus to reduce the traffic load on the railway lines of the capital. In this second part, we examine the situation on the river Tisza by simulating the existence of several bridge alternatives, both newly built and developed existing ones. We also suggest acombined way of development to treat the capacity changes in the context of the whole network by building two new bridges, one on each river. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Tóth, Bence AU - Lévai, Zsolt TI - Quantitative Analysis of the Possible Sites of a New Danube Bridge to Bypass Budapest on Rail - Part 1 JF - ACADEMIC AND APPLIED RESEARCH IN MILITARY AND PUBLIC MANAGEMENT SCIENCE J2 - AARMS (2014 VOL.13 ISSUE 2 -TŐL) VL - 22 PY - 2023 IS - 3 SP - 19 EP - 41 PG - 23 SN - 2498-5392 DO - 10.32565/aarms.2023.3.2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34365246 ID - 34365246 N1 - This publication was prepared with the professional support of the Doctoral Student Scholarship Program of the Co-operative Doctoral Program of the Ministry of Innovation and Technology financed from the National Research, Development and Innovation Fund. AB - Since 1920, almost all the traffic on rail crossing the Danube in Hungary, crosses it in Budapest via the Southern Railway Bridge which makes it heavily overloaded. This is a very disadvantageous situation not only for commercial shipping but also for military uses as there is certain heavy military equipment that can only be transported via rail.In our two-part article, we examine the locations of new bridges that could be alternatives to bypass Budapest and thus to reduce the traffic load on the railway lines of the capital. In this first part of our paper, we present the effect of a new Danube bridge as an alternative to the V0 railway line. We examine the possible sites of the bridge with several different route alternatives connecting it to the existing railway lines by using traffic simulation. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Somogyvári, Bence Miklós AU - Tóth, Bence ED - Horváth, Balázs ED - Horváth, Gábor TI - A V0 vasútvonal szerepe a Magyar Honvédség szállítási feladatainak ellátásában T2 - XIII. International Conference on Transport Sciences / XIII. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia, Győr PB - Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) CY - Győr SN - 9786156443175 PY - 2023 SP - 335 EP - 346 PG - 12 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34076032 ID - 34076032 AB - A budapesti Összekötővasúti híd, az ország egyetlen kétvágányú villamosított dunai átkelője kapacitásának határán van; ez az ország vasúthálózatának legjelentősebb szűk keresztmetszete. Az átbocsátóképesség növelésére és a tranzit teherforgalom Budapestet elkerülővezetésére évtizedek óta tervezik egy, a fővárostól délre haladó vonal, a V0 megépítését. Tanulmányunkban a tervezett vonal 12 útvonal-alternatívájának hatását vizsgáljuk meg a hálózat forgalomeloszlásának változására, különös tekintettel a Magyar Honvédség (MH) szállítási feladataira. Vizsgáljuk, hogy az MH különleges jogrend eseti szállítási igényeit mennyiben könnyíti a V0 vasútvonal és hogy ezek milyen mértékben befolyásolják a polgári szállítások zavartalan lebonyolítását. Vizsgálatainkhoz egy egyszerű matematikai modellt használunk, melyben az egyes főjelzőket mint egy gráf csúcsait, a köztük található vasúti pályát pedig mint egy gráf éleit reprezentáljuk. Figyelembe vesszük az egyes vasútvonalak elméleti maximális áteresztőképességét és az MH által használható saját célú vasúti pályák teljesítőképességét is. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Ardai, István Tamás AU - Tóth, Bence ED - Horváth, Balázs ED - Horváth, Gábor TI - A magyarországi vasúthálózat kapacitáskorlátainak matematikai modellezése különös tekintettel a Magyar Honvédség szállítási feladataira T2 - XIII. International Conference on Transport Sciences / XIII. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia, Győr PB - Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) CY - Győr SN - 9786156443175 PY - 2023 SP - 270 EP - 279 PG - 10 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34076028 ID - 34076028 AB - A magyarországi vasúthálózat egyes vonalainak átbocsátóképessége erősen változik a vágányszám, pályasebesség, a térközi közlekedés kiépítettsége, közlekedtethető vonathossz stb. függvényében. Tanulmányunkban megvizsgáljuk a hálózat átbocsátóképességét a Magyar Honvédség (MH) szempontjából: különleges jogrendi helyzet idején mekkora a hálózat maximális teljesítőképessége? Az egyes vasútvonalak elméleti maximális átbocsátóképessége mellett figyelembe vesszük az MH alakulatainak vasúti kapcsolatait, a rendelkezésre álló gördülőállományt, különös tekintettel a villamosítás zavarának esetére. Vizsgálatainkhoz egy egyszerűmatematikai modellt használunk, melyben az egyes főjelzőket mint egy gráf csúcsait, a köztük található vasúti pályát pedig mint egy gráf éleit reprezentáljuk. Meghatározzuk a rendelkezésre álló erőforrások és a jelenlegi infrastruktúra által biztosított maximális szállítási kapacitást az MH vasúti kapcsolattal rendelkezőállomások között és javaslatot teszünk a kapacitás növelésének módjaira. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Tóth, Bence ED - Gőcze, István ED - Padányi, József TI - A főjelző szintű vasúthálózati modellek pontossága T2 - Húsz év a katonai műszaki tudományok szolgálatában. A katonai műszaki tudományok tudományág időszerű kérdései, aktuális tudományos kutatási eredményei PB - Ludovika Egyetemi Kiadó CY - Budapest SN - 9786156598400 PY - 2023 SP - 353 EP - 373 PG - 21 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34076018 ID - 34076018 AB - A modellezésben általában van felbontási optimum, amelynél durvább léptéket használva a modellből kapott eredmények nem valósak a hálózat viselkedésére nézve. A szükségesnél részletesebb felbontású modell eredményeit azonban a valós rendszerben rejlő bizonytalanságok miatt szükségtelen erőforrás-felhasználással kaptuk meg. Jelen tanulmányban a magyarországi vasúthálózat hálózati szintű paramétereit vizsgálom két gráfmodellben. Az egyikben csak olyan vasútállomások szerepelnek a gráf csúcsaiként, ahol legalább két vasútvonal csatlakozik, és a közöttük található pályaszakaszt egyetlen egységként kezelem. A másikban a főjelzőket mint a vasúti közlekedés alapegységeit reprezentálják a gráf csúcsai. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Boda, Péter AU - Tóth, Bence TI - Investigation of the disaster vulnerability of the road network in Hungary JF - NATIONAL SECURITY REVIEW : PERIODICAL OF THE MILITARY NATIONAL SECURITY SERVICE J2 - NAT SECURITY REV VL - 2022 PY - 2022 IS - 1 SP - 84 EP - 97 PG - 14 SN - 2416-3732 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33087416 ID - 33087416 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Tóth, Bence ED - Horváth, Gábor ED - Horváth, Balázs TI - A modellek felbontásának hatása az eredmények pontosságára – állomásköz vs. térköz T2 - XX European Transport Congress / XII International Conference on Transport Sciences, Győr PB - Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) CY - Győr SN - 9786156443045 PY - 2022 SP - 415 EP - 423 PG - 9 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33050143 ID - 33050143 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Lévai, Zsolt AU - Tóth, Bence ED - Földi, László TI - A vasútállomásokon alkalmazható védelmi intézkedések és az utazási idő összefüggésének turizmusbiztonsági szempontú vizsgálata T2 - Szemelvények a katonai műszaki tudományok eredményeiből III. PB - Ludovika Egyetemi Kiadó CY - Budapest SN - 9789635317042 PY - 2022 SP - 307 EP - 322 PG - 16 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32917892 ID - 32917892 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Bencsik, Gábor AU - Tóth, Bence ED - Földi, László TI - A NATO-tagországok védelmi kiadásainak klaszteranalízis-alapú összehasonlító vizsgálata T2 - Szemelvények a katonai műszaki tudományok eredményeiből III. PB - Ludovika Egyetemi Kiadó CY - Budapest SN - 9789635317042 PY - 2022 SP - 27 EP - 44 PG - 18 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32917375 ID - 32917375 LA - Hungarian DB - MTMT ER -