TY - JOUR AU - Bálint, Ágnes TI - Cultural foundations of a mathematician’s thinking: a Psychobiographical exploration of Zoltán Paul Dienes and his cognitive development JF - INTERNATIONAL REVIEW OF PSYCHIATRY J2 - INT REV PSYCHIATR VL - 36 PY - 2024 IS - 1-2 SP - 116 EP - 128 PG - 13 SN - 0954-0261 DO - 10.1080/09540261.2023.2254840 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34133649 ID - 34133649 AB - This psychobiographical study utilises Lev Vygotsky’s sociocultural theory to explore the impact of diverse cultural experiences on the intellectual growth of Zoltán Paul Dienes, a prominent mathematician and theorist of mathematical education. Vygotsky’s sociocultural theory is particularly relevant for understanding the impact of culture on intellectual development. According to Vygotsky, cognitive development is shaped by social and cultural interactions, and the tools and practices of a given culture. The study employs a taxonomy of cognitive tools to categorise the influences young Dienes encountered in Hungary, Austria, France, United Kingdom and elsewhere. By examining the presence and frequency of these tools in his formative years, the research sheds light on the origins of Dienes’s principles in mathematical education. The research enriches psychobiography by integrating sociocultural theory, providing valuable insights into the relationship between culture, cognitive tools, and intellectual growth in knowledgeable individuals. Ultimately, this study contributes to a better comprehension of the origins and principles behind Dienes’s theory of mathematical education. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Fehér, Ágota AU - Bálint, Ágnes ED - Bajzáth, Angéla ED - Csányi, Kinga ED - Győri, János TI - Önképzőköri tehetséggondozás a Debreceni Református Kollégium Gimnáziumának történetében levéltári jegyzőkönyvek alapján T2 - Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban PB - ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK) CY - Budapest SN - 9789634896111 PY - 2023 SP - 282 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34214277 ID - 34214277 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Bálint, Ágnes ED - Dezső, Renáta Anna ED - Orsós, Anna ED - Ács, Marianna ED - Huszár, Zsuzsanna TI - Játék és tanulás T2 - A Kárpát-medencei magyar tannyelvű pedagógusképzés és neveléstudományi kutatás aktuális és történeti tárházának értékei PB - Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Neveléstudományi Intézet CY - Pécs SN - 9789636260194 PY - 2022 SP - 117 EP - 122 PG - 6 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33266871 ID - 33266871 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Fehér, Ágota AU - Bálint, Ágnes TI - Tehetséggondozás a Pécsi Református Kollégiumban régen és most évkönyvek üzenetei nyomán JF - DANUBIUS NOSTER: AZ EÖTVÖS JÓZSEF FŐISKOLA TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA J2 - DANUBIUS NOSTER VL - 10 PY - 2022 IS - 1-2 SP - 43 EP - 62 PG - 20 SN - 2064-1060 DO - 10.55072/DN.2022.1-2.43 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32926650 ID - 32926650 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Fehér, Ágota AU - Bálint, Ágnes AU - Ács, Marianna ED - Fehér, Ágota ED - Mészáros, László TI - Tehetségek kibontakozása a Wolff-féle képességlélektan szemlélete alapján Zákány József pedagógiai rendszerében T2 - "...megtisztítja azt, hogy több gyümölcsöt hozzon" (Jn 15,2) VIII. Keresztény Neveléstudományi Konferencia PB - Apor Vilmos Katolikus Főiskola CY - Vác SN - 9789637306747 PY - 2022 SP - 22 EP - 23 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32797320 ID - 32797320 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Bálint, Ágnes ED - Ábrahám, Gréta ED - Preisendörfer, Tímea ED - Sándor-Schmidt, Barbara TI - Játék és tanulás T2 - KÁRPÁT-MEDENCEI MAGYAR TANNYELVŰ PEDAGÓGUSKÉPZŐK I. KONGRESSZUSA PB - Pécsi Tudományegyetem CY - Pécs SN - 9789634298052 PY - 2021 SP - 13 EP - 13 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32298586 ID - 32298586 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Bálint, Ágnes ED - Claude-Hélène, Mayer ED - Paul, J.P. Fouché ED - Roelf, van Niekerk TI - Variables of a life’s equation. Contribution to Zoltan Paul Dienes’ psychobiography TS - Contribution to Zoltan Paul Dienes’ psychobiography T2 - Psychobiographical illustrations on meaning and identity in sociocultural contexts PB - Palgrave Macmillan CY - London SN - 9783030812386 PY - 2021 SP - 143 EP - 163 PG - 21 DO - 10.1007/978-3-030-81238-6_7 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32124971 ID - 32124971 AB - Zoltan Paul Dienes was a mathematician who developed a theory and practice on how to promote children’s mathematical thinking. In my psychobiographical investigation, I review the most salient cultural contexts he met, applying the Developmental Niche Framework by Super and Harkness. As a child, Dienes was exposed to subsequent contextual changes in terms of countries (Hungary, Austria, France, England), languages (Hungarian, German, French, English), lifestyles (family, progressive and religious schools, communal life), and worldviews (atheism, “Duncanism”, Protestantism, Catholicism). I aim at understanding how the cultural contexts contributed to Dienes’ adult life and to the conceptualization of his theory. I conclude that as an adult he was particularly tolerant of other’s worldviews, cultures, and lifestyles. As a theorist, he was convinced that abstract and concrete structures can be transformed back and forth without loss of identity, parallel to his childhood experience that one can preserve one’s identity despite fundamental contextual changes. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bálint, Ágnes TI - A Télemakhosz-élmény Németh László életművében JF - IRODALMI MAGAZIN J2 - IRODALMI MAGAZIN VL - 9 PY - 2021 IS - 1 SP - 90 EP - 95 PG - 6 SN - 2063-8019 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31952514 ID - 31952514 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bálint, Ágnes TI - A mester-tanítvány kapcsolat eltérő értelmezései Babits Mihály és Németh László feleselő regényeiben JF - FORRÁS: IRODALOM-MŰVÉSZET-TUDOMÁNY J2 - FORRÁS VL - 53 PY - 2021 IS - 4 SP - 45 EP - 55 PG - 10 SN - 0133-056X UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31952485 ID - 31952485 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Bálint, Ágnes ED - Varga, Aranka ED - Andl, Helga ED - Molnár-Kovács, Zsófia TI - Teaching (Foreign) Language to Chimps and Children T2 - Current Research in Educational Sciences 2019 PB - Institute of Education Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Pécs CY - Pécs SN - 9789634295549 T3 - Új kutatások a neveléstudományokban, ISSN 2062-090X PY - 2020 SP - 65 EP - 72 PG - 8 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31655682 ID - 31655682 LA - English DB - MTMT ER -