TY - GEN AU - Fekete, Judit Diána AU - Jouin, M AU - Eklicsné Lepenye, Katalin AU - Pótó, Zsuzsanna AU - Hainselin, M TI - Positive outcomes of implementing applied theatrical improvisation in communication trainings/ workshops for healthcare students in two European countries: a comparative study PY - 2024 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34803121 ID - 34803121 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Herold, Márton AU - Kovács, Gyöngyvér X. AU - Herold, Róbert AU - Pótó, Zsuzsanna AU - Fekete, Judit Diána AU - Varga, Eszter AU - Hajnal, András Sándor AU - Csulak, Timea AU - Pethő, Borbála AU - Hebling, Dóra AU - Albert, Noémi AU - Tényi, Tamás TI - Patients with chronic bipolar disorder show impairments in interpreting literary fiction - A preliminary explorative study with the short story task JF - JOURNAL OF PSYCHIATRIC RESEARCH J2 - J PSYCHIATR RES VL - 171 PY - 2024 SP - 238 EP - 245 PG - 8 SN - 0022-3956 DO - 10.1016/j.jpsychires.2024.01.022 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34548994 ID - 34548994 N1 - Funding Agency and Grant Number: FIKP IV project; TNIL project Funding text: The authors are supported by the FIKP IV and the TNIL projects LA - English DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Fekete, Judit Diána AU - Pótó, Zsuzsanna AU - Fekete, Sándor AU - Eklicsné Lepenye, Katalin TI - A NEW WAY TO DEVELOP SKILLS THROUGH MEDICAL IMPROVISATION IN HEALTH COMMUNICATION TRAININGS PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34815596 ID - 34815596 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Hartungné Somlai, Eszter AU - Pótó, Zsuzsanna AU - Hartung, István AU - Birkás, Béla AU - Deutsch, Krisztina ED - Dinnyés, Katalin Julianna TI - Az egészségtudomány területén tanuló hallgatók megküzdési stratégiáinak összefüggései a tanulási motiváció és mentálhigiénés tényezők függvényében T2 - VIII. Ifjú Pszichológiai és Neveléstudományi Kutatók Országos Konferenciája Absztraktkötet PB - Doktoranduszok Országos Szövetsége (DOSZ) CY - Budapest SN - 9786156457356 PY - 2023 SP - 33 EP - 33 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34407023 ID - 34407023 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Pótó, Zsuzsanna AU - Füzesi, Zsuzsanna AU - Varga, Zsuzsanna TI - GAP analysis, gap matrix PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34375297 ID - 34375297 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kovács, Gy. X. AU - Tényi, Tamás AU - Pótó, Zsuzsanna AU - Herold, Róbert AU - Fekete, Judit Diána AU - Herold, Márton TI - Egy új módszer mentalizációs deficit vizsgálatára bipoláris I. betegeknél JF - PSYCHIATRIA HUNGARICA J2 - PSYCHIATRIA HUNG VL - 38 PY - 2023 IS - Suppl. 1 SP - 102 EP - 102 PG - 1 SN - 0237-7896 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34134318 ID - 34134318 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Derkács, Evelin Andrea AU - Makai, Alexandra AU - Stocker, M AU - Pótó, Zsuzsanna AU - Prémusz, Viktória AU - Ács, Pongrác TI - Általános testi, lelki egészség, társas kapcsolatok szubjektív megítélése és a sportolás rendszerességének vizsgálata magyar labdarúgók és a labdarúgásban tevékenykedő szakemberek körében a Covid-19 első hullám időszakában JF - MAGYAR SPORTTUDOMÁNYI SZEMLE J2 - M SPORTTUD SZLE VL - 24 PY - 2023 IS - 102 SP - 47 EP - 47 PG - 1 SN - 1586-5428 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33999318 ID - 33999318 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Pótó, Zsuzsanna AU - Veress, R AU - Makai, Alexandra AU - Prémusz, Viktória AU - Dóczi, Tamás TI - A környék sétálhatósága (NEWS) és a fizikai aktivitás közötti kapcsolat JF - MAGYAR SPORTTUDOMÁNYI SZEMLE J2 - M SPORTTUD SZLE VL - 24 PY - 2023 IS - 102 SP - 94 EP - 95 PG - 2 SN - 1586-5428 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33999214 ID - 33999214 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Varga, Zsuzsanna AU - Pótó, Zsuzsanna AU - Csathó, Árpád AU - Füzesi, Zsuzsanna TI - What do patients think about the Hungarian health care system and medical students’ learning outcomes? A cross-sectional study on the patients’ perspective in Hungary JF - BMC MEDICAL EDUCATION J2 - BMC MED EDUC VL - 23 PY - 2023 IS - 1 PG - 9 SN - 1472-6920 DO - 10.1186/s12909-023-04350-w UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33871917 ID - 33871917 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Fekete, Judit Diána AU - Pótó, Zsuzsanna AU - Varga, Eszter AU - Hebling, Dóra AU - Herold, Márton AU - Albert, Noémi AU - Pethő, Borbála AU - Tényi, Tamás AU - Herold, Róbert TI - The effect of reading literary fiction on the Theory of Mind skills among persons with schizophrenia and normal controls JF - FRONTIERS IN PSYCHIATRY J2 - FRONT PSYCHIATRY VL - 14 PY - 2023 PG - 9 SN - 1664-0640 DO - 10.3389/fpsyt.2023.1197677 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33850931 ID - 33850931 AB - Recent research data suggest that theory of mind (ToM) skills may improve after reading literary fiction. However, beside this short term favorable effect, regular long-term reading of literary fiction may also support ToM development or may improve ToM performance. The presence of impaired ToM abilities is well-documented in schizophrenia; however, the role of reading in these deficits is unknown. In the present study our aim was to assess the effect of prior reading experiences on theory of mind performance in patients with schizophrenia, and in healthy controls.ToM assessment was done with the Short Story Task, which is based on the interpretation of a Hemingway short story. After reading the short story, questions were asked in an interview format regarding comprehension, explicit and implicit ToM skills, then comparative analysis of schizophrenia patients was performed (n = 47) and matched to a normal control (n = 48) group concerning deficits of ToM abilities. Participants were also stratified according to their prior reading experiences.Previous reading experience was associated with better comprehension and explicit ToM performance both in patients with schizophrenia, and in healthy controls. However, the explicit ToM performance of patients with prior reading was still weaker compared to healthy controls with reading experiences. Path model analysis revealed that reading had a direct positive effect on ToM, and an indirect effect through improving comprehension.Prior reading experience is associated with better ToM performance not just in healthy controls but also in patients living with schizophrenia. Previous reading experience also improves comprehension, which in turn has a favorable impact on ToM. Our results support the idea that literary fiction reading may have a therapeutic potential in the rehabilitation of schizophrenia. LA - English DB - MTMT ER -