@article{MTMT:34763120, title = {Friendship Functions in Adolescence: Hungarian Version of the McGill Friendship Questionnaire}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34763120}, author = {Kasik, László and Jámbori, Szilvia and Gál, Zita and Tóth, Edit}, doi = {10.1177/08295735241242591}, journal-iso = {CAN J SCH PSYCHOL}, journal = {CANADIAN JOURNAL OF SCHOOL PSYCHOLOGY}, unique-id = {34763120}, issn = {0829-5735}, abstract = {The aim of the study was to explore same-sex and opposite-sex friendship functions among 12 to 13- and 16 to 17-year-old Hungarian adolescents ( n = 304). To explore perceptions of friendship functions, the McGill Friendship Questionnaire (MFQ, 30 items, 6 factors: stimulating companionship, help, intimacy, reliable alliance, self-validation, emotional security) was used. The confirmatory factor analysis did not support the theoretical structure of MFQ. Based on the exploratory factor analysis, the 26-item Hungarian version of MFQ can be used to measure adolescents (the original 6 factors were retained). The internal reliability indices of the MFQ versions (same and opposite sex) were adequate (Cronbach’s α: .69–.88). The results only partially confirmed the age and gender hypotheses. Based on the results, the older students are more likely to acknowledge the achievements and positives of a friend for both same-sex and opposite-sex friends, as well as intimacy for opposite-sex friends. Also among older students, we identified several significant gender differences: for girls, all features of friendship were more important, except self-validation in same-sex friendship. In the opposite-sex relationship, only stimulating companionship and reliable alliance are more important for girls. The results raise the possibility that friendship functions build on and reinforce each other with age.}, year = {2024}, eissn = {2154-3984}, orcid-numbers = {Kasik, László/0000-0001-5725-5264; Gál, Zita/0000-0001-9676-3114; Tóth, Edit/0000-0001-9281-5730} } @article{MTMT:34760728, title = {A szociálisprobléma-megoldás és a szorongás jellemzői perfekcionista és nem perfekcionista serdülők körében – egy longitudinális vizsgálat eredményei}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34760728}, author = {Kasik, László and Gál, Zita}, doi = {10.1556/0016.2023.00033}, journal-iso = {M PSZICH SZLE}, journal = {MAGYAR PSZICHOLÓGIAI SZEMLE}, volume = {79}, unique-id = {34760728}, issn = {0025-0279}, abstract = {Háttér és célkitűzések A maladaptív perfekcionizmussal jellemzett serdülők szociálisprobléma-megoldásának egyik igen fontos jellemzője a problémához való negatív viszonyulás, illetve a problémahelyzetből való minél gyorsabb kilépés, ha úgy érzékelik, megoldásuk nem felel meg maximálisan az általuk vagy a környezetük által megfogalmazott elvárásoknak. A kétéves (2021–2022) követéses vizsgálat első mérési pontján 11–12 éves és 16–17 éves diákok (N 2021 = 305, N 2022 = 290) körében vizsgáltuk, milyen arányban fordul elő körükben adaptív és maladaptív perfekcionista, milyen különbség azonosítható kortársakkal kapcsolatos problémáik megoldásában, bevonva az elemzésbe a szorongást is, mivel ennek szerepe az elkerülő viselkedésben és főként a maladaptív perfekcionizmusban jelentős. Módszer A szociálisprobléma-megoldás jellemzőit a Social Problem-Solving Inventory–Revised (D’Zurilla és mtsai, 2002), az állapot- és a vonásszorongást a State–Trait Anxiety Inventory for Children (Sipos és mtsai, 1978) kérdőívvel vizsgáltuk. A perfekcionizmust az Almost Perfect Scale Revised (Slaney és mtsai, 2001) és az Frost Multidimensiol Perfectionism Scale (Frost és mtsai, 1990) eszközzel tártuk fel, melyekkel együttesen a személyes, a környezettől származó és külön a szülői elvárások, a kételkedés, a hibázástól való félelem, a megfelelés hiányának érzése és a rendezettség, rendszeretet jellemzői azonosíthatók. Eredmények Mindkét évben közel hasonló a nem perfekcionisták, az adaptív és a maladaptív perfekcionisták aránya, mely arányok egy év elteltével nem változtak, és mindkét életkorban a perfekcionisták harmada a maladaptív perfekcionizmus jeleit mutatja. A maladaptív perfekcionistákra jellemző legnagyobb mértékben a negatív problémaorientáció és az elkerülő viselkedés, utóbbi – főként az idősebbeknél – a vonás- és állapotszorongással és a szülői kritikával együtt markáns hatással bír a maladaptív perfekcionista diákok személyes elvárásaira és a megfelelés hiányának érzésére. Következtetések Ezek az eredmények többnyire alátámasztják a külföldi kutatási adatokat, és arra hívják fel a figyelmet, hogy az iskolai nevelés során mindenképpen szükséges a jelenleginél mélyrehatóbban foglalkozni a perfekcionizmus serdülőkori megjelenésével, felismerésével, okaival, alakulásával és következményeivel, megfelelő pedagógiai eszközökkel segíteni az adaptivitás erősödését, illetve kezelése során figyelembe kell venni más területekkel való kapcsolatát. E longitudinális felmérésből is úgy látszik, a maladaptív perfekcionizmusnak a társas problémák nem hatékony megoldásával és a szorongással is egyre szorosabb a kapcsolata serdülőkorban, mely kapcsolatrendszer kevésbé hatékony életvezetést eredményezhet mind társas, mind teljesítményhelyzetekben.}, year = {2024}, eissn = {1588-2799}, pages = {43-71}, orcid-numbers = {Kasik, László/0000-0001-5725-5264; Gál, Zita/0000-0001-9676-3114} } @article{MTMT:34753571, title = {Social problem-solving, coping strategies and communication among 5 th and 7 th graders}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34753571}, author = {Balogh-Pécsi, Anett and Tóth, Edit and Kasik, László}, doi = {10.1080/02673843.2024.2331592}, journal-iso = {INT J ADOLESC YOUTH}, journal = {INTERNATIONAL JOURNAL OF ADOLESCENCE AND YOUTH}, volume = {29}, unique-id = {34753571}, issn = {0267-3843}, year = {2024}, eissn = {2164-4527}, orcid-numbers = {Tóth, Edit/0000-0001-9281-5730; Kasik, László/0000-0001-5725-5264} } @{MTMT:34436159, title = {Mosom kezeim - tanítók gondolkodása az iskolai kudarcról}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34436159}, author = {Tóth, Edit and Szabó, Éva and Kasik, László}, booktitle = {Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban}, unique-id = {34436159}, year = {2023}, pages = {430-430}, orcid-numbers = {Tóth, Edit/0000-0001-9281-5730; Szabó, Éva/0000-0001-7804-5549; Kasik, László/0000-0001-5725-5264} } @article{MTMT:34088557, title = {Exploring social problem-solving profiles among Hungarian high school and university students}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34088557}, author = {Fejes, József Balázs and Jámbori, Szilvia and Kasik, László and Vígh, Tibor and Gál, Zita}, doi = {10.1016/j.heliyon.2023.e18913}, journal-iso = {HELIYON}, journal = {HELIYON}, volume = {9}, unique-id = {34088557}, year = {2023}, eissn = {2405-8440}, orcid-numbers = {Fejes, József Balázs/0000-0003-3777-415X; Kasik, László/0000-0001-5725-5264; Vígh, Tibor/0000-0002-7201-9187; Gál, Zita/0000-0001-9676-3114} } @book{MTMT:33773071, title = {XIX. Pedagógiai Értékelési Konferencia = 19th Conference on Educational Assessment : PÉK 2023 = CEA 2023. Szeged, 2022. április 20–22}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33773071}, isbn = {9789633069356}, editor = {Kasik, László and Gál, Zita}, publisher = {SZTE Neveléstudományi Doktori Iskola}, unique-id = {33773071}, year = {2023}, orcid-numbers = {Kasik, László/0000-0001-5725-5264; Gál, Zita/0000-0001-9676-3114} } @article{MTMT:32845227, title = {The characteristics of social problem-solving among Palestinian adolescents}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32845227}, author = {Aburezeq, Khalil and Kasik, László}, doi = {10.1556/063.2022.00130}, journal-iso = {HERJ}, journal = {HUNGARIAN EDUCATIONAL RESEARCH JOURNAL (HERJ)}, volume = {13}, unique-id = {32845227}, issn = {2062-9605}, year = {2023}, eissn = {2064-2199}, pages = {155-169}, orcid-numbers = {Kasik, László/0000-0001-5725-5264} } @article{MTMT:33684945, title = {Az iskolai kudarcok tényezői – egy lehetséges preventív modell keretei}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33684945}, author = {Kasik, László and Gál, Zita and Jámbori, Szilvia and Tóth, Edit and Jagodics, Balázs and Szabó, Éva}, doi = {10.17670/MPed.2022.1.3}, journal-iso = {MAGYAR PEDAGÓGIA}, journal = {MAGYAR PEDAGÓGIA}, volume = {122}, unique-id = {33684945}, issn = {0025-0260}, abstract = {Az iskolai kudarcnak (school failure) igen sok értelmezése vált ismertté az elmúlt évtizedekben, melyek nemcsak bővítették e kudarcélmény okainak eredetileg szűk körét, hanem lehetővé tették személyes (kognitív és nem kognitív) és környezeti (családi és iskolai) dimenziók szerinti értelmezését, illetve ezen dimenziók egymásra gyakorolt hatásának vizsgálatát is. A kutatások eredményei rámutattak arra, hogy egy igen komplex jelenségről van szó, melynek egyéni és rendszerszintű kezelése kizárólag e komplexitás figyelembevételével lehet hatékony és eredményes (pl. Berliner, 2009; Herbert, 1996; Keddie, 1973; Petridou & Karagiorgi, 2016;Paksi et al., 2020; Turkheimer et al., 2003).Az elméleti tanulmány célja bemutatni az iskolai kudarc főbb értelmezési kereteit, kiemel-ten azokat, amelyek a társas kontextusban jelentkező kognitív pszichológiai jellemzők mellett hangsúlyosabban foglalkoznak a nem kognitív jellemzőkkel, hiszen egyre több vizsgálati eredmény (pl. Heckman & Rubinstein, 2001; Ibabe, 2016; Paksi et al., 2020) hívja fel a figyelmet e jellemzők kudarcélményben és iskolai lemorzsolódásban (dropping out) játszott szerepére. A tanulmányban ismertetjük az ezen megközelítések mentén általunk kialakított kutatási modellt is, mely alapját képezi egy 2021–2025 között megvalósítandó négyéves longitudinális kutatásnak és fejlesztési munkának általános iskolai (7–14 éves) tanulók és pedagógusaik körében.}, year = {2022}, pages = {3-19}, orcid-numbers = {Kasik, László/0000-0001-5725-5264; Gál, Zita/0000-0001-9676-3114; Tóth, Edit/0000-0001-9281-5730; Jagodics, Balázs/0000-0003-4100-5257; Szabó, Éva/0000-0001-7804-5549} } @article{MTMT:33638094, title = {A szociálisérdek-érvényesítés jellemzői gyermek- és serdülőkorban. a Nagy József-i modell empirikus igazolása és továbbfejlesztése}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33638094}, author = {Kasik, László}, doi = {10.14232/iskkult.2022.11.83}, journal-iso = {ISKOLAKULTÚRA}, journal = {ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA}, volume = {32}, unique-id = {33638094}, issn = {1215-5233}, year = {2022}, eissn = {1588-0818}, pages = {83-97}, orcid-numbers = {Kasik, László/0000-0001-5725-5264} } @{MTMT:33591141, title = {Az iskolai kudarcok vizsgálata – a longitudinális kutatás módszertana}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33591141}, author = {Tóth, Edit and Jámbori, Szilvia and Kasik, László}, booktitle = {21. századi képességek, írásbeliség, esélyegyenlőség}, unique-id = {33591141}, year = {2022}, pages = {102-102}, orcid-numbers = {Tóth, Edit/0000-0001-9281-5730; Kasik, László/0000-0001-5725-5264} }