@article{MTMT:34430326, title = {Állomásközök és térközök hatása a vasúthálózat modelljének pontosságára}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34430326}, author = {Tóth, Bence}, doi = {10.17047/Hadtud.2023.33.E 137}, journal-iso = {HADTUDOMÁNY}, journal = {HADTUDOMÁNY: A MAGYAR HADTUDOMÁNYI TÁRSASÁG FOLYÓIRATA}, volume = {33}, unique-id = {34430326}, issn = {1215-4121}, abstract = {A cikkben bemutatom a magyarországi vasúthálózat térközszintű gráfmodelljét és ennek segítségével jellemzem a hálózatot. A hálózatra terhelt uniform forgalomból meghatározom az egyes vonalszakaszok kapcsolatköztiségét, azaz a rajtuk mérhető forgalmat. Az egyes vonalszakaszok kizárásával a hálózat átlagos úthossz-növekedése mellett a hálózaton okozott teljes úthossznövekmény is számítható, mely egyes esetekben a 25%-ot is eléri. A térközszintű felbontásnak köszönhetően nem csak az egyes vonalszakaszok és állomások viselkedése vizsgálható normál üzemi és zavart körülmények között, hanem az eltérő paraméterű csatlakozó vonalak hatása egymásra is.}, keywords = {gráfelmélet; vasút; modell; pontosság; térköz}, year = {2023}, eissn = {1588-0605}, pages = {137-156}, orcid-numbers = {Tóth, Bence/0000-0003-3958-187X} } @article{MTMT:34365294, title = {Quantitative Analysis of the Possible Sites of a New Danube Bridge to Bypass Budapest on Rail - Part 2}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34365294}, author = {Tóth, Bence and Lévai, Zsolt}, doi = {10.32565/aarms.2023.3.3}, journal-iso = {AARMS (2014 VOL.13 ISSUE 2 -TŐL)}, journal = {ACADEMIC AND APPLIED RESEARCH IN MILITARY AND PUBLIC MANAGEMENT SCIENCE}, volume = {22}, unique-id = {34365294}, issn = {2498-5392}, abstract = {Since 1920, almost all the traffic on rail crossing the Danube in Hungary, crosses it in Budapest via the Southern Railway Bridge which makes it overloaded. This is avery disadvantageous situation not only for commercial shipping but also for military uses as there is certain heavy military equipment that can only be transported via rail.In our two-part article, we examine the locations of new bridges that could be alternatives to bypass Budapest and thus to reduce the traffic load on the railway lines of the capital. In this second part, we examine the situation on the river Tisza by simulating the existence of several bridge alternatives, both newly built and developed existing ones. We also suggest acombined way of development to treat the capacity changes in the context of the whole network by building two new bridges, one on each river.}, keywords = {Bridge; Graph theory; Redundancy; Military engineering; railway}, year = {2023}, eissn = {2786-0744}, pages = {43-62}, orcid-numbers = {Tóth, Bence/0000-0003-3958-187X; Lévai, Zsolt/0000-0003-2410-1730} } @article{MTMT:34365246, title = {Quantitative Analysis of the Possible Sites of a New Danube Bridge to Bypass Budapest on Rail - Part 1}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34365246}, author = {Tóth, Bence and Lévai, Zsolt}, doi = {10.32565/aarms.2023.3.2}, journal-iso = {AARMS (2014 VOL.13 ISSUE 2 -TŐL)}, journal = {ACADEMIC AND APPLIED RESEARCH IN MILITARY AND PUBLIC MANAGEMENT SCIENCE}, volume = {22}, unique-id = {34365246}, issn = {2498-5392}, abstract = {Since 1920, almost all the traffic on rail crossing the Danube in Hungary, crosses it in Budapest via the Southern Railway Bridge which makes it heavily overloaded. This is a very disadvantageous situation not only for commercial shipping but also for military uses as there is certain heavy military equipment that can only be transported via rail.In our two-part article, we examine the locations of new bridges that could be alternatives to bypass Budapest and thus to reduce the traffic load on the railway lines of the capital. In this first part of our paper, we present the effect of a new Danube bridge as an alternative to the V0 railway line. We examine the possible sites of the bridge with several different route alternatives connecting it to the existing railway lines by using traffic simulation.}, keywords = {Bridge; Graph theory; traffic; Military engineering; railway}, year = {2023}, eissn = {2786-0744}, pages = {19-41}, orcid-numbers = {Tóth, Bence/0000-0003-3958-187X; Lévai, Zsolt/0000-0003-2410-1730} } @inproceedings{MTMT:34076032, title = {A V0 vasútvonal szerepe a Magyar Honvédség szállítási feladatainak ellátásában}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34076032}, author = {Somogyvári, Bence Miklós and Tóth, Bence}, booktitle = {XIII. International Conference on Transport Sciences / XIII. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia, Győr}, unique-id = {34076032}, abstract = {A budapesti Összekötővasúti híd, az ország egyetlen kétvágányú villamosított dunai átkelője kapacitásának határán van; ez az ország vasúthálózatának legjelentősebb szűk keresztmetszete. Az átbocsátóképesség növelésére és a tranzit teherforgalom Budapestet elkerülővezetésére évtizedek óta tervezik egy, a fővárostól délre haladó vonal, a V0 megépítését. Tanulmányunkban a tervezett vonal 12 útvonal-alternatívájának hatását vizsgáljuk meg a hálózat forgalomeloszlásának változására, különös tekintettel a Magyar Honvédség (MH) szállítási feladataira. Vizsgáljuk, hogy az MH különleges jogrend eseti szállítási igényeit mennyiben könnyíti a V0 vasútvonal és hogy ezek milyen mértékben befolyásolják a polgári szállítások zavartalan lebonyolítását. Vizsgálatainkhoz egy egyszerű matematikai modellt használunk, melyben az egyes főjelzőket mint egy gráf csúcsait, a köztük található vasúti pályát pedig mint egy gráf éleit reprezentáljuk. Figyelembe vesszük az egyes vasútvonalak elméleti maximális áteresztőképességét és az MH által használható saját célú vasúti pályák teljesítőképességét is.}, keywords = {gráfelmélet; kapacitás; Magyar Honvédség; átbocsátóképesség; vasúthálózat}, year = {2023}, pages = {335-346}, orcid-numbers = {Tóth, Bence/0000-0003-3958-187X} } @inproceedings{MTMT:34076028, title = {A magyarországi vasúthálózat kapacitáskorlátainak matematikai modellezése különös tekintettel a Magyar Honvédség szállítási feladataira}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34076028}, author = {Ardai, István Tamás and Tóth, Bence}, booktitle = {XIII. International Conference on Transport Sciences / XIII. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia, Győr}, unique-id = {34076028}, abstract = {A magyarországi vasúthálózat egyes vonalainak átbocsátóképessége erősen változik a vágányszám, pályasebesség, a térközi közlekedés kiépítettsége, közlekedtethető vonathossz stb. függvényében. Tanulmányunkban megvizsgáljuk a hálózat átbocsátóképességét a Magyar Honvédség (MH) szempontjából: különleges jogrendi helyzet idején mekkora a hálózat maximális teljesítőképessége? Az egyes vasútvonalak elméleti maximális átbocsátóképessége mellett figyelembe vesszük az MH alakulatainak vasúti kapcsolatait, a rendelkezésre álló gördülőállományt, különös tekintettel a villamosítás zavarának esetére. Vizsgálatainkhoz egy egyszerűmatematikai modellt használunk, melyben az egyes főjelzőket mint egy gráf csúcsait, a köztük található vasúti pályát pedig mint egy gráf éleit reprezentáljuk. Meghatározzuk a rendelkezésre álló erőforrások és a jelenlegi infrastruktúra által biztosított maximális szállítási kapacitást az MH vasúti kapcsolattal rendelkezőállomások között és javaslatot teszünk a kapacitás növelésének módjaira.}, keywords = {gráfelmélet; kapacitás; Magyar Honvédség; átbocsátóképesség; vasúthálózat; villamosítás}, year = {2023}, pages = {270-279}, orcid-numbers = {Tóth, Bence/0000-0003-3958-187X} } @inbook{MTMT:34076018, title = {A főjelző szintű vasúthálózati modellek pontossága}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34076018}, author = {Tóth, Bence}, booktitle = {Húsz év a katonai műszaki tudományok szolgálatában. A katonai műszaki tudományok tudományág időszerű kérdései, aktuális tudományos kutatási eredményei}, unique-id = {34076018}, abstract = {A modellezésben általában van felbontási optimum, amelynél durvább léptéket használva a modellből kapott eredmények nem valósak a hálózat viselkedésére nézve. A szükségesnél részletesebb felbontású modell eredményeit azonban a valós rendszerben rejlő bizonytalanságok miatt szükségtelen erőforrás-felhasználással kaptuk meg. Jelen tanulmányban a magyarországi vasúthálózat hálózati szintű paramétereit vizsgálom két gráfmodellben. Az egyikben csak olyan vasútállomások szerepelnek a gráf csúcsaiként, ahol legalább két vasútvonal csatlakozik, és a közöttük található pályaszakaszt egyetlen egységként kezelem. A másikban a főjelzőket mint a vasúti közlekedés alapegységeit reprezentálják a gráf csúcsai.}, year = {2023}, pages = {353-373}, orcid-numbers = {Tóth, Bence/0000-0003-3958-187X} } @article{MTMT:33087416, title = {Investigation of the disaster vulnerability of the road network in Hungary}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33087416}, author = {Boda, Péter and Tóth, Bence}, journal-iso = {NAT SECURITY REV}, journal = {NATIONAL SECURITY REVIEW : PERIODICAL OF THE MILITARY NATIONAL SECURITY SERVICE}, volume = {2022}, unique-id = {33087416}, issn = {2416-3732}, year = {2022}, pages = {84-97}, orcid-numbers = {Tóth, Bence/0000-0003-3958-187X} } @inproceedings{MTMT:33050143, title = {A modellek felbontásának hatása az eredmények pontosságára – állomásköz vs. térköz}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33050143}, author = {Tóth, Bence}, booktitle = {XX European Transport Congress / XII International Conference on Transport Sciences, Győr}, unique-id = {33050143}, year = {2022}, pages = {415-423}, orcid-numbers = {Tóth, Bence/0000-0003-3958-187X} } @inbook{MTMT:32917892, title = {A vasútállomásokon alkalmazható védelmi intézkedések és az utazási idő összefüggésének turizmusbiztonsági szempontú vizsgálata}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32917892}, author = {Lévai, Zsolt and Tóth, Bence}, booktitle = {Szemelvények a katonai műszaki tudományok eredményeiből III.}, unique-id = {32917892}, year = {2022}, pages = {307-322}, orcid-numbers = {Lévai, Zsolt/0000-0003-2410-1730; Tóth, Bence/0000-0003-3958-187X} } @inbook{MTMT:32917375, title = {A NATO-tagországok védelmi kiadásainak klaszteranalízis-alapú összehasonlító vizsgálata}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32917375}, author = {Bencsik, Gábor and Tóth, Bence}, booktitle = {Szemelvények a katonai műszaki tudományok eredményeiből III.}, unique-id = {32917375}, year = {2022}, pages = {27-44}, orcid-numbers = {Tóth, Bence/0000-0003-3958-187X} }