@article{MTMT:34192936, title = {An empirical evaluation of information sharing's impact on profitability; evidence from the solar sector}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34192936}, author = {Csordás, Adrián and Füzesi, István}, doi = {10.7160/aol.2023.150305}, journal-iso = {AGRIS ON-LINE PAPER ECONOM INFORM}, journal = {AGRIS ON-LINE PAPERS IN ECONOMICS AND INFORMATICS}, volume = {15}, unique-id = {34192936}, issn = {1804-1930}, abstract = {The role of online marketing is significant. Businesses strive to maximize their profit, and there are low-budget but efficient digital solutions for this aim. Social media sites are not just a connection point but also a great surface to collect information regarding products and/or companies. Even though these free opportunities are often used, websites are the „classical” standalone digital surfaces used for marketing purposes. SEO (Search Engine Optimization) provides various techniques to improve the companies' websites' SERP (Search Engine Result Page). In addition, it could provide even statistically proven financial benefits. The current study analyzes the SEO’s influence on the financial performance of SMEs in the solar sector. The nationwide study based on the Kruskal-Wallis test revealed the importance of connecting social media sites to the company's website. The proper Social SEO results in significantly higher after-tax profit. Regarding the first contentful paints (first feedback to the browser about the website loading), the Pearson correlation coefficients showed up moderately strong, positive, significant relationships with many financial indicators.}, year = {2023}, pages = {45-56} } @misc{MTMT:34059028, title = {A termelői boltok lehetőségei az élelmiszerek iránti fogyasztói bizalom növelésében. 16th Annual International Conference on Economics and Business CHALLENGES IN THE CARPATHIAN BASIN előadás nemzetközi konferencián}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34059028}, author = {Füzesi, István and Péntek, Ádám and Lengyel, Péter and Csordás, Adrián}, unique-id = {34059028}, year = {2023}, orcid-numbers = {Lengyel, Péter/0000-0003-0737-8586} } @misc{MTMT:34058964, title = {Network analysis of international trade: a bibliographic study. 16th Annual International Conference on Economics and Business CHALLENGES IN THE CARPATHIAN BASIN előadás nemzetközi konferencián}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34058964}, author = {Lengyel, Péter and Füzesi, István and Pancsira, János}, unique-id = {34058964}, abstract = {A nemzetközi kereskedelem egy összetett struktúra, amelyben az országok hálózatban kapcsolódnak egymáshoz, és a két ország közötti kétoldalú kereskedelem nemcsak ezt a két országot érinti, hanem más kereskedelmi partnereket is. A hálózat explicit figyelembevétele új betekintést nyújthat és megkérdőjelezheti a hagyományos kereskedelmi modellek előrejelzéseit, valamint a kereskedelem és a globális kibocsátások közötti kapcsolat megértését. Az elmúlt évtizedekben számos empirikus kutatás foglalkozott a társadalmi-gazdasági rendszerek vizsgálatával a hálózatelemzés módszerének alkalmazásával. A hálózat egy rendszer állapotának matematikai leírása egy adott időpontban csomópontok és kapcsolatok tekintetében. Az a gondolat, hogy egy valós társadalmi-gazdasági rendszer hálózatként írható le nem újkeletű a tudományos irodalomban. A szociológusok a múlt század eleje óta alkalmazzák a szociális hálózatok elemzését az emberek vagy csoportok közötti interakciós minták feltárására. Ez a kutatás a nemzetközi kereskedelem hálózatelemzéséről szóló tudományos szakirodalmak vizsgálatát mutatja be. A kutatás elején négy fő célt fogalmaztunk meg, amelyek a következők: a nemzetközi kereskedelem hálózatelemzésével kapcsolatos tanulmányok megjelenési tendenciájának elemzése, annak megállapítása, hogy a kutatók milyen adatbázisokat és eszközöket használtak, a cikkek milyen folyóiratokban jelentek meg és hogy a szerzők nemzetközi kereskedelem szempontjából mely szegmenseket közelítették meg. Ez a szakirodalmi elemzés azt vizsgálja, hogy milyen megközelítéseket alkalmaztak a terület vonatkozó tanulmányai, lehetővé teszi a jövőbeli kutatások alapjának megteremtését és tisztázta, hogy a tudományos kutatásokban hogyan, milyen módszerek alkalmaztak.}, year = {2023}, orcid-numbers = {Lengyel, Péter/0000-0003-0737-8586} } @article{MTMT:33804394, title = {The Impact of Technophobia on Vertical Farms}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33804394}, author = {Csordás, Adrián and Füzesi, István}, doi = {10.3390/su15097476}, journal-iso = {SUSTAINABILITY-BASEL}, journal = {SUSTAINABILITY}, volume = {15}, unique-id = {33804394}, abstract = {Today’s rapidly changing economic and social environment requires many new and sustainable solutions for the agricultural sector, in particular in terms of achieving higher yields and conserving arable land. However, the latest technologies and innovative ideas could answer these issues and even support a smooth transition into a green economy. The current work studies one of the best solutions—consumer acceptance. Even though vertical farming is relatively widely researched, the potential clients are seldom analysed. The applied systematic literature review (PRISMA) approach revealed various vital characteristics related to the consumers based on academic publications. According to the selected studies’ results, consumers’ adoption of innovative technology is most influenced by prior knowledge of vertical farming and the importance of sustainability. Some studies found further correlations between age and gender regarding adoption, while others did not investigate these or found their role irrelevant. Most consumers found vertical farming “too artificial” and identified this as a major inhibiting factor. However, further investigation has shown that appropriate and informative marketing could significantly increase the understanding of the concept and, through this, the acceptance and widespread practical application of the innovation. In addition, the authors want to use the current work to highlight the unsettled state of vertical management. It can be concluded that new regulations could increase confidence in vertical farming, which could be further supported by the theoretical model developed in this study, thus allowing the creation of a fully traceable product chain.}, year = {2023}, eissn = {2071-1050}, orcid-numbers = {Csordás, Adrián/0000-0002-9415-2157} } @article{MTMT:34125352, title = {A precíziós betakarítás üzemszervezésének technológia és gazdaságossági kérdései}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34125352}, author = {Sulyok, Dénes Zsolt and Füzesi, István and Czakó, Iván}, journal-iso = {ACTA AGRON ÓVÁR}, journal = {ACTA AGRONOMICA ÓVÁRIENSIS}, volume = {63}, unique-id = {34125352}, issn = {1416-647X}, year = {2022}, eissn = {2498-907X}, pages = {47-71} } @CONFERENCE{MTMT:34052275, title = {A magyar húsipari vállalkozások versenyképességét növelő informatikai megoldások elemzése}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34052275}, author = {Lengyel, Péter and Felföldi, János and Füzesi, István}, booktitle = {OGIK’2022 Országos Gazdaságinformatikai Konferencia}, unique-id = {34052275}, year = {2022}, pages = {38}, orcid-numbers = {Lengyel, Péter/0000-0003-0737-8586} } @CONFERENCE{MTMT:34052274, title = {A digitális marketingeszközök alkalmazása az élelmiszeripari rövid ellátási láncok szereplőinél}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34052274}, author = {Füzesi, István and Pancsira, János and Csordás, Adrián and Lengyel, Péter}, booktitle = {OGIK’2022 Országos Gazdaságinformatikai Konferencia}, unique-id = {34052274}, year = {2022}, pages = {37-38}, orcid-numbers = {Lengyel, Péter/0000-0003-0737-8586} } @inproceedings{MTMT:33101170, title = {ANALYSIS OF THE DEVELOPMENT OF IT SOLUTIONS TO INCREASE THE COMPETITIVENESS OF HUNGARIAN MEAT ENTERPRISES}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33101170}, author = {Füzesi, István and Lengyel, Péter}, booktitle = {Green Deal - Future Perspectives}, unique-id = {33101170}, year = {2022}, pages = {29-36}, orcid-numbers = {Lengyel, Péter/0000-0003-0737-8586} } @article{MTMT:33026770, title = {Who Prefers Regional Products? A Systematic Literature Review of Consumer Characteristics and Attitudes in Short Food Supply Chains}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33026770}, author = {Csordás, Adrián and Lengyel, Péter and Füzesi, István}, doi = {10.3390/su14158990}, journal-iso = {SUSTAINABILITY-BASEL}, journal = {SUSTAINABILITY}, volume = {14}, unique-id = {33026770}, year = {2022}, eissn = {2071-1050}, orcid-numbers = {Lengyel, Péter/0000-0003-0737-8586} } @article{MTMT:32947291, title = {The Potential of Digital Marketing Tools to Develop the Innovative SFSC Players’ Business Models}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32947291}, author = {Csordás, Adrián and Pancsira, János and Lengyel, Péter and Füzesi, István and Felföldi, János}, doi = {10.3390/joitmc8030122}, journal-iso = {J OPEN INNOV}, journal = {JOURNAL OF OPEN INNOVATION: TECHNOLOGY MARKET AND COMPLEXITY}, volume = {8}, unique-id = {32947291}, year = {2022}, eissn = {2199-8531}, pages = {122}, orcid-numbers = {Lengyel, Péter/0000-0003-0737-8586; Felföldi, János/0000-0002-3895-6636} }