TY - BOOK AU - Kate, Swinburn AU - Gillian, Porter AU - David, Howard AU - Zakariás, Lilla AU - Lukács, Ágnes TI - Comprehensive Aphasia Test: Kézikönyv PB - Giunti Psychometrics Hungary CY - Budapest PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34726192 ID - 34726192 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Zakariás, Lilla AU - Lukács, Ágnes TI - Increased within-session intraindividual variability in language tasks with high working memory demand in post-stroke aphasia PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34726153 ID - 34726153 N1 - Poszter prezentáció LA - English DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Zakariás, Lilla AU - Lukács, Ágnes TI - Between-session intraindividual variability in language processing: Links to post-stroke aphasia severity PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34726138 ID - 34726138 N1 - Poszter prezentáció LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bóla, Emília AU - Lukács, Ágnes AU - Zakariás, Lilla TI - Gyakorlási hatás és a munkamemória-terhelés hatása frontális és nem frontális afáziákban JF - REHABILITÁCIÓ: A MAGYAR REHABILITÁCIÓS TÁRSASÁG FOLYÓIRATA J2 - REHABILITÁCIÓ VL - 33 PY - 2023 IS - 2-3 SP - 81 EP - 81 PG - 1 SN - 0866-479X UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34598159 ID - 34598159 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Vásári, Vivien AU - Lukács, Ágnes AU - Zakariás, Lilla TI - A demográfiai és klinikai faktorok hatása a poststroke afázia súlyosságára T2 - Magyar Fonetikai, Foniátriai és Logopédiai Társaság Konferencia 2023 PY - 2023 SP - 6 EP - 6 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34577531 ID - 34577531 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Zakariás, Lilla AU - Lukács, Ágnes TI - The first aphasia screening test in Hungarian: A preliminary study on validity and diagnostic accuracy JF - PLOS ONE J2 - PLOS ONE VL - 18 PY - 2023 IS - 8 SN - 1932-6203 DO - 10.1371/journal.pone.0290153 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34123380 ID - 34123380 N1 - Bárczi Gusztáv Faculty of Special Needs Education, Eötvös Loránd UniversityBudapest, Hungary Faculty of Humanities, Eötvös Loránd UniversityBudapest, Hungary National Institute of Locomotor Diseases and Disabilities/National Institute for Medical RehabilitationBudapest, Hungary Department of Cognitive Science, Budapest University of Technology and EconomicsBudapest, Hungary MTA-BME Momentum Language Acquisition Research Group, Eötvös Loránd Research Network (ELKH)Budapest, Hungary Export Date: 1 September 2023 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Zakariás, Lilla AU - Vásári, Vivien AU - Lukács, Ágnes TI - A demográfiai és klinikai faktorok hatása a poststroke afázia súlyosságára JF - IDEGGYOGYASZATI SZEMLE / CLINICAL NEUROSCIENCE J2 - IDEGGYOGY SZEMLE VL - 76 PY - 2023 IS - 7-8 SP - 275 EP - 285 PG - 11 SN - 0019-1442 DO - 10.18071/isz.76.0275 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34071554 ID - 34071554 N1 - Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar, Gyógypedagógiai Módszertani és Rehabilitációs Intézet, Budapest, Hungary Országos Mozgásszervi Intézet – OORI, Budapest, Hungary Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Alkalmazott Nyelvészeti és Fonetikai Tanszék, Hungary MTA-BME Lendület Nyelvelsajátítás Kutatócsoport, Hungary Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Kognitív Tudományi Tanszék, Budapest, Hungary Export Date: 14 August 2023 CODEN: IDSZA Correspondence Address: Zakariás, L.; ELTE, Ecseri út 3, Hungary; email: zakarias.lilla@barczi.elte.hu AB - Háttér és cél – A poststroke afázia súlyossága számos demográfiai, laesiospecifikus és klinikai faktorral összefüggést mutathat, az eredmények azonban az egyes faktorok jelentőségét tekintve ellentmondóak. A jelen kutatás célja a demográfiai és klinikai faktorok afáziasúlyosságra, valamint a receptív és az expresszív nyelvi képességekre gyakorolt hatásának vizsgálata volt magyar anyanyelvű mintán. Módszerek – A kutatásban 94, többségében egyoldali, bal féltekei stroke (87,88%) utáni afáziát mutató személy vett részt. Többszörös stepwise lineáris regresszió segítségével vizsgáltuk a lehetséges prediktorok – nem, életkor, iskolázottság, az agyi történés óta eltelt idő, etiológia, lokalizáció, kisérbetegségek következtében kialakuló patológiás agyi elváltozások és egyéb neurogén kommunikációs zavarok/nyelészavarok társulása – és a nyelvi kimenet közötti kapcsolatot. Kimeneti változóként a Magyar Afázia Szűrőtesztben elért összpontszámot, a szűrőteszt receptív nyelvi mutatóját és a szűrőteszt expresszív nyelvi mutatóját emeltük a regressziós modellbe. Eredmények – Mintánkban az alacsony iskolai végzettség, a patológiás elváltozások (fehérállományi hipodenzitások/ hiperintenzitások és subcorticalis lacunaris laesiók) megjelenése és a beszédapraxia társulása súlyosabb afáziával, a patológiás elváltozások és a beszédapraxia társulása alacsonyabb expresszív nyelvi teljesítmén ­ nyel járt együtt. Az iskolai végzettség, a patológiás elváltozások megjelenése és a nem a receptív nyelvi teljesítményt jósolta be (mindhárom modell esetén p < 0,05). Következtetés – A patológiás elváltozások és a beszédapraxia társulása, az iskolázottság és a nem hatással lehet a nyelvi kimenetre poststroke afázia esetén. Eredményeinket a nemzetközi szakirodalom tükrében részletesen tárgyaljuk. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Lukács, Ágnes AU - Dobó, Dorottya AU - Szőllősi, Ágnes AU - Németh, Kornél AU - Lukics, Krisztina Sára TI - Reading fluency and statistical learning across modalities and domains: Online and offline measures JF - PLOS ONE J2 - PLOS ONE VL - 18 PY - 2023 IS - 3 SN - 1932-6203 DO - 10.1371/journal.pone.0281788 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33734509 ID - 33734509 N1 - Department of Cognitive Science, Budapest University of Technology and Economics, Budapest, Hungary MTA-BME Momentum Language Acquisition Research Group, Eötvös Loránd Research Network (ELKH), Budapest, Hungary Institute of Cognitive Neuroscience and Psychology, Eötvös Loránd Research Network (ELKH), Budapest, Hungary Centre for Cognitive Medicine, University of Szeged, Szeged, Hungary CODEN: POLNC Correspondence Address: Lukics, K.S.; Department of Cognitive Science, Hungary; email: lukics.krisztina.sara@gmail.com AB - The vulnerability of statistical learning has been demonstrated in reading difficulties in both the visual and acoustic modalities. We examined segmentation abilities of Hungarian speaking adolescents with different levels of reading fluency in the acoustic verbal and visual nonverbal domains. We applied online target detection tasks, where the extent of learning is reflected in differences between reaction times to predictable versus unpredictable targets. Explicit judgments of well-formedness were also elicited in an offline two-alternative forced choice (2AFC) task. Learning was evident in both the acoustic verbal and visual nonverbal tasks, both in online and offline measures, but learning effects were larger both in online and offline tasks in the verbal acoustic condition. We haven't found evidence for a significant relationship between statistical learning and reading fluency in adolescents in either modality. Together with earlier findings, these results suggest that the relationship between reading and statistical learning is dependent on the domain, modality and nature of the statistical learning task, on the reading task, on the age of participants, and on the specific language. The online target detection task is a promising tool which can be adapted to a wider set of tasks to further explore the contribution of statistical learning to reading acquisition in participants from different populations. LA - English DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Zakariás, Lilla AU - Lukács, Ágnes TI - Between-session intraindividual variability in phonological, lexical, and semantic processing in post-stroke aphasia: Preliminary data T2 - 51st Clinical Aphasiology Conference: Abstracts PY - 2022 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33690769 ID - 33690769 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Zakariás, Lilla AU - Lukács, Ágnes TI - Between-session intraindividual variability in language processing: Links to post-stroke aphasia severity. JF - STEM- SPRAAK- EN TAALPATHOLOGIE J2 - STEM SPRAAK EN TAALPATHOL VL - 27 PY - 2022 IS - 2 SP - 1 EP - 3 PG - 3 SN - 0924-7025 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33690530 ID - 33690530 LA - English DB - MTMT ER -