@article{MTMT:34642755, title = {A szociális területen tanuló felsőoktatási hallgatók életpálya tervei egy kelet-magyarországi pilotkutatás tükrében.}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34642755}, author = {Mohácsi, Márta}, journal-iso = {METSZETEK (DEBRECEN)}, journal = {METSZETEK - TÁRSADALOMTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT}, volume = {12}, unique-id = {34642755}, year = {2024}, eissn = {2063-6415}, pages = {71-93} } @{MTMT:34151002, title = {A magyar topvállalkozások vezetői magatartásmintái a 2019-2021 közötti időszakban: Vajon számít-e az életciklus?}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34151002}, author = {Mohácsi, Márta}, booktitle = {Fenntarthatóság és ellenállóképesség. Programfüzet és Absztraktkötet = Sustainability and Resilience. Program and Book of Abstract}, unique-id = {34151002}, year = {2023}, pages = {83} } @article{MTMT:34133627, title = {Career and Family Plans of Higher Education Students as Risk Factors for their future employers’ HR Management}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34133627}, author = {Mohácsi, Márta and Fényes, Hajnalka}, doi = {10.58423/2786-6742/2023-3-140-157}, journal-iso = {ACTA ACAD BEREGSAS ECON}, journal = {ACTA ACADEMIAE BEREGSASIENSIS-ECONOMICS}, volume = {3}, unique-id = {34133627}, issn = {2786-6734}, abstract = {This paper deals with higher education students’ career and family plans based on a quantitative pilot research conducted among students studying social sciences at a research university in Eastern Hungary. According to one type of career models, namely the self-directed, protean career concept, organisations should adapt to employees’ own career interpretation, values, and attitudes, furthermore, according to the Kaleidoscope Career Model, individuals nowadays adapt their careers to their life stages. Due to this, this paper deals with students’ family plans besides their career plans. The novelty of the research is that it examines the plans of Hungarian students studying in a specific field (social sciences) and analyzes their career and family plans in parallel. The research inestigates what family and career mean to students, what influences these, whether family or career is more important to students, how students time these, and to what extent they consider these to be compatible. Research methods include descriptive statistics, bivariate analysis, and exploratory factor analysis. The results show that career goals often preceded family goals and, in accordance with traditional gender roles, career was slightly more important for male students than for female students. According to the factor analysis, students found it the most important to meet their own expectations. Furthermore, many students, especially females, interpreted career as a form of self-fulfilment. These results are in line with modern career models (the self-directed, protean career concept and the Kaleidoscope Career Model). An important implication of the research for prospective employers is the need to adapt their HR strategies to young people’s family and career plans. The research also highlights that students’ career goals are already emphasised during the studies, so employers should strengthen cooperation with universities to support students in acquiring professional experience during their studies to help them achieve their career goals.}, year = {2023}, eissn = {2786-6742}, pages = {140-157} } @article{MTMT:34126700, title = {Magyarországi fiatalok fizetett és önkéntes munkavállalása a kulturális, az anyagi és a kapcsolati tőkéjük tükrében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34126700}, author = {Fényes, Hajnalka and Mohácsi, Márta}, doi = {10.53585/OnkSzem.2023.3.31-54}, journal-iso = {ÖNKÉNTES SZEMLE}, journal = {ÖNKÉNTES SZEMLE}, volume = {3}, unique-id = {34126700}, abstract = {Tanulmányunk fő kutatási kérdése, hogy milyen összefüggések mutathatók ki a fiatalok társadalmi háttere és fizetett, valamint önkéntes munkavégzése között. A fiatalok társadalmi háttérét, Bourdieu nyomán, a három tőkefajtával operacionalizáltuk. Kulturális erőforrásaikat a kérdezett és szülei iskolai végzettségével, valamint a fiatal magaskultúra-fogyasztásából képzett indexszel mértük. Vizsgáltuk továbbá a demográfiai háttérben lévő különbségeket a kérdezett neme és kora szerint. Markos nyomán teszteltük azt a hipotézist, hogy az önkéntes fiatalok társadalmi-gazdasági háttere kedvezőbb, és inkább azok a fiatalok kénytelenek fizetett munkát vállalni, akik kedvezőtlenebb társadalmi-gazdasági háttérrel rendelkeznek. Kocsis alapján azt vizsgáltuk meg, hogy vajon a fizetett munkát végzők szüleinek csak az intézményesült kulturális tőkéje alacsonyabb-e, vagy az anyagi hátterük is kedvezőtlenebb. A nemzetközi- és hazai szakirodalom szerint, egyfelől egyre több fiatal végez fizetett munkát tanulmányai mellett, másfelől önkéntes munkavégzésük aránya is emelkedik a közép- és kelet-európai térségben. Másodadatelemzésünk a Magyar Ifjúság Kutatás 2020 alapján készült, ahol 15-29 éves magyarországi fiatalok alkották a 2000 fős reprezentatív mintát. Logisztikus regressziós eredményeink szerint tanulás mellett fizetett munkát inkább a férfiak és az idősebbek, míg önkéntes munkát a nők és a fiatalabbak végeztek. A kulturális tőkét tekintve, a diplomások és az egyetemisták mindkét munkaformában nagyobb arányban aktívak. Emellett a fizetett munka inkább a nem diplomás apák gyermekeire jellemző, míg az önkéntes munkavállalásra nem hat a szülők végzettsége. A saját kulturális fogyasztás, hipotézisünkkel összhangban, kis mértékben, de mindkét munkafajta vállalásának esélyét növelte. További eredményeink szerint a fizetett munkavállalók inkább a vidéki lakosokra, az önkéntes munkavállalás pedig inkább a városi lakosokra volt jellemző. Az anyagi tőkét tekintve a fizetett munkavégzésének esélye nagyobb, ha a fiatal külön kasszán él a szüleitől, az önkéntes munkavégzésé pedig akkor, ha a család szubjektív anyagi helyzete kedvezőbb. Összességében, eredményeink segíthetnek abban, hogy a tanulás melletti fizetett munkákat kínáló munkáltatók és az önkénteseket foglalkoztató szervezetek jobban be tudják azonosítani potenciális célcsoportjaikat.}, year = {2023}, eissn = {2786-0620}, pages = {31-54} } @misc{MTMT:33706321, title = {Az Adizes-modellhez igazított benchmark-elemzés az agrárszektorban.}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33706321}, author = {Mohácsi, Márta}, unique-id = {33706321}, year = {2023} } @article{MTMT:33704842, title = {Socio-demographic Background and Career Consciousness of Students in Agricultural Higher Education in Eastern Hungary}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33704842}, author = {Mohácsi, Márta and Fényes, Hajnalka}, doi = {10.2478/auseur-2022-0011}, journal-iso = {ACTA UNIV SAP EUR REGI STUD}, journal = {ACTA UNIVERSITATIS SAPIENTIAE EUROPEAN AND REGIONAL STUDIES}, volume = {22}, unique-id = {33704842}, issn = {2066-639X}, abstract = {In this study, we compare the socio-demographic background of Hungarian higher education students in the field of agriculture with that of students in other fields, and we also examine students’ career consciousness based on data from a large-sample survey conducted in Eastern Hungary in 2019. We found that in the field of agriculture 63.6% of the students were male and 64. 8% came from smaller settlements, which may be explained by the nature of the agricultural field. Regarding career consciousness, we found that while agricultural students come to higher education with the hope of obtaining a well-paying, high-prestige job, they usually do not engage in career-oriented activities and achievements during their studies.}, year = {2022}, eissn = {2068-7583}, pages = {90-105} } @{MTMT:33209332, title = {Az agrár-felsőoktatásban tanuló hallgatók karriertudatossága.}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33209332}, author = {Mohácsi, Márta and Fényes, Hajnalka}, booktitle = {Agrár-felsőoktatás, agrárgazdasági elemzések.}, unique-id = {33209332}, year = {2022}, pages = {31-45} } @book{MTMT:33209285, title = {Agrár-felsőoktatás, agrárgazdasági elemzések.}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33209285}, isbn = {9789636150266}, editor = {Mohácsi, Márta}, publisher = {Debreceni Egyetemi Kiadó}, unique-id = {33209285}, year = {2022} } @article{MTMT:33069409, title = {Az önkéntesség karrierépítő szerepe a felsőoktatásban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33069409}, author = {Fényes, Hajnalka and Mohácsi, Márta}, doi = {10.18392/metsz/2022/1/9}, journal-iso = {METSZETEK (DEBRECEN)}, journal = {METSZETEK - TÁRSADALOMTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT}, volume = {11}, unique-id = {33069409}, year = {2022}, eissn = {2063-6415}, pages = {146-160} } @misc{MTMT:32834805, title = {Az agrárképzési területen tanuló felsőoktatási hallgatók szocio-demográfiai háttere és karriertudatossága egy kelet-magyarországi nagymintás kutatás tükrében.}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32834805}, author = {Mohácsi, Márta}, unique-id = {32834805}, year = {2022} }