TY - JOUR AU - Ghazvini, Narges AU - Hamar, Pál AU - Soós, István TI - Relationship between Intrinsic Motivational Climate of PE lessons and physical activity levels of high school female students in Iran JF - MAGYAR SPORTTUDOMÁNYI SZEMLE J2 - M SPORTTUD SZLE VL - 25 PY - 2024 IS - 1 (107) SP - 3 EP - 13 PG - 11 SN - 1586-5428 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34768147 ID - 34768147 LA - English DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Borosán, Lívia AU - Cserny, Ákos AU - Budainé Csepela, Yvette AU - Soós, István AU - Hamar, Pál TI - A fekete pedagógia megjelenési formái a Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem hallgatóinak vizsgálata alapján PY - 2024 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34743871 ID - 34743871 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Csordás-Makszin, Ágnes AU - Karsai, István AU - Hamar, Pál AU - Soós, István TI - A Tanítási Környezetet (TE) és a Tanári Oktatási Hatásrendszert (TASCQ) vizsgáló kérdőívek magyar nyelvű adaptációja kelet-közép-európai mintán JF - MAGYAR PEDAGÓGIA J2 - MAGYAR PEDAGÓGIA VL - 123 PY - 2023 IS - 2 SP - 51 EP - 66 PG - 16 SN - 0025-0260 DO - 10.14232/mped.2023.2.51 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34542782 ID - 34542782 AB - Vizsgálatunk tárgyát az oktatási stratégiákat kiváltó előzmények megismeréséhez alkalmazható Tanítási Környezetet (TE) és a Tanári Oktatási Hatásrendszert (TASCQ) vizsgáló angol nyelvterületeken alkalmazott kérdőívek magyar nyelvre történő adaptálása és pszichometriai elemzése képezte. Adatokat Kelet-Közép-Európában Szlovákia, Románia, Szerbia és Magyarország területén élő magyar ajkú testnevelő tanárok bevonásával gyűjtöttünk. A felmért adatokkal a pedagógusok köznevelésben tapasztalt tanítási környezetét és az önmeghatározás elméletben (Deci & Ryan, 2000) megnevezett motivációs stratégiák kialakításának hátterét kívántuk megismerni. A tanítási környezetben három területet vizsgáltunk: a tanóra időkorlátja, az iskolamenedzsment általi nyomás és az intézményben történő szakmai fejlődés lehetősége (Taylor, Ntoumanis & Standage, 2008). Az önmeghatározás elmélet három, a tanárok viselkedésén keresztül testet öltő, fő motivációs stratégiát határoz meg (autonómiatámogatás, struktúra és személyes odafigyelés). 2018 és 2021 között 376 testnevelő tanár (195 nő, 181 férfi) töltötte ki a Tanítási Környezet (Taylor, Ntoumanis & Standage, 2008), valamint a Tanár Oktatási Hatásrendszere (TASCQ – Belmont, Skinner, Wellborn és Connel, 1988) kérdőívet. A megerősítő faktoranalízis eredményei alapján az eredti Tanítási Környezet kérdőív faktorszerkezetét módosítottuk, illetve a kérdéssort két itemmel lerövidítettük. Így a módosítások után az illeszkedési mutatók: χ2TE-H= 95,70, az χ2/dfTE-H=2,33; CFITE-H=0,96; RMSEATE-H =0,06; IFITE-H=0,96. A belső konzisztencia - Cronbach α - értékei 0,66 és 0,85 között változnak, ekképpen megfelelnek az elvárt kritériumoknak. A Tanár Oktatási Hatásrendszere kérdőív faktorain nem változtattunk, viszont annak érdekében, hogy az illeszkedési mutatók elérjék a megkívánt értékeket, az eredeti angol nyelvű változatot nyolc itemmel csökkentettük. Így az illeszkedési mutatók: χ2TASCQ-H=44,18; χ2/dfTASCQ-H=2,59; CFITASCQ-H=0,96; RMSEATASCQ-H=0,06; IFITASCQ-H=0,96. Ebben a kérdőívben a belső konzisztencia értékei 0,66 és 0,73 között változnak, ami szintén megfelel az elvárt kritériumoknak. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Soós, István AU - Ling, J. AU - Ghazvini, N. AU - Hamar, Pál AU - Uvacsek, Martina ED - Pavol, Cech ED - Jaroslav, Sucka TI - Challenges for Promoting Health-related Physical Activity in the V4 Countries : a Comparative Study based on the Global Matrix 4.0 results T2 - ISC Diagnostics in Sport 2023 PB - University of Prešov CY - Presov SN - 9788055531779 PY - 2023 SP - 29 EP - 30 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34393656 ID - 34393656 LA - English DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Karwamba, Michubu Jonah AU - Soós, István AU - Hamar, Pál TI - The Extent of Application of Technology in Teaching of Physical Education in International Schools in Kenya T2 - 52. MOZGÁSBIOLÓGIAI KONFERENCIA - Program és előadáskivonatok PB - Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem C1 - Budapest PY - 2023 SP - 55 EP - 56 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34344934 ID - 34344934 LA - English DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Ghazvini, Narges AU - Hamar, Pál AU - Soós, István TI - Relationship between Intrinsic Motivational Climate of PE lessons and Physical Activity of high school students in Hungary T2 - 52. MOZGÁSBIOLÓGIAI KONFERENCIA - Program és előadáskivonatok PB - Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem C1 - Budapest PY - 2023 SP - 52 EP - 53 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34344864 ID - 34344864 LA - English DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Csordás-Makszin, Ágnes AU - Karsai, István AU - Hamar, Pál AU - Soós, István TI - A Testnevelő tanári környezetet és oktatási stratégiákat vizsgáló kérdőívek magyar nyelvű adaptációja T2 - 52. MOZGÁSBIOLÓGIAI KONFERENCIA - Program és előadáskivonatok PB - Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem C1 - Budapest PY - 2023 SP - 44 EP - 45 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34344761 ID - 34344761 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Hamar, Pál TI - A honvédelmi nevelés és az iskolai testnevelés közös értékkészlete T2 - 52. MOZGÁSBIOLÓGIAI KONFERENCIA - Program és előadáskivonatok PB - Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem C1 - Budapest PY - 2023 SP - 43 EP - 44 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34344740 ID - 34344740 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Borosán, Lívia AU - Budainé Csepela, Yvette AU - Hamar, Pál TI - A Pályaszocializációs gyakorlat tantárgy bevezetésének tapasztalatai a Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetemen T2 - 52. MOZGÁSBIOLÓGIAI KONFERENCIA - Program és előadáskivonatok PB - Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem C1 - Budapest PY - 2023 SP - 40 EP - 41 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34344724 ID - 34344724 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Soós, István AU - Ozsváth, Károly AU - Hamar, Pál AU - Farkas, Judit AU - Szekeres, Diána TI - A személyes és társadalmi felelősségvállalás tanítása, mint bullying prevenciós stratégia a testnevelésben és a sportban T2 - 52. MOZGÁSBIOLÓGIAI KONFERENCIA - Program és előadáskivonatok PB - Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem C1 - Budapest PY - 2023 SP - 25 EP - 27 PG - 3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34344630 ID - 34344630 N1 - TKP2021-NKTA-55 LA - Hungarian DB - MTMT ER -