TY - GEN AU - Tóth, Edit AU - Gál, Zita AU - Kasik, László TI - “I wash my hands”: Hungarian teachers’ views on the causes of school failure CY - S1_PO-068 PY - 2024 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35077923 ID - 35077923 N1 - [Poszter] LA - English DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Gál, Zita AU - Tóth, Edit AU - Kasik, László TI - Relationships between social problem-solving, coping strategies and assertive communication among 5th and 7th graders CY - S1_PO-031 PY - 2024 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35077921 ID - 35077921 N1 - [Poszter] LA - English DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Gál, Zita AU - Kasik, László ED - Habók, Anita ED - Nagy, Márió Tibor TI - Fejlesztőprogram a tanulói kudarcélmény csökkentése érdekében – elméleti, módszertani és kutatási alapok T2 - XX. Pedagógiai Értékelési Konferencia = 20th Conference on Educational Assessment : PÉK 2024 = CEA 2024 : program és összefoglalók = program and abstracts PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola C1 - Szeged SN - 9789633069820 PY - 2024 SP - 36 EP - 36 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34839723 ID - 34839723 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Tóth, Edit AU - Kasik, László ED - Habók, Anita ED - Nagy, Márió Tibor TI - Az iskolai kudarc longitudinális vizsgálatának elméleti és módszertani alapjai T2 - XX. Pedagógiai Értékelési Konferencia = 20th Conference on Educational Assessment : PÉK 2024 = CEA 2024 : program és összefoglalók = program and abstracts PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola C1 - Szeged SN - 9789633069820 PY - 2024 SP - 33 EP - 33 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34839720 ID - 34839720 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kasik, László AU - Jámbori, Szilvia AU - Gál, Zita AU - Tóth, Edit TI - Friendship Functions in Adolescence: Hungarian Version of the McGill Friendship Questionnaire JF - CANADIAN JOURNAL OF SCHOOL PSYCHOLOGY J2 - CAN J SCH PSYCHOL VL - 39 PY - 2024 IS - 2 SP - 151 EP - 169 PG - 19 SN - 0829-5735 DO - 10.1177/08295735241242591 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34763120 ID - 34763120 AB - The aim of the study was to explore same-sex and opposite-sex friendship functions among 12 to 13- and 16 to 17-year-old Hungarian adolescents ( n = 304). To explore perceptions of friendship functions, the McGill Friendship Questionnaire (MFQ, 30 items, 6 factors: stimulating companionship, help, intimacy, reliable alliance, self-validation, emotional security) was used. The confirmatory factor analysis did not support the theoretical structure of MFQ. Based on the exploratory factor analysis, the 26-item Hungarian version of MFQ can be used to measure adolescents (the original 6 factors were retained). The internal reliability indices of the MFQ versions (same and opposite sex) were adequate (Cronbach’s α: .69–.88). The results only partially confirmed the age and gender hypotheses. Based on the results, the older students are more likely to acknowledge the achievements and positives of a friend for both same-sex and opposite-sex friends, as well as intimacy for opposite-sex friends. Also among older students, we identified several significant gender differences: for girls, all features of friendship were more important, except self-validation in same-sex friendship. In the opposite-sex relationship, only stimulating companionship and reliable alliance are more important for girls. The results raise the possibility that friendship functions build on and reinforce each other with age. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kasik, László AU - Gál, Zita TI - A szociálisprobléma-megoldás és a szorongás jellemzői perfekcionista és nem perfekcionista serdülők körében – egy longitudinális vizsgálat eredményei JF - MAGYAR PSZICHOLÓGIAI SZEMLE J2 - M PSZICH SZLE VL - 79 PY - 2024 IS - 1 SP - 43 EP - 71 PG - 29 SN - 0025-0279 DO - 10.1556/0016.2023.00033 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34760728 ID - 34760728 AB - Háttér és célkitűzések A maladaptív perfekcionizmussal jellemzett serdülők szociálisprobléma-megoldásának egyik igen fontos jellemzője a problémához való negatív viszonyulás, illetve a problémahelyzetből való minél gyorsabb kilépés, ha úgy érzékelik, megoldásuk nem felel meg maximálisan az általuk vagy a környezetük által megfogalmazott elvárásoknak. A kétéves (2021–2022) követéses vizsgálat első mérési pontján 11–12 éves és 16–17 éves diákok (N 2021 = 305, N 2022 = 290) körében vizsgáltuk, milyen arányban fordul elő körükben adaptív és maladaptív perfekcionista, milyen különbség azonosítható kortársakkal kapcsolatos problémáik megoldásában, bevonva az elemzésbe a szorongást is, mivel ennek szerepe az elkerülő viselkedésben és főként a maladaptív perfekcionizmusban jelentős. Módszer A szociálisprobléma-megoldás jellemzőit a Social Problem-Solving Inventory–Revised (D’Zurilla és mtsai, 2002), az állapot- és a vonásszorongást a State–Trait Anxiety Inventory for Children (Sipos és mtsai, 1978) kérdőívvel vizsgáltuk. A perfekcionizmust az Almost Perfect Scale Revised (Slaney és mtsai, 2001) és az Frost Multidimensiol Perfectionism Scale (Frost és mtsai, 1990) eszközzel tártuk fel, melyekkel együttesen a személyes, a környezettől származó és külön a szülői elvárások, a kételkedés, a hibázástól való félelem, a megfelelés hiányának érzése és a rendezettség, rendszeretet jellemzői azonosíthatók. Eredmények Mindkét évben közel hasonló a nem perfekcionisták, az adaptív és a maladaptív perfekcionisták aránya, mely arányok egy év elteltével nem változtak, és mindkét életkorban a perfekcionisták harmada a maladaptív perfekcionizmus jeleit mutatja. A maladaptív perfekcionistákra jellemző legnagyobb mértékben a negatív problémaorientáció és az elkerülő viselkedés, utóbbi – főként az idősebbeknél – a vonás- és állapotszorongással és a szülői kritikával együtt markáns hatással bír a maladaptív perfekcionista diákok személyes elvárásaira és a megfelelés hiányának érzésére. Következtetések Ezek az eredmények többnyire alátámasztják a külföldi kutatási adatokat, és arra hívják fel a figyelmet, hogy az iskolai nevelés során mindenképpen szükséges a jelenleginél mélyrehatóbban foglalkozni a perfekcionizmus serdülőkori megjelenésével, felismerésével, okaival, alakulásával és következményeivel, megfelelő pedagógiai eszközökkel segíteni az adaptivitás erősödését, illetve kezelése során figyelembe kell venni más területekkel való kapcsolatát. E longitudinális felmérésből is úgy látszik, a maladaptív perfekcionizmusnak a társas problémák nem hatékony megoldásával és a szorongással is egyre szorosabb a kapcsolata serdülőkorban, mely kapcsolatrendszer kevésbé hatékony életvezetést eredményezhet mind társas, mind teljesítményhelyzetekben. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Balogh-Pécsi, Anett AU - Tóth, Edit AU - Kasik, László TI - Social problem-solving, coping strategies and communication among 5 th and 7 th graders JF - INTERNATIONAL JOURNAL OF ADOLESCENCE AND YOUTH J2 - INT J ADOLESC YOUTH VL - 29 PY - 2024 IS - 1 PG - 15 SN - 0267-3843 DO - 10.1080/02673843.2024.2331592 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34753571 ID - 34753571 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Tóth, Edit AU - Szabó, Éva AU - Kasik, László ED - Bajzáth, Angéla ED - Csányi, Kinga ED - Győri, János TI - Mosom kezeim - tanítók gondolkodása az iskolai kudarcról T2 - Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban PB - ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK) CY - Budapest SN - 9789634896111 PY - 2023 SP - 430 EP - 430 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34436159 ID - 34436159 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Fejes, József Balázs AU - Jámbori, Szilvia AU - Kasik, László AU - Vígh, Tibor AU - Gál, Zita TI - Exploring social problem-solving profiles among Hungarian high school and university students JF - HELIYON J2 - HELIYON VL - 9 PY - 2023 IS - 8 PG - 14 SN - 2405-8440 DO - 10.1016/j.heliyon.2023.e18913 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34088557 ID - 34088557 LA - English DB - MTMT ER - TY - BOOK ED - Kasik, László ED - Gál, Zita TI - XIX. Pedagógiai Értékelési Konferencia = 19th Conference on Educational Assessment : PÉK 2023 = CEA 2023. Szeged, 2022. április 20–22 TS - Szeged, 2022. április 20–22 PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola CY - Szeged PY - 2023 SP - 106 SN - 9789633069356 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33773071 ID - 33773071 LA - English DB - MTMT ER -