TY - JOUR AU - Szenczi, Beáta AU - Fejes, József Balázs AU - Vígh, Tibor AU - Hódi, Ágnes AU - Tary, Blanka TI - Javaslatok a szövegértés tantárgyakba ágyazott fejlesztéséhez – az olvasási motiváció támogatása I. JF - ANYANYELV-PEDAGÓGIA J2 - ANYANYELV-PEDAGÓGIA VL - 17 PY - 2024 IS - 1 SP - 5 EP - 21 PG - 17 SN - 2060-0623 DO - 10.21030/anyp.2024.1.1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34822290 ID - 34822290 AB - Annak ellenére, hogy nemzetközi színtéren számos eredményes intervenció és ajánlás elérhető, amelyek az olvasási motiváció erősítését segíthetik, magyar nyelvű, a pedagógiai gyakorlatot támogató útmutatás alig található ebben a témában. Jelen munka célja, hogy ezt a hiányosságot pótolja. A tanulmány első része az olvasási motiváció elméleti alapjait tekinti át, kitér az olvasási motiváció értelmezésére, jelentőségére és az olvasási motivációt támogató fontosabb környezeti tényezőkre. Ezt követően összefoglalja az olvasási motivációt célzó fejlesztőprogramok főbb tanulságait, és részletesen ismerteti a fogalomalapú olvasástanítást (Concept-Oriented Reading Instruction, CORI), amely az egyik legismertebb és számos empirikus kutatás által eredményesnek talált program. A tanulmány második része a nemzetközi szakirodalom alapján javaslatot tesz hét, a mindennapi osztálytermi gyakorlatba beépíthető, olvasási motivációt támogató alapelvre, amelyek megvalósítását gyakorlati ötletekkel is segíti. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Fejes, József Balázs AU - Vígh, Tibor AU - Rausch, Attila AU - Mezei, Tímea AU - Szenczi, Beáta TI - Validation of Hungarian Version of Teacher Responsibility Scale in Pre-Service Teachers JF - SAGE OPEN J2 - SAGE OPEN VL - 14 PY - 2024 IS - 2 SP - 1 EP - 13 PG - 14 SN - 2158-2440 DO - 10.1177/21582440241241916 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34789977 ID - 34789977 AB - Several instruments measure teacher responsibility, but none is available in Hungarian. Thus, this study aimed to adapt a Hungarian version of the Teacher Responsibility Scale (TRS) developed by Lauermann and Karabenick and validate it. The sample was pre-service teachers ( N = 296). The results of exploratory and confirmatory factor analyses supported the hypothesized structure of the Hungarian version of the TRS. The four factors (responsibility for student motivation, student achievement, relationships with students, and teaching) had satisfactory internal consistencies (Cronbach’s alphas = .75–.83), and the test–retest reliability was moderate (intraclass correlation coefficients = .64–.75). Correlation patterns of the TRS with the Teacher Efficacy Scale and the Approaches to Instruction scale confirmed the convergent and divergent validity. Based on these results, the Hungarian version of the TRS is a valid, reliable instrument suitable for use in further research in Hungarian pre-service teachers. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - SZŰCS, NORBERT AU - Fejes, József Balázs AU - MUTIER, USZÁMA TI - AZ ÖNKÉNTESEK SZEREPE A MOTVÁCIÓ TANODÁK MŰKÖDÉSÉBEN JF - ÖNKÉNTES SZEMLE J2 - ÖNKÉNTES SZEMLE VL - 4 PY - 2024 IS - 1 SP - 82 SN - 2786-0620 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34748018 ID - 34748018 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szűcs, Norbert AU - Fejes, József Balázs TI - A tanodák működése és a tanodai önkéntesség keretei JF - ÖNKÉNTES SZEMLE J2 - ÖNKÉNTES SZEMLE VL - 4 PY - 2024 IS - 1 SP - 31 EP - 54 PG - 24 SN - 2786-0620 DO - 10.53585/OnkSzem.2024.1.31-54 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34748005 ID - 34748005 AB - A tanodai önkéntes munka már az első tanodák alapításakor megjelent, és a tanodák számának növekedése, valamint az önkéntesség kultúrájának terjedése miatt napjainkban széles körben azonosítható gyakorlattá vált Magyarországon. E munka célja, hogy áttekintést adjon a tanodák célkitűzéseiről és működéséről annak érdekében, hogy értelmezési keretet kínáljunk a tanodákban és tanoda típusú kezdeményezésekben megvalósuló önkéntesség formáinak és lehetőségeinek a bemutatására. Tanulmányunkban elsőként felvázoljuk a hazai oktatási méltányosság tágabb kontextusát, majd bemutatjuk a tanodák működésének általános jellemzőit. Ezt követően áttekintjük a tanodai önkéntesség kereteit és lehetséges előnyeit, mind a tanodák, mind az önkéntesek szempontjából. Külön kitérünk arra, hogy a pedagógusjelöltek és a segítő hivatásra készülő felsőoktatási hallgatók bevonásának milyen kedvező következményei lehetnek. A téma áttekintését követően egyértelműen kijelenthető, hogy a tanodák szempontjából az önkéntesség jelentős kapacitásnövelő elem. Az önkéntesek munkája segít kompenzálni a tanodák alulfinanszírozott helyzetéből fakadó erőforráshiányt, s lehetőséget ad a program színesítésére, a hiányzó kompetenciák pótlására is. Az önkéntesek számára a tanodai munka hozzájárulhat közösségi élmények és társadalmi felelősségvállalás megéléséhez, a megszerzett tapasztalatok és referenciák pedig pozitív hatást gyakorolhatnak a karrierjükre. Utóbbi szempont miatt a tanodai önkéntesség kiemelten hasznos lehet pedagógusjelöltek és segítő hivatásra készülő hallgatók számára. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Peng, Diya AU - Fejes, József Balázs AU - Vígh, Tibor ED - Tóth, Péter ED - Hegyesi, Dóra TI - The role of student workshops in creating instruments for students: The example of the Teachers’ Feedback Practice Questionnaire T2 - I. Imre Sándor Neveléstudományi Konferencia [1st Imre Sándor International Conference on Pedagogy] PB - Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, Műszaki Pedagógia Tanszék CY - Budapest SN - 9789634219453 PY - 2024 SP - 21 EP - 24 PG - 4 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34737001 ID - 34737001 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Halász, Csenge AU - Fejes, József Balázs TI - Cigány/roma kisebbségekre vonatkozó tévhitek vizsgálata az oktatással összefüggésben tanár szakos hallgatók körében JF - MÓDSZERTANI KÖZLEMÉNYEK (2012)- J2 - MÓDSZERTANI KÖZLEMÉNYEK (2012)- VL - 63 PY - 2023 IS - 3 SP - 23 EP - 39 PG - 17 SN - 2063-3734 DO - 10.14232/modszertani.2023.3.23-39 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34736978 ID - 34736978 AB - A cigány/roma kisebbségek kapcsán számos kulturális tévhit megléte feltételezhető, többek között az oktatással összefüggésben. Kutatásunkban azt vizsgáljuk, hogy a cigány/roma kisebbségek oktatása kapcsán milyen kulturális tévhitekkel rendelkeznek a pedagógusjelöltek. A tévhitek összefonódnak az előítéletekkel, így befolyásolhatják a mindennapi pedagógiai munkát. A jelenlegi tankönyvek alig nyújtanak segítséget a cigány/roma kisebbségek megismerését és a kulturális tévhitek kezelését tekintve, így a pedagógusjelöltek felkészítése kiemelten fontos e területen. Kérdőíves felmérésünkben 319 tanár szakos hallgató vett részt. Likert-skálás állításokkal vizsgáltuk a kulturális tévhitek elfogadottságát. Eredményeink szerint a kérdezettek a cigány/roma gyermekek iskolai sikertelenségét a nem megfelelő otthoni környezetre, kulturális sajátosságokra és a szülők tájékozatlanságára egyaránt visszavezetik. Az iskolai szegregációt magas arányban utasították el. A hallgatók bizonytalanok voltak annak megítélése kapcsán, hogy a kultúra hatást gyakorolhat-e a tanuláshoz való hozzáállásra. Az eredményeink segítséget nyújtanak annak tisztázásához, hogy melyek azok a kulturális tévhitek a cigány/roma kisebbségek oktatása kapcsán, amelyek lebontása különös figyelmet igényel a pedagógusképzésben. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kis, Noémi AU - Fejes, József Balázs TI - Oktatási intervenció – értékes, de ritka jószág JF - MAGYAR PEDAGÓGIA J2 - MAGYAR PEDAGÓGIA VL - 123 PY - 2023 IS - 2 SP - 67 EP - 81 PG - 15 SN - 0025-0260 DO - 10.14232/mped.2023.2.67 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34542784 ID - 34542784 AB - Munkánk célja egy átfogó kép felrajzolása a nemzetközi szakirodalom alapján az oktatás területén végzett intervenciók publikálási trendjeiről, valamint azokról a körülményekről, amelyek e trendeket befolyásolják. Az intervenciók megvalósítása más kutatási megközelítésekhez viszonyítva többleterőforrásokat igényel, feltételezésünk szerint így egyre kevésbé népszerű ezek szervezése. Írásunk áttekinti az oktatási intervenciók jellemzőit, publikálásuk alakulását, majd a beavatkozások szervezésének lehetséges nehézségeit. A beavatkozásokról tudósító publikációk trendjeit vizsgáló munkák egy része abszolút számokat vizsgál, míg egy másik részük a publikációkon belüli relatív arányokat elemzi. Úgy tűnik, bár abszolút értelemben a beavatkozások száma emelkedik (pl. Connolly et al., 2018), a publikációkon belül relatíve egyre kevesebb azon munkák aránya, amelyekben oktatási intervenciók eredményeit közlik (pl. Hsieh et al., 2005). Bár az oktatási intervencióknak több előnye is megfogalmazható, megvalósításuk számos kihívással jellemezhető, amelyek magyarázatot kínálhatnak a beavatkozások csökkenő arányára. Ezek közé tartoznak egyrészről a kutatásmódszertani kihívások, másrészről a társadalmi környezet, amely visszavetheti a kutatók motivációját a beavatkozások szervezése kapcsán, harmadrészről ide sorolhatók a megvalósítást nehezítő finanszírozási és szervezési kihívások. Tanulmányunk egyrészről a beavatkozások szervezésére vonatkozó kutatói döntéseket támogathatja, másrészt a beavatkozások megvalósítását elősegítő kutatástámogatási környezet kialakításához kínálhat támpontokat. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Anongsack, Mahavong AU - Fejes, József Balázs TI - A systematic review of teachers’ perceptions about the learning environment based on achievement goal theory T2 - I. Imre Sándor Neveléstudományi Konferencia - Programfüzet C1 - Budapest PY - 2023 SP - 4 EP - 4 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34424997 ID - 34424997 LA - English DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Peng, Diya AU - Fejes, József Balázs AU - Vígh, Tibor TI - The possible role of student workshops in creating instruments for students – The example of the Teachers’ Feedback Practice Questionnaire T2 - I. Imre Sándor Neveléstudományi Konferencia - Programfüzet C1 - Budapest PY - 2023 SP - 9 EP - 9 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34424994 ID - 34424994 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Fejes, József Balázs AU - Őze, Fanni ED - Bajzáth, Angéla ED - Csányi, Kinga ED - Győri, János TI - Tanári nézetek a társas összehasonlítás motivációs hatásáról a célelmélet alapján T2 - Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban PB - ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK) CY - Budapest SN - 9789634896111 PY - 2023 SP - 283 EP - 283 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34424993 ID - 34424993 LA - Hungarian DB - MTMT ER -