@book{MTMT:34726192, title = {Comprehensive Aphasia Test: Kézikönyv}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34726192}, author = {Kate, Swinburn and Gillian, Porter and David, Howard and Zakariás, Lilla and Lukács, Ágnes}, publisher = {Giunti Psychometrics Hungary}, unique-id = {34726192}, year = {2023} } @misc{MTMT:34726153, title = {Increased within-session intraindividual variability in language tasks with high working memory demand in post-stroke aphasia}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34726153}, author = {Zakariás, Lilla and Lukács, Ágnes}, unique-id = {34726153}, year = {2023} } @misc{MTMT:34726138, title = {Between-session intraindividual variability in language processing: Links to post-stroke aphasia severity}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34726138}, author = {Zakariás, Lilla and Lukács, Ágnes}, unique-id = {34726138}, year = {2023} } @article{MTMT:34598159, title = {Gyakorlási hatás és a munkamemória-terhelés hatása frontális és nem frontális afáziákban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34598159}, author = {Bóla, Emília and Lukács, Ágnes and Zakariás, Lilla}, journal-iso = {REHABILITÁCIÓ}, journal = {REHABILITÁCIÓ: A MAGYAR REHABILITÁCIÓS TÁRSASÁG FOLYÓIRATA}, volume = {33}, unique-id = {34598159}, issn = {0866-479X}, year = {2023}, pages = {81-81} } @CONFERENCE{MTMT:34577531, title = {A demográfiai és klinikai faktorok hatása a poststroke afázia súlyosságára}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34577531}, author = {Vásári, Vivien and Lukács, Ágnes and Zakariás, Lilla}, booktitle = {Magyar Fonetikai, Foniátriai és Logopédiai Társaság Konferencia 2023}, unique-id = {34577531}, year = {2023}, pages = {6-6} } @article{MTMT:34123380, title = {The first aphasia screening test in Hungarian: A preliminary study on validity and diagnostic accuracy}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34123380}, author = {Zakariás, Lilla and Lukács, Ágnes}, doi = {10.1371/journal.pone.0290153}, journal-iso = {PLOS ONE}, journal = {PLOS ONE}, volume = {18}, unique-id = {34123380}, issn = {1932-6203}, year = {2023}, eissn = {1932-6203} } @article{MTMT:34071554, title = {A demográfiai és klinikai faktorok hatása a poststroke afázia súlyosságára}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34071554}, author = {Zakariás, Lilla and Vásári, Vivien and Lukács, Ágnes}, doi = {10.18071/isz.76.0275}, journal-iso = {IDEGGYOGY SZEMLE}, journal = {IDEGGYOGYASZATI SZEMLE / CLINICAL NEUROSCIENCE}, volume = {76}, unique-id = {34071554}, issn = {0019-1442}, abstract = {Háttér és cél – A poststroke afázia súlyossága számos demográfiai, laesiospecifikus és klinikai faktorral összefüggést mutathat, az eredmények azonban az egyes faktorok jelentőségét tekintve ellentmondóak. A jelen kutatás célja a demográfiai és klinikai faktorok afáziasúlyosságra, valamint a receptív és az expresszív nyelvi képességekre gyakorolt hatásának vizsgálata volt magyar anyanyelvű mintán. Módszerek – A kutatásban 94, többségében egyoldali, bal féltekei stroke (87,88%) utáni afáziát mutató személy vett részt. Többszörös stepwise lineáris regresszió segítségével vizsgáltuk a lehetséges prediktorok – nem, életkor, iskolázottság, az agyi történés óta eltelt idő, etiológia, lokalizáció, kisérbetegségek következtében kialakuló patológiás agyi elváltozások és egyéb neurogén kommunikációs zavarok/nyelészavarok társulása – és a nyelvi kimenet közötti kapcsolatot. Kimeneti változóként a Magyar Afázia Szűrőtesztben elért összpontszámot, a szűrőteszt receptív nyelvi mutatóját és a szűrőteszt expresszív nyelvi mutatóját emeltük a regressziós modellbe. Eredmények – Mintánkban az alacsony iskolai végzettség, a patológiás elváltozások (fehérállományi hipodenzitások/ hiperintenzitások és subcorticalis lacunaris laesiók) megjelenése és a beszédapraxia társulása súlyosabb afáziával, a patológiás elváltozások és a beszédapraxia társulása alacsonyabb expresszív nyelvi teljesítmén ­ nyel járt együtt. Az iskolai végzettség, a patológiás elváltozások megjelenése és a nem a receptív nyelvi teljesítményt jósolta be (mindhárom modell esetén p < 0,05). Következtetés – A patológiás elváltozások és a beszédapraxia társulása, az iskolázottság és a nem hatással lehet a nyelvi kimenetre poststroke afázia esetén. Eredményeinket a nemzetközi szakirodalom tükrében részletesen tárgyaljuk.}, year = {2023}, eissn = {2498-6208}, pages = {275-285} } @article{MTMT:33734509, title = {Reading fluency and statistical learning across modalities and domains: Online and offline measures}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33734509}, author = {Lukács, Ágnes and Dobó, Dorottya and Szőllősi, Ágnes and Németh, Kornél and Lukics, Krisztina Sára}, doi = {10.1371/journal.pone.0281788}, journal-iso = {PLOS ONE}, journal = {PLOS ONE}, volume = {18}, unique-id = {33734509}, issn = {1932-6203}, abstract = {The vulnerability of statistical learning has been demonstrated in reading difficulties in both the visual and acoustic modalities. We examined segmentation abilities of Hungarian speaking adolescents with different levels of reading fluency in the acoustic verbal and visual nonverbal domains. We applied online target detection tasks, where the extent of learning is reflected in differences between reaction times to predictable versus unpredictable targets. Explicit judgments of well-formedness were also elicited in an offline two-alternative forced choice (2AFC) task. Learning was evident in both the acoustic verbal and visual nonverbal tasks, both in online and offline measures, but learning effects were larger both in online and offline tasks in the verbal acoustic condition. We haven't found evidence for a significant relationship between statistical learning and reading fluency in adolescents in either modality. Together with earlier findings, these results suggest that the relationship between reading and statistical learning is dependent on the domain, modality and nature of the statistical learning task, on the reading task, on the age of participants, and on the specific language. The online target detection task is a promising tool which can be adapted to a wider set of tasks to further explore the contribution of statistical learning to reading acquisition in participants from different populations.}, keywords = {CHILDREN; DEFICITS; LANGUAGE; DEVELOPMENTAL DYSLEXIA; COMPREHENSION; word recognition; INDIVIDUAL-DIFFERENCES; IMPLICIT; phonological representations}, year = {2023}, eissn = {1932-6203} } @CONFERENCE{MTMT:33690769, title = {Between-session intraindividual variability in phonological, lexical, and semantic processing in post-stroke aphasia: Preliminary data}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33690769}, author = {Zakariás, Lilla and Lukács, Ágnes}, booktitle = {51st Clinical Aphasiology Conference: Abstracts}, unique-id = {33690769}, year = {2022} } @article{MTMT:33690530, title = {Between-session intraindividual variability in language processing: Links to post-stroke aphasia severity.}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33690530}, author = {Zakariás, Lilla and Lukács, Ágnes}, journal-iso = {STEM SPRAAK EN TAALPATHOL}, journal = {STEM- SPRAAK- EN TAALPATHOLOGIE}, volume = {27}, unique-id = {33690530}, issn = {0924-7025}, year = {2022}, eissn = {2666-674X}, pages = {1-3} }