TY - GEN AU - Csehné Papp, Imola TI - Regionális kihívások, trendek a hazai munkaerőpiacon, konferencia plenáris előadás, Modern munkaerőpiaci kihívások Konferencia 2024, ELTE Gazdaságtudományi Kar, 2024. április 2. PY - 2024 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34825334 ID - 34825334 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Csehné Papp, Imola TI - Empirikus eredmények a hallgatók oktatási formákkal kapcsolatos attitűdjéről a társadalomtudományi tantárgyak esetében, konferencia előadás, Felsőoktatás-pedagógiai Konferencia 2023, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, 2023. október 25., PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34825321 ID - 34825321 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Csehné Papp, Imola TI - Geopolitikai dilemmák, konferencia plenáris előadás Taylor Gazdálkodás és Szervezéstudományi Konferencia, Szeged, 2023. november 24. PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34825253 ID - 34825253 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Kispál-Podrácz, Gyöngyi AU - Csehné Papp, Imola TI - A nem formális tanulás eszközeinek lehetőségei és hatékonysága a felsőoktatásban PY - 2023 SP - - UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34765360 ID - 34765360 N1 - https://fti.ppk.elte.hu/dstore/document/9144/program_HUN_honlapra.pdf AB - https://fti.ppk.elte.hu/dstore/document/9144/program_HUN_honlapra.pdf LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Csehné Papp, Imola AU - Molnár, Csilla AU - Juhász, Tímea TI - Soft skills of business students in relation to higher education internships JF - PROBLEMS AND PERSPECTIVES IN MANAGEMENT J2 - PROBLEMS AND PERSPECTIVES IN MANAGEMENT VL - 21 PY - 2023 IS - 4 SP - 113 EP - 126 PG - 14 SN - 1727-7051 DO - 10.21511/ppm.21(4).2023.09 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34204743 ID - 34204743 AB - University internship is the transition between higher education and the labor market. The study was motivated by the fact that research on the effectiveness of internships is on the rise in many countries but is less widespread in Hungary, especially from the students’ perspective. The aim is to determine how students in business education choose a workplace for their internship, whether they consider their own employability or the management aspects of the workplace. The questionnaire was conducted in Budapest, Hungary, covering covering higher education institutions of economics (7 in total), with 406 participants. The focus is to build a model of the interaction between different variables: the development of students’ skills at the university, the specific internship placement, and the desirable work students would like to do during their internship. The results show no correlation between the type of skills students develop during their studies and the type of work they want to do during their internship. Moreover, the correlation between the soft skills they develop at work and those they acquire at university is only coincidental, therefore not supporting their employability. These results can be important for workplace management to effectively lead and inspire their teams, manage conflict, and communicate. The study offers implications for education policy, i.e., recommendations for changes to output requirements, which will also allow for developing training structures that are more responsive to employer needs. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Molnár, Csilla AU - Csehné Papp, Imola TI - Review of human resource management practices supporting the development of employee wellbeing JF - ÚJ MUNKAÜGYI SZEMLE J2 - ÚJ MUNKAÜGYI SZEMLE VL - 4 PY - 2023 IS - 3 SP - 14 EP - 29 PG - 16 SN - 2677-1306 DO - 10.58269/umsz.2023.3.2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34124531 ID - 34124531 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Csehné Papp, Imola AU - Varga, Erika AU - Juhász, Tímea TI - Examining the attitudes towards further education of students in the bachelor training programmes of higher education JF - INTERNATIONAL JOURNAL OF EDUCATIONAL MANAGEMENT J2 - INTERNAT J EDUC MANAGEMENT VL - 37 PY - 2023 IS - 6-7 SP - 1125 EP - 1141 PG - 17 SN - 0951-354X DO - 10.1108/IJEM-07-2022-0246 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34104067 ID - 34104067 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Frányó, Zsófia AU - Csehné Papp, Imola TI - A minőségi felsőoktatási tanulást célzó kutatási irányok: a tanításra/tanulásra fókuszáló tudományosság, az oktatói szakmai fejlődés és az adaptivitás témájának összefüggései JF - OPUS ET EDUCATIO: MUNKA ÉS NEVELÉS J2 - OPUS ET EDUCATIO VL - 10 PY - 2023 IS - 1 (36.) SP - 3 EP - 18 PG - 16 SN - 2064-9908 DO - 10.3311/ope.534 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34063507 ID - 34063507 AB - A kutatás eszköze nemzetközi irodalomáttekintés volt. A kutatás során négy fő kifejezés köré összpontosult a keresés, melyek a következők: (1) Teaching and learning in Higher Education, azaz Tanítás és tanulás a felsőoktatásban, (2) SoTL, azaz Tanításra/tanulásra fókuszáló tudományosság, (3) Academic Development, azaz Oktatói szakmai fejlődés és (4) Adaptive Teaching/Adaptive expertise, azaz Adaptív tanítás/adaptív szakértelem. A keresőszavak alapján felmerült tanulmányokból kiindulva feltérképezésre került a témában releváns kutatók munkássága, valamint a kapcsolódó fogalmak köre is. Míg a négy fő fogalom képezi a tanulmány gerincét, a kapcsolódó témákról egyértelműen, de mértékkel szól, a fókusz megtartása érdekében. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Csehné Papp, Imola AU - Frányó, Zsófia ED - Poór, József ED - Hollósy-Vadász, Gábor János ED - Szabó, Szilvia TI - A COVID-19 karantén hatására történt életmódbeli változások T2 - Megújulás és növekedés a Covid árnyékában PB - Budapesti Metropolitan Egyetem CY - Budapest SN - 9786155459221 T3 - METROPOLITAN SCHOLAR Business, Arts and Culture, ISSN 2786-4413 PY - 2023 SP - 29 EP - 39 PG - 10 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34038582 ID - 34038582 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Dajnoki, Krisztina AU - Poór, József AU - Jarjabka, Ákos AU - Kálmán, Botond Géza AU - Kőműves, Zsolt Sándor AU - Pató Gáborné Szűcs, Beáta AU - Szabó, Katalin AU - Szabó, Szilvia AU - Szeiner, Zsuzsanna AU - Tóth, Arnold AU - Csehné Papp, Imola AU - Kun, András István TI - Characteristics of Crisis Management Measures in the HR Area During the Pandemic in Hungary - Results of a Countrywide Survey of Organizations JF - ACTA POLYTECHNICA HUNGARICA J2 - ACTA POLYTECH HUNG VL - 20 PY - 2023 IS - 7 SP - 193 EP - 210 PG - 18 SN - 1785-8860 DO - 10.12700/APH.20.7.2023.7.11 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34000039 ID - 34000039 AB - The current paper is the second part of the study "Characteristics of Crisis Management Measures in the HR Area During the Pandemic in Hungary – Literature Review and Methodology". Based on two waves of a questionnaire survey conducted during the first and second waves of the COVID-19 pandemic, this article presents prevalent HRM reactions of Hungarian organisations (companies and institutions) and tests if these reactions are connected to the organisation's size (employee headcount and revenue), ownership and sector (main field of activity). The testing is conducted separately on two relatively large non-representative samples (N1 > 300, N2 > 900) employing statistical (rank-correlation, rank-sum, and association) analyses. One of the characteristic changes the pandemic triggered in the companies and institutions is that the functions of HRM have been expanded with new activities (e.g. home office, health protection). The respondents indicated considerable new efforts, especially after the second wave, such as replacing plans, providing new employees, and addressing employees' social problems. Our research also highlighted that smaller SMEs regard it as less important to maintain and operate an active HRM function even during the pandemic. With the increase in organisational size (employee headcount and revenue) home office, the new workplace safety and occupational health measures, the hiring freeze and downsizing are substantially more frequent at larger companies as opposed to smaller ones. We are aware of the fact that the practices applied by a country of 10 million people during the pandemic have no substantial global influence; at the same time, the experiences gained and presented here can expand and diversify the methods and toolkits applied in this area LA - English DB - MTMT ER -